Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Banden cuppen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2011 om 17:21 #17242323
Hallo,
Sinds enkele weken maken de 18″ Dunlop sportmaxx TT banden onder mijn Vectra C GTS van 2005 een hard ronkend geluid. Na inspectie van de banden lijkt het er op dat beide banden aan de rechter kant (zowel voor als achter) van de auto gecupped zijn. Iemand een verklaring hoe het kan dat dit alleen aan de rechter kant optreedt en hoe het voorkomen kan worden?
18 oktober 2011 om 17:23 #17929162wanneer zijn de wielen voor het laatst uitgelijnd?
en hoeveel km/hoe lang liggen de acherbanden er al achterop?18 oktober 2011 om 17:29 #17929163Uitgelijnd nog niet sinds ik de auto heb aangeschaft in 2009.
De banden zitten er een zomer seizoen op, ongeveer zo’n 10.000 kmLijkt me niet dat uitlijnen kan voorkomen dat de achterwielen gaan cuppen? Daarnaast kan ik bijna niet voorstellen dat cuppen van de voorbanden iets te maken heeft met uitlijnen? De winter banden en velgen hebben er namelijk geen last van.
18 oktober 2011 om 17:40 #17929164Die banden hebben al niet zon stil profiel van zich zelf. Die vierkante blokjes gaan altijd lekker happen.
Wat is je bandenspanning? 18 inch is toch wel ff minstens 3 bar in de banden he….
Ff uitlijnen helpt altijd wel, maar nu ze eenmaal al lawaai maken kan je niets anders doen dan oprijden.
Altijd je wielen van voor naar achter (of iig je banden) om de 10dkm…om het cuppen zoveel mogelijk voor te zijn.
18 oktober 2011 om 18:05 #17929165Dat ja
ik wissel elk seizoen voor en achter om cuppen te voorkomen18 oktober 2011 om 18:21 #17929166Het wil ook nog wel eens door slechte schokbrekers of lagers komen. Waarschijnlijk niet het geval maar wel de moeite waard even te chekken.
18 oktober 2011 om 19:50 #17929167Banden cuppen en een Vectra C dat is haast een huwelijk. Uitlijnen kan enig soelaas bieden maar het lost het absoluut niet op. Hoe kleiner de blokjes in je banden hoe langer ze zonder lawaai maken mee zullen gaan.
Als jou banden nog lang niet versleten zijn kun je opteren om ze te laten trimmen. Dan gaat er een heel dun plakje van je band af en is het lawaai voor een poos weer weg. Bijkomend voordeel van trimmen is dat je banden dan exact rond zijn. Ik heb het toen laten doen bij Van Aalderen Banden in Vriezenveen. Ik meen dat me dat voor twee banden iets van €50,- heeft gekost.
18 oktober 2011 om 20:28 #17929168Cuppende voorbanden is zeker niet nodig!Laten uitlijnen en de achterwielen wat rechterop zetten :thumb .Heb dit ook bij mijn vec laten doen.Als je banden hebt met looprichting,dan deze wisselen van links naar rechts(van de velg af) dan heb je de cuppende zijde aan de buitenkant.
Gr. Gts32v6
18 oktober 2011 om 20:37 #17929169Heb je niet toevallig een keer een wiel van links achter naar rechts voor gezet?
20 oktober 2011 om 17:11 #17929170Bedankt voor al jullie reacties.
Dat het cuppen een Opel kwaal is (mij Astra G deed het ook al) was me bekend, het vreemde vind ik dat het vrij plotseling optreedt. Ik heb de banden dit voorjaar nieuw er op gelegd en de hele zomer zonder herrie gereden. Sinds een week of 4 maken ze opeens flinke herrie. En nee, ik heb toen geen stoeprand geraakt. Ben wel een keer naar Duitsland geweest en een stukje 220 gereden. Lijkt me sterk dat dit invloed heeft.
Bandenspanning heb ik meestal tussen de 2.3 a 2.4. Dit komt ook overeen met wat in de tankdop staat voor deze maat banden.
Ik was inderdaad van plan om elk seizoen de voor en achter wielen te wisselen maar het heeft weinig zin als alleen de rechter 2 wielen gecupt zijn. De linker banden voelen gewoon rond aan. Links met rechts wisselen gaat niet zonder de banden opnieuw om de velg te leggen.
