Jazeker.
Alleen maar. Het houdt minder water vast en is langer houdbaar. Zie ook een andere topic hier op het forum over ‘oude brandstof’.
Daarnaast :
V=Het verschil tussen E5 en E10 benzine uitgelegd
Als je wilt weten voor welke automodellen E10 ongeschikt is, dan is het ook handig te weten waaróm dat zo is. En dat kom je op het verschil tussen E5 en E10 benzine. Wat kan een paar procent extra ethanol nou kwaad? Op de korte termijn maakt het in principe weinig uit, ongeacht de leeftijd van je auto. Heb je je (oudere) auto de afgelopen jaren een keer volgegooid met benzine in België, Duitsland of Frankrijk, dan was dat hoogstwaarschijnlijk met E10. Zo af en toe tien procent ethanol in je tank veroorzaakt geen schade, mits je de auto maar frequent gebruikt en de benzine dus vrij vlot verstookt. Doordat ethanol water kan vasthouden, is het geen goed idee E10 te tanken als je van plan bent de auto langere tijd niet te gebruiken. Dat veroorzaakt mogelijk roest op plekken waar je die niet wilt hebben. Het grootste E10-euvel voor oudere auto’s heeft echter geen betrekking op roest, maar op delen van het brandstofsysteem die gemaakt zijn van rubber, zoals leidingen en afdichtringen. Ethanol lost weekmakers in rubber op, waardoor het te hard en poreus wordt. Na verloop van tijd valt het rubber uit elkaar en begint je motor gebreken te vertonen. Tegenwoordig gebruiken autofabrikanten andere rubbersamenstellingen met weekmakers die wél bestand zijn tegen ethanol. Daarom kun je na aanschaf van een nieuwe benzineauto onbekommerd E10 tanken. Helaas zijn autofabrikanten niet allemaal gelijktijdig op andere rubbers overgestapt, wat heeft geleid tot de geboorte van de E10-check. Een check die zoals gezegd geen keiharde garanties biedt.