BE rijbewijs

Forumindex Forums Overige Opel algemeen BE rijbewijs

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 55)
  • Auteur
    asconahobbyist
    Deelnemer

enige wat ik dan weer niet kan vinden,is hoe het zit met onbeladen aanhangers.

voorbeeldje.
      de al genoemde Hobby 495,max toelaatbaar gewicht 1200 kg,ledig gewicht 920 kg.
      Tot 1200 kg geladen moet je trekauto dat mogen trekken,logisch.
      maar als ie nou leeg is en dan werkelijk maar die 920 kg weegt,mag ik m dan achter mn Ascona hangen die 1100 kg mag trekken??
      Volgens de huidige regels alleen met BE,maar volgens de nieuwe regels??
      dat houdt dan ook in dat je bijvoorbeeld een lege autoambulance van 600 kg ook met je Kadettje E 1.4 even mag ophalen,zolang er maar niks opstaat.
      maar dat kan ik dus (nog) nergens terugvinden.

RISL
      Moderator

Ja, maar ff extreem gedacht:
        Je bent net 18, haalt je rijbewijs en koopt een Dodge W200. Dan mag je daar al een aanhanger tot de combi 3500 kg weegt.
        Dan mag je dus zonder ooit met een aanhanger te hebben gereden met 3,5-ton over straat. Weet niet of ik dat figuur zou willen tegen komen.

asconahobbyist
        Deelnemer

nee,dat mag niet want wat je moet ook het maximaal toelaatbare gewicht van auto meenemen in de 3500 kg berekening.
          Dus zo’n dodge weegt iets van 2 ton,mag 1000 kg laden,das al 3 ton,hou je dus nog 500 kg over,dus dat valt nogal mee.
          Wel bijvoorbeeld een Opel Senator,weegt max 1600 kg,mag 1700 kg trekken dus een aanhanger van 1700 kg is geen punt,want samen 3300 kg,blijft dus effe rekenen maar echt de extreme gevallen,dus volgeladen bussen met volgeladen dubbelas aanhangers hebben straks nog steeds BE nodig

RISL
          Moderator

Dat zei ik ook ;), kijk maar:

@RISL wrote:

Dan mag je daar al een aanhanger achter tot de combi 3500 kg weegt.

Ik vind het echter vaag worden door die B+.
            Weer een extra regeltje/categorie, alsof ze er nog niet genoeg hebben :puke

asconahobbyist
            Deelnemer

klopt,het examen B+ wordt nagenoeg hetzelfde als BE en je mag dan kiezen welke van de 2 je het liefst hebt,zoeits stond er.
              Dus het voornaamste waar je dus wat aan aan hebt is de afschaffing van de regel dat je auto zwaarder moet zijn als je aanhanger max,en dat is toch wel makkelijk.

henk 400rr
              Deelnemer

Als je van plan vaker bent om met een zware aanhanger te rijden; gewoon E erbij halen, dan ben je van een hoop gezeur af.

Dat heb ik destijds ook gedaan en dat bevalt me het allerbeste.

RISL
                Moderator

Ja, ik ben ook blij dat ik het heb gehaald. Je hoeft gewoon een hoop minder rekening te houden met regeltjes.

MOOK
                  Deelnemer

Maar als ik het goed begrijp, als ik met een H200 a 1800 kg rijdt met daarachter een autoambulance met crosser en spul erbij, zal ik misschien net onder die 3500 blijven, maar misschien ook niet en dan heb ik nog steeds BE nodig, dus ook met de nieuwe regels.

astraTD

Tractorrijbewijs vanaf 16jaar.. Soms zie ik knullen erop rijden, met een kar achter met 3 dubbelen assen:S Ding is groter en zwaarder als een complete vrachtwagen…
                      Is toch belachelijk dat iemand van 16jaar hier op mag rond vegen???

Wet is hier gewoon hopeloos.

midnight black
                      Deelnemer

Ik wilde het net melden over die traktors, en hoe die mannekes er ooit mee rijden…
                        Bij ons in de buurt in het verleden ook al meermaals ongelukken mee gebeurt.
                        Maar over dat BE in 1 dag: je wilt toch niet zeggen dat je dan ervaring hebt, ok die instructeur zal je best wat tips geven maar wat blijft daar zo van hangen??
                        Heb zelf sinds vorig jaar een Knaus caravan die vanaf de koppeling tot bumper bijna 7 meter is en eigenlijk is het gewoon vreemd dat je daar dan zo mee mag rijden.

