B2 tellers slaan op hol

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum B2 tellers slaan op hol

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    zzattack
    Deelnemer

Gister een zekering gesprongen waardoor o.a. radio en dashboard uitvielen. Heb de zekering vervangen, maar nu slaat m’n toerenteller op hol. Hij trilt erg hard rond de 1400 toeren, ook wanneer de motor uit staat. Seconde of 10 later stopt ie met trillen. Meestal ik een minuut of 10 wacht werkt hij het volgende ritje prima, maar zodra ik de motor afzet slaan ze weer op hol. Iemand enig idee wat dit waarschijnlijk is?

Lemmens
      Deelnemer

Heb je iets veranderd aan het systeem dat de zekering is gesprongen? Normaal gaan die namelijk niet ‘zomaar’ kapot. Daar is eigenlijk altijd een reden voor. Heb je bijv. nog andere accessoires ingebouwd die spanning nodig hebben?

wim-v6
        Deelnemer

Teller kan overleden zijn, kan ook zo zijn dat je de accu een uurtje los moet gooien..

Willem

Anoniem

Heb met de kadett gehad, dat de kabelboom in de motorruimte doorgeschuurd was en daardoor de pulskabel van de bobine tegen massa kortsluiting maakte.
            Hierdoor vreemd gedrag in de toerenteller en zelfs uitvallen van de motor en niet willen aanslaan…

zzattack
            Deelnemer

@Lemmens wrote:

Heb je iets veranderd aan het systeem dat de zekering is gesprongen? Normaal gaan die namelijk niet ‘zomaar’ kapot. Daar is eigenlijk altijd een reden voor. Heb je bijv. nog andere accessoires ingebouwd die spanning nodig hebben?

Niet recentelijk. De zekering sprong iets nadat ik m’n deur dichtgooide, ik wachtte naast de deur. M’n waarschuwinglichten stonden aan, want ik stond in de stad geparkeerd waar dat niet mocht, om even wat spullen van een maat op te halen.

@wim-v6 wrote:

Teller kan overleden zijn, kan ook zo zijn dat je de accu een uurtje los moet gooien..
              Willem

Geprobeerd los te halen, maar geen verschil.

@Big Sexy wrote:

Heb met de kadett gehad, dat de kabelboom in de motorruimte doorgeschuurd was en daardoor de pulskabel van de bobine tegen massa kortsluiting maakte.
              Hierdoor vreemd gedrag in de toerenteller en zelfs uitvallen van de motor en niet willen aanslaan…

Dat zou waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn, maar ik ga eens kijken. Wellicht dat dit ook de sluiting veroorzaakte die de zekering deed springen.

Heb nog eens even alle zekeringen nagelopen maar die zijn volgens mij in orde. Morgen bij goed licht meet ik ze wel even door.
              Ben er intussen wel achter dat de cruise-control prima werkt, maar de dashboardverlichting niet. Ook de lampjes achter de knoppen voor stuurverlichting, stoelverwarming etc. gaan niet aan.

Lemmens
              Deelnemer

Kan zijn dat een (dashboard)lampje kapot is gegaan en kortsluiting heeft gegeven. Net zoals een gloeilamp thuis bij het overlijden de groep eruit gooit. Blijft wel vreemd dat de toerenteller het ook doet met de motor uit. Dan zou er ergens een lekstroompje moeten zijn.

Als de tellers het verder goed doen kan het zijn dat de toerenteller zelf einde oefening is. Feitelijk is je km teller cq. snelheidsmeter ook een toerenteller, alleen pakt ie de puls van snelheid, niet het toerental.

zzattack
                Deelnemer

Net even dashboard eruit gehaald. Ook zonder alle lampjes erin trillen de wijzers, verlichting is niet aan de praat te krijgen. Kabelboom ben ik tot aan de radio en cd-wisselaar nagegaan, niets van onafgeschermde draad te bekennen.

