Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › bandenspanningsensoren
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 juli 2017om 18:37 door Marcel J. Botman.
-
AuteurBerichten
-
14 december 2009 om 18:25 #17215054
Ik heb ik mijn vectra gts uit 2004 bandenspanningsensoren zitten.leuk systeem als het er op zit als je een auto 2de hands koopt.maar nu heb ik ook 4 winterbanden met velg gekocht.de bandenboer heeft nu vanuit de zomerband de bandenspanningsensoren over gezet in de winterbanden.het systeem werkt ook weer perfect.maar de bandenboer gaf wel het advies om nu ook voor mijn zomerbanden bandenspanningsensoren er in telaten zetten.om iedere keer die bandenspanningsensoren over zetten in een kwetsbaar werkje.heb hier en daar al wat opgezocht maar die bandenspanningsensoren kosten ook nog 97 euro ex btw per stuk.en dat vind ik nogal vrijveel geld.
dus mijn vraag kan je dat bandenspanningsensorensysteem ook uitzetten.en hebben meer mensen hier mee temaken gehad.14 december 2009 om 18:28 #17568541Ja die sensoren kan je laten uitschakelen.
Maar als er in de winterbanden geen sensoren zitten geeft dit geen probleem.
het systeem herkend dan dat er geen sensoren zijn.14 december 2009 om 18:36 #17568542ik heb in men winterwielen ook geen sensoren en dat geeft idd geen problemen:thumbup
je kunt via marktplaats of ebay een setje proberen te kopen,maar let wel op dat er AC en AA sensoren zijn,dus dat je wel de goeie koopt14 december 2009 om 19:05 #17568543Zelf heb ik geen sensoren ( gelukkig )
Maar waar je ook voor kan kijken zijn sensoren die om de binnenkant van de vleg gemonteerd zitten.
De sensoren die op je ventiel zitten gaan stuk /lekken op een gegeven moment en eigenlijk moet je gewoon bij elke nieuwe band ook een nieuw ventiel ( kan Arjontje waarschijnlijk wel be-amen )14 december 2009 om 19:27 #17568544origineel gepost door speaker
Zelf heb ik geen sensoren ( gelukkig )
Maar waar je ook voor kan kijken zijn sensoren die om de binnenkant van de vleg gemonteerd zitten.
De sensoren die op je ventiel zitten gaan stuk /lekken op een gegeven moment en eigenlijk moet je gewoon bij elke nieuwe band ook een nieuw ventiel ( kan Arjontje waarschijnlijk wel be-amen )bij een bandenwissel heb je geen nieuwe sensor nodig:vertag
14 december 2009 om 19:37 #17568545Ik heb ze ook gehad op mijn GTS maar toen ik de OZ velgen erop had zitten heb ik de orginele wielen met sensoren weggedaan, ik kreeg toen om de 200 km ongeveer even een foutmelding maar die ging dan na korte tijd weer vanzelf weg.
Jan
14 december 2009 om 19:50 #17568546Heb ze ook laten vervallen in de opc wielen,probleemloos:)
Gr. Gts32v6
14 december 2009 om 20:00 #17568547Ik heb ze nu ook niet in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…
14 december 2009 om 20:07 #17568548origineel gepost door Edvries
Ik hebze nu ook neit in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…ik heb ze in men velg zitten:thumbup:P
14 december 2009 om 20:13 #17568549origineel gepost door gts power
origineel gepost door Edvries
Ik hebze nu ook neit in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…ik heb ze in men velg zitten:thumbup:P
Jij heb wel meer niet op de juiste plek zitten….:hmmz
14 december 2009 om 20:18 #17568550origineel gepost door gts power
bij een bandenwissel heb je geen nieuwe sensor nodig:vertag
Neej dat snap ik, omdat je sensor aan je ventiel zit.
Maar het zou beter zijn om een los ventiel te hebben zodat je bij nieuwe banden ook een nieuw ventiel kan nemen ! :vertag14 december 2009 om 20:21 #17568551origineel gepost door speaker
origineel gepost door gts power
bij een bandenwissel heb je geen nieuwe sensor nodig:vertag
Neej dat snap ik, omdat je sensor aan je ventiel zit.
Maar het zou beter zijn om een los ventiel te hebben zodat je bij nieuwe banden ook een nieuw ventiel kan nemen ! :vertagdat klopt idd.
het is de pest met deze sensoren dat het 1 geheel is,dus mocht ie afbreken ben je direct een nieuwe sensor nodig.
