Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Bandenslijtage Hybrid 4
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 augustus 2023om 16:36 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2023 om 19:14 #18527522
Wie ervaart ook dit probleem of weet een oorzaak!
Ik rij sinds juli 2021 een (demo) Grandland X Hybrid 4, zonder problemen en dus na een jaar weer een beurt bij de Opel dealer. Blijken mijn achterbanden dermate versleten te zijn, dan het canvas er doorheen kwam. Ik heb nog geluk gehad, zei mijn dealer, dat er geen ongelukken zijn gebeurt. Er stond zo’n 21.000km op de teller, toen er nieuwe Michelin e-Primacy banden onder kwamen. De dealer vond het inderdaad erg snel en dacht aan een te lagen bandenspanning.
Nu ben ik een jaar en 13.0000km verder en ik zie dat het profiel van mijn 1 jaar oude achterbanden wederom tot bijna de minimale APK diepte zijn versleten! De bandenspanning heb ik dit jaar regelmatig gecontroleerd en mijn rijgedrag is matig/gemiddeld. De Hybrid4 heeft dan wel flink wat PK’s, maar hier maak ik zelden gebruik van. Ik trek niet overmatig op en heb op het traject naar mijn werk weinig scherpe bochten.
Ervaart iemand dit euvel ook, of heeft iemand hier een zinnige verklaring voor? En ja, ik snap dat de Hybrid een flink accu pakket achterin heeft liggen en dat daar de banden meer van zouden kunnen slijten, maar dan zou elke elektrische auto hier last van moeten hebben. Ook snap ik dat als ik elektrisch rij er meer tractie op de achterbanden komt, maar (bijna) elke BMW heeft achterwielaandrijving en zou hier dus last van moeten hebben. Oké, de combi dan? Maar na 13.000km?
13 mei 2023 om 23:02 #18527585Bizar snel.
Geluk heb je zeker gehad!
Banden wel goed voor hybrid auto en 4wd? Auto is zwaarder en wordt meer van de banden gevraagd. Immers bij een Tesla mogen alleen goedgekeurde banden onder vanwege het vermogen en gewicht!
Klopt je bandenspanningsmeter wel?
14 mei 2023 om 12:21 #18527731Hoi Riesje,
Mijn banden zijn vorig jaar in de garage op spanning gebracht en thuis check ik het altijd na. De bandenspanning zal bij mij eerder 0.2 hoger zijn, dan lager. De eerste set banden waren de originele die er onder zaten bij aflevering en daarna heb ik er Michelin e-Premacy onder gestoken. Deze zouden juist geschikt zijn voor elektrische voertuigen zijn.
14 mei 2023 om 20:53 #18527834Uitlijning van de auto al gedaan?
14 mei 2023 om 21:21 #18527839Hoi Riesje,
Bedankt voor het meedenken!
Vorig jaar heb ik de auto inderdaad laten uitlijnen, alleen kreeg ik toen te horen dat ze voor een dergelijke nieuwe auto nog geen gegevens in de databank hadden staan. Vreemd verhaal vond ik het.
Maar misschien heb ik het mis…maar kan je de achterwielen van een auto uitlijnen? Of is dit alleen bij de voorwielen mogelijk. Nu heeft de Hybrid4 wel 4WD, dus is het daar misschien wel weer mogelijk?
14 mei 2023 om 23:25 #18527848Het is een buitensporige slijtage die mijn inziens komt door te lage bandendruk, slechte uitlijning/wielstand al danwel hard door de bochten of misschien een combi van lage bandenspanning en te hard door de bochten met tractie erop.
Hoe slijten je voorbanden? Stel met een voorwielaandrijving ergens tussen 50000 -70000km en achter minimaal dan 80.000km bij normaal gebruik en afstanden. Kijk ik heb een aardige Astra K onder mijn kont met 200kaboutertjes die ik af en toe van spoor geef. De banden zullen daardoor iets sneller heen zijn. Maar jij spant echt de kroon. Vrugher, heel vrugher ook bij 20.000km kaal maarja dan wel eens een slalom wedstrijdjes gekacheld.
13 juni 2023 om 17:24 #18535330Heb dit zelfde probleem gehad.
Banden voor gingen dwijlen bij wegrijden uit parkeerplek links of naar rechts maakte niet uit. En stuiteren tijdens rijden.
Banden voor naar achteren met zelfde resultaat.
