Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › banden 205/50/16
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 september 2011 om 21:07 #17240973
Dag
Ik bezit een meriva 17cdti en daar liggen origineel de volgende banden op :
205/50/16 ( velg 6jx16 )In het instructieboekje staat er nu dat er geen winterbanden van dit formaat mogen aangebracht worden.
Er staat wel niet : waarom en door welke band dit mag vervangen worden…
Kan er mij iemand uitleggen waarom dit formaat niet als winterband mag gebruikt worden ?Wel een dure bedoening dan om 4 andere banden met 4 velgen te plaatsen voor de winter.
Hartelijke dank,
2 september 2011 om 11:48 #17914013Mijn Meriva (1.7 CDTI) staat op Opel lichtmetaal in de maat 185/60/15. Ik heb ook een setje stalen velgen met winterbanden in dezelfde maat. Via marktplaats moet dat wel te vinden zijn.
Het wordt in de regel als goed ervaren om de winterbanden wat smaller te kiezen dan de zomerbanden. De druk per cm2 is dan groter en de kans op glijpartijen, kan ook met winterbanden, is dan kleiner.2 september 2011 om 19:09 #17914014Hartelijke dank voor de spontane reactie.
3 september 2011 om 10:11 #17914015Op b.v. steekmaat.nl kun je kijken welke auto’s dezelfde velgen hebben. Steek en naaf is binnen Opel veelal hetzelfde, maar de ET-waarde wil weleens verschillen. Even opletten welke Meriva, bij de Zafira staat b.v. verder niets bij en dat is de A (de B heeft namelijk andere ET).
3 september 2011 om 15:21 #17914016Goeie dag
Ik heb verleden jaar met het identiek probleem geworsteld. Ik bezit ook een Meriva,
cdti17 van 2007, met originele bandenmaat 205/50/R16. De meeste Meriva’s rijden wel met maat 185?? En inderdaad in het instructieboekje staat er dat er van “deze” maat geen winterbanden mogen gemonteerd worden.
Ik heb dan bij enkele verschillende opelverdelers de vraag gesteld waarom niet en welke banden er dan wel op moeten? Tot mijn verbazing kreeg ik steeds een ander antwoord en vele garages wisten zelf niet dat de oorspronkelijke band van 205/50/16 niet als winterband mocht gebruikt worden…
Ik ben dan maar zelf maar op zoek gegaan en info gevraagd bij enkele websites-verdelers (oa. http://www.banden-pneus-online.be/” onclick=”window.open(this.href);return false; – http://www.autobandenmarkt.be” onclick=”window.open(this.href);return false; – http://www2.yokohama-online.com/de/” onclick=”window.open(this.href);return false; ..).
De banden die het meest geschikt waren en ook pasten op dezefde velg, want dat was eigenlijk de bedoeling, waren 195/50/16. In die periode moest mijn wagen ook niet naar de keuring!
Ik moet zeggen, verleden winter hebben ze zeer goed hun werk gedaan, niettegenstaande ik er maar 2 op de vooras heb.Hopelijk heb je hier wat aan, maar eigenaardig, dat niet dezelfde maat mag gemonteerd worden zoals de zomerbanden. Winstbejag..?
Arthur
3 september 2011 om 16:10 #17914017Met wat geluk kan je een gebruikte set velgen (al dan niet met banden) op de kop tikken voor een nette prijs. Is 1x een investering, maar het omzetten zomer winter is sneller en goedkoper en over een paar jaar is desnoods die 2e set velgen weer los te verkopen. Lang leve Marktplaats, Speurders, Kapaza, 2dehands enz.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.