Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › bandenspanning
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2015 om 20:20 #17269980
wat is eigelijk de goede bandenspanning voor de orginele banden voor de vectra c ?
10 januari 2015 om 20:23 #18268470Tjek je tankdopje ff. Staat aan de binnenzijde van de klep. Ook in de boekjes staat de juiste spanning vermeld.
Greetz Emiel
10 januari 2015 om 20:24 #18268471Ik heb ze altijd op 2.3 bar!
10 januari 2015 om 20:37 #18268472Ik heb niet de standaard, maar 19 inc en die staan op 2.8 bar. Mijn 18 inch op 2.5 bar.
10 januari 2015 om 21:07 #18268473rond de 2.5bar is vrij standaard
eventueel kan je er iets boven of onder gaan zitten11 januari 2015 om 09:48 #18268474Wat is je banden maat?
Dan kan je pas een goed advies geven.11 januari 2015 om 12:05 #18268475In het instructieboekje geeft men verschillen tussen motortype en bandenmaat.
Met noemt per motorcode vaak slechts 1 voorbeeld van een bandenmaat:Z16XE 195/65R15 voor en achter 2,2 bar bij volle belasting: voor 2,3 achter:2,9
Z18XE 195/65R15 idem Z16XEZ22SE 215/55R16 idem Z16XE/Z18XE
Z32SE 215/55R16 voor en achter 2,7 bar bij volle belasting: voor 2,8 achter:3,4
Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
11 januari 2015 om 19:27 #18268476mijn bandenmaat is 215/50R17
11 januari 2015 om 20:46 #18268477Beste is spanning voor rond de 2.5 bar, achter 2.8 bar.
Tevens wanneer voorbanden half versleten zijn, ze naar achter zetten en 2 nieuwe voorbanden halen.
Daardoor heeft het bekende cuppen op de achterbanden veel minder kans. :thumbup
Als je 215/50-17 te duur vindt qua banden, kan je ook 205/50-17 kopen. Is veel goedkoper en rijdt lekkerder bij de kleinere motoriseringen.
13 januari 2015 om 18:53 #18268478Ik kan het voor je uitrekenen met een betere formule dan die de banden- en auto-fabrikanten zelf gebruiken en die ik eens bemachtigd heb.
In de jaren aardig bijgeleerd daarover, zit zelf niet in de auto of banden-branche.
Noem mezelf tegenwoordig bandendruk-specialist.nodig heb ik van de bandwang naast de maat ook of het een XL/reinforced/Extraload band is , dan wordt de maximumload gedragen by ( AT) 2,9 bar in plaats van bij gewone autobanden 2.5 bar . Dit tot 160km/U toelaatbaar.
Ook nodig dus de maximum load of loadindex, en de snelheidscode ( S tot Y )
Je laag Hoogte/breedte verhouding banden ( 50 in de maten staat voor 50%) zijn vaak XL//, en worden vaak te laag in hun draagvermogen aangegeven door de fabrikanten.Van de auto moet ik dan op zijn minst de MTA’s voor en achter en de MTM weten ( maximum toelaatbare aslast/massa) , maar leeggewicht en de manier waarop je hem belaadt ( personen en vracht en waar ongeveer) voor de situaties waarvoor je advies druk wilt weten, zou handig zijn.
Om het compleet te maken de snelheid waar je in jouw gebruik geen minuut overheen gaat, en als de achtewielen zo /- staan meer dan 2 graden , dan de camberhoek zoals die heet.Met deze gegeven reken ik het uit , los van wat de adviezen op de auto of boekje zijn.
Daar is de laatste decennia nogal wat aan veranderd.
tot pakweg 1990 gaf men als normaal gebruik , de uitgerekende druk aan, voor de aslasten door auto-fabrikant bepaald voor 3 personen en een beetje vracht. Tegenwoordig is Normaal gebruik voor 4 personen en vracht en daarvoor worden de MTA’s ingevuld
Voor maximaal beladen wordt achter steeds vaker de AT druk of zelfs de maximum druk van de band gegeven.
