Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › banden die cuppen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2010 om 18:44 #17227772
hey iedereen,
ik heb 2e hands banden gekocht en die er achter op laten leggen bij mn vectra B,
nou maakt ie herrie :(
nu las ik hier op de forum dat het komt door banden die cuppen of zo?>geen idee wat het precies is, maar las ook dat als je ze omwisselt met voor dat het dan weg is of gaat,
klopt dit?29 oktober 2010 om 19:07 #17750466Omwisselen maakt niks uit.
Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html
Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.29 oktober 2010 om 19:21 #17750467origineel gepost door McKaamos
Omwisselen maakt niks uit.
Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html
Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.Om wisselen heeft wel zit.
cCpppen komt door dat de krachten op de band verkeerd zijn.
Een band is gebouwd om krachten van binnen uit te kunnen verwerken. Bij de achter as gebeurt dit dus via de buitenkant van de band. Hierdoor krijg je vervorming in de band. Wat dan een zaagtand slijtage krijgt.Wielen om de 10 a 15 duizend kilometer om wisselen.
Met uitlijnen maak je het verschijnsel iets minder maar niet helemaal weg. Ten zij je de afstelling heel agressief zet.
Dat heb ik dus en heb geen last van cuppen, maar wel om de 25.000 mijn banden kaal rond om.29 oktober 2010 om 20:05 #17750468Van achter naar voor zetten heeft geen nut.Bij mijn vec c heb ik ook cuppende banden (minimaal) maar voor dat het erger wordt heb ik deze van links naar rechts geplaatst:D
Gr Gts32v6
29 oktober 2010 om 20:26 #17750469Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.Succes
29 oktober 2010 om 20:57 #17750470Tja, ik had ook Cuppende banden op de Vectra-B
dat waren Conti’s en Pirelli’s
De Michelins Cuppen niet tot nauwelijks op een B heb ik al gemerkt.
aan de uitlijning is niks veranderd in ieder geval, die is gewoon goed…. (60.000km met een set banden met vlotte rijstijl).
willem
29 oktober 2010 om 21:29 #17750471origineel gepost door astra-gtc-freak
Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.Succes
Als je de banden op de zelfde as van links naar rechts zet krijg je vervolgens de cupzijde (die eerst aan de binnenkant zat ) nu aan de buitenkant en de draairichting blijft het zelfdeking:
Gr. Gts32v6
29 oktober 2010 om 21:37 #17750472origineel gepost door Gts32v6
origineel gepost door astra-gtc-freak
Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.Succes
Als je de banden op de zelfde as van links naar rechts zet krijg je vervolgens de cupzijde (die eerst aan de binnenkant zat ) nu aan de buitenkant en de draairichting blijft het zelfdeking:
Gr. Gts32v6
Ja oke als je ze van de velg gaat afhalen.
Maar in mijn ogen kunje dan onderhand beter nieuwe banden er op laten leggen.
tenzij je ze zelf kan over leggen en balanceren.
Maar ik ben van mening dat het niet de oplossing is.30 oktober 2010 om 08:47 #17750473origineel gepost door arjontje
origineel gepost door McKaamos
Omwisselen maakt niks uit.
Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html
Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.Om wisselen heeft wel zit.
cCpppen komt door dat de krachten op de band verkeerd zijn.
Een band is gebouwd om krachten van binnen uit te kunnen verwerken. Bij de achter as gebeurt dit dus via de buitenkant van de band. Hierdoor krijg je vervorming in de band. Wat dan een zaagtand slijtage krijgt.Wielen om de 10 a 15 duizend kilometer om wisselen.
Met uitlijnen maak je het verschijnsel iets minder maar niet helemaal weg. Ten zij je de afstelling heel agressief zet.
Dat heb ik dus en heb geen last van cuppen, maar wel om de 25.000 mijn banden kaal rond om.dit doe ik elk seizoen.
hebben mn zomer banden seizoen 1 voorop gelegen, dan gaan ze het jaar daarop achterop.Zo slijten ze ook gelijkmatig af.
30 oktober 2010 om 08:49 #17750474wat bas zegt, zegt de man van de bandentoko tegen mij ook!
Erwin
30 oktober 2010 om 15:20 #17750475Als de banden verder nog goed zijn kun je ze laten trimmen bij de betere bandenboer. Kosten zijn ongeveer €30,- per band.
30 oktober 2010 om 15:43 #17750476dat kan . . . maar dat zijn je banden ook eerder op :angel
je kan ze ook op de vooras leggen, slijten ze ook wel weer recht.30 oktober 2010 om 18:31 #17750477thnxs voor de reacties allemaal,
zal wel eens kijken wat ik er mee doe.
mischien toch eens rechts en links omwisselen en kijken of het dan beter word,
anders maar nieuwe banden, wat dit is erg irritant zo.31 oktober 2010 om 22:20 #17750478je had gelijk nieuwe moeten kopen.
op banden moet je niet bezuinigen dat is het contact met de weg.
altijd nieuwe kopen.
heb je gekeken hoe oud de banden zijn op de zijkant van je band??19 februari 2011 om 08:55 #17750479Hoe zit dit qua merk ? Ik heb ook last van cuppers achter en volgens de VOD is vervanging de enige optie. Hij zei dat ik keus heb in banden van rond de 300 euro en van rond de 600 euro. Uiteraard cuppen die van 600 veel minder snel. Zijn dit misschien Bridgestones ?
19 februari 2011 om 09:21 #17750480[rquote=1872482&tid=136025&author=tuinmeubel]Hoe zit dit qua merk ? Ik heb ook last van cuppers achter en volgens de VOD is vervanging de enige optie. Hij zei dat ik keus heb in banden van rond de 300 euro en van rond de 600 euro. Uiteraard cuppen die van 600 veel minder snel. Zijn dit misschien Bridgestones ? [/rquote]
kan ook michelin zijn die dure.
Willem
19 februari 2011 om 18:45 #17750481tja,
ik heb eigenlijk nooit last van cuppen
iedere keer als ik van set velgen wissel (zomer en winter) verwissel ik ze van as.
dus velgen die het ene seizoen achter liggen, liggen het volgend seizoen voorop.dan slijten de banden mooi gelijkmatig af.
maar zolang er nog genoeg profiel op de banden zit (ook al zijn ze gecupt) die banden gewoon op de vooras leggen.
maakt wel even herrie, maar dan slijten ze weer recht na een aantal kilometers.
19 februari 2011 om 20:21 #17750482ik heb bij mijn c er ook geen last van.
ik heb michelin voor en conti achter.
maar gewoon even van voor naar achter wisselen dan lost het zich vanzelf op. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.