Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Band + Velgvraag Astra G
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 april 2013 om 12:49 #17256883
Onder mijn Astra wil ik nieuwe velgen en banden plaatsen, het gaat om de volgende Astra:
Astra G ‘Pearl’
Bouwjaar: 4/2001
Steekmaat: 4×100 (Trommelrem achter)
ET: 39 (Op internet gevonden, klopt dit?)
Verder is de auto niet verlaagd oid.Ik wil de volgende velg eronder plaatsen:
http://www.winparts.nl/1164/auto-stylin” onclick=”window.open(this.href);return false; … 14-3-zwart
17×7 ET42 4×100/114.3 zwart
Met deze band: Dunlop SPORT MAXX RT MFS 215/45 R17 91Y
En wat ik wilde weten:
– Gaat dit passen
– Loopt dit aan?
– Kan ik deze bandmaat gewoon aanpassen met de OP-COM ?
– Lijkt het hierdoor of de auto op ‘Hoge poten’ staat?Met vriendelijke groet,
Ernst
8 april 2013 om 17:36 #18124831Volgens mij is het origineel ET49 onder een 4-gaats Astra
ET38 voor de 5-gaats modellen ivm andere naven.En zo even uit m’n hoofd zou die band+velg combinatie moeten passen. En met passen wordt dan bedoelt: nee, dat loopt niet aan.
Voor alle zekerheid: wat heb je er nu onder zitten?En nee, je kan niet via een Opcom de teller anders instellen.
Je zal dus altijd moeten zorgen dat je een band+velg combinatie koopt die dezelfde rol omtrek heeft als wat er origineel onder zit.
Vandaar ook de vraag, want dat kan je gewoon uitrekenen.Verder: velgen zorgen nooit voor het “op hoge poten staan” effect, tenzij je zelf gewoon opzettelijk een combi er onder doet met een grotere omtrek.
Als je het goed doet, blijft hij net zo staan als nu.
Daarom wordt ook naar die term gerefereerd als in: hij moet omlaag op de ophanging, dus verlagingsveren/schokbreker+veer set/Schroefset10 april 2013 om 13:35 #18124832Super bedankt voor je reactie! :thumb
Momenteel heb ik er 185/65/15 banden onderzitten. Als ik de afwijking bereken zou ik nu +0.61% afwijken, dat lijkt me acceptabel?
Ik heb even bij mn reservewiel gekeken en daar staat inderdaad ET49 op, is de ET42 van de velgen dan een probleem?
11 april 2013 om 08:21 #18124833Men raad sowieso altijd aan om niet meer dan 10 af te wijken op de ET waarde. Liefst zo weinig mogelijk, dus de ET waarde opzich is prima.
0.61% afwijking met de banden is helemaal prima. Die wil je het liefste 2% of minder houden.Of de hele combi gaat passen durf ik je niet te garanderen maar ik denk dat dit wel past. Voor de zekerheid kan ik je wel een paar handvatten geven om het uit te zoeken.
Je huidige wielen zijn waarschijn 5,5 of 6inch breed, afgaande op de bandenmaat.
De nieuwe zijn 7inch breed. Dus dat is max 1,5inch breder. Dat gebeurt aan beide kanten van je wiel, dus hij komt 0,75 inch naar buiten toe. (da’s ongeveer 1,9cm. Doe dat plus 7mm afwijking op de ET, is dus 2,6cm totaal dat het naar buiten komt.Kortom: als je nu je vingers verticaal langs de band omhoog steekt de wielkast in, en dat lukt, dan past deze set wielen.
14 april 2013 om 09:33 #18124834Dat lukt wel. Thanks, dan ga ik ze maar eens bestellen! :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.