(maar dat hoef ik jou niet te vertellen;) (doe het toch:P )14 december 2009 om 20:21 #17568552origineel gepost door Edvries
origineel gepost door gts power
origineel gepost door Edvries
Ik hebze nu ook neit in mijn winterbanden, geen probleem, geen melding niks…ik heb ze in men velg zitten:thumbup:P
Jij heb wel meer niet op de juiste plek zitten….:hmmz
het is ook niet gauw goed:hmmz:hmmz:hmmz
15 december 2009 om 15:49 #17568553Heb eventueel een set sensoren tekoop voor een leuk prijsje ;)
15 december 2009 om 16:59 #17568554origineel gepost door sfr
Heb eventueel een set sensoren tekoop voor een leuk prijsje ;)zijn dat AA of AC sensoren:hmmz
(niet voor mij maar wel handig voor diegene die ze eventueel kopen wil:thumbup)AA zit in de Vectra’s, met het chassisnummer t/m 41048789 en 48045597
AC zit in de Vectra’s, vanaf het chassisnummer 41048790 en 48045598
15 december 2009 om 17:09 #17568555origineel gepost door gts power
origineel gepost door sfr
Heb eventueel een set sensoren tekoop voor een leuk prijsje ;)zijn dat AA of AC sensoren:hmmz
(niet voor mij maar wel handig voor diegene die ze eventueel kopen wil:thumbup)AA zit in de Vectra’s, met het chassisnummer t/m 41048789 en 48045597
AC zit in de Vectra’s, vanaf het chassisnummer 41048790 en 48045598
Maakt niet uit, ik heb AA en AC nog liggen. king:
15 december 2009 om 17:42 #17568556origineel gepost door speaker
Zelf heb ik geen sensoren ( gelukkig )
Maar waar je ook voor kan kijken zijn sensoren die om de binnenkant van de vleg gemonteerd zitten.
De sensoren die op je ventiel zitten gaan stuk /lekken op een gegeven moment en eigenlijk moet je gewoon bij elke nieuwe band ook een nieuw ventiel ( kan Arjontje waarschijnlijk wel be-amen )Idd zij veel storingen met die klote dingen.
het zij lekken langs het buiten ventiel
Het binnen ventiel niet los kunnen krijgen.
stalen ventiel dopjes die niet los willen.
Ventielen de breken.Kan zo nog wel ff doorgaan.
15 december 2009 om 19:23 #17568557bij mij was 1 ventiel afgebroken heb toen de sensoren uit laten schakelen bij de VOD kosten me 25 euro maar daarna nergens meer last van goedkopere oplossing dan een nieuwe sensor van +/- 100 euro :hmmz
15 december 2009 om 21:01 #17568558Hoi allemaal een lang verhaal maar misschien wel erg intressant om te weten.
En veel antwoorden op veel gestelde vragen hier !
Succes!!!:DDDS
Het DDS is een functie van het ABS MK60 ESP en bepaalt door berekening het drukverlies in de band op basis van de gegevens van de wielsnelheidssensoren van het ABS. Tijdens het rijden wordt het toerental van alle wielen constant bewaakt. Bij drukverlies van een band wordt de buitendiameter kleiner en neemt het toerental van het wiel toe. Als het systeem zulk een toerentalverschil detecteert, dan brandt het rode controlelampje. Het DDS is een indirect metend systeem, aangezien het bij luchtverlies enkel een waarschuwing geeft, maar niet de plaats van de betrokken band/het betrokken wiel.
Het controlelampje gaat rood branden bij een drukverschil van ca. 30% tegenover de andere banden. Bij defect van het systeem brandt het gele controlelampje.
TPMS
Het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS – Tyre Pressure Monitoring System) is een direct metend systeem, dat samen met het DDS werkt. 4 in de band ingebouwde druk- en warmtesensoren bewaken tijdens het rijden constant de vuldruk. De lucht-/vuldruk wordt via een radiosignaal direct naar de TPMS-controller (dat gelijktijdig een ontvanger is) gestuurd. In tegenstelling tot de Vectra-C werkt bij de Astra-H het TPMS enkel met een ontvanger (TPMS-controller). Alle ontvangen signalen (druk, warmte) worden eerst door de TPMS-controller geëvalueerd en via de Can-bus en de ABS-controller naar het instrumentenbord gestuurd.
De werkelijke bandenspanningen kunnen op het informatiedisplay afgelezen worden.
Als het systeem in een of meerdere banden een drukverschil detecteert, dan verschijnt een weergave op het informatiedisplay met de plaats van de defecte band. Er kunnen drukverschillen van minstens 0,1 bar weergegeven worden.
