Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › B wordt A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 maart 2012 om 22:00 #17237466
Tsja, deze cryptische titel heeft misschien wat uitleg nodig.
Ik wil over een tijdje (niet bepaald hoe lang) weer een Corsa gaan rijden. Dit moet een Corsa A zijn, het liefst een A1 met grill en bumper uit één stuk. Om toch niet van alle comfort ontstoken te blijven, denk ik erover om een schade Corsa B of Tigra te kopen en dan alles inclusief kabelboom over te zetten op de A. Ik heb in het verleden toen ik zelf nog in de Corsa’s A zat begrepen dat zo goed als alle onderdelen (onderstel ed) van een B over te zetten zijn op een A (correct me if I’m wrong). Zo wil ik dus een Corsa A creëren die kwa techniek wat meer in huis heeft dan origineel. O ja, om ook een beetje van de plek te komen, moet dat een Corsa B of Tigra zijn met een C16XE of X16XE.
Is dit mogelijk of kan ik beter andere plannen gaan maken?
Groeten,
Mischa14 maart 2012 om 07:08 #17876654Je kunt een boel van die corsa b of tigra op je corsa a zetten idd. Veerpoten passen sowieso, draagarmen en fusees enzo zijn wel wat anders. Voor je motor zul je denk ik een andere motorsteun moeten kopen of fabriceren, maar dit weet ik niet zeker. Mooiste zou zijn als je met een F13 bak kunt rijden, dan kun je je originele assen en naven behouden, anders moet je grotere naven en assen kopen. Andere tank moet je hebben, die moet wel van een Corsa A multipoint injectie zijn. Interieur durf ik niet te zeggen, maar met een beetje handigheid is alles pas te maken natuurlijk ;)
14 maart 2012 om 07:17 #17876653Dank je voor je reactie Jurgen.
Het schijnt zo te zijn dat je de pomp van de stuurbekrachtiging moet laten vervallen, dan kun je op die plek de standaard motorsteun plaatsen. Het hangen van een X16XE zou net zo eenvoudig zijn als van een C16SE. Als ik de veerpoten overzet, zou ik dan die dan aan de draagarmen van de A kunnen bevestigen? Anders moet ik gewoon op zoel naar de fusees van een A GSI. Dan zou de F15 gewoon aan het blok kunnen blijven hangen. Je zou alleen ook de multiriem moeten verwijderen en weer ombouwen naar V-snaar, hierdoor vervalt de spanrol die er normaal op zit en moet je de houder van de dynamo aanpassen, zodat daar een sleufgat in zit.Let op: hetgeen hierboven staat is gebaseerd op uitspraken van een Duits Corsa A forum.
Groeten,
Mischa14 maart 2012 om 08:00 #17876652Dit kan heel goed kloppen ja. De veerpoten passen op elke Corsa A fusee, zit voor zover ik weet geen verschil in. Nu weet ik niet of de assen in een F15 bak gaan passen en of deze verder dezelfde afmetingen heeft als een F13. Misschien met een beetje passen en meten dat je je stuurbekrachtiging wel kunt houden, maar dan zou je ook het stuurhuis en dergelijke moeten overbouwen. Multiriem past idd dan niet meer. Kijk ook even op http://www.corsa-novatuning.nl, dat is zo’n beetje dé handleiding bij motor ombouw in Corsa’s. Weliswaar staat jouw motor daar niet bij, maar er is wel veel info te vinden.
14 maart 2012 om 08:04 #17876651De x16xe’s zijn smallblocks evenals de c16se, dus in principe kan je er een F13 bak aanhangen zover ik weet. Weet alleen niet of die bak het krachtplaatje van de x16xe aankan, maar als ‘t op een GSI corsa kan, kan ‘t hier vast ook wel. In elk geval geen F10 bak pakken, dan zit je wel aardig op schaal met de krachten. Wel kan je even kijken of de steekassen van de CorsaA niet gewoon in de F15 bak passen, want volgens mij waren beide smallblock bakken. Dus veel verschil zal er niet in zitten.
Stuurbekrachtiging vervalt in elk geval, want daar heb je weinig plek voor…
14 maart 2012 om 09:16 #17876650steekassen passen ook op de f15.
c of x16xe moet ook gewoon lukken als je de stuurbekrachteging laat vervallen. aleen idd ombouwen naar v-snaar en die gewoon spannen op de dynamo kan ook. veerpoten kan je ook overzetten met de remmerij en eventueel de naven.
het enige waar je op moet letten is dat de v-snaar polie de bdp sensoor opzit dus een v-snaar poulie van een x14sz vinden.
14 maart 2012 om 12:13 #17876648http://www.pngclub.com/forum/showthread.php?129462-*HOW-TO*-fit-a-Smallblock-XE.-%281.4-1.6-16v%29″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier staat ook een beschrijving van hoe het moet.
