bandenspanningsensoren

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum bandenspanningsensoren

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215054
    chrivel
      Lid sinds:
      27 May 2009

      Ik heb ik mijn vectra gts uit 2004 bandenspanningsensoren zitten.leuk systeem als het er op zit als je een auto 2de hands koopt.maar nu heb ik ook 4 winterbanden met velg gekocht.de bandenboer heeft nu vanuit de zomerband de bandenspanningsensoren over gezet in de winterbanden.het systeem werkt ook weer perfect.maar de bandenboer gaf wel het advies om nu ook voor mijn zomerbanden bandenspanningsensoren er in telaten zetten.om iedere keer die bandenspanningsensoren over zetten in een kwetsbaar werkje.heb hier en daar al wat opgezocht maar die bandenspanningsensoren kosten ook nog 97 euro ex btw per stuk.en dat vind ik nogal vrijveel geld.
      dus mijn vraag kan je dat bandenspanningsensorensysteem ook uitzetten.en hebben meer mensen hier mee temaken gehad.

      #17568541
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        Ja die sensoren kan je laten uitschakelen.

        Maar als er in de winterbanden geen sensoren zitten geeft dit geen probleem.
        het systeem herkend dan dat er geen sensoren zijn.

        #17568542
        GTS Power
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 May 2008

          ik heb in men winterwielen ook geen sensoren en dat geeft idd geen problemen:thumbup
          je kunt via marktplaats of ebay een setje proberen te kopen,maar let wel op dat er AC en AA sensoren zijn,dus dat je wel de goeie koopt

          #17568543
          speaker
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 March 2007

            Zelf heb ik geen sensoren ( gelukkig )
            Maar waar je ook voor kan kijken zijn sensoren die om de binnenkant van de vleg gemonteerd zitten.
            De sensoren die op je ventiel zitten gaan stuk /lekken op een gegeven moment en eigenlijk moet je gewoon bij elke nieuwe band ook een nieuw ventiel ( kan Arjontje waarschijnlijk wel be-amen )

            #17568544
            GTS Power
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 May 2008

              origineel gepost door speaker
              Zelf heb ik geen sensoren ( gelukkig )
              Maar waar je ook voor kan kijken zijn sensoren die om de binnenkant van de vleg gemonteerd zitten.
              De sensoren die op je ventiel zitten gaan stuk /lekken op een gegeven moment en eigenlijk moet je gewoon bij elke nieuwe band ook een nieuw ventiel ( kan Arjontje waarschijnlijk wel be-amen )

              bij een bandenwissel heb je geen nieuwe sensor nodig:vertag

              #17568545
              janneman vectra c
                Lid sinds:
                19 October 2008

                Ik heb ze ook gehad op mijn GTS maar toen ik de OZ velgen erop had zitten heb ik de orginele wielen met sensoren weggedaan, ik kreeg toen om de 200 km ongeveer even een foutmelding maar die ging dan na korte tijd weer vanzelf weg.

                Jan

                #17568546
                Gts32v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2008

                  Heb ze ook laten vervallen in de opc wielen,probleemloos:)

                  Gr. Gts32v6

                  #17568547
                  Edvries
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 December 2004

                    Ik heb ze nu ook niet in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…

                    #17568548
                    GTS Power
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 May 2008

                      origineel gepost door Edvries
                      Ik hebze nu ook neit in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…

                      ik heb ze in men velg zitten:thumbup:P

                      #17568549
                      Edvries
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 December 2004

                        origineel gepost door gts power

                        origineel gepost door Edvries
                        Ik hebze nu ook neit in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…

                        ik heb ze in men velg zitten:thumbup:P

                        Jij heb wel meer niet op de juiste plek zitten….:hmmz

                        #17568550
                        speaker
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 March 2007

                          origineel gepost door gts power

                          bij een bandenwissel heb je geen nieuwe sensor nodig:vertag

                          Neej dat snap ik, omdat je sensor aan je ventiel zit.
                          Maar het zou beter zijn om een los ventiel te hebben zodat je bij nieuwe banden ook een nieuw ventiel kan nemen ! :vertag

                          #17568551
                          GTS Power
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 May 2008

                            origineel gepost door speaker

                            origineel gepost door gts power

                            bij een bandenwissel heb je geen nieuwe sensor nodig:vertag

                            Neej dat snap ik, omdat je sensor aan je ventiel zit.
                            Maar het zou beter zijn om een los ventiel te hebben zodat je bij nieuwe banden ook een nieuw ventiel kan nemen ! :vertag

                            dat klopt idd.