Voorwaarden voor de goede werking van het systeem is dat alle wielen met druksensoren zijn uitgerust, alle banden op de voorgeschreven bandenspanning gevuld zijn en het systeem geïnitialiseerd werd.
Het bandenspanningscontrolesysteem is klaar om te werken na inschakelen van de ontsteking en controleert continu de bandenspanning vanaf een snelheid van minstens 30 km/h.
1
Extra indicaties op het instrumentenbord
4
Bandenspanningssensor2
Informatiedisplay
5
Verlengstuk voor bandenspanningsventiel, op de binnenkant van het tankdeksel bevestigd3
Controller bandenspanningscontrolesysteemHet DDS werkt samen met het TPMS en dient ingeval van een defect van de afzonderlijke of alle bandenspanningssensoren als “Back-Up”-systeem (reservesysteem). Het DDS-systeem geeft aan dat de luchtdruk afwijkt of dat er een storing is in het systeem via een controlelampje in het instrumentenbord:
Het scherm wordt geel: “systeemstoring”
Het display wordt rood: “afwijkende luchtdruk”
Aanwijzing: Het reservewiel is niet met een bandenspanningssensor uitgerust.Op het informatiedisplay worden bij afwijkende luchtdruk door TPMS volgende meldingen en de gemeten waarden van de afzonderlijke banden getoond:
geringe luchtdrukafwijking: weergave “Bandenspanning achteraan links controleren”
aanzienlijke luchtdrukafwijking: weergave van “Let op! Bandenspanning daalt achteraan links”
Bij een defect van een of meerdere bandenspanningssensoren wordt de werking van het TPMS automatisch overgenomen door het DDS-systeem van het ABS. Het berekent de luchtdruk automatisch vanaf een rijsnelheid van ca. 30 km/h met behulp van de wielsnelheidssensoren.Voertuigen met bandenspanningscontrolesysteem zijn te herkennen aan de metalen schachten van de ventielen van de banden met aluminium ventielkappen, in plaats van de gebruikelijke rubber schachten met kunststof kappen.
In geval van een lekke band mogen geen vloeibare bandenreparatiesystemen worden gebruikt, omdat die de bandenspanningssensoren beschadigen.
Bandenspanningssensor
De bandenspanningssensor bevat een metalen ventiel om de band op te pompen. Een niet-vervangbare batterij voedt de bandenspanningssensoren met spanning.
DDS
• Onderhoud:
Na correctie van de bandenspanning, bij vervanging van een band of een wiel, het veranderen van de plaats van een band (bv. verwisseling van het wiel van voor naar achteren), moet het systeem opnieuw aangeleerd / geïnitialiseerd worden:DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of draaiende motor), het controlelampje knippert 3 keer
Na een bepaalde afstand gereden te hebben is het systeem paraat, d.w.z. door verschillende rijprofielen worden verschillende snelheidsbereiken aangeleerd. Om alle snelheidsbereiken aan te leren, kan de duur max. 1 uur bedragen!
TPMS/DDS• Onderhoud:
Bij de vervanging van een band of een wiel, bij het vervangen van de bandenspanningssensoren, het veranderen van de plaats van de wielen (bv. verwisseling van het wiel van voor naar achteren), moet het systeem opnieuw aangeleerd / geïnitialiseerd worden:DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of draaiende motor), het controlelampje knippert 3 keer
Het TPMS-systeem toont de gemeten luchtdruk op het informatiedisplay na ca. 2 minuten (snelheid min. 30 km/h).
Het DDS heeft een zekere afgelegde afstand nodig om aan te leren (zie boven).
Met behulp van het DDS gebeurt de toewijzing / positionering van de druksensoren / wielen.
Aanwijzing: Het systeem maakt enkel een onderscheid tussen de voor- en de achteras (na ca. 10 minuten rijden met een snelheid van minstens 30 km/h). Pas bij een drukverlies wordt ook tussen rechts en links een onderscheid gemaakt.• Onderhoud:
Ingeval een klant het TPMS uitprobeert (bv. door het rechterwiel harder op te pompen, kunnen op het display de weergegeven bandenspanningen aan de verkeerde kant van het voertuig toegewezen zijn (d.w.z. het display geeft aan dat de bandenspanning van het linkerwiel te hoog is). Pas bij het rijden wijst het eerder aangeleerde DDS het wiel en de sensor eenduidig toe en verschijnt de juiste informatie op het display.Bij klachten moet de toewijzing van de bandenspanningssensoren aan de TPMS-controller door de volgende aanleerprocedure ondubbelzinnig vastgesteld worden:
Variant 1:
Bandenspanning laten zakken tot op ca.1 bar en de band weer oppompen zoals verder beschreven.
