Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › bandenspanning corsa b x14xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2013 om 15:43 #17256082
hallo ik wou de bandenspanning van mijn opel corsa b 1.4 16v sport even controleren
aleen wordt er niet echt wijzer uit welke bandenspanning ik voor en achter moet aanhouden
ik rij met 16 inch velgen met de maat 205/45zr16 87w
iemand enig idee wat mijn bandenspanning moet zijn ?
10 maart 2013 om 15:47 #181150782.5 minstens max 3.
10 maart 2013 om 16:35 #18115079http://www.bandenspanning.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.the-tire.com/wp-content/uploads/2011/09/bandenspanningstabel-Bandenconcurrent-goodyear.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Googlen, er zijn zo veeelllllllll sites.
10 maart 2013 om 16:43 #18115080Er zit, of er zat, een stikker in het tankklepje waar de bandenspanning op staat in normale en zwaar beladen toestand. Deze waardes zijn in de praktijk te laag.
Ik rij zelf met een 1.6 16v met 195-45-16 banden. Voor 2.6 en achter 2.5 bar en dit is niet zwaar beladen. De banden slijten bij mij in de praktijk nog steeds iets minder in het midden van het loopvlak dan aan de binnen en buitenkant. Ze zouden nog iets harder mogen voor gelijke slijtage, maar vind het zo lekker sturen.10 maart 2013 om 20:28 #18115081Wat hier boven al wordt gezegd, die stickers die in je auto zijn geplakt, waar op staat wat de bandenspanning moet zijn is echt te laag. Ik doe rondom altijd 2,5 bar, doe ik bij meerdere auto’s. Controleer je bandenspanning regelmatig, bespaard je brandstof en extra slijtage van banden ;) .
10 maart 2013 om 20:31 #18115082ik rij met 195/40-16 rond en heb de mijne op 2,6 voor en 2,4 achter dacht ik.
en moet zeggen banden slijten mooi gelijk af
10 maart 2013 om 22:17 #18115083@ries e wrote:
Er zit, of er zat, een stikker in het tankklepje waar de bandenspanning op staat in normale en zwaar beladen toestand. Deze waardes zijn in de praktijk te laag.
Ik rij zelf met een 1.6 16v met 195-45-16 banden. Voor 2.6 en achter 2.5 bar en dit is niet zwaar beladen. De banden slijten bij mij in de praktijk nog steeds iets minder in het midden van het loopvlak dan aan de binnen en buitenkant. Ze zouden nog iets harder mogen voor gelijke slijtage, maar vind het zo lekker sturen.Ik heb hem nu ook 2.6voor 2.5 achter
Dit rijdt inderdaad erg lekker merkte het gelijk al in de eerste bocht
Het klinkt mischien vreemd maar hij lijkt echt beter te plakken op de weg.Bedankt allemaal weer ! :)
10 maart 2013 om 22:42 #18115084Nog even een vraag aan de mensen die met 16 inch rijden
Merken jullie ook dat jullie topsnelheid negatief beinvloed wordt waarschijnlijk door de hoogte/breedte van de banden? Krijg mijn corsa vaak met moeite over de 150/160 heen heb een keer 171 op de tomtom gehaald en dat was zoiezo 3km achter elkaar volgas
Dit valt me opzich wel een beetje tegen aangezien in het opel boekje
Een snelheid van 180 wordt aangegeven.10 maart 2013 om 22:49 #18115085Te grote wielen met te brede banden, zet er eens de originele stalen wielen onder en je merkt dat hij vlotter is.
Je blok kan die grote velgen met die brede stukken rubber moeilijker omkrijgen als de std. (13″?) wieltjes met de smalle bandjes.10 maart 2013 om 22:57 #18115086Heb de auto zo gekocht en beschik helaas niet over een extra set wielen
Maar zullen deze velgen echt een negatief effect hebben tijdens de acceleratie boven de 120kmh en kan dit nou echt zoveel invloed hebben op de topsnelheid? Dus echt 10/20km verschil maken in topsnelheidBen daar eigelijk wel erg benieuwd naar.
10 maart 2013 om 23:03 #18115087Als je bredere banden onder je auto zet moet je auto meer werk doen voor het zelfde resultaat,
als je grotere wielen onder je auto zet moet je auto ook meer werk doen voor het zelfde resultaat.
Jou 16″ wielen zijn ook niet meer in verhouding met de std. 13″ wielen.
Ongetwijfeld dat er ook een afwijking in je teller zit t.o.v. de echte snelheid.Dit kan ook echt een (merkbaar) negatief effect hebben op acceleratie en verbruik.
11 maart 2013 om 06:33 #18115088Zelf pomp ik bande voor achter altijd even hard op.
Gezien je bandenmaat zou ik ze tussen de 2.6 en 2.8 bar oppompen.Voordeel van harde banden is dat ze zuiniger rijden.
11 maart 2013 om 14:09 #18115089En lichter sturen als je geen stuurbekr. hebt,
11 maart 2013 om 14:36 #18115090Nadeel van harde banden (in deze, of natte tijden) is dat ze sneller glijden. Zeker als je de achterkant hard op pompt.
En die brede banden (205/45/16 heb ik zelf ook, maar ga zsm over op 195/40) helpen dan ook niet mee.Mijn km-teller wijkt 10km/u af. Mijn topsnelheid werd lager met plattere banden maar hij accelereerde sneller (logisch). Ik merkte zelfs dat mijn auto zuiniger was op de snelweg met ‘grotere’ banden. (logisch –> verhouding bak tot op de weg)
11 maart 2013 om 15:38 #18115091Achter hebben wij ook een stuk zachter dan voor, omdat hij anders nog wel eens wil glijden.
Voor lekker hard want de 8v heeft geen stuurbekr. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.