Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Banden staan 16jaar onder gestalde wagen, wat nu?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2015 om 08:14 #17274321
Ik heb hier al 16 jaar een wagen staan in een garagebox met, toen, nieuw geplaatste banden.
Nu heb ik voorlopig even twee wielen ervan onder mijn aanhangwagen geplaatst.
Bij het rijden trilde de aanhangwagen en zelfs mijn trekkende wagen zo hard, dat er niet mee te rijden valt. :wtf
Ik heb de aanhangwagen eens opgekrikt en het wiel met de hand laten draaien.
Op de plaats waar de band op de grond gestaan heeft, zit blijkbaar een “deuk”.Hoe krijg ik die daar nu uit? Het zijn “nieuwe” banden en het zou zonde zijn om ze weg te gooien. :cry
Iemand zei me dat zijn vader, in zo’n geval, de banden helemaal vult met water en er zo een paar dagen mee rondrijdt. :hmmz
Heeft iemand een remedie tegen deze “deuk” in mijn banden?
23 november 2015 om 08:19 #18302589Niet klooien, banden weggooien nieuwe kopen.
23 november 2015 om 09:05 #18302590Idd weggooien en nieuwe erop.. Op banden heb je ook een soort van houdtbaarheids datum wat aangeeft wanneer de band verslechterd en niet meer veilig is om te gebruiken…
23 november 2015 om 09:23 #18302591Ja, ik weet het wel. De DOT code.
Na 6 jaar moet je je banden vervangen. De stof die in de band verwerkt is om hem soepel te houden is dan uitgewerkt.
(Dit is geen foto van mijn banden.)
Ik zou de banden dan ook niet meer onder een wagen durven zetten, maar ik zou ze nog wel even willen gebruiken onder mijn oude aanhangwagen (tot ze scheurtjes beginnen te vertonen natuurlijk).
Maar hoe krijg ik die “deuk” eruit?
23 november 2015 om 20:55 #18302592Druk op 1 bar zetten en dan banden warm rijden hierna auto op een hefbrug plaatsen (wielen vrij van de grond of een brug!) en de banden dan op 3 tot 4 bar zetten! Na een nacht hangen op deze manier zijn ze meestal weer rond.
NB bij banden van deze leeftijd is dit uiteraard wel geheel op eigen risico !
23 november 2015 om 21:45 #18302593Ik heb zeker 14 jaar rondgereden met mijn 225/40-14 Dunlop achterbanden op de Corsa.
Geen centje pijn, geen haarscheuren, bleef altijd netjes op spanning, geen rare wegligging maar kartwegligging, auto stond altijd binnen maar werd wel mee gereden. Altijd wel goed in de gaten gehouden maar nooit problemen erin gezien.
24 november 2015 om 12:41 #18302594@wagnas wrote:
Ik heb zeker 14 jaar rondgereden met mijn 225/40-14 Dunlop achterbanden op de Corsa.
Geen centje pijn, geen haarscheuren, bleef altijd netjes op spanning, geen rare wegligging maar kartwegligging, auto stond altijd binnen maar werd wel mee gereden. Altijd wel goed in de gaten gehouden maar nooit problemen erin gezien.
Inderdaad, daar werd mee gereden, als er niet mee word gereden vervormen de banden en moet je er niet meer mee willen rijden.
27 november 2015 om 10:40 #18302595@robert1701 wrote:
Ik zou de banden dan ook niet meer onder een wagen durven zetten, maar ik zou ze nog wel even willen gebruiken onder mijn oude aanhangwagen (tot ze scheurtjes beginnen te vertonen natuurlijk).
Je wilde beweren dat daar geen scheurtjes in zitten?
Ik heb al eens een beter uitziende band uit elkaar zien klappen van ouderdom. Geen risico mee lopen.
27 november 2015 om 12:59 #18302596@gerben rsv wrote:
Druk op 1 bar zetten en dan banden warm rijden hierna auto op een hefbrug plaatsen (wielen vrij van de grond of een brug!) en de banden dan op 3 tot 4 bar zetten! Na een nacht hangen op deze manier zijn ze meestal weer rond.
NB bij banden van deze leeftijd is dit uiteraard wel geheel op eigen risico !
Het is dus NIET alleen maar eigen risico! Je brengt andere weggebruikers in gevaar! Snel afvoeren dus. Tijdens elk ritje kunnen ze klappen.
Als de andere weggebruikers geluk hebben knal jij rechts tegen een boom.
Hebben ze pech dan knal je links op een willekeurige tegenligger.
27 november 2015 om 14:17 #18302597Vaak belaad je een aanhanger zwaarder dan een personen auto… Met bijvoorbeeld een kuub zand of tegels… En dan die banden eronder?? Vragen om problemen..
27 november 2015 om 14:30 #18302598Na 16 jaar stilstaan hoef je er niet meer over te twijfelen, :wtf
dan zijn de banden gewoon rijp voor de stort. :thumb :thumb27 november 2015 om 14:37 #18302599en als het die banden zijn die op de foto staan en je wil daar nog mee gaan rijden
:wtf :wtf :shock: :shock: :shock:
28 november 2015 om 19:02 #18302600Gewoon vernieuwen
Staalkarcas in je band is vervormd en krijg je nooit meer goed.
Rubber scheurt dan los van de staalband in je band
Dan laat de boel onder spanning of warmte gewoon los. Onder het rijden dus en dus klapband.
Spreek uit eigen ervaring.
Had bijna een klapband want voelde ineens onbalans. Gestopt op vluchtstrook en toen stapvoets verder gereden.
Banden waren ook nieuw maar auto had er wel acht jaar mee stil gestaan. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.