Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Bedrijfstemperatuur Z18XE – Gratis en Perfect gerepareerd! –
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2013 om 15:10 #17262047
Hallo techneuten en mede rijders,
Mijn astra word sinds het heerlijke frisse naar mijn idee niet meer warm. Eerst wel altijd.. ook als het kouder was. alleen nu de laatste twee dagen blijft de temperatuur meter staan tussen 80 en 90 in.
Mijn rijstijl is geen oma stijl, maar bij normaal rijden kom ik ook niet boven de 4000 toeren uit. op de snelweg is het helemaal huilen, dan gaat die zelfs meer richting de 80. Als ik goed doorrijd ( lees doortrap ) dan word die wel gewoon 90 graden.
Ik rijd een Z18XE, gemonteerd in een Opel Astra G coupe.
wat is jullie ervaring? problemen maken om niks of is het degelijk te laag en moet er een nieuwe termostaat in?
Alvast bedankt
21 november 2013 om 15:13 #18194288Het kan wel je thermostaat zijn maar ook koelvloeistoftemp.sensor.
Als je de kachel op warm zet, komt er ook warme lucht uit de roosters?
21 november 2013 om 15:16 #18194289Uiteraard. Ik denk zelf ook aan de thermostaat.. alleen heb ik wel eens van sommige voertuigen gehoord dat het helemaal niet gek is als hij onder de 90 blijft steken dus dat was dan ook mijn hoofdvraag.
Als ieder zegt dat hij minimaal 90 dient te zijn dan mag hij binnekort naar de Opel Dealer.. ik hartje wintercertificaat.
21 november 2013 om 15:32 #18194290Als het je temperatuursensor is, is dat uit te lezen met opcom trouwens. Lijkt mij geen verkeerd idee om hem uit te lezen ;)
21 november 2013 om 15:42 #18194291zal ik straks ff doen
21 november 2013 om 17:15 #18194292Zoiets?
Zo staat mijne namelijk altijd ook een Z18XE, heb er ook al eens een topic over geopend toen is mij verteld dat het zo normaal is
Hij staat bij mij alleen op 90 als het warm is buiten, en ook bij goed doortrappen.
De thermostaten van de Z18XE’s zijn trouwens niet de beste.
21 november 2013 om 17:26 #18194293Eigenlijk moet die 90 zijn. Is de thermostaat.
21 november 2013 om 18:04 #18194294@Opeltje17 wrote:
Zoiets?
Zo staat mijne namelijk altijd ook een Z18XE, heb er ook al eens een topic over geopend toen is mij verteld dat het zo normaal is
Hij staat bij mij alleen op 90 als het warm is buiten, en ook bij goed doortrappen.
De thermostaten van de Z18XE’s zijn trouwens niet de beste.
precies dat. binnekort naar de garage.. kijke wat ze doen ( onder winterplan garantie )
21 november 2013 om 18:12 #18194295@ricksmits wrote:
precies dat. binnekort naar de garage.. kijke wat ze doen ( onder winterplan garantie )
Ben benieuwd als je wat weet laat het mij dan ook effe weten heb ook het winter certificaat gekocht dan laat ik mijne ook vervangen.
21 november 2013 om 19:04 #18194296Wat is wintercertificaat?
21 november 2013 om 19:54 #18194297Dat is een certificaat die je kon kopen op de nationale opel testdag als je auto werd goed gekeurd op de daarvoor bestemde onderdelen.
Je kan hem volgens mij nog steeds aanschaffen alleen kost ie nu 25,- en met de test dag 17.50,-
25 november 2013 om 01:21 #18194298Dit probleem heb ik ook, dit is al sinds ik de auto heb dat de temperatuur blijft schommelen.
Als ik een tijd heb gereden en blijf ergens stationair staan dan loopt de temp op naar 90.
Maar zodra ik weer ga rijden zakt het weer onder de 90 en met het koude weer nu lijkt het metertje niet ver boven de 80 uit te komen.Als dit een thermostaat probleempje is laat ik dit natuurlijk repareren want ik heb ook het wintercertificaat :)
25 november 2013 om 07:28 #18194299Ik zou als eerst de temperatuur sensor even checken en schoonmaken, bij mijn z14xe bleef de temp ook
te laag door eenn smerige sensor.
Met een garantie oid zou ik het laten doen:)27 november 2013 om 13:53 #18194300Update(tje): Ik heb zojuist contact gehad met Opel Driessen. Het volgende werd mij medegedeeld;
De thermostaat valt onder het winterplan. Dit zou dan kostenloos gerepareerd worden. Maar(!): Mits het aan de thermostaat ligt uiteraard.
Dus ik heb even doorgevraagd, want stel het ze komen er na twee uur sleutelen ( a 100 euro per uur garageloon ) achter dat het ligt aan een sensor oid dan zou het NIET onder het winterplan vallen en gaat het geld kosten.