                            het is de pest met deze sensoren dat het 1 geheel is,dus mocht ie afbreken ben je direct een nieuwe sensor nodig.
                            (maar dat hoef ik jou niet te vertellen;) (doe het toch:P )

                            #17568552
                            GTS Power
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 May 2008

                              origineel gepost door Edvries

                              origineel gepost door gts power

                              origineel gepost door Edvries
                              Ik hebze nu ook neit in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…

                              ik heb ze in men velg zitten:thumbup:P

                              Jij heb wel meer niet op de juiste plek zitten….:hmmz

                              het is ook niet gauw goed:hmmz:hmmz:hmmz

                              #17568553
                              sfr
                                Lid sinds:
                                5 January 2009

                                Heb eventueel een set sensoren tekoop voor een leuk prijsje ;)

                                #17568554
                                GTS Power
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 May 2008

                                  origineel gepost door sfr
                                  Heb eventueel een set sensoren tekoop voor een leuk prijsje ;)

                                  zijn dat AA of AC sensoren:hmmz
                                  (niet voor mij maar wel handig voor diegene die ze eventueel kopen wil:thumbup)

                                  AA zit in de Vectra’s, met het chassisnummer t/m 41048789 en 48045597

                                  AC zit in de Vectra’s, vanaf het chassisnummer 41048790 en 48045598

                                  #17568555
                                  sfr
                                    Lid sinds:
                                    5 January 2009

                                    origineel gepost door gts power

                                    origineel gepost door sfr
                                    Heb eventueel een set sensoren tekoop voor een leuk prijsje ;)

                                    zijn dat AA of AC sensoren:hmmz
                                    (niet voor mij maar wel handig voor diegene die ze eventueel kopen wil:thumbup)

                                    AA zit in de Vectra’s, met het chassisnummer t/m 41048789 en 48045597

                                    AC zit in de Vectra’s, vanaf het chassisnummer 41048790 en 48045598

                                    Maakt niet uit, ik heb AA en AC nog liggen. king:

                                    #17568556
                                    arjontje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 March 2006

                                      origineel gepost door speaker
                                      Zelf heb ik geen sensoren ( gelukkig )
                                      Maar waar je ook voor kan kijken zijn sensoren die om de binnenkant van de vleg gemonteerd zitten.
                                      De sensoren die op je ventiel zitten gaan stuk /lekken op een gegeven moment en eigenlijk moet je gewoon bij elke nieuwe band ook een nieuw ventiel ( kan Arjontje waarschijnlijk wel be-amen )

                                      Idd zij veel storingen met die klote dingen.
                                      het zij lekken langs het buiten ventiel
                                      Het binnen ventiel niet los kunnen krijgen.
                                      stalen ventiel dopjes die niet los willen.
                                      Ventielen de breken.

                                      Kan zo nog wel ff doorgaan.

