Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Bandenspanning controlesysteem
- Dit onderwerp bevat 48 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 mei 2019om 14:58 door lonius41.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2019 om 13:20 #18364327
Tsja, het is tegenwoordig PSA hè ; met de Franse slag dus
2 maart 2019 om 15:59 #18364333Wat heb ik aan zo’n opmerking!!! :smiley-car:
5 maart 2019 om 23:45 #18364456Nieuwe worden nu ook nog zonder onstar geleverd zit nu een zwart plaatje inplaats van dr knoppen. ondanks dat het betaald is.. zie andere berichten.
Dus zonder onstar weet je helemaal je bandenspanning niet meer.
Kortom….. pfff
6 maart 2019 om 10:26 #18364461Beste Grandlandrijders Attentie!!!!
Volgens Opel Nederland zit er op de Grandland wel degelijk een bandenspanning controle indicatie.
Helaas kunnen ze nog niet vertellen waar en hoe je er bij kunt komen.
Dealer weet het ook niet, dus ik ben benieuwd.
6 maart 2019 om 10:33 #18364463Wanneer ik in de app “mijn Opel” kijk, dan zie ik wel een indicatie inderdaad. Geen getallen, maar wel of de spanning ok is of niet. Misschien dat Opel Nederland hier naar refereert?
6 maart 2019 om 11:04 #18364465Ik ga er vanuit dat er bij jullie Grandlands ook een handleiding is meegeleverd……….? Zie pagina 232 van de handleiding.
6 maart 2019 om 11:24 #18364468Ik heb eens gelezen dat nieuwe wagens verplicht uit fabriek deze moeten hebben, voor de veiligheid en brandstofverbruik ( co2 uitstoot ) van welk jaar dit verplicht is weet Ik niet meer maar denk dat dat 2017 was
6 maart 2019 om 11:30 #18364469Nou, dan heeft de Grandland X niet wat jij gelezen hebt. De Grandland X heeft ‘slechts’ een bandenspanningsverlies controlesysteem. Dat werkt dus alleen maar als je opeens een lekke band hebt. Op mijn ingeruilde Astra model 2012 zat wél een écht bandenspanningscontrolesysteem. Knopje indrukken en je kreeg van de 4 banden te zien hoeveel lucht erin zat / wat de druk was.
Een lekke band indcatie, zoals bij de Grandlands is imho minder zinvol, want ik denk dat je 90% van de lekke banden ook aan je stuur “voelt”, daar heb je geen lampje voor nodig……………
6 maart 2019 om 11:57 #18364470Het werk ook als een band langzaam leegloopt hoor. De band die minder spanning heeft, heeft een andere omtreksnelheid. Dit wordt door je ABS sensoren opgemerkt en zodoende wordt een signaal afgegeven. De exacte waarde weten is natuurlijk mooi, maar geeft ook een nadeel: bij winterbanden met stalen velgen zul je 4 extra sensoren moeten aanschaffen en inleren. Nu wissel je de wielen en ben je klaar, een stuk goedkoper (ik was nog geen 500 euro kwijt voor 4 nieuwe 16″ stalen velgen met nieuwe Hankook winterbanden eromheen, dat ga je met sensoren niet redden).
Kortom, ik vind het prima zo, maar kan me voorstellen dat andere mensen daar anders over denken…
6 maart 2019 om 12:32 #18364472Mijn Astra gaf exacte waardes aan (bij benzinestations was de waarde vaak gelijk aan, of hooguit 0,1 afwijkend, van hetgeen het boordsysteem meldde.
Klopt wat je zegt m.b.t. een band die langzaam leegloopt, alleen mijn ervaring met een lekke band is dat ‘ie niet langzaam leegloopt, maar na de ‘gebeurtenis’ waardoor de band lek raakte, héél snel leeg is. In die zin heb je dus geen elektronisch systeem nodig zoals in de Gtrandland zit. Een lekke band merk je veelal verrekte snel. (zwaarder sturen / vreemd een bocht doorgaan)
6 maart 2019 om 13:26 #18364474Waar staat dat de grandland slechts een “bandenverliessysteem” heeft????????
6 maart 2019 om 13:28 #18364475Helaas kan ik je niet helpen. Ik zit voortdurend op allerlei knopjes te drukken en te trekken, maar helaas.
Zelfs Opel Nederland weet het volgens mij niet, want zij geven mij te kennen dat er wel degelijk een bandencontrolesysteem aanweiog is, maar waar en hoe…….. joost mag het weten.
6 maart 2019 om 13:32 #18364476Joost weet het idd. niet maar de handleiding, pagina 232, wel, maar dat schreef ik een paar berichten geleden ook al………….
Zo dan maar ?
232 Verzorging van de auto
Drukverliesdetectiesysteem De spanningsverliesdetectie controleert voortdurend de rotatiesnelheid van alle vier de wielen en waarschuwt voor een lage bandenspanning tijdens het rijden. Dit wordt bereikt door de afrolomtrek van de band te vergelijken met referentiewaarden en andere signalen. Als een band aan spanning verliest, gaat het controlelampje w branden in combinatie met een waarschuwingsbericht op het Driver Information Center. Verlaag in dat geval de rijsnelheid en vermijd scherpe bochten en krachtige remmanoeuvres. Stop zo spoedig mogelijk om de bandenspanning te controleren.