Heb Grandland x hybride 4 met de standaard 19″ velgen
Merk: Michelin
Model: Primacy 3
Type: Zomerbanden
DOT 2019 & 2020
Maat: 205-55 R19
nergens problemen mee gehad en 22.000km op gereden en na vervangen voor andere velgen ook Opel Grandland exact zelfde type banden na nog geen 5000km binnenkant tot canvas versleten.
Zeer waarschijnlijk niet goed uitgelijnd.
Nu nieuwe banden eronder tot op heden probleemloos. Ik controleer de slijtage nu regelmatig14 juni 2023 om 08:03 #18535396Hoi RonS, bedankt voor je reactie!
Na 5000km al op het canvas, dat is wel heel bizar. Om een uitlijning had ik vorig jaar ook gevraagd, maar ze zeiden dat ze nog geen data van dit soort ‘nieuwe’ auto’s hadden en uitlijnen dus nog geen zin had. Eind juni heb ik weer een afspraak staan voor een jaarlijkse beurt, dus dan maar hopen dat er nu wel gegevens beschikbaar zijn om uit te lijnen.
Ik heb er nu e-Primacy banden onder liggen, die zouden beter geschikt zijn voor hybride auto’s. Maar met deze ervaring ga ik toch maar op zoek naar een andere band, wat slijtvaster. Probleem is dat er voor de maat 205-55 R19 niet zoveel (goede) keuze is. Tesla’s hebben de Michelin Pilot Sport er onder liggen, maar die is er niet in deze maat, helaas. Iemand een suggestie voor een goede band??
14 juni 2023 om 08:16 #18535397Op de Granland wordt ook 225 / 50 R19 geleverd. Is iets breder, misschien een beter druk verdeling dan de smallere 205. Wat jullie laten zien is niet normaal nee. Ook niet de km stand die een band mee gaat. Hebben de Peugeot 3008 dit ook?
14 juni 2023 om 08:33 #18535400Bedankt Schipper1 voor de tip om ook eens bij de 225-50 R19 te kijken. Maar past dit straffeloos op de standaard 19″ velgen? Is toch 2cm breder dan de 205-band. En kan het kwaad als je 225 achter hebt en voor nog de oude 205-banden??
14 juni 2023 om 08:51 #18535401De originele 19 inch die ik had zaten de 225/50 R19 onder af fabriek. Dus dit past gewoon. Voor de winterset had ik 205/55 R19.
Ik zou voor en achter altijd hetzelfde houden. Al kan het geen kwaad natuurlijk. Denk aan bijv BMW met speciale breedsets, standaard voor en achter verschillend. Het afrolgeluid kan hoger zijn, maar dat is weer afhankelijk welk merk type. Was zelf erg tevreden over de Conti PremiumContact. Deze waren stiller dan de Sportcontact.
14 juni 2023 om 09:01 #18535404Dus als deze auto schade heeft aan de wielophanging is deze dus niet te repareren.
Raar verhaal idd.Wat betreft bredere banden zou dit denk ik wel mogelijk zijn aangezien het verschil maar -0,07%. zolang dit op 1 aslijn is wel vermoed ik.
Vraag 2 is past dit op je huidige velgen? Als het gunstig is wel maar vrees dat je andere velgen nodig hebt.
Bandbreedte verschil zijn 2 stappen, 1 stap gaat meestal wel maar 2 is net te tenzij de originele al op maximale breedste velg is gemonteerd.
Alles heeft te maken met de J waarde van je velg. Check dit dus zeker!Succes kerel, die slijtage is zeker niet normaal.
14 juni 2023 om 09:20 #18535408Goede aanvulling Riesje.
De Grandland X velgen waren 7,5J met 225/50R19 zomer.
De Peugeot 3008 velgen waren ook 7,5 J met 205/55R19 winter.
Op de Peugeot wielen heb ik ook 225/50R19 zomer gehad. Dus dit gaat passen.
14 augustus 2023 om 19:18 #18543320Hier precies hetzelfde verhaal, stond afgelopen vrijdag met een klapband op de snelweg. Het rechterachterwiel was aan de binnenkant tot aan canvas afgesleten. Na inspectie bleek linkerachterwiel ook al flink te slijten. Auto heeft 30.000 kilometer gereden en was 2 maand geleden voor grote onderhoudsbeurt naar garage geweest, daar hebben ze alleen profiel gemeten, maar slijtage moest toen ook al zichtbaar zijn geweest
Hoe is het nu bij jullie opgelost?