                                      #17568557
                                      ReNeGade316
                                        Lid sinds:
                                        27 November 2007

                                        bij mij was 1 ventiel afgebroken heb toen de sensoren uit laten schakelen bij de VOD kosten me 25 euro maar daarna nergens meer last van goedkopere oplossing dan een nieuwe sensor van +/- 100 euro :hmmz

                                        #17568558
                                        astra-gtcuden
                                          Lid sinds:
                                          22 October 2009

                                          Hoi allemaal een lang verhaal maar misschien wel erg intressant om te weten.
                                          En veel antwoorden op veel gestelde vragen hier !
                                          Succes!!!:D

                                          DDS

                                          Het DDS is een functie van het ABS MK60 ESP en bepaalt door berekening het drukverlies in de band op basis van de gegevens van de wielsnelheidssensoren van het ABS. Tijdens het rijden wordt het toerental van alle wielen constant bewaakt. Bij drukverlies van een band wordt de buitendiameter kleiner en neemt het toerental van het wiel toe. Als het systeem zulk een toerentalverschil detecteert, dan brandt het rode controlelampje. Het DDS is een indirect metend systeem, aangezien het bij luchtverlies enkel een waarschuwing geeft, maar niet de plaats van de betrokken band/het betrokken wiel.

                                          Het controlelampje gaat rood branden bij een drukverschil van ca. 30% tegenover de andere banden. Bij defect van het systeem brandt het gele controlelampje.

                                          TPMS

                                          Het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS – Tyre Pressure Monitoring System) is een direct metend systeem, dat samen met het DDS werkt. 4 in de band ingebouwde druk- en warmtesensoren bewaken tijdens het rijden constant de vuldruk. De lucht-/vuldruk wordt via een radiosignaal direct naar de TPMS-controller (dat gelijktijdig een ontvanger is) gestuurd. In tegenstelling tot de Vectra-C werkt bij de Astra-H het TPMS enkel met een ontvanger (TPMS-controller). Alle ontvangen signalen (druk, warmte) worden eerst door de TPMS-controller geëvalueerd en via de Can-bus en de ABS-controller naar het instrumentenbord gestuurd.

                                          De werkelijke bandenspanningen kunnen op het informatiedisplay afgelezen worden.

                                          Als het systeem in een of meerdere banden een drukverschil detecteert, dan verschijnt een weergave op het informatiedisplay met de plaats van de defecte band. Er kunnen drukverschillen van minstens 0,1 bar weergegeven worden.

                                          Voorwaarden voor de goede werking van het systeem is dat alle wielen met druksensoren zijn uitgerust, alle banden op de voorgeschreven bandenspanning gevuld zijn en het systeem geïnitialiseerd werd.

                                          Het bandenspanningscontrolesysteem is klaar om te werken na inschakelen van de ontsteking en controleert continu de bandenspanning vanaf een snelheid van minstens 30 km/h.

                                          1
                                          Extra indicaties op het instrumentenbord
                                          4
                                          Bandenspanningssensor

                                          2
                                          Informatiedisplay
                                          5
                                          Verlengstuk voor bandenspanningsventiel, op de binnenkant van het tankdeksel bevestigd

                                          3
                                          Controller bandenspanningscontrolesysteem

                                          Het DDS werkt samen met het TPMS en dient ingeval van een defect van de afzonderlijke of alle bandenspanningssensoren als “Back-Up”-systeem (reservesysteem). Het DDS-systeem geeft aan dat de luchtdruk afwijkt of dat er een storing is in het systeem via een controlelampje in het instrumentenbord:

                                          Het scherm wordt geel: “systeemstoring”
                                          Het display wordt rood: “afwijkende luchtdruk”
                                          Aanwijzing: Het reservewiel is niet met een bandenspanningssensor uitgerust.

                                          Op het informatiedisplay worden bij afwijkende luchtdruk door TPMS volgende meldingen en de gemeten waarden van de afzonderlijke banden getoond:

                                          geringe luchtdrukafwijking: weergave “Bandenspanning achteraan links controleren”
                                          aanzienlijke luchtdrukafwijking: weergave van “Let op! Bandenspanning daalt achteraan links”
                                          Bij een defect van een of meerdere bandenspanningssensoren wordt de werking van het TPMS automatisch overgenomen door het DDS-systeem van het ABS. Het berekent de luchtdruk automatisch vanaf een rijsnelheid van ca. 30 km/h met behulp van de wielsnelheidssensoren.

