Benzine meter en display geven rare waardes

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Benzine meter en display geven rare waardes

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Cobus
    Deelnemer

Hallo,

Sind enige tijd vertoont mijn Zafira het volgende.
      Als mijn tank nog voor de helft gevuld is geeft het display aan dat ik nog circa 250 km kan rijden.
      Maar als ik ga rijden geeft hij na 10 km aan op het display dat ik dan nog maar 100 km kan rijden.
      De benzine meter zakt ook mee.
      Als ik de auto weg zet en weer ga kijken na een uurtje zegt hij nog steeds rijbereik 100 km en de benzine wijzer staat tegen reserve aan.
      Maar kijk ik de volgende ochtend dan zegt het display rijbereik 235 km en staat de benzine meter een tikje over het midden heen.
      Ga ik weer rijden dan herhaal het zelfde ritueel zich weer.
      Ga ik met deze stand tanken en gooi er circa 10 liter benzine in dan staat de benzine wijzer ongeveer een kwart vanuit de rechter hoek en is mijn rijbereik ongeveer 400 km.
      En als ik de tank vul in deze situatie gaat er ongeveer 30 liter benzine totdat deze vol is.
      Ik heb al zonder vuldop gereden, maar dit heeft geen effect.
      Als de tank meer dan de helft gevuld is loopt het rijbereik wel aardig terug met de gereden kilometers.
      Iemand een ideetje wat dit kan wezen.
      Het betreft hier een Zafira 1.8 Elegance uit 1999

rinus747
      Deelnemer

Heb ik ook al 2x meegemaakt. Heb ook al 2x een tijdje met reserve tankje rondgereden, maar op een gegeven moment was het probleem gewoon “verdwenen”.

Software bug?

rinus747
        Deelnemer

Volgens mij was ik er van af toen ik de tank helemaal vol gooide

Cobus
          Deelnemer

Ik heb hem al een aantal keren helemaal vol gegooid, maar het resultaat is nog steeds het zelfde.
            Nu heb ik horen fluisteren dat dit mogelijk door een slecht koolstoffilter zou kunnen komen.
            Maar ja klopt dit.
            Misschien de tank eens helemaal leeg rijden.
            Ik heb hem overigens uitgelezen met een opcom, maar geen foutcodes aangetroffen.

udo
            Deelnemer

Ik heb ergens iets gelezen hierover, maar kan het niet terugvinden.
              Het zou ook kunnen wezen dat de ontluchtingsslang van je benzine verstopt zit, zodat deze vacuum trekt.
              Ik heb hetzelfde gehad met een opel zafira uit 2000, deze deed ik na het tanken de vuldop dicht, en dan 1 slag open.
              Heb zo een maandje of 2 rondgereden en het probleem was over.

Cobus
              Deelnemer

Vacuüm trekken van de tank, dacht ik ook aan.
                Maar dat zou je dan toch horen als je de tankdop los draait aan het gesis van de aan zuigende lucht die dan de tank binnen komt.

udo
                Deelnemer

@Cobus wrote:

Vacuüm trekken van de tank, dacht ik ook aan.
                  Maar dat zou je dan toch horen als je de tankdop los draait aan het gesis van de aan zuigende lucht die dan de tank binnen komt.

Klopt, vaak hoor je dat wel. Maar bij mij heb ik dat niet gehoord. Net of er een prop verschoten is tijdens die tijd.

Cobus
                  Deelnemer

Gisteren een rond gereden met een losse tankdop.
                    Benzine meter stond op de helft en bleef mooi staan tijdens het rijden.
                    echter de benzine dampen zijn dan in de auto goed te ruiken.
                    na 15Km toch maar weer de tank vast gedraaid.
                    En ja hoor na enkele kilometers begon het naaldje alweer zenuwachtig te zakken, en na circa 10Km gaf de naald alweer aan dat de tank bijna leeg was.
                    Dus naar mijn idee iets met de ontluchting.
                    Maar weet alleen even niet waar ik het moet zoeken.
                    Wie kan mij enkele tips geven.

bandido
                    Deelnemer

Probleem heb ik ook.
                      Als ik boven de 120km/uur rij, gaat bij mij ook de benzinemeter zakken en in boordcomputer geeft ie aan dat ik niet veel meer kan rijden.
                      Ook met tankdop eraf gereden, maar probleem blijft.
                      Gewoon door gassen. Wat probleem is i don`t know. :D

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.