Heeft er iemand misschien een pinout van het dashboard? Allicht dat ik daarmee kan nagaan of m’n tellers en verlichting kapot zijn, of dat het toch in de kabelboom zit. Ik tel 30 pins maar kan zo gauw niets vinden.

wim-v6
                  Deelnemer

Controleer eens de massa Achter het tellerpaneel, deze gaat vaker dan eens los zitten, let ook op kabelbreukjes in deze massa aansluiting..

Willem

zzattack
                    Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Controleer eens de massa Achter het tellerpaneel, deze gaat vaker dan eens los zitten, let ook op kabelbreukjes in deze massa aansluiting..

Willem

Waar zit deze precies achter? Zie zo gauw geen massapunt hier, alleen bovenin bij de radio. Heb een ander dashboard geprobeerd (van een benzine ipv diesel) maar dat haalt vrij weinig uit, werkt helemaal niks op :D

wim-v6
                      Deelnemer

Teller eruit, daarachter zit een massapunt voor het gehele dashboard.. dat is en schroefdraad met allemaal massa kabels eraan.

Willem

zzattack
                        Deelnemer

Hey willem, thx voor je antwoord. Ik heb ff 2 fototjes geschoten. Op de rechter zie ik een massapunt achter de radio. Zoiets zoek ik dus ook achter de tellers op de foto links?

zzattack
                          Deelnemer

wim-v6
                            Deelnemer

Jupss de rood omcirkelde..

Al eens aan de stekker gerotzooid??

Massa van Accu naar Carroserie niet slecht..

Willem

zzattack
                              Deelnemer

Ah, yep die had ik al nagelopen.
                                Heb ook die stekker eens een beetje stevig aangeduwd, maar lijkt geen verschil te maken. Heb ook nog een tellerbak van een 1.8 diesel er in gehangen maar die deed helemaal niks. Alleen de totale km teller + dagteller ging aan als ik op de reset knop ervan drukte. Lampjes achter richtingaanwijzer/handrem etc kwamen ook niet overeen.

Een ander (hopelijk gerelateerd) probleem is dat de verlichting van vrijwel alle knoppen niet meer werkt. Dat is dus de verlichting van het dashboard, maar ook stoel-/voor-/achterruitverwarming, en zelfs de lampjes in de airconditioning knoppen eronder doen het niet meer. Zoveel problemen moet toch wel een aardeprobleem zijn? Of zouden al deze lampjes tegelijkertijd een optater hebben gehad?

wim-v6
                                Deelnemer

Houd er rekning mee dat een Teller van een B1 niet werkt op een B2, en ook niet andersom.

Willem

zzattack
                                  Deelnemer

hey wim, da’s goed om te weten, dan ga ik morgen eens rondbellen of er ergens op de slopen in de buurt 1 te vinden is van een b2

ik merk trouwens dat op ‘t kastje met de lichtknop er zeer zwakjes een aantal lampjes achter de knoppen branden
                                    normaal kan ik de helderheid hiervan instellen met de draaiknop, die bepaalt ook hoe fel de lichtjes in de rest van de knoppen zijn, maar dit heeft geen effect. zou het kunnen dat deze unit gewoon kaduuk is en daarom alle lampjes vrijwel onzichtbaar branden?

wim-v6
                                    Deelnemer

Lichtschakelaar dimt niet mee..

Willem

zzattack
                                      Deelnemer

Danke voor alle hulp, heb nu een B2 dashboard van de sloop (Keijzer in Helmond) gehaald en die werkt gewoon goed. Ik denk dat m’n dash gewoon op z’n flikker heeft gehad en de chips op de achterkant gefrituurd zijn. Ik zag nl. bij dit nieuwe dashboard dat de tellers ook een seconde of wat trillen en daarna stil staan op 0, allicht dus een calibratieprocedure (waar mn oude niet meer uit kwam).
                                        Ook het verlichtingsprobleem is opgelost, kabelbreukje een klein stukje achter de zekering.

P.S. Daar op de sloop staat overigens nog een hele puike B2, wel 500k gelopen maar interieur nog in vrij nette staat (wel in gerookt). Lijkt heel weinig aan de geklust te zijn en is nog erg compleet.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.