Een voor een de banden tot op de volgende druk oppompen.
Vooraan links: 3,0 bar
Vooraan rechts: 2,7 bar
Achteraan rechts: 2,4 bar
Achteraan links: 2,1 bar
De bandenspanningsdruksensoren zijn nu actief.
OfVariant 2:
Met de auto kort met een snelheid van meer dan 30 km/uur rijden om de rolschakelaar te doen sluiten, d.w.z. activering van de druksensoren.
Oppompen van de banden:
Vooraan links: 3,0 bar
Vooraan rechts: 2,7 bar
Achteraan rechts: 2,4 bar
Achteraan links: 2,1 bar
Daarna bij beide procedures:DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of draaiende motor).
Controlelampje brandt geel om te bevestigen dat de juiste drukinstelling gedetecteerd werd (moet daarvoor elke drukwaarde een keer ontvangen hebben, totale duur ca. 2 minuten).
Nog eens terugstellen (reset): DDS-knop gedurende 4 seconden indrukken (bij ingeschakelde ontsteking of rijdend voertuig), het controlelampje knippert 3 keer
Het systeem heeft nu de druksensoren ondubbelzinnig toegewezen en is standby (paraat).Aanwijzing: Beide procedures moeten binnen 15 minuten worden uitgevoerd!
De druk kan op het informatiedisplay afgelezen worden (in geval van een snelle drukdaling gebeurt het zenden in stilstand).
Bij beide varianten kan een defecte wielsensor herkend worden doordat er geen bijbehorende drukwaarde op het display verschijnt.
Voorbeeld: 2,7 bar verschijnt niet – de wielsensor vooraan rechts is defect.
Juiste bandenspanning weer tot stand brengen.
Aanwijzing: In geval van een defecte wielsensor tijdens het rijden verschijnen geen drukwaarden op het display.
Aanwijzing: Voor de bandenspanningscontrole moet bij auto’s met TPMS de adapter op het tankdeksel voor het aanbrengen van het vuldrukproeftoestel op het ventiel van de band worden aangebracht.
15 december 2009 om 21:03 #17568559DEEL 2 :)
1
Aluminium ventielkap
3
Dichtingsring2
Metalen ventielschacht• Onderhoud:
De dichtingsringen van de ventielschachten en de ventielinzetstukken moeten bij elke bandenwissel worden vervangen. Bij het vastdraaien van de moer op de bandenspanningssensor moet het voorgeschreven aanhaalkoppel in elk geval in acht worden genomen om een beschadiging van de sensor te vermijden. Gegevens voor de bandenmontage zijn in de service-instructie, Astra-H, groep “E” te vinden.TPMS-controller
De elektronische controller vormt de interface met de elektrische en elektronische systemen. De gegevens van de wielen worden via radiofrequente signalen naar de controller gestuurd en daar verwerkt. De bestuurder wordt via het informatiedisplay over de huidige toestand geïnformeerd. De controller is met klem 15 en klem 31 alsook met de “Low-Speed CAN”-bus verbonden om met andere controllers te communiceren en om van het systeem een diagnose te kunnen maken.
Bij de radiografische overdracht (RF) wordt in tegenstelling tot de Vectra-C slechts een versie gebruikt:
TPMS met HF-verbinding van 433 MHz tussen ECU en sensoren.
Waarschuwing en alarmHet systeem gebruikt de standaardbandenspanning als referentie, waarbij de voorwielen en de achterwielen verschillende waarden kunnen vertonen.
Wanneer de bandenspanningen met minstens 0,1 bar verhoogd worden, neemt de controller bij de volgende inschakeling van de ontsteking de nieuwe waarden als standaardwaarden aan.
Er volgt een waarschuwingstekst:
Wanneer de gedetecteerde bandenspanning -0,3 bar is
Er volgt een alarmmelding wanneer:De gedetecteerde bandenspanning -0,6 bar is
De gedetecteerde bandenspanning met meer dan 0,3 bar/min daalt15 december 2009 om 21:26 #17568560En wat/waar is de dds knop?
15 december 2009 om 21:32 #17568561oke das duidelijk:thumbup
maarre…… ”Verlengstuk voor bandenspanningsventiel, op de binnenkant van het tankdeksel bevestigd” die is toch om het dopje eraf te draaien:hmmz
11 juli 2017 om 18:37 #18345875K….systeem die sensoren. Mokka nog geen jaar oud, 3 keer terug geweest voor defecte sensor rechtsvoor en nu storing linksvoor. :help:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.