                                          Voertuigen met bandenspanningscontrolesysteem zijn te herkennen aan de metalen schachten van de ventielen van de banden met aluminium ventielkappen, in plaats van de gebruikelijke rubber schachten met kunststof kappen.

                                          In geval van een lekke band mogen geen vloeibare bandenreparatiesystemen worden gebruikt, omdat die de bandenspanningssensoren beschadigen.

                                          Bandenspanningssensor

                                          De bandenspanningssensor bevat een metalen ventiel om de band op te pompen. Een niet-vervangbare batterij voedt de bandenspanningssensoren met spanning.

                                          DDS

                                          • Onderhoud:
                                          Na correctie van de bandenspanning, bij vervanging van een band of een wiel, het veranderen van de plaats van een band (bv. verwisseling van het wiel van voor naar achteren), moet het systeem opnieuw aangeleerd / geïnitialiseerd worden:

                                          DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of draaiende motor), het controlelampje knippert 3 keer
                                          Na een bepaalde afstand gereden te hebben is het systeem paraat, d.w.z. door verschillende rijprofielen worden verschillende snelheidsbereiken aangeleerd. Om alle snelheidsbereiken aan te leren, kan de duur max. 1 uur bedragen!
                                          TPMS/DDS

                                          • Onderhoud:
                                          Bij de vervanging van een band of een wiel, bij het vervangen van de bandenspanningssensoren, het veranderen van de plaats van de wielen (bv. verwisseling van het wiel van voor naar achteren), moet het systeem opnieuw aangeleerd / geïnitialiseerd worden:

                                          DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of draaiende motor), het controlelampje knippert 3 keer
                                          Het TPMS-systeem toont de gemeten luchtdruk op het informatiedisplay na ca. 2 minuten (snelheid min. 30 km/h).
                                          Het DDS heeft een zekere afgelegde afstand nodig om aan te leren (zie boven).
                                          Met behulp van het DDS gebeurt de toewijzing / positionering van de druksensoren / wielen.
                                          Aanwijzing: Het systeem maakt enkel een onderscheid tussen de voor- en de achteras (na ca. 10 minuten rijden met een snelheid van minstens 30 km/h). Pas bij een drukverlies wordt ook tussen rechts en links een onderscheid gemaakt.

                                          • Onderhoud:
                                          Ingeval een klant het TPMS uitprobeert (bv. door het rechterwiel harder op te pompen, kunnen op het display de weergegeven bandenspanningen aan de verkeerde kant van het voertuig toegewezen zijn (d.w.z. het display geeft aan dat de bandenspanning van het linkerwiel te hoog is). Pas bij het rijden wijst het eerder aangeleerde DDS het wiel en de sensor eenduidig toe en verschijnt de juiste informatie op het display.

                                          Bij klachten moet de toewijzing van de bandenspanningssensoren aan de TPMS-controller door de volgende aanleerprocedure ondubbelzinnig vastgesteld worden:

                                          Variant 1:

                                          Bandenspanning laten zakken tot op ca.1 bar en de band weer oppompen zoals verder beschreven.
                                          Een voor een de banden tot op de volgende druk oppompen.
                                          Vooraan links: 3,0 bar
                                          Vooraan rechts: 2,7 bar
                                          Achteraan rechts: 2,4 bar
                                          Achteraan links: 2,1 bar
                                          De bandenspanningsdruksensoren zijn nu actief.
                                          Of

                                          Variant 2:

                                          Met de auto kort met een snelheid van meer dan 30 km/uur rijden om de rolschakelaar te doen sluiten, d.w.z. activering van de druksensoren.
                                          Oppompen van de banden:
                                          Vooraan links: 3,0 bar
                                          Vooraan rechts: 2,7 bar
                                          Achteraan rechts: 2,4 bar
                                          Achteraan links: 2,1 bar
                                          Daarna bij beide procedures:

                                          DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of draaiende motor).
                                          Controlelampje brandt geel om te bevestigen dat de juiste drukinstelling gedetecteerd werd (moet daarvoor elke drukwaarde een keer ontvangen hebben, totale duur ca. 2 minuten).
                                          Nog eens terugstellen (reset): DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of rijdend voertuig), het controlelampje knippert 3 keer
                                          Het systeem heeft nu de druksensoren ondubbelzinnig toegewezen en is standby (paraat).

