Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Bandenspanning
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2013 om 14:31 #17260980AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi luitjes,
In mijn boekje van de Tigra (met airco uit 2000!) staat dat de bandenspanning vóór 2,2 bar en achter 2,0 bar ‘moet’ zijn.. Nu vind ik die ongelijke druk/spanning niet lekker rijden en vind het persoonlijk voor mijn gevoel wat aan de lage kant. Mijn oude Tigra uit ’96 had iets hogere waarden (ik meen iets van 2,4 en 2,3) in het boekje staan.
Kan het kwaad er iets meer lucht in te doen, en kunnen ze ook alle vier wel op gelijke druk? Vind ik veel prettiger rijden!
Gr Geeviz.
1 oktober 2013 om 15:17 #18177067Maakt vrijwel niets uit. Ik pomp ze altijd rondom op 2,2. 2,4 als ik een lang stuk ga rijden of voor 1,6 achter 3,0 voor het dragrace dragrace…
Als je ze maar niet onder de 1,8 of boven de 3 doet ken het niet veel kwaad :)
1 oktober 2013 om 17:40 #18177068AnoniemLid sinds:
1 January 1970jeetje.. maar is 1,6 niet erg laag.. ?
maar ik kan dus gerust gaan voor bijvoorbeeld 2,5 of 2,7?
1 oktober 2013 om 18:28 #18177069Als jij dat lekker vind rijden kan dat makkelijk. Maar inderdaad niet onder de 1.8 gaan zitten.
5 oktober 2013 om 12:51 #18177070Lagere bandenspanning betekent meer grip door groter contact met de weg.
Hogere druk betekent minder contactoppervlak en dus minder frictie, maar ook minder grip. Dus zuiniger maar met gladheid spannender.Die aangegeven waardes zijn gewoon goed voor de originele bandenmaat. Als je daar vanaf wijkt moet je het sowieso al zelf uitzoeken wat je het fijnst vind rijden. Als jij de huidige bandenspanning niet fijn vind, ga je gewoon in stapjes omhoog totdat jij het wel fijn vindt ;)
5 oktober 2013 om 12:56 #18177071AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik snap het, vroeg me alleen af of je dus af kon wijken van de standaardwaardes uit het boekje.. maar dat kan dus zonder problemen.. :)
5 oktober 2013 om 16:41 #18177072@Looney wrote:
Lagere bandenspanning betekent meer grip door groter contact met de weg.
Hogere druk betekent minder contactoppervlak en dus minder frictie, maar ook minder grip. Dus zuiniger maar met gladheid spannender.Die aangegeven waardes zijn gewoon goed voor de originele bandenmaat. Als je daar vanaf wijkt moet je het sowieso al zelf uitzoeken wat je het fijnst vind rijden. Als jij de huidige bandenspanning niet fijn vind, ga je gewoon in stapjes omhoog totdat jij het wel fijn vindt ;)
En niet heel onbelangrijk warmte ontwikkeling! Bij lage druk dan. Goed voor de klapbandjes.
13 oktober 2013 om 10:38 #18177073Het zou mooi zijn als je erbij zet welke banden je hebt en welke maat.
Maar ik rijdt met de Corsa altijd op 2,5 bar rondom, dat is met 185/55/15 – 195/45/15 en 195/40/16 in diverse merken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.