Banden: voor 205, achter 215?!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Banden: voor 205, achter 215?!

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265185
    rolandow
      Lid sinds:
      11 March 2014

      Mijn banden voor hebben 205 55R16, mijn banden achter 215 55R16. Is dit normaal? De velgen zien er eigenlijk wel hetzelfde uit. Het gaat om een Opel Vectra B uit 2000. Ik heb dit bij andere auto’s volgens mij nog niet mee gemaakt.

      #18228150
      gwriemersma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2010

        205/55/16 is de standaard maat voor deze auto

        Waarom de afwijkende maat ???????

        #18228151
        rolandow
          Lid sinds:
          11 March 2014

          Dat vroeg ik mij dus ook af! Zou ik dit weer 205 kunnen maken als ik de achterbanden ooit moet verwisselen? Maar het is de breedte, dus daar kun je toch niet zomaar een andere maat op zetten? De ‘dikte’ zeg maar, dat is die 55 geloof ik? kan ik me nog voorstellen .. maar de breedte kan je toch niet zomaar breder maken?

          #18228152
          gwriemersma
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 December 2010

            Je kunt afhankelijk van de J waarde van je velg tot 235 gaan op de B
            Dit is dan ook weer afhankelijk van motor type ivm as breedte
            Volgens mij vanaf de 2.0 past tot 235 en daaronder max 225

            #18228153
            rolandow
              Lid sinds:
              11 March 2014

              Ok. En waarom zou je zoiets doen? Staat het leuker? Rijdt het beter? Ik zou denken: hoe breder de bander, hoe hoger het benzineverbruik?

              #18228154
              remutr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 August 2012

                Ik zou ze omdraaien de Vectra is een voorwiel aandrijver en dan is de breedste voor het beste.

                Als ze alle 4 hetzelfde merk zijn heeft het misschien te maken gehad met beschikbaarheid bij de bandenboer. Voor het verbruik zou die extra cm niet veel uitmaken.

                #18228155
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  wat een onzin allemaal

                  voor de bredere zetten :???:
                  en dat er 235 onder een b past zonder dat je maten weet van de velgen :sleeping :sleeping

                  215 breed is maar een cm breder
                  dat zal het probleem niet meteen zijn

                  heb zelf de eerste serie opc velgen onder de vec
                  als ik daar voor breder dan 205 opzet
                  slijten ze net tegen kunstof binnenscherm met maximale stuuruitslag

                  dat kan een reden zijn dat ze bij jou voor n maatje smaller opgezet hebben

                  om je vraag te beandwoorden of je ongestraft achter ook n maatje smaller kan

                  ja mist de velgen voor en achter gelijk zijn
                  om echt een goed andwoord te geven over jou banden maten

                  moet je eigenlijk je velg maat postten
                  dat is niet alleen de grote in jou geval 16inch

                  maar ook de breedte en et waarde

                  velgen geven ze aan in ..j x ..inch et…
                  voorbeeld 7j x 16 et 40

                  7j is j inch breed
                  16 is 16inc =diamater velg
                  et is in mm en is het maatverschil tussen midden(hart)velg en het raakvlak tegen je naaf

                  die maat geeft aan hoe ver je velg naar buiten of binnen staat

                  #18228156
                  remutr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 August 2012

                    louwe waarom zou het onzin zijn om voor 215 te zetten, heb ik het niet over het aanlopen maar over het rijden.

                    mijn vectra stond op 185 65 14 en nu op 195 60 14 en daarmee heb je veel minder snel wielspin als met de smalle banden ook al is het maar 1 cm smaller.

                    235 past op de juiste velg, maar de poster geeft alleen maar aan dat het kan en niet dat het moet.

                    #18228157
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      als je voor breder gaat als achter
                      heb je inderdaad meer grip
                      op je vooras
                      en das in bochten juist verraderlijk ;)
                      dus niet verstandig advies
                      tenzij je enkel rechtuit rijd ;)

                      235 past niet onder een b vectra zonder dat het uitsteekt of aanslijt

                      #18228158
                      wagnas
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 May 2007

                        Normaal is dezelfde maat zowel voor als achter op de auto.

                        En daar we op de weg geen dragsters zijn is voor bredere banden dan achter taboe.;)

                        Brede banden is beter voor remmen/looks/grip maar natuurlijk slechter voor gebruik en soms je portemonnee.

                        king:

                        #18228159
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          @rolandow wrote:

                          Dat vroeg ik mij dus ook af! Zou ik dit weer 205 kunnen maken als ik de achterbanden ooit moet verwisselen? Maar het is de breedte, dus daar kun je toch niet zomaar een andere maat op zetten? De ‘dikte’ zeg maar, dat is die 55 geloof ik? kan ik me nog voorstellen .. maar de breedte kan je toch niet zomaar breder maken?

                          205 en 215 wat is de breedte van de band in millimeters
                          de 55 die je noemt is de hoogte van de wang en dan wel als volgt: 55 % van de breedte van de band

                          met deze gegevens kan je de wielomtrek bepalen en je tellerafwijking

                          de 215/55 band voorzetten dan krijg je dus een tellerafwijking, omdat hij hoger is dan de standaardband 205/55-16.

                          Ik zou lekker deze set afrijden zoals ze nu gemonteerd zijn en als je nieuwe koopt je goed laten informeren en de juiste maat terugkopen.

