Barst in voorruit.

Forumindex Forums Modellen Manta Barst in voorruit.

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    BlitzKicker
    Deelnemer

Hallo,

Bah, net lekker een stukkie aan het rijden geweest, ga ik ff de snelweg op… PATS! Ster met een barst die vanaf de onderkant van de ruit aan de bestuurderskant nu zo een 15cm naar boven gaat. :fy1

Buiten het feit dat het ronduit klote is, heb die wagen net een paar maandjes.

Vraag ik mij af hoe het ook alweer geregeld is met evt. APK regels (duurt nog wel een tijdje gelukkig) en is er nog relatief goed aan een nieuwe voorruit met rubbers te komen?

joop1970
      Deelnemer

Volgens mij mag het niet te belemmerend worden qua gezichtsveld. Als hij 15 cm naar boven gaat kan het denk nog wel alleen heb je de kans dat hij verder doorschiet.

Emiel-Manta
        Deelnemer

Is geen apk afkeur zolang deze niet vertakt!

En om het even helemaal duidelijk te maken:

Voor de wet hebben we in principe drie vlakken in een voorruit: 1) het directe gezichtsveld, 2) het indirecte gezichtsveld en 3) de rest.

Het directe gezichtsveld kun je met een (liggend) A4-tje bepalen (een Citro-Expert voldoet ook…). Voor de positiebepaling in de breedte (links-rechts) van de voorruit neem je het hoogste punt van het stuur. Hou het middelste punt van het A4-tje loodrecht boven dit punt. Voor de positiebepaling in de hoogte (boven-beneden) van de voorruit moet het midden van het A4-tje gelijk zijn met het bevestigingspunt van het ruitenwisserblad als de ruitenwisser in rechtopstaande stand staat. Met andere woorden: de ruitenwisser moet in de stand staan waarin het ruitenwisserblad zo hoog mogelijk op de voorruit komt.

Voor het indirecte gezichtsveld moeten we het A-4 ‘tje spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit (richting de passagierszijde). Het nu ontstane vlak (zie tekening) noemen we het indirecte gezichtsveld.

De randen er omheen is ‘de rest’.

In het directe gezichtsveld is voor de APK toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 20 mm (bijvoorbeeld de beruchte ster in de ruit), oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren (dus zonder vertakkingen), ongeacht de lengte. Vooral dit laatste, van die enkelvoudige scheur, is niet overal bekend.

In het indirecte gezichtsveld is toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 50 mm, oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte.

In de rest van de ruit (dus de randen) zijn alle beschadigingen toegestaan.

De voorruit mag verder niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren (zoals donkere folie of stickers). NB: aan deze eis wordt niet meer getoetst!

ps: heb nog wel een aantal voorruiten liggen (groen brons & helder) mocht je er 1 zoeken tegen die tijd :P

BlitzKicker
          Deelnemer

Thx voor de uitgebreide uitleg Emiel! Ik zal tzt aan je denken mbt die ruit. Op zich is de barst nu nog niet echt storend, buiten het feit dat er geen barsten in een ruiten horen te zitten :P

joop1970
            Deelnemer

Kijk, dat is duidelijk. Ik dacht dat je geen enkele scheur mocht hebben in het gezichtsveld.

eddepet007

om welke manta gaat het dan a of b ?
                van b heb ik nog enkele staan

Manta 24V
                Deelnemer

Manta a heb ik nog een gelaagde getint met zonnaband NIEUW

eddepet007

Kijk andere ruit is geen probleem of danny of eddie heb ze wel

Ghanz
                    Deelnemer

en wat heb ji zoal nog staan ed? :D

BlitzKicker
                      Deelnemer

Gelukkig, das een geruststelling dat er nog ruiten te verkrijgen zijn :D

eddepet007

@hanz
                          Wat moet je hebben

DarkNL08
                          Deelnemer

Carglass, want voor de oldtimers hebben zo ook allleee ruiten op voorraad. uh-hu.

;) Klote reclame zeg…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.