Ik zou het zonde vinden om de banden al weg te doen dus ik denk dat ik de banden maar eens ga laten trimmen, iemand een adresje in de omgeving van Weert? Tevens laat ik de auto maar eens opnieuw uitlijnen. Ik vraag me af op welke wielen ik hem het beste kan laten uitlijnen. De 18” Thomasons met de 18” 225 brede Sportmax TT’s of de originele GTS velg met vredestein 17” 205 brede winterbanden?
20 oktober 2011 om 17:18 #17929171een bandenspanning van 2.3/2.4 is veel te laag voor zon zware auto…… :vertag 2.8 komt eerder….
20 oktober 2011 om 17:34 #17929172Idd bij mij staat 2.8 in tankdeksel (18 inch) en laten uitlijnen met originele wielen king:
Gr. Gts32v6
21 oktober 2011 om 11:48 #17929173Ik heb 225-45/R17 Michelin onder mijn Signum (1.505 kg.). Iemand enig idee wat mijn bandenspanning moet zijn?
Ik schrik namelijk een beetje van 3 bar!!! Maar ik heb natuurlijk geen 18″ onder mijn auto…
Ben erg benieuwd!STiGGEL
@Gts32v6 wrote:
Idd bij mij staat 2.8 in tankdeksel (18 inch) en laten uitlijnen met originele wielen king:
Gr. Gts32v6
21 oktober 2011 om 20:50 #179291742.5 is genoeg.
Gr. Gts32v6
21 oktober 2011 om 21:06 #17929175Vind ik wel wat laag voor deze maat.
Willem
23 oktober 2011 om 14:36 #17929176Net de banden maar eens onder hogere druk gezet, 2.9 bar achteren en 2.6 bar voor. Lijkt wel of de herrie al iets minder is.
Volgens mij kunnen de banden wel links rechts gewisseld worden, er staat alleen een outside indicatie op en geen draai richting. Ik denk dat ik volgend seizoen de banden maar eens kruislings ga omzetten in de hoop dat de gecupte banden hiermee weer iets rechter slijten.
Ik realiseer me net dat het theoretisch mogelijk is dat de 200+ km/h rit op de Duitse autobaan toch wel eens de veroorzaker kan zijn van het plotselinge cuppen. Deze rit heb ik waarschijnlijk op een te lage bandenspanning gereden waardoor de banden warmer zijn geworden dan normaal en dus ook harder gesleten zijn in een korte tijd.
24 oktober 2011 om 18:10 #17929177achteras uit laten lijnen, wil wel eens werken. of achteras rubbers vernieuwen.
als je in de garage aan komt met het verhaal cuppende banden weet niemand hoe dit komt. 9 van de 10 gevallen (veel) speling op rubbers/kogels achteras. en/of lagers en schokdempers maar daar krijg je weer andere slijtage van.
27 oktober 2011 om 17:34 #17929178De laatste keer dat ik bij de banden boer was werd me verteld dat ze een achteras niet konden uitlijnen. Ik reed toen wel een Astra G station van 2001. Kan bij een Vectra C GTS van 2005 dan we de achteras uitgelijnd worden?
27 oktober 2011 om 17:50 #17929179Achteras van een Vectra C kan wel degelijk worden uitgelijnd omdat het een onhafhankelijke constructie is. Op de Astra G zat nog een starre achteras en daar was uilijnen inderdaad niet mogelijk..
27 oktober 2011 om 17:52 #17929180@Erwin wrote:
Net de banden maar eens onder hogere druk gezet, 2.9 bar achteren en 2.6 bar voor. Lijkt wel of de herrie al iets minder is.
Volgens mij kunnen de banden wel links rechts gewisseld worden, er staat alleen een outside indicatie op en geen draai richting. Ik denk dat ik volgend seizoen de banden maar eens kruislings ga omzetten in de hoop dat de gecupte banden hiermee weer iets rechter slijten.
Ik realiseer me net dat het theoretisch mogelijk is dat de 200+ km/h rit op de Duitse autobaan toch wel eens de veroorzaker kan zijn van het plotselinge cuppen. Deze rit heb ik waarschijnlijk op een te lage bandenspanning gereden waardoor de banden warmer zijn geworden dan normaal en dus ook harder gesleten zijn in een korte tijd.
Met meer spanning in de banden minder lawaai is juist. Dat komt omdat het midden van het loopvlak nu net wat meer belast wordt dan het buitenste profiel.
Als je banden warmer worden, wordtook de druk hoger…dus meer slijtage middenop het loopvlak, en minder aan debuitenkant.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.