                          Om nog even op jouw combinatie terug te komen, overdreven gezegd staat jouw auto achter hoger dan voor.

                          En als voorbeeld: wil je 215 breed voor gaan rijden op jouw 16 inch velg, dan zou het goed kunnen dat je naar een hoogte van 50 moet gaan.

                          Ik zelf rijdt op mijn Vectra met 195/65-15 en 215/45-17.
                          *edit*
                          De kleine maat is de winterset en de grote maat de zomerset.

                          #18228160
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Gelukkig gaat dit net, Betreffende Storing op de ABS, Veel meer verschil moet je niet maken, dan gaat je ABS flippen.
                            Gelijke banden voor en achter hoort op de Vectra.

                            Dat is ook leuk als je op je BMW E36 ineens 4 gelijke winterbanden gaat plaatsen, terwijl 215-45-17 voor, en 235-40-17 achter is geprogrammeerd..
                            Pakt de TCS lekker vaak op zonder rede, dag Vermogen..

                            Willem

                            #18228161
                            gwriemersma
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 December 2010

                              @louwe 16 klepper wrote:

                              wat een onzin allemaal

                              voor de bredere zetten :???:
                              en dat er 235 onder een b past zonder dat je maten weet van de velgen :sleeping :sleeping

                              215 breed is maar een cm breder
                              dat zal het probleem niet meteen zijn

                              heb zelf de eerste serie opc velgen onder de vec
                              als ik daar voor breder dan 205 opzet
                              slijten ze net tegen kunstof binnenscherm met maximale stuuruitslag

                              dat kan een reden zijn dat ze bij jou voor n maatje smaller opgezet hebben

                              om je vraag te beandwoorden of je ongestraft achter ook n maatje smaller kan

                              ja mist de velgen voor en achter gelijk zijn
                              om echt een goed andwoord te geven over jou banden maten

                              moet je eigenlijk je velg maat postten
                              dat is niet alleen de grote in jou geval 16inch

                              maar ook de breedte en et waarde

                              velgen geven ze aan in ..j x ..inch et…
                              voorbeeld 7j x 16 et 40

                              7j is j inch breed
                              16 is 16inc =diamater velg
                              et is in mm en is het maatverschil tussen midden(hart)velg en het raakvlak tegen je naaf

                              die maat geeft aan hoe ver je velg naar buiten of binnen staat

                              Wil niet gaan muggeziften maar als je goed leest dan stel ik ook dat je 235 kunt voeren afhankelijk van de J maat van de velg
                              En vervolgens ga je vertellen dat 235 niet onder een b past zonder aan te slijten :wtf HEB zelf 235/35/19 onder de BII SE zitten en dit na verlaging van nog eens 10mm t.o.v af fabriek :angel

                              En dat gaat prima zelfs met 2 volwassenen 3 kinderen en vakantie bepaking voor 2 weken king:

                              #18228162
                              usbstick
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 February 2012

                                Ja vond dat ook al wat vreemd die reactie :/

                                Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

                                #18228163
                                Corsa_GSi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  @gwriemersma wrote:

                                  HEB zelf 235/35/19 onder de BII SE zitten en dit na verlaging van nog eens 10mm t.o.v af fabriek :angel
                                  En dat gaat prima zelfs met 2 volwassenen 3 kinderen en vakantie bepaking voor 2 weken king:

                                  Weet met zekerheid te zeggen dat het bij mij behoorlijk aanliep met de volgende combinatie:
                                  Vectra B SW Sport Edition met 215/45/17
                                  LPG tank en benzinetank vol
                                  Bagageruimte vol met weekend spullen voor 4 personen + 2 race velgen + werkplaatkrik + gereedschap
                                  Aanhanger van dik 1500 kg erachter

                                  Sindsdien rijdt ik met verzwaarde veren aan de achterkant.

                                  #18228164
                                  arjontje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 March 2006

                                    Heeft ook temaken met de et waarde.
                                    Als die te laag is dan gaan de banden ook aanlopen al heb je 195 brede banden.

                                    #18228165
                                    remutr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 August 2012

                                      en die 2 cm gaat hij echt niet anders van sturen, hooguit iets zwaarder omdat je meer rubber op de weg moet bewegen.

                                      Et is zeker belangrijk , ik had 17 inch en et 36 en dat werkt voor geen meter, niet mee te rijden en dat was maar 205 breed. nu 16 inch et 49 en weer 205 breed en hij rijd als een trein.

                                      Wat ook funest kan zijn voor je wegligging zijn die kunststof ringen om het naaf gat op de juiste maat te krijgen, iets afwijking en je heb onbalans in het stuur.

                                      #18228166
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        @remutr wrote:

                                        Wat ook funest kan zijn voor je wegligging zijn die kunststof ringen om het naaf gat op de juiste maat te krijgen, iets afwijking en je heb onbalans in het stuur.

                                        Daarom zitten bij kwaliteitsvelgen ook metalen versies, heb nooit last met mijn OZ wielen.

                                        #18228167
                                        arjontje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          31 March 2006

                                          Maakt geen zak uit of het plastic is of metaal.
                                          Die ring doet helemaal niks. Behalve het wiel op zijn plek houden bij montage. Na het vast zetten heeft het geen doel meer.
                                          Het gebeuren er om heen is veel belangrijker.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.