RISL
                        Moderator

Je hebt inderdaad geen ervaring als je maar een middagje lest en de volgende dag op gaat. Ik reed echter al een paar jaar met aanhangwagen. Dat doen de meeste die zo’n korte cursus hebben, anders heb je vaak een hele middag of zelfs een hele dag les.

Maar is dat met de auto ook niet? De meesten leren pas echt rijden na het behalen van hun rijbewijs.

KadAstra-EF
                          Deelnemer

@RISL wrote:

Ik zie niet staan dat die regel vervalt? Kun je ‘m ff quoten hier?

Overigens staat er wel bij dat de regels zowel nog door de Tweede, als door de Eerste Kamer nog moeten worden goedgekeurd….dus het is allemaal nog niet zeker.

Dit is door Europa Nederland opgedrongen.
                            In ons omringende landen is die regel al dus Nederland moet wel meegaan met de rest.
                            1 regelgeving op de wegenverkeerswet wil Europa…..

Das ook met die 25 cent accijnsverhoging op LPG die ons land extra wil opleggen.
                            Ook geblokkerd door Europa !!

Rik :)

KadAstra-EF
                            Deelnemer

@RISL wrote:

Je hebt inderdaad geen ervaring als je maar een middagje lest en de volgende dag op gaat. Ik reed echter al een paar jaar met aanhangwagen. Dat doen de meeste die zo’n korte cursus hebben, anders heb je vaak een hele middag of zelfs een hele dag les.

Maar is dat met de auto ook niet? De meesten leren pas echt rijden na het behalen van hun rijbewijs.

Nou, dat heb ik dus gedaan he ?
                              Hele dag gereden met aanhanger tot ik er genoeg van had.
                              Toen om 15:00 examen en je raad al: gezakt.
                              De concentratie was ver te zoeken. Vergat weer dingen.

Nee, de volgende keer, als het moet, mooi in stappen.
                              heeft me 500 gekost en heb ik nog niks !!

wim-v6
                              Deelnemer

Tja, heb me weinig zorgen te maken, heb B BE C CE kan wel uit de voeten zo..

maar zoals het er staat mag je inderdaad, gewoon naar het trekgewicht van de auto zonder E als je maar onder de 3500kg blijft..

ook wel apart, dat verhaal van C1 C etc etc..

maakt t alleen maar moeilijker.

Willem

RISL
                                Moderator

Inderdaad, trekker met oplegger is weer een ander rijbewijs dan een bakwagen of een bakwagen met aanhanger toch?
                                  Ik vond het zelf wel prettig, zondagmiddag even een paar uur les en maandagochtend direct op en gelijk slagen.

opelremco
                                  Deelnemer

Vind het een slechte ontwikkeling.Die versoepelingen.
                                    Vooral dat de aanhanger met lading zwaarder mag zijn dan de wagen dr voor.
                                    Hebben in Zwitserland eens een klein terreinwaggentje met een enorme tabbert caravan over de kop zien gaan.
                                    Die gast was alle controle kwijt.

RISL
                                    Moderator

Ja, bijzondere regels in dit betuttelende landje ;)

asconahobbyist
                                      Deelnemer

maar doordat de auto’s tegenwoordig zo makkelijk rijden vergeten de mensen wel eens dat er een vracht achter hangt en dat je eigenlijk continu met je gedachten bij de aanhanger moet wezen,dan is er niks aan de aan de hand.
                                        Ik heb geen E en toch rij ik vaak met een aanhanger,met name caravan.ook als ie zwaarder is als mn trekkende auto (ik weet,t mag niet) maar met mn Astra coupé heb ik toch ook wel eens een Hobby tandemasser van leeg 1350 kg getrokken (auto mocht 1400 kg trekken) en dat ging prima,als je je koppie dr maar bij houdt,en t rustig aan doet.

arjontje
                                        Deelnemer

Ik zelf heb ook een dag cursus gehad. Was voor mij voldoende.
                                          Ik heb het rijbewijs gehaald om van het gezeur af te zijn wat hier geschetst wordt.

Ik wil gewoon een autoambulace kunnen trekken zonder dat ik eerst een halfuur aan het rekenen moet, en er dan achter tekomen dat het bijvoorbeeld niet mag.

Tip ga gewoon eens op een zondag op een parkeerterein oeffenen. En doe de dag cursus en men is klaar.

