Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Bandenspanning controlesysteem
- Dit onderwerp bevat 48 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 mei 2019om 14:58 door lonius41.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2018 om 14:50 #18352962
Ik heb een vraag over het bandenspanningscontrolesysteem in de Grandland. Ik kan via Google niet vinden welk systeem de Grandland gebruikt. Of via sensoren in de wielen, of via het ABS systeem middels omtrek meting van het wiel.
Iemand die hier meer over weet?
19 februari 2018 om 15:06 #18352963Hallo Mark ,
Even ‘bandenspanning’ intypen rechtsboven op deze pagina , je komt dan terecht bij een eigenaar van een Opel Astra , veel succes !!
Groet ,
Johan
19 februari 2018 om 15:09 #18352964Dat klopt, dat heb ik ook al bekeken voordat ik deze vraag stelde op het forum. Dit geldt voor een Astra uit 2014, dat wil dan toch niet zeggen dat de Grandland dit automatisch ook heeft? Of mis ik dan iets?
19 februari 2018 om 15:21 #18352965waarom bel je de dealer niet?
19 februari 2018 om 15:36 #18352968Vaak weten ze daar ook niet meteen van de hoed en de rand is mijn ervaring. Ik probeer het eerst wel even via dit forum, indien dat geen resultaat oplevert kan ik altijd de dealer bellen.
Thnx!
19 februari 2018 om 15:45 #18352969je kan ook naar je ventielen zelf kijken.
een sensor is of helemaal aluminium en als deze van rubber is dan zit er altijd een merkteken op het rubber om aan te duiden dat het een sensor is.
en de rubberen ventielen die geen sensor bevatten zijn soepeler dan die dat wel hebben.
19 februari 2018 om 15:47 #18352970Dat zou een mogelijkheid zijn indien ik de auto al zou hebben. Ik ben ook een van de ongelukkigen die nog moeten wachten tot eind mei… of nog later.
Ik vraag dit omdat ik zelf mijn winterwielen wil gaan regelen.
19 februari 2018 om 16:14 #18352973Uit de handleiding:
De bandenspanningswaarde die u op het Driver Information Center ziet, is de werkelijke bandenspanning. Bij een afgekoelde band is deze waarde iets lager, maar is de band niet lek.
Drukverliesdetectiesysteem
De spanningsverliesdetectie controleert voortdurend de rotatiesnelheid van alle vier de wielen en waarschuwt voor een lage bandenspanning tijdens het rijden. Dit wordt bereikt door de afrolomtrek van de band te vergelijken met referentiewaarden. Als een band aan spanning verliest, gaat het controlelampje w branden in combinatie met een waarschuwingsbericht op het Driver Information Center.Wat mij betreft een beetje tegenstrijdig. Eerst zeggen dat ze de werkelijke bandenspanning weergeven en daarna zeggen dat je de omtrek meet? Ik heb het gevoel dat het laatste het geval is. Misschien weet iemand die zijn Grandland al heeft of de spanning überhaupt op het info scherm wordt weergegeven?
20 februari 2018 om 08:20 #18353001Er zijn 2 mogelijkheden : óf ze zijn het vergeten ‘in te bouwen’ in mijn Innovation uitvoering, óf de ‘realtime’ bandenspanningweergave is gewoon niet mogelijk met de Grandland X.
Wél zou er een waarschuwing komen als er plotseling redelijk drukverlies is in één of meerdere banden, maar de spanning in realtime aflezen, helaas. En idd. in mijn vorige Opel Astra Innovation (okt. 2012 gekocht) was dat wél mogelijk.
20 februari 2018 om 10:15 #18353004beste mensen,
er zijn twee systemen in omloop, die met ventiel en die via ABS lezen.
die met ventiel hebben de mogelijkheid om de druk daadwerkelijk weer te geven, omdat er een meet sensor in de band zit.
het andere systeem berekend druk verschillen aan de hand van de omtrek snelheid van het wiel, zijn er te grote verschillen dan meld het systeem dit.
in de tekst hierboven van koenwar, wordt ook gesproken over twee verschillende systemen. deze bevinden zich nooit allebei op een auto.
