Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Benzine vraag verschil Duitsland/Nederland
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2015 om 17:53 #17270884
Ahhhh help mij effe. Mijn tank was half vol vanmiddag. Rijden we in Duitsland en dan denk je even vol gooien het is hier lekker voordelig.
Dus wat heb ik gedaan, Stoppen bij de pomp en er een halve tank normale bezine in gedaan. Ik heb de pomphouder nog gevraagd en hij zij das ist kein problem.
Even later op de terugweg naar huis denk ik ineens aan het verschil in octaangehalte.
En nu ik thuis ben denk ik (en mijn vrouw ook) hebben wij hier wel goed aan gedaan????
Dus ik zeg help mij effe. Ik heb nog niets aan de auto gemerkt. Gaat dit wel goedkomen.vroeger dus toen ik op LPG reed dus tot een week geleden was het zo hier normaal tanken dan in Duitsland super tanken, hoe zit dat nu????
Help mij effe, dan slaap ik vanavond ook weer goed. Kan het kwaad wat ik heb gedaan. Ik heb er ondertussen al wel weer 30 km mee gereden.
4 maart 2015 om 18:05 #18276672Niks aan de hand super(98) kan er gewoon in, zou die juist beter op moeten lopen.
4 maart 2015 om 18:12 #18276673Nee Opeltje, geen super. Ik heb er gewoon normaal in gedaan waarde ROZ91 net als normaal hier in Nederland maar hier ligt het octaangehalte hoger. Vandaar mijn vraag. Het gaat om 30 liter. Toen was mijn tank vol de andere helft is dus nederlandse normale benzine. Dus ik wacht met spanning op de antwoorden die gaan komen.
4 maart 2015 om 18:15 #18276674Oke zo ;)
Geen idee dan, zou kunnen dat ie er beroerd van gaat lopen.
4 maart 2015 om 18:38 #18276675Heb in me Astra G heel vaak die normale benzine gehad, was toen lekker goed koop net iets meer als een euro nooit geen problemen mee gehad
4 maart 2015 om 19:43 #18276676Bedankt André. Zijn er nog meer personen die mij hier iets nuttigs over kunnen zeggen.
4 maart 2015 om 20:57 #18276677Ron 91 is echt geen probleem hoor! De 91 slaat op de klopvastheid van de brandstof: dwz hoe snel de brandstof spontaan gaat ontbranden (ook wel pingelen genoemd) Bij vroegere Opels had je nog een stekker die je om moest steken onder de motorkap maar bij jou Zafira hoeft dit niet meer. Motormanagement regelt het zelf, kan alleen dat de motor wat beter presteert op benzine met een hoger octaangetal, dit zal je dan voornamelijk merken bij een flinke belasting van de motor.
4 maart 2015 om 21:17 #18276678Of me info heel nuttig is durf ik niet te zeggen, maar mijn persoonlijke ervaring stelt je wellicht voldoende gerust ;).
Even kort door de bocht: Ik tank (bij de pomp waar ik op dat moment ben) wat het goedkoopst is. Of dat nou E10 in Duitsland is, of 95 in Nederland. Dit doe ik met mijn huidige Astra (Z16XE), vorige Corsa (X16XE) en de Astra (C16SZ) daar weer voor. Bij elkaar zal het een goede 150.000 kilometer zijn, met daarbij 0 (lees: NUL!) problemen!
In mijn optiek kunnen ze dat wel hebben zonder dat het problemen oplevert. Het verbruik zal iets verschillend zijn, maar dat maakt het prijsverschil in Duitsland aardig goed.
4 maart 2015 om 21:26 #18276679Midnight black, ook jij heel erg bedankt voor je duidelijke verhaal, en hetzelfde geld voor Dennis.
Ik gooi er in ieder geval de volgende keer een iets hoger octaangehalte in. Is toch verstandiger ?????
Vroeger, euhhh jaren geleden was het toch zo dat je hier in Nederland normaal ging tanken maar in Duitsland super er in gooide. Dat kan ik mij tenminste herinneren van de tijd voor ik diesels en LPG ging rijden. Ik dacht dat dit Octaangehalte met de smering te maken had. Na ja weer wat geleerd. Het is dus geen ramp wat ik gedaan heb vandaag. pffffffffff een zucht van verlichting en een extra slok van een koud pilsje. En, vanavond lekker slapen, morgen gezond weer op en lekker verder touren met de voor ons nu nieuwe Zafira.Thanks luitjes ben nu al weer blij met zo’n helpende hand middels dit forum. Om die reden mogen ze van mij de facebookopvolgers van de fora’s van mij houden. Alle kennis is daar maar heel tijdelijk van aard. op dit forum is alle kennis blijvend. en zo hoort het ook.
groeten Johan
4 maart 2015 om 21:36 #18276680Normaal is tegenwoordig in duitsland E10 benzine bij de meeste pompen.
E10 is 10% bio ethanol.
Daar kunnen alle Opel motoren behalve de 2.2Direct prima tegenverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 maart 2015 om 21:46 #18276681Thanks Wim. Ik geloof het nu wel. Ik ben weer blij. Maar je kunt mij geloven dat ik even flink aan het twijfelen kwam of ik wel goed getankt had. Die twijfel is nu wel weg.
