Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Benzine in olie vectra.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 februari 2013 om 09:27 #17255626
Benzine in het oliecarter.
Bij een Vectra-B x1.8 xE1 komt er erg veel benzine in het carter, hoe kan dit?
Auto heeft een benzinepomp in de tank en daar zit dus ook de drukregelaar.
Auto heeft al 4 nieuwe injectoren.
Op de boordcomputer zie je tijdens het rijden wel hele rare waardes kwa benzine verbruik.
Soms “normaal”en soms zie je staan: momenteel verbruik (bv)13 liter per 100 km terwijl je in de file staat. waarschijnlijk spuit het nog echt zoveel in ook, loopt dit langs de zuigerveren naar het carter, bij optrekken stottert hij dan ietsje verder merk je er niks aan.
Wat geeft wat de opdracht om de benzine in te spuiten?
Wie of wat geeft de computer een seintje dat er zoveel benzine nodig is?
Is dan de EGR klep stuk, de ECU welke kant moet ik op zoeken?
Bij voorbaat dank! Piet.23 februari 2013 om 09:53 #18110372Een koelvloeistoftemperatuursensor die een veel te lage waarde aangeeft.
Bij een koude motor is een rijker mengsel nodig om netjes te lopen. Als de ecu bij een warme motor een “koude waarde” krijgt van de sensor blijft deze op een rijk mengsel draaien. De sensor voor de ecu heeft een stekker met 2 pootjes.Ps.Stel jezelf even voor in het daarvoor bestemde topic, liefs met :kewlpics
23 februari 2013 om 16:48 #18110373Kan onder andere, Kapotte Computer, Drukregelaar welke dicht blijft..
13liter per 100km, haha, daar teken ik voor, dat ik dat met optrekken in het scherm krijg..
Bij constante snelheden varieert dit getal ook nogal, als je heuvelop gaat, en of effe bijtrekt gaat het verbruiks getal al gauw naar 13 a 14 liter op 100km heen.heb je ook het idee dat de motor verzuipt dan???
Willem
23 februari 2013 om 20:48 #18110374Ries,
De motor blijft inderdaad ook koud door een direct aanslaande ventilator bij starten.
Maar dan nog mag hij toch niet zoveel benzine inspuiten dat hij het niet öp”krijgt?
Waar zoek ik die sensor precies?Wim,
Drukregelaar zit toch op de pomp in de tank. en waarom doet hij het dan af en toe?
Zo laat je de gas los en valt het verbruik volgens de display terug naar o liter en zo blijft hij weer X liter verbruiken. (ik heb alle getallen al langs zien komen van o tot 29 liter per 100 km.
Dat hij veel vraagt bij optrekken e.d. oke.
maar toch geen 13, 14 liter bij 800 rpm in de file.24 februari 2013 om 11:11 #18110375dan heb je toch een storing in de temp sensor of brandstof toevoer..
Stationair is liter per uur, langzaam rijden is liters per 100km, bij langzaam rijden in de file mag je in je handjes klappen met 13 a 14 liter op 100km)
Willem
24 februari 2013 om 12:10 #18110376Tempsensorzit bij een x18xe1 in het thermostaathuis. Naast de distributieriem, bovenaan vlakbij de olievuldop. Sensoren zijn redelijk betaalbaar, maar voordat je iets gaat vervangen is het mischien wijs om er eerst een opcom aan te hangen en de waardes af te lezen.
Je geeft nu aan dat ook koud de vin gaat draaien. Dat kan zijn omdat de ecu helemaal geen temperatuursignaal meer krijgt en daarom voor de zekerheid altijd de vin laat draaien. De vin draait dan op volle snelheid, maar dit kan ook een andere oorzaak hebben!
De motor blijft ook koud? Aleen de meter blijft koud, of komt er ook geen warme lucht uit de kachel?
Een thermostaat die open blijft staan zorgt ervoor dat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt en op een rijk mengsel blijft draaien.
Eerst waarden / temperatuur en eventuele foutcodes controleren met een opcom dan weet je meer.24 februari 2013 om 17:45 #18110377Ries Wim,
Bedankt.
Benzine komt direct vanuit de tank (pomp) via een slang rechtstreeks op de injectorrail, hierin herken ik geen storings mogelijkheid. Perst de pomp de benzine door de injectoren als deze niet elektrisch bekrachtigd worden (lees open gestuurd worden)? Volgens mij moet de motor vragen en pas dan gaan de injectors open
Ik ga hem eerst maar eens uit laten lezen ja.
De vin gaat ook niet voor niets direct draaien, die storing moet ik ook zoeken.Ik heb ook in het inlaatspruitstuk gekeken, de kunststofklepjes (die de luchtweg langer of korter maken) liggen in een soort oranje plastic lagertjes, zijn die los te verkrijgen want er zit wel erg veel spel op.
Ook die binnenbak eruit halen valt niet mee en ik denk dat dat perse moet om die klepjes eruit te krijgen.
Voordeel: het wordt allemaal eens goed schoon gemaakt, maar ik had er liever niet meegemaakt.24 februari 2013 om 20:25 #18110378als er TEVEEL druk op staat perst ie alleen te veel benzine door de injectors als deze aangestuurd worden..
heb wel eens de retour afgeknepen bij een sloper, dat ding deed alleen maar verzuipen, je kreeg m zowat niet eens aan, zoveel benzine kreeg deze (pompen kunnen wel 6bar pompen ipv de 3 tot 2,8 bar welke gevraagd word..
willem
25 februari 2013 om 20:30 #18110379Vandaag nog even aan de Vectra gepruld.
De sensor waar Ries over sprak vernieuwd.(die de ECU aanstuurt)
Het inlaatspruitstuk weer dicht gemaakt, het schijnt niet normaal te zijn dat men dat open maakt. De “lagertjes” zijn dus ook niet los te koop en de pakking die er tussen hoort ook niet. Spruitstuk dicht gemaakt met sealant want valse lucht wil je ook niet. Spruitstuk pakking was niet op voorraad bij de Opel dus wachten tot morgen alvorens het spruitstuk te monteren.Nu toch alles er aan de achterzijde af lag gelijk de dynamo en de startmotor laten reviseren.
Dynamo was oke alleen nieuwe lagers nodig.(liep wat kort uit zeg maar)
Startmotor zat toch wat olie in er daar kunnen koolborstels niet lang tegen dus dat pakt goed uit.
Laten doen bij Revisie Techniek Verwijs uit Steenbergen Noord-Brabant, goed bedrijf daar en prima service.Normaal gezien morgen weer de garage uit en dan eerst maar laten uitlezen.
Stel dat de motor te koud blijft en hij zeg maar op de chokestand blijft staan en veel inspuit. Dan mag het nog steeds niet zoveel zijn dat het naar het carter loopt. Want hoeveel huisvrouwen rijden niet dagelijks korte stukjes? Bij hen loopt toch ook het carter niet vol benzine?25 februari 2013 om 22:16 #18110380Ligt eraan, als de motor wel warm word, en de computer dank dat ie koud is, zal is FLINK inspuiten…
stationair verbruik per uur ligt koud zomaar 5 a 6x zo hoog als warm…
Willem
26 februari 2013 om 06:23 #18110381Weet iemand misschien op hoeveel Nm de moeren van het inlaatspruitstuk gezet moeten worden?
Wim,
Ik hoop dat het inderdaad toch z’n “kleinigheidje” is.
Na het uitlezen hoop ik meer te weten echter ik heb er al wel een nieuwe sensor in zitten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.