20 februari 2018 om 11:01 #18353008Fout bericht, moet het bericht hieronder zijn (en deze verwijderen mag / kan ik niet)
20 februari 2018 om 11:04 #18353009[quote quote=18353004]beste mensen, er zijn twee systemen in omloop, die met ventiel en die via ABS lezen. die met ventiel hebben de mogelijkheid om de druk daadwerkelijk weer te geven, omdat er een meet sensor in de band zit. het andere systeem berekend druk verschillen aan de hand van de omtrek snelheid van het wiel, zijn er te grote verschillen dan meld het systeem dit. in de tekst hierboven van koenwar, wordt ook gesproken over twee verschillende systemen. deze bevinden zich nooit allebei op een auto.[/quote]
Dan vrees ik met grote vrees dat de Grandland is uitgerust met het vet / cursief aangehaalde. Reden dat ik het woord “vrees” gebruik is het feit dat ik met mijn Astraatje pas voor een ‘opblaasbeurt’ naar een tankstation ging als de ‘realtime’ waardes 1 of 2 tiende onder de gewenste spanning zaten.
Nu met de Grandland X is het dus ‘koffiedik’ kijken en moet je eigenlijk wel iedere paar weken voor een spanningscontrole naar een tankstation.
Dat de auto het meldt wanneer er groot spanningsverlies is, is leuk en aardig, maar de kans dat je op dat moment een lekke band hebt is dan bijna 100%, dus of dat 2e genoemde systeem iets toevoegt, dat vraag ik mij in alle ernst af. Het rijden met een lekke band merk je ook wel zonder dat de boordcomputer dit aan je laat weten. Ietwat te zachte banden zou je nog niet direct hoeven te merken.
20 februari 2018 om 12:45 #18353011Dat denk ik ook. De sensoren in de wielen zijn natuurlijk een stuk nauwkeuriger.
Aan de andere kant, wanneer je zelf voor de optie winterwielen kiest, zit je niet vast aan 4 extra wielsensoren, of je moet kiezen om elk half jaar je banden van de velg te halen en op die manier je banden te wisselen. Zelf zou ik niet kiezen voor deze optie, dat komt de band niet ten goede.
Ik zou dus noch blij, noch teleurgesteld zijn in dit geval. Zou wel blij zijn als ik het zeker zou weten, kan ik nu vast actie ondernemen op winterbanden.
Bedankt allen zover!
19 mei 2018 om 20:35 #18356176AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ben er nog steeds niet achter hoe je de bandenspanning kan aflezen. Ik weet via de maandelijkse On-star melding dat alles okee is. Bij de Mokka kon je van elk wiel zien wat de spanning was. Bij de Grandland heb ik geen idee…..
19 mei 2018 om 21:07 #18356185Niet.
11 juni 2018 om 16:51 #18357160Werkt op abs
11 juni 2018 om 17:07 #18357162En?
11 juni 2018 om 20:21 #18357174Deze aanbieder heeft ruime keuze in velgen voor grandland X en banden ook dat er wel of geen tpms aanwezig is
11 juni 2018 om 20:44 #18357179En hoe had jij in gedachten dat de boordcomputer de spanningsinformatie ‘overneemt’?
11 juni 2018 om 21:35 #18357181Zoals ik het lees op het grandland X forum gaat het om een abs systeem dat de rolomtrek meet dit koppelt aan een vaste banden spanning wanneer
dit afwijkt deze een alarm afgeeft naar de auto als een te lage spanning zie info hieronder de link
11 juni 2018 om 21:46 #18357182Ik ben je even ‘kwijt’ geloof ik ….. (anders verwoord : ik begrijp je niet echt meer)
In de Grandland X zit reeds een systeem dat je waarschuwt als de spanning té laag wordt / is.
De actuele bandenspanning is echter niet (nooit) te zien.
