Bekend probleem?

Forumindex Forums Modellen Tigra Bekend probleem?

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Diggedie

Ik heb mijn Tigra nu iets langer dan een maand en ik ben er echt heel blij mee! Een heerlijke auto om mee te rijden en ligt als een blok op de weg. Maar wat mij wel opvalt is dat de temperatuur van de motor schommelt zodra ik me binnen de bebouwde kom aan de snelheden houd ;) Soms komt dit er op neer dat de temperatuur tegen de 100 graden aan komt :hmmz
      Zodra ik wat harder ga rijden vanaf 50 km/u dan daalt de temperatuur ook gelijk omdat de motor dan meer koeling krijgt door de wind (lijkt mij).

Ik heb dit nagevraagd bij een monteur in de buurt. Hij vertelde mij dat opels hier vaker last van hebben en dit geen probleem is zolang de temperatuur niet boven de 100 graden uitkomt.
      Is dit een bekend probleem of denken jullie dat ik de thermostaat moet laten vervangen?

Thanks!

gertjuh1968

de mijne heeft er ook last van, vooral met dit warme weer. je moet wel ff kijken voordat je de tig uitzet dat de temp dan niet in de buurt van de 100 graden staat, als ik thuis ben en de temp is rond de 100 graden dan zet ik de kachel op warm zet en de aanjager op stand 4 dan loopt de temperatuur wel terug.

Gert

Diggedie

Juist! De kacheltruc heb ik ook al geprobeerd en die werkt best goed. Ik zal er op letten wanneer ik hem parkeer en de motor is nog te warm. :wors

wim-v6
          Deelnemer

over de 100 is geen probleem, ook niet als je m uitzet.

in het rood, dat zou een probleem zijn, ik snap dat geklaag nooit, van die 100 graden nooit, als dat een probleem was geweest had het rood wel bij 100graden gestaan en niet bij 110 graden.

deze motoren kunnen en mogen 110 graden worden, en komen meestal wel in de buurt van de 105 graden in stadverkeer

Willem

Diggedie

Bedankt Wim,

Ik wist niet dat je boos zou worden ;)
              Zoiets had ik ook al bedacht, maar als je net een nieuwe auto hebt wil je toch altijd graag het zekere voor het onzekere weten. Right?

wim-v6
              Deelnemer

ben niet boos, maar dit komt 100x voorbij in zowel het Astra corsa als Tigra topic.

ik mag aan nemen als ze bij opel het rode vlak rood maken op 110+ graden dat dit ook geen probleem mag zijn.

Alfa-romeo;s werden begin jaren 80 altijd al over de 100graden.

sterker nog, bij de oude 33 was 100graden het midden van de meter… begon de meter op 70 graden en eindigde met en klein rood streepje vanaf 120graden.

systeem werkt onder druk, en kan dan hogere temperaturen aan zonder te koken.

dit is gedaan om meer efficientie te behalen, met minder slijtage als gevolg.

Diggedie

TOP!!! Bedankt voor de info! Maak me nu echt geen zorgen meer daarover. Ik had ook al gezocht naar een topic binnen dit forum, kon hem alleen niet vinden. En ik begrijp dat jij met je bijna 16.000 posts zo nu en dan wel eens dezelfde topics voorbij ziet komen of nie?

wim-v6
                  Deelnemer

deze vraag is niet meer weleens hoor…. gemiddeld 3 a 4x per week denk ik, welliswaar alleen in de zomermaanden.

straks in de winter volgen weer 1000vragen met betrekking op niet warm worden van de smalblock 8kleppermotoren en Z18Xe’s haha…

maar zoek de logica.

rode vlak begint op 110graden, zou het dan niet eens normaal kunnen zijn dat de motor dan over de 100graden komt :hmmz

ja denk het wel, als het gevaar voor motorschade zou Opel het rode vlak wel op 100graden afstemmen.

Ik rijdt een X16XE (X14XE en X16XE zijn technisch identiek) ik rijdt nu met een radiateur voor een aircovariant (heb geen airco in de combo), deze koelt als een gek, en door de temperatuursensor van de airco variant slaat mijn koelvin iets eerder aan namelijk 98graden.

misschien is die koelvinschakelaar een optie om de temperatuur iets omlaag te krijgen als je dat prettiger vind

gaat om de 2pins schakelaar voor een airco versie.

tenzij je al airco hebt, dan kan je er niets aan veranderen.

Willem

Diggedie

Ik heb er geen problemen mee en het komt niet al te vaak voor dat de temperatuur tegen de 100 graden komt. In ieder geval bedankt voor je uitleg. (ik heb geen airco btw)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.