Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › baskist poorten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2009 om 10:33 #17214707
ik ben op zoek naar poorten voor subwoofer kisten.
kocht ze vroeger by conrad voor een euro per stuk ofzo maar die hebben ze niet meer. nu had de geluid toko hier ze alleen van caliber voor 10 euro per stuk en moesten ze nog besteld worden ook.. ja daaaaag.. 25 piek voor een stukkie afgedraaid plastic..
heeft iemand misschien een goedkoop adresje??2 december 2009 om 11:08 #17558643Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien dat het wat is :D
http://www.speakerworld.nl/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=70
2 december 2009 om 19:30 #17558644Tegenwoordig is het dan een beste business geworden.
Je zou eventueel de oppervlakte van de poort kunnen berekenen, en hiervan een sleufpoort van maken. :thumbup
Een maximale verhouding dan van 9 : 1 en niet smaller, anders krijg je teveel last van poortruis.2 december 2009 om 20:01 #17558645Cool dank je!
Dat zijn de betere prijzen…. :D
Ik ga eens kijken of het daar wat word.2 december 2009 om 22:40 #17558646Stuk Pijp pakken ben je ook klaar.
3 december 2009 om 16:43 #17558647Ik was van plan een poort van zo 5 tot hooguit 7 cm diameter te gebruiken en die zo 12-15 centimeter naar binnen. Ongeveer tot de magneet vd woofer.
Ik las ergens dat ze elkaar moeten kunnen zien.Wat bedoel je met 9:1? Diepte:breedte? of speakerdiameter:poortdiameter?
Nu heb ik helemaal nog geen pijp, maar wel al gaten. Blazen dat ze doen uit die gaten :D
Kan vast niet goed zijn.. en je krijgt een fluffy bas..
Elke keer als ie wat harder gaat ruikt mn hele auto zwaar naar de siliconekit uit de kist :PEen stuk pijp zou ook kunnen… heb nog wel wat afvoerpijp voor de wasmachine liggen.. :D
Maar goed. als het toch maar paar euro kost wil ik het wel beetje netjes doen. Heb geen gereedschap om die pijp af te draaien voor mooi randje ofzo.Ik laat nog wel horen/zien wat het geworden is!
3 december 2009 om 16:46 #17558648Nice, ben benieuwd! Heb eigenlijk nog nooit gekeken of dit ook echt een verschil maakt in geluid. Anders ga ik me er ook even in verdiepen :D Keep us posted :thumbup
Gr
3 december 2009 om 21:19 #17558649wat een een gepoortje kist maakt zeker wat uit.
Bass gaat veel dieper komt namelijk op een lagere hertz te spelen.
En het gaat vaker ook veel harder.gr roy
3 december 2009 om 21:57 #17558650origineel gepost door kaneelschep
Ik was van plan een poort van zo 5 tot hooguit 7 cm diameter te gebruiken en die zo 12-15 centimeter naar binnen. Ongeveer tot de magneet vd woofer.
Ik las ergens dat ze elkaar moeten kunnen zien.Wat bedoel je met 9:1? Diepte:breedte? of speakerdiameter:poortdiameter?
Nu heb ik helemaal nog geen pijp, maar wel al gaten. Blazen dat ze doen uit die gaten :D
Kan vast niet goed zijn.. en je krijgt een fluffy bas..
Elke keer als ie wat harder gaat ruikt mn hele auto zwaar naar de siliconekit uit de kist :PEen stuk pijp zou ook kunnen… heb nog wel wat afvoerpijp voor de wasmachine liggen.. :D
Maar goed. als het toch maar paar euro kost wil ik het wel beetje netjes doen. Heb geen gereedschap om die pijp af te draaien voor mooi randje ofzo.Ik laat nog wel horen/zien wat het geworden is!
De 9:1 verhouding is voor een sleufpoort.
Niet voor een ronde poort aangezien deze geen breedte x hoogte heeft.De diameter en lengte van de poort worden altijd berekend door middel van de kistberekening. De diameter bepaald grote deels de druk die de woofer kan veroorzaken (kleine diameter veel druk / grote diameter weinig druk)
Maar er zit wel een maar aan, als je een te kleine diameter gebruikt kan de woofer beschadigen of zelfs geen druk opbouwen omdat het woofer opervlak vervormt door de te hoge druk.
De lengte van de poort bepaald de diepgang van de kist, ook wel de tuningsfrequentie genoemd. een langere poort gaat dieper als een korte poort.Het verhaal van dat de woofer de poort moet kunnen zien is dat er geen dempingsmateriaal tussen mag zitten. Zo lang er een vrije weg tussen de woofer en de poort beschikbaar is, wordt dit gezien als dat de woofer de poort kan zien.
3 december 2009 om 22:06 #17558651@ 2e-c14nz en Desperado
Een gepoorte kist zal altijd harder gaan als een gesloten kist, mits de kist juist berekend is en ook juist gebouwd is. (natuurlijk ook als de zelfde woofer en versterker wordt gebruikt ;) )
Het nadeel van een gepoorte kist is dat deze meestal groter zijn als een gesloten kist.Dat de bas lager kan doorspelen is onzin, een gesloten kist kan net zo diep gaan als een gepoorte kist.
Het voordeel wat alleen de gepoorte kist heeft is dat deze wat meer doorzeurt, hierdoor klinkt deze wat harder.Ik heb zelf namelijk een JBL Power P1222 woofer, deze zit in een gesloten kist welke juist berekend is en gebouwd is.
Deze haalt bij 34Hz het + 3db punt (tuningsfrequentie), een erg lage frequentie.12 december 2009 om 09:50 #17558652ik heb vroeger altijd poorten van airopoort gebruikt… deze zijn heel goed maar niet goedkoop….. ik had 2 x 12″ zitten met 2 poorten van 15 cm binnen diameter en geloof mij dat ging hard
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.