Dit alles omdat men overbelading verwacht, wat wettelijk nog steeds niet toegestaan is.15 januari 2015 om 10:18 #18268479@wagnas wrote:
Beste is spanning voor rond de 2.5 bar, achter 2.8 bar.
Tevens wanneer voorbanden half versleten zijn, ze naar achter zetten en 2 nieuwe voorbanden halen.
Daardoor heeft het bekende cuppen op de achterbanden veel minder kans. :thumbup .
‘Cuppen’ ten spijt zou ik toch eerder de beste banden achter houden. Dan zou ik de 2 nieuwe achter zetten en de achterbanden naar voren.
Ik vind de vooras beter controleerbaar dan de achteras indien je dient bij te sturen bij over of onder stuur. m.a.w. Ik ken de grens van de vooras beter controleren in achtneming met de kwaliteit en status van het profiel, dan de achteras.Groet jraaf
15 januari 2015 om 11:37 #18268480Helemaal met je eens Jurgen
De beste banden leg je daar waar je het minst kunt corrigeren dus achter16 januari 2015 om 07:16 #18268481@jadatis wrote:
Ik kan het voor je uitrekenen met een betere formule dan die de banden- en auto-fabrikanten zelf gebruiken en die ik eens bemachtigd heb.
In de jaren aardig bijgeleerd daarover, zit zelf niet in de auto of banden-branche.
Noem mezelf tegenwoordig bandendruk-specialist.nodig heb ik van de bandwang naast de maat ook of het een XL/reinforced/Extraload band is , dan wordt de maximumload gedragen by ( AT) 2,9 bar in plaats van bij gewone autobanden 2.5 bar . Dit tot 160km/U toelaatbaar.
Ook nodig dus de maximum load of loadindex, en de snelheidscode ( S tot Y )
Je laag Hoogte/breedte verhouding banden ( 50 in de maten staat voor 50%) zijn vaak XL//, en worden vaak te laag in hun draagvermogen aangegeven door de fabrikanten.Van de auto moet ik dan op zijn minst de MTA’s voor en achter en de MTM weten ( maximum toelaatbare aslast/massa) , maar leeggewicht en de manier waarop je hem belaadt ( personen en vracht en waar ongeveer) voor de situaties waarvoor je advies druk wilt weten, zou handig zijn.
Om het compleet te maken de snelheid waar je in jouw gebruik geen minuut overheen gaat, en als de achtewielen zo /- staan meer dan 2 graden , dan de camberhoek zoals die heet.Met deze gegeven reken ik het uit , los van wat de adviezen op de auto of boekje zijn.
Daar is de laatste decennia nogal wat aan veranderd.
tot pakweg 1990 gaf men als normaal gebruik , de uitgerekende druk aan, voor de aslasten door auto-fabrikant bepaald voor 3 personen en een beetje vracht. Tegenwoordig is Normaal gebruik voor 4 personen en vracht en daarvoor worden de MTA’s ingevuld
Voor maximaal beladen wordt achter steeds vaker de AT druk of zelfs de maximum druk van de band gegeven.
Dit alles omdat men overbelading verwacht, wat wettelijk nog steeds niet toegestaan is.:hmmz :sleeping zit al 20 jaar in’t bandenvak, maar dit …….. :lol: is wel erg ver gezocht als je mijn mening vraagt
16 januari 2015 om 19:44 #18268482@vanieba wrote:
:hmmz :sleeping zit al 20 jaar in’t bandenvak, maar dit …….. :lol: is wel erg ver gezocht als je mijn mening vraagt
Maar wat nu meest gedaan wordt is inschatten aan de hand van wat anderen gebruiken , en omdat het puur afhankelijk is van gewicht , snelheid, en de gegevens van de banden, kun je dat eenmalig voor iedere individuele auto uitrekenen .
Als je dus al 20 jaar in het bandenvak zit , kijk dan ook eens op het bandenforum
in deze afdeling personenautobanden, dan zie je ook de reacties met twijfels.
http://www.banden-forum.nl/viewforum.php?f=6&sid=12b15591642b8cccdefada86d8d34e2d -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.