                                          Aanwijzing: Beide procedures moeten binnen 15 minuten worden uitgevoerd!

                                          De druk kan op het informatiedisplay afgelezen worden (in geval van een snelle drukdaling gebeurt het zenden in stilstand).

                                          Bij beide varianten kan een defecte wielsensor herkend worden doordat er geen bijbehorende drukwaarde op het display verschijnt.

                                          Voorbeeld: 2,7 bar verschijnt niet – de wielsensor vooraan rechts is defect.

                                          Juiste bandenspanning weer tot stand brengen.

                                          Aanwijzing: In geval van een defecte wielsensor tijdens het rijden verschijnen geen drukwaarden op het display.

                                          Aanwijzing: Voor de bandenspanningscontrole moet bij auto’s met TPMS de adapter op het tankdeksel voor het aanbrengen van het vuldrukproeftoestel op het ventiel van de band worden aangebracht.

                                          #17568559
                                          astra-gtcuden
                                            Lid sinds:
                                            22 October 2009

                                            DEEL 2 :)

                                            1
                                            Aluminium ventielkap
                                            3
                                            Dichtingsring

                                            2
                                            Metalen ventielschacht

                                            • Onderhoud:
                                            De dichtingsringen van de ventielschachten en de ventielinzetstukken moeten bij elke bandenwissel worden vervangen. Bij het vastdraaien van de moer op de bandenspanningssensor moet het voorgeschreven aanhaalkoppel in elk geval in acht worden genomen om een beschadiging van de sensor te vermijden. Gegevens voor de bandenmontage zijn in de service-instructie, Astra-H, groep “E” te vinden.

                                            TPMS-controller

                                            De elektronische controller vormt de interface met de elektrische en elektronische systemen. De gegevens van de wielen worden via radiofrequente signalen naar de controller gestuurd en daar verwerkt. De bestuurder wordt via het informatiedisplay over de huidige toestand geïnformeerd. De controller is met klem 15 en klem 31 alsook met de “Low-Speed CAN”-bus verbonden om met andere controllers te communiceren en om van het systeem een diagnose te kunnen maken.

                                            Bij de radiografische overdracht (RF) wordt in tegenstelling tot de Vectra-C slechts een versie gebruikt:

                                            TPMS met HF-verbinding van 433 MHz tussen ECU en sensoren.
                                            Waarschuwing en alarm

                                            Het systeem gebruikt de standaardbandenspanning als referentie, waarbij de voorwielen en de achterwielen verschillende waarden kunnen vertonen.

                                            Wanneer de bandenspanningen met minstens 0,1 bar verhoogd worden, neemt de controller bij de volgende inschakeling van de ontsteking de nieuwe waarden als standaardwaarden aan.

                                            Er volgt een waarschuwingstekst:

                                            Wanneer de gedetecteerde bandenspanning -0,3 bar is
                                            Er volgt een alarmmelding wanneer:

                                            De gedetecteerde bandenspanning -0,6 bar is
                                            De gedetecteerde bandenspanning met meer dan 0,3 bar/min daalt

                                            #17568560
                                            2000
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              En wat/waar is de dds knop?

                                              #17568561
                                              GTS Power
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                25 May 2008

                                                oke das duidelijk:thumbup

                                                maarre…… ”Verlengstuk voor bandenspanningsventiel, op de binnenkant van het tankdeksel bevestigd” die is toch om het dopje eraf te draaien:hmmz

                                                #18345875
                                                Marcel J. Botman
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 July 2017

                                                  K….systeem die sensoren. Mokka nog geen jaar oud, 3 keer terug geweest voor defecte sensor rechtsvoor en nu storing linksvoor. :help:

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.