15 augustus 2023 om 00:09 #18543334Je zou toch denken dat de afstelgegevens niet kloppen?
Ken je niet nog iemand met dezelfde auto/ uitvoering waar de banden wel goed vanaf slijten?
Die een keer over dezelfde uitlijning heen om te kijken waar het hem in zit. Kost misschien een paar tientjes maar setje banden zijn duurder.
Succes.
Gr. Ries.
15 augustus 2023 om 01:10 #18543342AnoniemLid sinds:
1 January 1970KB, dit is toch te droevig voor woorden zeker? Wat voor flut garage is dit, als ze je zo door laten rijden? Ongelofelijk na 30.000km. Al is het wel een gegeven, dat PIH,s en Ev,s veel harder banden verslijten dan normale auto,s. Ik zit voor met 36.500 km op 3,4 mm. (Conti EcoContact 6) En achter op 4,6 mm
Het is bij jouw zo te zien, puur de binnenkant van de band. Niet goed uitgelijnd ??
15 augustus 2023 om 09:23 #18543360Jeetje KB, hopelijk heeft die klapband niet al te veel (persoonlijke) schade opgeleverd. Bij mij is het gelukkig nooit tot een klapband gekomen.
Afgelopen juli wel een afspraak gehad bij de dealer, aangezien mijn tweede set banden ook absurd snel sleten. Nu kon hij wel uitgelijnd worden en je raad het al, hij moest flink bijgesteld worden. Ook scheen er, als terugroepactie, een nieuwe ring bij de achteras geplaatst te moeten worden. Dit zou de extreme slijtage mogelijk kunnen verklaren.
Verder had mijn dealer een bulletin gekregen van Michelin, waarin stond dat de GLX Hybrids met Premacy 3 banden extreme slijtage kunnen vertonen op een bepaalde zone op de achterbanden. En je raad het misschien weer, precies de zone waar wij op het canvas zaten. Deze moeten dus kosteloos worden gewisseld, naar e-premacy banden. Echter, de garage moet foto’s aanleveren van de DOT code, serie nummers én een uitlijn rapport waaruit blijkt dat de auto goed is uitgelijnd. En daar ontbrak het bij mij aan, aangezien mijn garage vorig jaar niet kon uitlijnen. Al met al namen zijn die schuld op zich en ik kreeg kosteloos 4 nieuwe e-premacy’s.
Als ik jou was, zou ik dus naar de garage terug gaan voor uitlijning en vragen naar die terugroepactie. Ik moet nu na de eerste 5000km terug naar de garage en dan gaan ze meten wat de slijtage is geweest.
15 augustus 2023 om 10:38 #18543366Hoi Astroide01,
kijk aan dat soort nieuws hebben de overige leden wat.
Mooi dat het opgelost is en snap dat bij E voertuigen de banden sneller slijten vanwege het vermogen. Blijkbaar toch meer aan de hand.
Dus KB hup naar de dealer, foto’s, uitlijnrapportje en indienen.
Succes allemaal.
Gr. Ries.
15 augustus 2023 om 11:48 #18543369AnoniemLid sinds:
1 January 1970Niet alleen slijten de banden bij een EV door het grotere vermogen, maar zeker ook door het hogere gewicht.
EV, s zitten tegen, of over over de 2000 kg!
15 augustus 2023 om 15:19 #18543402Dit zou geen goed vooruitzicht zijn Hans. Als iedereen straks in EV’s ‘moet’ rijden en daarmee de bandenslijtage zo hoog blijft, dan komt er een hoop rubber in het milieu. Daar ga je dan met de mileubesparing…. Hier zouden de bandenfabrikanten toch op in moeten spelen.
15 augustus 2023 om 16:36 #18543414AnoniemLid sinds:
1 January 1970Daar sla je de spijker op de kop! Maar iedereen is nog echt niet overtuigd, om elektrisch te gaan rijden hoor. Ik probeer sowieso zo lang mogelijk met mijn huidige auto te doen. En dat punt wat je aanhaalt klopt. De fijnstof van slijtende autobanden, en de vrijkomende rubber deeltjes, vormen een Giga probleem in de toekomst. Ik denk dat bandenfabrikanten er volop mee bezig zijn, maar nog geen passend alternatief hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.