Wat bedoel jij / beoog jij met je laatste paar berichten?
11 juni 2018 om 22:05 #18357183Zoals ik het lees in de forum uk zie link hierboven krijg je alleen een melding van een te lage spanning via on star zonder druk waarde per band
terwijl als je auto met sensoren bezit je de realtime sensor druk per band zichtbaar via onstar en ook in je display van je boordcomputer te zien is
16 juli 2018 om 18:16 #18358482Op blz 230 van de gebruikshandleiding staat dat de Grandland X een Drukverliesdetectiesysteem heeft. Dat is gebaseerd zoals reeds eerder hierboven beschreven op de omwentelsnelheid per band gemeten via het ABS/ESC systeem. Dat betekent als er een afwijking is tov van de ingestelde basis, hiervoor hebben we in de auto boven de versnellingspook een knop zitten. Wanneer hiervoor een alarmmelding komt is deze te zien in het Driver Information Center en dmv het lampje dat eruit ziet als een doorsnede van de band met een uitroepteken erin in de toerenteller. Zelfde symbool overigens als het knopje dat ik hierboven heb beschreven.
Wanneer je andere banden monteerd of de spanning van wege belading gaat veranderen of de belading zelf is extreem veranderd, zal het systeem opnieuw geinitieerd moeten worden. Doe dit altijd met koude bandtemperatuur. Na de juiste bandenspanning, schakel parkeerrem in. Druk op de bandspanningsknop om de spanningsverliesdetectie te resetten. Na het resetten verschijnt er een pop-up melding. Het initialiseren vindt tijdens het rijden plaats door automatische kalibratie van de nieuwe situatie. Na enige tijd worden de waardes opgeslagen in het systeem.
18 juli 2018 om 22:29 #18358573In een ander topic heb ik het wel eens gehad over de onjuiste weergave van mijn voertuigstatus mbt de bandenspanning.
Samenvattend is het zo dat bij mij de bandenspanning in de MyOpel app als OK wordt aangegeven. Wanneer ik echter met mijn mobiel inlog op OnStar zie ik “bandenspanning laag”
Na een aantal keer van het kastje naar de muur gestuurd te zijn (tussen dealer/Opel klantenservice/OnStar) is uiteindelijke via OnStar een mail met een verklaring gegeven:
——————
Geachte meneer Xxxxxx,
Bedankt voor uw email.
Mijn excuses met de verwarring die veroorzaakt is met uw diagnose van de auto en de bandenspanning daarvan.
Helaas zit er een technische fout in het portaal die u bekijkt via uw mobile telefoon, deze geeft aan dat de bandenspanning laag is.
Helaas is deze informatie niet correct. Ons technische dienst is hier van op de hoogte en werkt aan het probleem om dit zo snel mogelijk te verhelpen.Met vriendelijke groeten,
Serena
OnStar Europe Ltd.
—————
Het gekke is dat het bij inloggen op OnStar via de PC de bandenspanning wel als OK wordt aangegeven. Daar kwam ik pas zojuist achter.
Dus wanneer je op OnStar inlogt met je telefoon kan de status van de bandenspanning dus onjuist worden weergegeven.
1 maart 2019 om 18:10 #18364316Gisteren mijn nieuwe Grandland X Ultimate 1.2 8 traps automaat binnengehaald.
Op 2 systemen volledig afgeknapt tov mijn vorige Zafira.:
1. bandenspanningsysteem NIET aanwezig. Dealer weet verder ook niets. Ik moet dus elke 14 dagen naar de benzinepomp om mijn bandenspanning te gaan meten
2. Er is ook geen indicatiesysteem om aan te geven dat remschijven en/of schoenen aan het verslijten zijn. Heeft mij bij de Zafira al meer dan € 450 gekost.
Het is toch absurd dat bij zo’n dure auto (bijna 42k) dit soort elementaire systemen zijn verdwenen.
Ik vind dat Opel een terugroepactie moert houden om alsnog dit in te gaan bouwen.
Wat vindt het forum hiervan??
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.