Forumindex › Forums › Modellen › Overige modellen › bedford 2.3 tdi
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 november 2010 om 09:21 #17228444
hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en heb sinds vorige week een belastingvrij bedford van gekocht met naar zeggen een opel omega 2.3 tdi motorblok.
Het is echt een hobbyauto en alles is aan elkaar geprutst zeg maar.
daarom heb ik wel een aantal vragen voor de kenners van deze opelblokken.Eerste vraag is dan ook meteen waar ik de motorcode kan vinden? zodat ik vast kan stellen dat het werkelijk om een 2.3tdi blok gaat.
Tweede vraag: de motor rookt ontzettend bij de koude start rook is blauw wittig. heb de gloeibougies gecontroleerd en die zijn nog goed. kleprubbers? of kan het nog ergens anders aan liggen?
Derde vraag : er zit nou een 3 gangs automaat achter oftewel 120 op tomtom bij maximaal toeren, rijdt niet echt relaxt en is ook niet zo goed voor het blok lijkt mij. rij er dan gewoon 100 mee maar nog wel veel toeren en verbruikt dan wel wat diesel.
nou wil ik er in de toekomst een 4 gang achter zetten maar vraag me af of dat zomaar kan zonder aanpassingen of elektra veranderingen? en welke bak is daar geschikt voor zodat ik een zoektocht kan starten?oftewel nog werk zat :) maar is ook een hobby auto.
Groeten Milo
14 november 2010 om 09:58 #17759363:kewlpics:kewlpics:kewlpics
zijn we gek op
groet michel
14 november 2010 om 09:58 #17759364Milo,
Welkom hier.
De auto komt waarschijnlijk uit de omgeving van Amersfoort.
De conversie van een bedford naar een omega motor is relatie eenvoudig.
De Diesel motoren 2100 en 2300 cc gebruikte men van Opel ( de tubo diesel heeft als basis de 2300 diesel )
waar je nu tegen aanloopt is dat eindoverbrenging niet bij het vermogen van de huidige turbo diesel past.Ik weet alleen niet of er een omega automaat bak met overdrive voor een diesel is een 5 handbak is een alternatief maar is even schaars.
Theun
14 november 2010 om 10:20 #17759365Thanks voor de reactie’s.
Amersfoort zou kunnen maar ik heb hem van iemand gekocht die hem ingeruild heeft gekregen.
Maar het kun dus zijn dat het onderblok nog origineel van bedford is omdat ik met 2 oliepijl aansluitingen zit, 1 in de karterpan en 1 iets daarboven.
automaat bak is volgens mij niet van bedford aangezien dat ook allemaal is aangepast, of is omgebouwd van hand na automaat.Handbak is eventueel wel een alternatief aangezien ik het blok wel graag heel wil laten. heb ergens gelezen dat van een oude rekord ook zou passen?
Hier ff een fotootje van de BADford :)
14 november 2010 om 10:44 #17759366leuk wagentje
groet michel
14 november 2010 om 10:48 #17759367Milo,
In de hoek van een record hoef je zeker niet te zoeken.
In die tijd was er nog geen overdrive.
Bij omega misschien de latere omega’s hebben een blok van steyer wat ook door bmw wordt gebruikt en dat past ook niet.EDIT
nog even aan het spitten geweest
in de omega “A” Turbo diesel tot 92 is ook een optie geweest van een 4bak automaat spec’s nog niet gevondenik wil je niet weg hebben maar er is ook een bedford club
te vinden via deze link :http://www.bedfordbelangenclub.nl/
en deze bedrijven hebben veel onderdelen
14 november 2010 om 10:51 #17759368thanks :)
Maar dat roken bij koude start kan dat aan de kleprubbers liggen? of is er nog meer waar het aan kan liggen? gloeibougies zijn getest met een acculader en gloeien alle 4 op.
als het aan de rubbers ligt is dat te zien?
als het daar aan ligt wil ik dat met wat mooier weer vervangen op de methode van dat de kop erop kan blijven dus met luchtdruk op de cilinder, of is dat niet mogelijk bij deze blokken?14 november 2010 om 11:06 #17759369origineel gepost door theunm
EDIT
nog even aan het spitten geweest
in de omega “A” Turbo diesel tot 92 is ook een optie geweest van een 4bak automaat spec’s nog niet gevondenJa zoiets had ik ook al ergens gelezen. maar die zullen wel net zo zeldzaam zijn :(
14 november 2010 om 11:09 #17759370weet jij de code van de bak ?
de automaat welke er nu achter zit heeft die een vast kom ?theun
14 november 2010 om 11:41 #17759371staan wel wat codes op, zal van de week even kijken.
wat bedoel je met vaste kom?14 november 2010 om 11:57 #17759372misschien heb je hier iets aan
14 november 2010 om 12:16 #17759373Hey thanks man,
Ik lag gisteren onder de bus en kan me herinneren dat er de opdruk O en P op stond en wat nummer dus volgens mij zit er nou een thm 180 onder voor een commodore 2.5 ? zal van de week ff de nummers bekijken.
maar dan weet ik dus nog niet wat er onder past?