Is wel even een investering, maar als je een keer gepakt word zijn de boetes ook niet mis, met het vervolg dat je niet door mag rijden.

vincent23
                                          Deelnemer

In november 2012 krijg ik een hele opleiding betreffende de wijzigingen in het Rijbewijs gebeuren.
                                            Alles gaat op de schop en zal voor een hoop onduidelijkheid gaan zorgen in het begin.
                                            Ik noem maar:

3 soorten A rijbewijzen
                                            3 soorten B rijbewijzen

Als je dalijk een B+E rijbewijs gaat halen, mag je max maar tot 3500-4250 kg trekken, ga je zwaarder dan weer C1 dus ja laten we t duidelijk maken haha.

enz enz

Dit even zo uit het hoofd he :afro

K zal is kijken voor wat meer info op t werk.

Gr Vinc

KadAstra-EF
                                            Deelnemer

Ik wacht wel tot 2013/2014, dan mag je alles trekken als het TOTAAL gewicht maar onder de 3500 KG blijft……

RISL
                                              Moderator

@vincent23 wrote:

In november 2012 krijg ik een hele opleiding betreffende de wijzigingen in het Rijbewijs gebeuren.
                                                Alles gaat op de schop en zal voor een hoop onduidelijkheid gaan zorgen in het begin.
                                                Ik noem maar:

3 soorten A rijbewijzen
                                                3 soorten B rijbewijzen

Als je dalijk een B+E rijbewijs gaat halen, mag je max maar tot 3500-4250 kg trekken, ga je zwaarder dan weer C1 dus ja laten we t duidelijk maken haha.
                                                enz enz
                                                Dit even zo uit het hoofd he :afro
                                                K zal is kijken voor wat meer info op t werk.

Gr Vinc

Volgens mij niet hoor. Je trekkend voertuig moet onder de 3500 kg blijven, anders is het een vrachtwagen (waarvoor je rijbewijs C nodig hebt). Het gewicht dat je er achter hangt, mag het maximaal getrokken gewicht van de auto niet overschrijden, maar als je combi daarmee 8 ton weegt, is dat geen probleem, volgens een kennis van me ouders (gisteravond gevraagd, zij is examinator op B en B+E-rijbewijs bij het CBR)

vincent23
                                                Deelnemer

Ja dat klopt zo zijn de regels nu idd.

maar volgend jaar komt daar een kleine wijziging in en dat is dat je met een BE rijbewijs aan aanhanger met beperkt gewicht max mag trekken.
                                                  Ga je daar overheen dan krijg je een ander rijbewijs.

Dit kon ik er zo 123 over vinden:

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
                                                  De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto’s met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
                                                  De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto’s met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
                                                  De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto’s met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

Kijk hier maar eens goed naar :afro
                                                  Sorry voor de lange link, maar is ff niet anders :thumb

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2011/12/23/factsheet-veranderingen-in-rijbewijscategorie-b/factsheet-veranderingen-in-rijbewijscategorie-b.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

Gr Vincent king:

Erwin_Astra
                                                  Deelnemer

zonder BE rbw, mag je niet eens een dubbel asser aanhangwagen achter je auto hebben,
                                                    en als ze je pakken kost het je 350,- euries :thumb

wim-v6
                                                    Deelnemer

Als ik het goed lees

> Rijbewijs B:
                                                      Aangangers tot 750kg
                                                      Aanhangers zwaarder dan 750km, max samenstel gewicht 3500kg
                                                      Dat houd in dat als je een auto hebt van 1500kg die 2000kg mag trekken je gewoon 2000kg mag trekken..

> Rijbewsijs B-E:
                                                      voor degenen die m al hebben:
                                                      De rechten blijven voor deze personen gelijk aan hoe het was qua aanhanger regels.
                                                      Die mogen dan gewoon tot een samenstelgewicht 7500kg blijven rijden.. (ongeacht gewicht trekkend voertuig)

Voor degenen die rijbewijs BE na de ingangs datum ingaat haalt, geld de regel dat de AANHANGER max 3500 kg mag wegen, en het samenstel dus meer dan 3500kg mag wegen, dat word op zijn hoogst dan dat het samenstel dan max 7000kg mag wegen.. (3500kg trekkend voertuig / 3500kg getrokken voeruig)

> Rijbewijs B+ (code 96):
                                                      Als B-E, met een beperking, namelijk dat het samenstel niet meer dan 4250kg mag wegen.
                                                      – Persoonlijk zou ik dan automatisch voor B-E gaan en vind ik eigenlijk deze B+ (coede 96) een beetje een overbodige categorie, daar het Examen gelijk is aan BE

Willem

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 55)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.