Controlelampje w 3 100. Initialiseer het systeem na aanpassing van de bandenspanning om het controlelampje te laten doven en het systeem opnieuw in te schakelen. Voorzichtig De spanningsverliesdetectie waarschuwt alleen bij een te lage bandenspanning en is geen vervanging voor regulier onderhoud van de banden door de bestuurder.6 maart 2019 om 15:40 #18364479Bedankt dat je de moeite neemt om eea systeem uit te leggen, maar het blijft ook na lezing een zinloze oplossing.
Bij mijn vorige zafira’s (4X) kon ik door aan een eenvoudig knopje te draaien de spanning op elke band individueel aflezen.
Als je dat regelmatig doet, voorkom je onnodige slijtage en ook onnodige risico’s.
Nogmaals dank.
11 maart 2019 om 22:23 #18364620https://s.click.aliexpress.com/e/jLUjKVjl
voor diegene die per band de spanning willen weten
17 april 2019 om 17:51 #18365615Wat een onzinnige opmerking. De Grandland heeft geen controlesysteem zoals de Zafira.
Dit is een van de vele hiaten van deze nieuwe (te dure) auto.
Ik ben er klaar mee en dit was dan ook de laatste opel die ik gekocht heb.
PS Ik had er inmiddels 7 opels versleten.
17 april 2019 om 17:53 #18365616Waar kan ik dit (Driver Information Center) vinden in mijn Grandland?
28 april 2019 om 00:17 #18365862Handleiding misschien eens doorbladeren?
28 april 2019 om 07:57 #18365864Lekker goedkoop advies. Geef eens precies aan waar wat staat. Alvast dank
28 april 2019 om 08:39 #18365865Nee, da’s imho geen goedkoop advies, maar een vraag waarop je het antwoord héél simpel zelf kan vinden door even de index van de handleiding erop na te slaan. Het staat er, kijk bijv. in de index (helemaal achterin) bij de letter…………. “D”. (inderdaad)
28 april 2019 om 10:08 #18365866[quote quote=18365615]Wat een onzinnige opmerking. De Grandland heeft geen controlesysteem zoals de Zafira.
Dit is een van de vele hiaten van deze nieuwe (te dure) auto.
Ik ben er klaar mee en dit was dan ook de laatste opel die ik gekocht heb.
PS Ik had er inmiddels 7 opels versleten.[/quote]
Je hebt twee verschillende bandendruk systemen zoals qaundor al opmerkten een die meet de rolomtrek en maakt een berekening en een systeem met losse druk indicatoren
die op elke band zijn gemonteerd en de druk per band doorgeven beide systemen worden op andere automerken toegepast het laatste systeem heeft ook nadelen bij het
wissellen van banden zomer naar winter alle banden moeten zijn voorzien van indicatoren (prijs)De indicatoren hebben geen onbeperkt leven (batterij) en opnieuw inlezen
Beide meetsystemen zijn betrouwbaar zie deze link meetsysteem banden
Krijg nu nog melding via onstar over bandenspanning maar hoelang opel dit nog voortzet is onbekend vandaar mischien deze keuze gemaakt
[img]https://i.imgur.com/bkHcJ3y.jpg[/img]28 april 2019 om 22:55 #18365883Ja ik heb me nog niet verdiept in het bandenspanningssysteem van mijn Grandland x. Maar er zit een knop waar ik kan resetten na oppompen ,bandenwissel enz. En als het goed is krijg je een melding bij bandenspanning te laag. Voor mij meer als genoeg , want bij mijn vorige auto de Zafira was het bandencontrolesysteem zeer irritant. Mooi afleesbaar elektronisch systeem dat wel , maar altijd de melding druk te laag bij warm en koud weer of dan weer na de banden wissel. Ook 2 maal de sensor defect gehad van het ventiel en dat kon dan weer niet vervangen worden door de banden specialist en moest ik weer naar de opeldealer. Dus voor mij graag een simpel systeem zoals het volgens mij nu in de Grandland zit.
28 april 2019 om 23:43 #18365884Daar ben ik het een beetje mee oneens. In mijn vorige Opel zat een ‘realtime’ bandenspanningssysteem. Een druk op de knop en ik kreeg per band de druk te zien. Zo wist ik ook wanneer ik bij moest gaan pompen.
In de Grandland krijg je uitsluitend een waarschuwing als het spanningsverlies in een band opeens te hoog is. Lees : als de band dus lek is. Dan ben je, zeker op de snelweg, al de ‘sigaar’, want tegen de tijd dat je stilstaat is de band ‘verbrand’. = is mij overkomen. Slechts enkele honderden meters gereden (tot afremmen op de vluchtstrook) met een lekke band, maar de verbrandingssporen waren reeds zichtbaar (zo bleek bij Profile Tire Centre). Gevolg : band moest vervangen worden.
Leuk dat ‘plotselinge bandenspanningsverliessysteem’ in de Grandland, maar praktisch gezien heb je er (buiten de bebouwde kom) geen tierelier aan, ic. de betreffende band is binnen enkele honderden meters reeds ‘verbrand’ en dient dan vervangen te worden. Binnen de bebouwde kom heb je nog een kansje om de band te redden.
22 mei 2019 om 14:58 #18366417wat een onzinnige en overbodige opmerking. Alsof dat allang niet is gebeurt. :happy02: :happy02: :happy02:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.