15 november 2010 om 20:29 #17759374heb ff naar de nummers gekeken en het is een 03-71L Serialnummer 89E H 76415
Teilnummer is een beetje onduidelijk maar er staat iets van 90 335 en daar midden onder staat nog 350Fbeetje raar want is die 03-71L geen 4 gang automaat? is er dan wat anders aan de hand dat hij niet naar de 4de gang overschakeld?
15 november 2010 om 20:49 #17759375effe wat tekst gejat
Omega A / Senator BIm Omega A / Senator B kamen baujahr- und motorabhängig unterschiedliche Getriebe zum Einsatz.
Schaltgetriebe: R25 / R28
Automatikgetriebe: AW03-71L, AW03-71LE, AR25, AR35Getriebe-Steuergeräte für AW03-71 L und AW03-71 LE
23YDT / 23DTR 90 335 530 3,70 175 R 14 AUzit er ook electronica op de bak aangesloten ?
theun
15 november 2010 om 21:00 #17759376zal morgen even kijken of er elektronika aan zit, lopen wel een hoop kabels na de bak toe.
Maar op mijn pook zit ook nog een witte knop, echt op de pook zelf en die is niet aangesloten, weet niet wat dat is, maar mischien de 4de gang (overdrive) doorwijze van een schakelaar inschakelen?
15 november 2010 om 22:19 #17759377overdrive niet aangesloten
groet michel
16 november 2010 om 06:18 #17759378hoe werkt dat dan? gaat dat via een computer?
16 november 2010 om 17:30 #17759379is er niet ergens een schema te vinden voor de omega? dus ook schema voor de automaatbak, volgens mij is de helft niet aangesloten en zit er niet bij, wat ik zo kan zien gaat er een kabelboom met dikke stekker vanaf de bak, en daar gaat het al fout volgens mij want na die stekker gaan er nog maar 2 kabeltjes verder … 1 gaat een zekeringkast in die ze zelf hebben gemaakt…. in de kast zit een pulsgever???? en 2 relais.
Kabeltje gaat naar zekering en daarna volgens mij na een relais…. verder loopt er in kabeltje ergens na voren na het blok toe… lijkt mij niet goed allemaal en er hangen nog 2 stekkertje bij de bak los.
volgens mij kan ik beter een vraagbaak aanschaffen haha16 november 2010 om 17:36 #17759380moet je wel weten welke type bak ze ingebouwd hebben
anders blijf je alsnog zoekengroet michel
16 november 2010 om 17:51 #17759381ja dat weet ik inmiddels, is een 03-71L
16 november 2010 om 20:34 #17759382nou ik heb hier een paar stuureenheden liggen, die lagen los in de bus niet aan gesloten, weet niet of dit voor de automaatbak is.
staan wel onderdeelnummers op, kan iemand uitzoeken of dat van de automaat is?eerste eenheid is een vdo met 16 polige stekker, waarvan 14 kabels aan zitten, onderdeel nummer is 90 247 654
er zitten 4 gele kabels tussen die ik volgens mij ook bij de bak heb gezien.Tweede eenheid is een rechthoekig kastje met een dikke plus aansluiting en 6 aansluitingen.
onderdeelnummer is 90 247 644 PA6dan heb ik nog een geval/fusebox waar een paar relais aan kunnen en een paar zekeringen.
wie o wie kan mij verder helpen???
16 november 2010 om 20:45 #17759383die vdo is een bulb control unit, wat is dat?
16 november 2010 om 20:45 #17759384staat er ook een letter code op.
meestal 2 letters.theun
16 november 2010 om 21:09 #17759385ik heb gegoogled en dan komt er te staan dat die vdo een bulb conrol unit is.
op de vdo staat het volgende:
12v LKG K1.3
2x55w 90247654
2x21w 410.203/012/001
2×4 oder2x10w KBA14806 PA6en dan een gele stikker met WB erop
dus dat is wel iets voor de verlichting ergens van.
die andere gegoogled en dan krijg iets in het pools dat het een przekaznik swiec opel omega druk ik knop vertalen in dan staat er relais vonk michigan.
op dit kastje staat het volgende:
GM 90 247 644
PA6
899124 Made in Germany16 november 2010 om 21:25 #17759386gezien de omschrijving lijkt dit eerder een lamp controle box
theun
misschien tijd voor een vraagbaak
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.