De medewerker die ik sprak gaf aan dat hij niet wist hoe precies de gang van zaken was in dit soort gevallen en heeft mijn gegevens genoteerd en zal contact opnemen met zijn collega’s om het even precies op een rijtje te zetten en mijn vraag te kunnen beantwoorden.Kortom, tot zover netjes geholpen en in ieder geval een eerlijk antwoord! :jerry
27 november 2013 om 13:55 #18194301Oke, nou ben benieuwd waar ze mee komen als definitief antwoord.
28 november 2013 om 18:05 #18194302Vandaag ook maar even getest met de temp meter. De temp komt weer niet bij de 90 en de kachel blijft maar warm en word niet echt heet. Dus bij mij zou het ook de sensor kunnen zijn?
28 november 2013 om 21:26 #18194303Nee dat is je thermostaat ook met koud weer hoort die warm te worden. Duurt wel langer.
2 december 2013 om 08:43 #18194304Update:
Zojuist gebeld door Opel Driessen eindhoven, Goeie mensen daar! blijven netjes ondanks mijn gezeik :jerry
Ik wilde namelijk voorkomen dat hun begonnen aan mijn auto, onder het mom van wintercertificaat garantie en dan een rekening want dat klemmetje viel daar niet onder..Netjes uitgelegd hoe en wat door de beste meneer achter de telefoon.. Hij vertelde mij dat als hun de thermostaat verdenken ze deze dan ook netjes vervangen. Deze is naar hun mening niet accuraat te controleren of deze 100% werkt naar behoren, dus word die gewoon netjes vernieuwd!
Komende maandag gaat de coupe er heen, gratis leenfiets zal dan klaar staan ( ik werk een stukje verder dus geen probleem )
Ik ben benieuwd!
9 december 2013 om 07:28 #18194305Update, Auto staat op dit moment bij Driessen eindhoven voor vervangen van de thermostaat.
Met de heer aan de telefoon overlegd wat mijn problemen/ klachten zijn en hij heeft middels deze info geconcludeerd dat naar alle waarschijnlijkheid de thermostaat aan het overlijden is. Mijn auto was dus voor vandaag ingepland en bij aankomst werd mij verteld dat er al een thermostaat(huis) besteld was en ze deze netjes gingen monteren.
Enorm goed geholpen tot dusver. Ik heb aangegeven dat ik op het moment dat er kosten bijkomen gebeld wil worden. Niet omdat ik te gierig ben een euro uit te geven, alleen wil ik wel van te voren weten waar ik aan toe ben.
Wordt vervolgd! :jerry
10 december 2013 om 13:32 #18194306Ik ben benieuwd of de nieuwe thermostaat gaat helpen.
Bij mij blijft de temp ook zo rond 80-85 graden hangen, bij 85 schiet hij weer terug naar 80 graden.
En volgens mij heb ik hem vroeger wel precies in het midden zien staan, dus dat is op 90 graden, soms zelfs iets hoger. Ik geloof dat 90-92 graden de bedrijfstemperatuur van de Z18XE is.10 december 2013 om 13:37 #18194307Ik heb met de op com eraan gereden en hi werd ong 85 graden..
Maar!
Ik heb hem opgehaald. Ze hebben een nieuwe thermostaat gemonteerd. De temperatuur staat PERFECT in het midden op 90. even doorplanken en hij staat een paar graadjes hoger.. precies zoals het ooit bedoelt was.
kosten: 0 euro dankzij winterplan certificaat!
Opel Driessen in Eindhoven heeft netjes werk geleverd. heb zelf nog een keer onder de kap gekeken en het ziet er allemaal netjes en schoon uit ( dus geen plassen KVS op t blok oid..)
:jerry ik ben er blij mee!
Bij deze kan ik dus aanraden voor mensen die deze problemen ondervinden dat zei onder het winterplan toch even gaan kijken wat de dealer wil gaan doen!
10 december 2013 om 15:58 #18194308Mooi zo dat het weer goed is en goed dat je het even post hier op het forum.
11 december 2013 om 20:21 #18194309Top!! ga ik ook met mijne terug komt maar nauwelijks over de 80 met dit weer.
12 december 2013 om 15:46 #18194310Vanmiddag mijn astra neergezet bij het motorhuis Heemskerk.
En 3 uur later werd ik opgebeld dat er een nieuwe thermostaat was gemonteerd en ik de auto weer op kon halen.
Al met al dik tevreden dus, en metertje staat weer netjes op 90.
15 januari 2014 om 09:03 #18194311Ik heb dit al jaren met mijn z18xe GTS. De thermostaat is al 2x vervangen, dan gaat het een paar maanden goed (hij staat op 90 op bedrijfstemperatuur).
Nu is het onder de 10 graden, ik rij ‘s morgens 20 km naar mijn werk, maar dan komt hij niet eens boven de 80 graden uit. In het uitzonderlijke geval dat ik in de file kom en daar 15 minuten stationair sta te draaien loopt hij naar de 90 graden. Ik rijdt wel op LPI, en dat is koeler voor de motor, maar als de thermostaat goed zou werken moet hij uiteindelijk ook op 90 graden uitkomen.
Ik ben nu aan het overwegen of ik niet een thermostaat zal aanschaffen die pas bij een paar graadjes hoger opengaat…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.