4 maart 2015 om 23:02 #18276682De E10 is ook gewoon 95.
Ik tank altijd super (95) in duitsland.Met E10 is de auto wat onzuiniger, en kost wat vermogen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 maart 2015 om 03:25 #18276683Moet je eens in Duitsland bij een Aral-pomp de Ultimate 102 tanken. Heb ik laatst gedaan toen er slechts 4 euro cent verschil tussen de super zat. Dan loopt elk motorblok wat ik gereden heb echt anders. Als een naaimachientje. Auto reageert heel anders en rijdt voor mijn gevoel pittiger. Daarbij ook nog eens zuiniger.
5 maart 2015 om 03:30 #18276684Oh ja, nog iets vergeten. Ik woon zelf aan de Duitse grens, maar hier in de buurt is bij geen enkele pomp de normale benzin RON91 te verkrijgen. En zelf tank ik geen super 95 E10, omdat ik er toch wel een raar onderbuik gevoel bij krijg. Zelfs de ADAC, de Duitse ANWB, zet er de vraagtekens bij over het tanken van deze brandstof.
5 maart 2015 om 08:32 #18276685@Junkyxl wrote:
Oh ja, nog iets vergeten. Ik woon zelf aan de Duitse grens, maar hier in de buurt is bij geen enkele pomp de normale benzin RON91 te verkrijgen. En zelf tank ik geen super 95 E10, omdat ik er toch wel een raar onderbuik gevoel bij krijg. Zelfs de ADAC, de Duitse ANWB, zet er de vraagtekens bij over het tanken van deze brandstof.
E10 is geen 95 he, dan zou het wel 90 heten ;)
En het loont echt niet om E10 te tanken, hier in de regio niet tenminste. De E10 is 2 cent goedkoper dan de E95, maar aangezien je van E10 ongeveer 1,5 tot 2,5% meer verbruikt, brengt het dus helemaal niets.5 maart 2015 om 08:44 #18276686Bij de pompen staat meesal normal 95 E10.
Kom net weer van duitsland vandaan
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 maart 2015 om 09:04 #18276687@wim-v6 wrote:
Bij de pompen staat meesal normal 95 E10.
Kom net weer van duitsland vandaan
Ik ook, en ga er straks ook weer naar toe ;)
5 maart 2015 om 11:51 #18276688Ik heb geluk dat ik in Belgie kan tanken dat scheelt ten op zichte van Duitsland nog eens 10cent per liter. Gemiddeld per liter ten opzicht van Nederland 20 a 23 cent per liter verschil. En tank in Belgie dan gewoon standaard Euro 95.
7 maart 2015 om 20:54 #18276689@Dolby wrote:
Ik heb geluk dat ik in Belgie kan tanken dat scheelt ten op zichte van Duitsland nog eens 10cent per liter. Gemiddeld per liter ten opzicht van Nederland 20 a 23 cent per liter verschil. En tank in Belgie dan gewoon standaard Euro 95.
Dat hangt er vanaf op welk moment je in Duitsland gaat tanken.
In de regio waar ik kom, wordt de prijs gemiddeld 3 keer per dag aangepast.
Meestal in de avonduren (20u) het goedkoopste en rond einde middag, begin avond (tussen 16u en 20u) het duurste.
In de weekenden wil het ook nog wel eens gunstiger uitvallen.En wat betreft de E10 95, dit is echt wel benzine met een klopgetal van 95, maar dan met 10% ethanol. Bij de Super 95 staat ook E5 erbij, wat staat voor 5% ethanol.
7 maart 2015 om 21:15 #18276690Zo, nu heb ik genoeg gelezen over E10 95 of 95 E10 . Nu even heel kort door de bocht de volgende vraag:
Wanneer ik in Nederland Normaal tank kan ik dus het beste in Duitsland Super 95 tanken ????
Want, deze keer is het wel goed gegaan, en onze auto rijdt er ook best wel goed op, maar komt hij niet ergens wat te kort wanneer ik er nu alleen nog maar de Duitse normale benzine (ROZ91) in gooi. Dat is wel een vraag die nog is blijven staan bij mij.
Dus schiet er maar weer op en maak mij wijzer! :roll:7 maart 2015 om 21:39 #18276691Kom het weinig tegen 91 benzine
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
11 maart 2015 om 09:42 #18276692Ik persoonlijk zou geen 91 benzine tanken omdat in de boekjes van de meesten auto’s staan vanaf ron95 geadviseerd en ron98 mag natuurlijk ook.
Want de moderne auto’s vanaf gemiddeld 1998 paste de computer gewoon alles aan voor de ron98. Je mag van alles tanken maar ik zou zelf niet onder de ron95 (Euro 95) gaan met tanken waar dan ook. Gewoonweg omdat de meeste motoren zijn afgestemd op minimaal euro95 te goed op draaien.
11 maart 2015 om 11:12 #18276693Heel duidelijk Dolby, wat dat betreft deel ik je mening. Die pomp pak ik ook niet weer de volgende keer. Thanks we delen de mening. :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.