Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › BE nodig?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 juli 2010 om 11:29 #17704289
Hier een link:
Even de gegevens invullen en je weet het.
Toegestane maximum massa kun je op de rdw site terug vinden.
Deze is nl. belangrijk aangezien alleen het gewicht wat op het kenteken staat niet (lediggewicht) van toepassing is.T.m.m. gaan ze vanuit+maximale toegestane lading van de aanhanger.
Dus als de aanhanger max. 1000kg mag laden en je heb er maar 500 opstaan gaan ze van de 1000kg uit!!Edit: Tmm en ledig gewicht auto=> verschil hiertussen is laadvermogen auto!
8 augustus 2010 om 18:18 #17704290origineel gepost door wim-v6
origineel gepost door Roelof
Er is 1 duidelijkheid. Als je aanhanger 2-assig is (4 wielen) mag die heel veel gewicht hebben (+1500 kg) en is het onmogelijk om een auto te vinden dat je hem met B kunt trekken.
Opel Vivaro gaat prima hoor
voorbeeld:
Opel Vivaro 2.5 CDTi 2005:
Leeg gewicht: 1750kg
kenteken trekgewicht: 2000kgaanhanger:
Max gewicht (aanhanger + lading op kenteken aanhanger): 1500kg
> 1750kg + 1500kg is 3250kg en dus onder de 3500kg
> 1500kg is minder dan de 1750kg van de VivaroHuppa, Dubbelasser erachter en gaan zeg ik dan.. zonder E bij B
Maar helaas zijn de Meeste autoambu’s met een max gewicht van 2000Kg
Willem
Misschien een beetje laat, maar ik moet je toch echt even verbeteren Wim.:P
Je zit bijna goed, echter ga jij uit van het leeg gewicht v/d auto. Dit terwijl je het max. beladen gewicht van het trekkende voertuig moet nemen.
Als je een Vivaro hebt van leeg 1750KG, en hij mag 2500KG max wegen beladen. Dan mag er zonder ‘E’ nog een aanhanger achter met een maximum toegestane massa van 1000KG.De eisen zijn:
Max. gewicht aanhanger lager als leeg gewicht auto.
Totale maximale combi gewicht mag niet boven de 3500KG zijn.Even een plaatje ter verduidelijking:
9 augustus 2010 om 09:10 #17704291Als je een auto op gaat halen, dan doe je dat (neem ik aan)met een tandemasser, daar moet je zowiezo BE voor hebben
9 augustus 2010 om 15:17 #17704292is ook niet waar zet je der een bus voor wat 2000 mag trekken en tandemasser weegt 1900 bijv mag het waarschijnlijk weer wel
maar gewoon b-e halen weet je zekker dat je goed zit
9 augustus 2010 om 15:19 #17704293origineel gepost door eddepet007
is ook niet waar zet je der een bus voor wat 2000 mag trekken en tandemasser weegt 1900 bijv mag het waarschijnlijk weer welmaar gewoon b-e halen weet je zekker dat je goed zit
in dat geval is de toegestane maximum massa van de combinatie boven de 3500kg -> BE
9 augustus 2010 om 17:31 #17704294Inderdaad, zoals hierboven.
Het hele verhaaltje heeft niks te maken met tandemasser of niet. Alleen om de werkelijke maximale gewichten. Dus zoals het plaatje zegt!
9 augustus 2010 om 23:48 #17704295klopt idd stel bus weegt 1800 en tandumasser 1699 dan mag het weer wel
zat effe fout10 augustus 2010 om 11:55 #17704296Sorry, kan er niks aan doen. Maar je bent er nog niet:P.
In jou stelling mag het alleen als de bus leeg 1699KG of meer weegt, en maximaal 1800KG beladen mag wezen.
Dus een bus en tandemasser (of forse enkelasser) gaan bijna nooit zonder ‘E’ .‘t Is gewoon een slap zooitje regels hier in NL.
Mijn oom en tante hebben een caravan. En een Vec-C station. Eerst hadden ze een 1.9CDTI 88KW, waarmee je de caravan combi met alleen B mocht besturen. Nu hebben ze een Vec-C sw V6-cdti 134KW(met een geluid om amen te zeggen:wors), door het hogere maximale gewicht van de V6 mag de combi nu niet meer zonder ‘E’ bestuurd worden. En het zijn nog wel gelijke auto’s:wtf.
En wat zou voor een persoon onervaren met (zware) aanhanger makkelijker rijden. 120 of 184PK, nou de V6 dus..:hmmz10 augustus 2010 om 22:38 #17704297zei ook stel :
maar das theoriemaar idd is allemaal wat vaag
gewoon simpel tot 750 kg b daar boven b E ben je van alle gezeik af13 augustus 2010 om 12:02 #17704298ah kees er zijn zat chauffeurs hier op het forum wat je wel wil helpen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.