14 maart 2012 om 12:38 #17876649nuttige info bij de link
ik wil tzt de corsa a van mn vriendin ook voorzien van een x16xe
maar zat te denken als je een a corsa hebt met een c14se moet je die toch gewoon zo kunnen overzetten?
onderblokken zijn in priciepe het zelfde behalve de boring toch?14 maart 2012 om 13:45 #17876647is wel 8v (c14se) en 16v (x16xe) he
14 maart 2012 om 14:19 #17876646ja duhh, ik heb zelf mijn ombouw gedaan van x16sz naar x16xe
en zag dat de onderblokken bijna identiek waren
heb het platte vliegwiel van de x16sz gepakt en met nieuwe koppelingset op mn oude f13cr gemonteerd
past alsof het gewoon zo bedoeld is :D
ook heb ik op de sloop al vaak c14se motoren zitten bekijken en weet 100% dat die onderblokken ook ongeveer het zelfde zijn
dus volgens mij kun je een x16xe wat ophangpunten betreft gewoon overhangen als je eerst een c14se hebt gehad
brandstofpomp moet het ook kunnen trekken de se is immers ook multipoint injectie
alleen of hij met de multi v riem netjes uitkomt zou ik niet durven zeggen
de stuurbekrachtigingspomp op zich is het probleem niet denk ik
verschil tussen de 8 en de 16v is dat de spanrol voor de multiriem bij een 8v op het blok zit en bij een 16v op de motorsteun
wel ongeveer de zelfde positie
misschien dat je gewoon een corsa b 16v motorsteun kunt gebruiken
weet niet of die de zelfde bevestigingspunten hebben op het chassis14 maart 2012 om 14:30 #17876645heb hier trouwens nog een fototje van
links 8v rechts 16v
14 maart 2012 om 15:16 #17876642Ok was even voor de zekerheid :P Maar Opel is idd net Lego, er past van alles op elkaar, dus denk dat de ombouw niet zo heel spannend is.
14 maart 2012 om 22:58 #17876643Dat klinkt goed heren en bedankt voor de hints en nuttige tips.
Vooral die site ziet er erg handig uit.
Groeten,
Mischa14 maart 2012 om 23:14 #17876644:thumbup
vandaag toen we de nieuwe a corsa van mn vriendin gingen halen heb ik haar al gewaarschuwd
dat als hij voor de rest helemaal klaar is en het kan er financieel ook nog wel van af
komt er een x14xe in met f13cr met 54mm uitlaat :D15 maart 2012 om 07:06 #17876641Haha, een gewaarschuwd vrouw telt voor 2!
16 maart 2012 om 07:10 #17876655Damn, ik ben er echt te lang uit….
Wie kan mij vertellen of een klokkenset uit een E-Kadett zonder veel aanpassen in het dash van een pre-facelift past? Dat zou mij namelijk zoekwerk naar een GSI-tellerbak schelen omdat ik die van de E nog heb liggen.
Ik zie regelmatig de digitale variant uit de E in de Corsa A, maar hoeveel er aangepast is weet ik niet (meer).
Groeten,
Mischa16 maart 2012 om 08:19 #17876656In een corsa A3 past het volgens mij vrij mooi, in een A1/A2 weet ik eigenlijk niet, volgens mij heb je dan geen punten waar je m kan vastschroeven.
16 maart 2012 om 15:03 #17876657in een A1/A2 dashboard past hij niet mooi en zal je moeten zagen in je dash om het passend te krijgen .
Een A3 past hij mooi in mits je van de zijkanten van de digidash een randje afzaagt ( zie je later niks van omdat de kap er overheen valt , maar zonder dat randje er af past de digidash niet tussen de stevigheids steunen van het dashboard ;) )
16 maart 2012 om 17:04 #17876658Oke, bedankt mannen ! Dan wordt het toch zoeken naar een originele analoge Corsa GT of GSI cockpit. Ik wil persé analoog. Welke hebben toerentellert? De oliedruk hoef ik er niet persé bij te hebben, die heb ik in 52mm.
Groeten,
Mischa16 maart 2012 om 18:58 #17876659in A1 heb je eigenlijk alleen de SR/GSI teller en die zijn duur en schaars aan het worden ( zonder oliedruk zijn er wel iets meer , maar ook een flinke zoektocht en aan de prijs )
in A3 heb je Gsi , joy en sport met toerenteller .
16 maart 2012 om 19:04 #17876660@crossagek wrote:
in A1 heb je eigenlijk alleen de SR/GSI teller en die zijn duur en schaars aan het worden ( zonder oliedruk zijn er wel iets meer , maar ook een flinke zoektocht en aan de prijs )
in A3 heb je Gsi , joy en sport met toerenteller .
Thanks !!
25 maart 2012 om 20:43 #17876661Op corsa-novatuning lees ik niks over het vervangen van de veerpoten vanwege de grotere fusees? Ben ik in de war met een big-block-swap als ik in gedachten heb dat ik ook grote fusees nodig heb?
Met andere woorden: kunnen de complete 1.2 of 1.3 veerpoten en fusees blijven zitten bij de X16XE-ombouw?
Groeten,
Mischa27 maart 2012 om 18:46 #17876662Wie kan mij vertellen of de tank van een GSI onder een TR (of 4-deurs sedan) past?
Groeten,
Mischa2 april 2012 om 09:30 #17876663Veerpoten zijn bij Smallblocks allemaal gelijk.
Tank GSI past niet onder 4 deurs sedan of 5 deurs.
Tank GSI past wel onder 2 deurs TR of 3 deurs.2 april 2012 om 09:42 #17876664Mooi, het wordt een 2-deurs sedan! Dat is dus geregeld. Ik blijf waarschijnlijk nog wel even met de 1.2s rijden. Eerst maar eens alles verzamelen. Mogelijk wordt het in plaats van een 16V wel een 8V, dus een C16SE of C16SEI.
Misschien maar eens een slopertje op de kop tikken.
Groeten,
Mischa -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.