Bekende roest plekje corsa B

Forumindex Forums Modellen Corsa Bekende roest plekje corsa B

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248005
    chunx102
      Lid sinds:
      30 January 2012

      Hey allemaal, zoals titel geschreven gaat het om een bekende roest plekje bij een corsa B, namelijk bij de (motortje)as van de achterruitenwisser op de kofferbak deksel:

      Aangezien ik de corsa natuurlijk zo lang mogelijk wil houden, wil ik proberen om zoveel en zo snel mogelijk alle roest te ‘verwijderen’ en daarna te voorkomen. Nu is de vraag wat ik het best kan doen? (op een goedkope manier natuurlijk, niet dat ik de hele deksel opnieuw moet gaan laten spuiten oid :sleeping) Ik heb verder geen ervaring met platen bewerken, lakken, spuit, schuur-, plamuur-, werk enz enz dus ja… iemand suggesties/ervaringen? Alvast bedankt !

      #18011333
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Wat ik zou doen:

        – Ruitenwissermechanisme er helemaal uithalen
        – Metaal helemaal kaalschuren van de roest.
        – Zinkspray
        – Goeie primer
        – Juiste lakkleur eroverheen.
        – Evt. een klein beetje blanke tectyl

        Echter ben ik geen expert;maar zo heb ik wel mijn motorkap gefixt :)

        je kan anders altijd nog opzoek naar een andere klep met dezelfde kleur ;) Succes!

        #18011334
        BlackDevil
          Lid sinds:
          4 January 2009

          Inderdaad een bekende zwakke plek van de B’s. Wisser en wissermotor moeten er sowieso af om het goed aan te pakken. Loszittende verf verwijderen, roest met een staalborstel verwijderen. Fertan erop, laten inwerken en dan plamuren, schuren en spuiten. Je ziet dan wel kleurverschil. Dus ik zou zeker de hele klep overnieuw spuiten om een goed eindresultaat te krijgen.

          #18011335
          jeroenk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 February 2012

            @BlackDevil wrote:

            Inderdaad een bekende zwakke plek van de B’s. Wisser en wissermotor moeten er sowieso af om het goed aan te pakken. Loszittende verf verwijderen, roest met een staalborstel verwijderen. Fertan erop, laten inwerken en dan plamuren, schuren en spuiten. Je ziet dan wel kleurverschil. Dus ik zou zeker de hele klep overnieuw spuiten om een goed eindresultaat te krijgen.

            Ohja, plamuren vergeten (A). Echter is overspuiten een stuk duurder dan een andere klep zonder roest. Die bestaan ook nog wel (zoals bij mij :)). Daarnaast heb je als je de achterklep overspuit geen garantie dat het matcht met de rest van je auto ;)

            Persoonlijk zou ik het oplappen en het kleurverschil voor lief nemen of een andere klep zoeken. De hele achterklep overspuiten is zonde geld (als je ‘t mij vraagt)

            #18011336
            BlackDevil
              Lid sinds:
              4 January 2009

              Spuiten is inderdaad best prijzig voor een klein stukje. Maar ligt er ook aan welke eisen je aan het werk stelt. De een spuit het over, de ander is tevreden met een spuitbus.

              Volgens mij zijn het vooral ook de oudere B’s met dit euvel.

              #18011337
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                @BlackDevil wrote:

                Spuiten is inderdaad best prijzig voor een klein stukje. Maar ligt er ook aan welke eisen je aan het werk stelt. De een spuit het over, de ander is tevreden met een spuitbus.

                Volgens mij zijn het vooral ook de oudere B’s met dit euvel.

                Als ik het goed zie is de Corsa van de TS nieuwer dan de mijne… Mijne is van maart ’95 ;)

                #18011338
                BlackDevil
                  Lid sinds:
                  4 January 2009

                  Dan heb je waarschijnlijk een B uit 1995 met een nieuwere achterklep. Nee, geintje.

                  #18011339
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    – Ruitenwissermechanisme er helemaal uithalen
                    – Metaal helemaal kaalschuren van de roest.
                    – Zinkspray of roestomvormer (novorox, fertran)
                    – Goeie primer
                    – Juiste lakkleur eroverheen.
                    – Blanke lak laag bij metallic / mica.

                    en vergeet niet alles af te plakken, ook bij het schuren, zodat je niet een te grote plek creeert.
                    Over kleur verschil zou ik me niet druk maken, valt niet echt op op die plek.

                    #18011340
                    chunx102
                      Lid sinds:
                      30 January 2012

                      Hmmm ok bedankt allemaal, ik zal proberen om in de vakantie ofzo te beginnen… Zijn er nog eventueel dingen waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld als er verschillende soorten types van spuitbussen zijn oid… en zacht/hard schuurpapier enzo…

                      #18011341
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        tussen de verschillende verf lagen minimaal een half uur en maximaal 2 uur wachten.
                        En ook nog voor de eerste laag zo strak mogelijk af tapen, is deze laag klaar, dan afplak spul weghalen.
                        bij de volgende laag iets ruimer aftapen en zo verder.
                        voordat je begint wel alles in de omgeving ff goed met de commandant doen.

                        op deze manier waaier het een beetje uit om het minder te laten opvallen.

                        wacht je te lang tussen de verschillende lagen, dan moet je weer met fijn schuurpapier licht opschuren.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.