banden die cuppen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum banden die cuppen

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227772
    itsthedch
      Lid sinds:
      6 July 2009

      hey iedereen,

      ik heb 2e hands banden gekocht en die er achter op laten leggen bij mn vectra B,
      nou maakt ie herrie :(
      nu las ik hier op de forum dat het komt door banden die cuppen of zo?>

      geen idee wat het precies is, maar las ook dat als je ze omwisselt met voor dat het dan weg is of gaat,
      klopt dit?

      #17750466
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Omwisselen maakt niks uit.
        Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
        Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.

        http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html

        Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
        Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.

        #17750467
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          origineel gepost door McKaamos
          Omwisselen maakt niks uit.
          Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
          Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.

          http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html

          Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
          Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.

          Om wisselen heeft wel zit.

          cCpppen komt door dat de krachten op de band verkeerd zijn.
          Een band is gebouwd om krachten van binnen uit te kunnen verwerken. Bij de achter as gebeurt dit dus via de buitenkant van de band. Hierdoor krijg je vervorming in de band. Wat dan een zaagtand slijtage krijgt.

          Wielen om de 10 a 15 duizend kilometer om wisselen.

          Met uitlijnen maak je het verschijnsel iets minder maar niet helemaal weg. Ten zij je de afstelling heel agressief zet.
          Dat heb ik dus en heb geen last van cuppen, maar wel om de 25.000 mijn banden kaal rond om.

          #17750468
          Gts32v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2008

            Van achter naar voor zetten heeft geen nut.Bij mijn vec c heb ik ook cuppende banden (minimaal) maar voor dat het erger wordt heb ik deze van links naar rechts geplaatst:D

            Gr Gts32v6

            #17750469
            astra-gtc-freak
              Lid sinds:
              3 March 2010

              Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
              Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.

              Succes

              #17750470
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Tja, ik had ook Cuppende banden op de Vectra-B

                dat waren Conti’s en Pirelli’s

                De Michelins Cuppen niet tot nauwelijks op een B heb ik al gemerkt.

                aan de uitlijning is niks veranderd in ieder geval, die is gewoon goed…. (60.000km met een set banden met vlotte rijstijl).

                willem

                #17750471
                Gts32v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2008

                  origineel gepost door astra-gtc-freak
                  Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
                  Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.

                  Succes

                  Als je de banden op de zelfde as van links naar rechts zet krijg je vervolgens de cupzijde (die eerst aan de binnenkant zat ) nu aan de buitenkant en de draairichting blijft het zelfdeking:

                  Gr. Gts32v6

                  #17750472
                  astra-gtc-freak
                    Lid sinds:
                    3 March 2010

                    origineel gepost door Gts32v6

                    origineel gepost door astra-gtc-freak
                    Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
                    Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.

                    Succes

                    Als je de banden op de zelfde as van links naar rechts zet krijg je vervolgens de cupzijde (die eerst aan de binnenkant zat ) nu aan de buitenkant en de draairichting blijft het zelfdeking:

                    Gr. Gts32v6

                    Ja oke als je ze van de velg gaat afhalen.
                    Maar in mijn ogen kunje dan onderhand beter nieuwe banden er op laten leggen.
                    tenzij je ze zelf kan over leggen en balanceren.
                    Maar ik ben van mening dat het niet de oplossing is.

                    #17750473
                    sw_reijnders
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 October 2005

                      origineel gepost door arjontje

                      origineel gepost door McKaamos
                      Omwisselen maakt niks uit.
                      Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
                      Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.

                      http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html

                      Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
                      Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.

                      Om wisselen heeft wel zit.

                      cCpppen komt door dat de krachten op de band verkeerd zijn.
                      Een band is gebouwd om krachten van binnen uit te kunnen verwerken. Bij de achter as gebeurt dit dus via de buitenkant van de band. Hierdoor krijg je vervorming in de band. Wat dan een zaagtand slijtage krijgt.

                      Wielen om de 10 a 15 duizend kilometer om wisselen.

                      Met uitlijnen maak je het verschijnsel iets minder maar niet helemaal weg. Ten zij je de afstelling heel agressief zet.
                      Dat heb ik dus en heb geen last van cuppen, maar wel om de 25.000 mijn banden kaal rond om.

                      dit doe ik elk seizoen.
                      hebben mn zomer banden seizoen 1 voorop gelegen, dan gaan ze het jaar daarop achterop.

                      Zo slijten ze ook gelijkmatig af.

                      #17750474
                      Erwin1987
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 September 2009

                        wat bas zegt, zegt de man van de bandentoko tegen mij ook!

                        Erwin

                        #17750475
                        GTS2.2DTI
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 October 2006

                          Als de banden verder nog goed zijn kun je ze laten trimmen bij de betere bandenboer. Kosten zijn ongeveer €30,- per band.

                          #17750476
                          sw_reijnders
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 October 2005

                            dat kan . . . maar dat zijn je banden ook eerder op :angel
                            je kan ze ook op de vooras leggen, slijten ze ook wel weer recht.

                            #17750477
                            itsthedch
                              Lid sinds:
                              6 July 2009

                              thnxs voor de reacties allemaal,
                              zal wel eens kijken wat ik er mee doe.
                              mischien toch eens rechts en links omwisselen en kijken of het dan beter word,
                              anders maar nieuwe banden, wat dit is erg irritant zo.

                              #17750478
                              mike hammer
                                Lid sinds:
                                7 November 2009

                                je had gelijk nieuwe moeten kopen.
                                op banden moet je niet bezuinigen dat is het contact met de weg.
                                altijd nieuwe kopen.
                                heb je gekeken hoe oud de banden zijn op de zijkant van je band??

                                #17750479
                                tuinmeubel
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 April 2010

                                  Hoe zit dit qua merk ? Ik heb ook last van cuppers achter en volgens de VOD is vervanging de enige optie. Hij zei dat ik keus heb in banden van rond de 300 euro en van rond de 600 euro. Uiteraard cuppen die van 600 veel minder snel. Zijn dit misschien Bridgestones ?

                                  #17750480
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    [rquote=1872482&tid=136025&author=tuinmeubel]Hoe zit dit qua merk ? Ik heb ook last van cuppers achter en volgens de VOD is vervanging de enige optie. Hij zei dat ik keus heb in banden van rond de 300 euro en van rond de 600 euro. Uiteraard cuppen die van 600 veel minder snel. Zijn dit misschien Bridgestones ? [/rquote]

                                    kan ook michelin zijn die dure.

                                    Willem

                                    #17750481
                                    sw_reijnders
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 October 2005

                                      tja,

                                      ik heb eigenlijk nooit last van cuppen
                                      iedere keer als ik van set velgen wissel (zomer en winter) verwissel ik ze van as.
                                      dus velgen die het ene seizoen achter liggen, liggen het volgend seizoen voorop.

                                      dan slijten de banden mooi gelijkmatig af.

                                      maar zolang er nog genoeg profiel op de banden zit (ook al zijn ze gecupt) die banden gewoon op de vooras leggen.

                                      maakt wel even herrie, maar dan slijten ze weer recht na een aantal kilometers.

                                      #17750482
                                      mike hammer
                                        Lid sinds:
                                        7 November 2009

                                        ik heb bij mijn c er ook geen last van.
                                        ik heb michelin voor en conti achter.
                                        maar gewoon even van voor naar achter wisselen dan lost het zich vanzelf op.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.