Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Azev velgen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2010 om 19:44 #17219342
Bij aanschaf van de Manta zaten de velgen op de foto er onder. Zag erg ruig uit en maakte de auto zeker af.
Na een korte testrit zijn direct de wintervelgen er op gedraaid omdat ik een 250 km naar huis moest.
Vandaag was het zo ver en ging ik de Azev er onder draaien.De wielen vielen goed/probleemloos over de schroefdraad en alleen met de laatste draaien moet ik een extreem dunne dopsleutel gebruiken omdat de dopsleutel anders klem kwam te zitten tussen de bout en de velg.
De velgen sleten niet aan en alles zag er goed uit.
Na een 5 meter rijden hoorde ik een vreemd geluid rechts voor. Gekeken en bleek 1 bout los te zitten. Deze weer aangedraaid en na 5 meter rijden was weer deze bout los.
Vervolgens de bout gewisseld voor een andere maar steeds op dezelfde plaats ging de bout los.Uiteindelijk gestopt bij een garage 3 deuren verder en deze zei dat de steek van de velgen dan niet klopte. De bouten hielden alleen met hun buitenste ring de velg vast, doordat de bouten niet met hun volledige “onderkant” tegen de velg aan kwamen draaide ze vanzelf los. Dit was inderdaad te zien.
Terug gereden en toen bleken bijna alle bouten losser te zitten.
Nu vraag ik mij af of de velgen inderdaad niet passen en het verhaal juist is. Kan het niet zijn dat de bouten “onderaan” te breed zijn en andere bouten wel de velg op zijn plaats zouden houden?
De schroefdraad viel probleemloos in de gaten van de velg.Foto’tje van de (achter)velg:
29 maart 2010 om 19:50 #17648949vind het allemaal maar stug.. steekmaat is 100. en steekmaat 98 krijg je er volgens mij niet onder, ook een groter steekmaat als 100 kun je naar mijn idee domweg niet monteren.
wat naar mijn idee wel kan, dat de azev velgen andere moeren nodig zijn. je hebt bolle moeren en conische moeren..
misschien dat daar het probleem zit.
29 maart 2010 om 20:46 #17648950origineel gepost door Ghanz
je hebt bolle moeren en conische moeren..misschien dat daar het probleem zit.
Maak anders eens foto’s van de wielmoeren die je hebt en de boutgaten van de velgen.
Zijn dit wel Azev velgen ? Ze lijken meer op PowerTech velgen.29 maart 2010 om 20:51 #17648951of atev…
29 maart 2010 om 21:16 #17648952draad niet gewoon gaar?
zijn ze met of zonder centreerring gemonteerd?
heb je deze moeren ook gebruikt bij het monteren van je (stalen?) winterwielen?
29 maart 2010 om 22:41 #17648953Ik heb deze moeren ook gebruikt voor mn stalen velgen.
Mijn “schoonvader” vertelde net dat er voor aluminiumvelgen andere moeren nodig zijn dan voor stalen velgen.
Klopt dit?Hieronder nog foto’s van de moeren:
De schroefdraad is optisch in orde. Op de stalen velgen pakt de moer zonder problemen. Deze zitten er helaas ook weer onder….
30 maart 2010 om 06:17 #17648954Het kan heel goed de steek zijn, daarvoor zijn wel aparte moeren/ringen te krijgen die dit overbruggen (autostyle bijv.)
Dat er een verschil in de conis is dat klopt, maar dat hoeft niet de reden te zijn, tenminste dat gaat niet zo vlot als beschreven.
Ik draai al jaren de velgen met dezelfde moeren vast en er is nog nooit iets los gekomen.
Meet anders de steek even op met een schuifmaat, dan weet je het zeker.
30 maart 2010 om 06:27 #17648955dus een andere steekmaat zou wel moeten passen henk?
30 maart 2010 om 06:52 #17648956hoeveel draad eind hou je over om de moeren vast te draaien
heb dit ook ens gehad en kon d emoer zeg maar 2/3 slagen geven
waren de wielen te breed. langere draadeinden gemonteerd en probleem was over30 maart 2010 om 07:10 #17648957Het draadeind is lang genoeg. Ik heb ongeveer 3 cm over, dus meerdere slagen.
Ik zal de steek eens opmeten.30 maart 2010 om 14:02 #17648958origineel gepost door Ghanz
dus een andere steekmaat zou wel moeten passen henk?binnen een marge van een paar mm zijn daar wel aparte ringen voor te krijgen die dit overbruggen zodat je de velgen weer goed vast kan zetten.
30 maart 2010 om 14:36 #17648959AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Ghanz
of atev…volgens mij zijn dat brocks;)
30 maart 2010 om 15:51 #17648960lijken wel veel op azev/atev maar zijn t niet, atev loopt niet zo rond af, imitatie misschien?? Maar die bouten zijn voor stalen wielen voor alu wielen heb je moeren met een groter draagopp. omdat al meer samengedrukt word als staal, maar wat henk zegt dat moet zo snel niet loslopen als je ze toch gebruikt, je hebt er ebt ook ringen voor zodat je deze probleemloos kunt gebruiken..
30 maart 2010 om 16:12 #17648961AnoniemLid sinds:
1 January 1970brock b1;)
azev a;)
die jij hebt zijn dus de brocks b1
enkel dat loslopen heb ik geen verklaring voor????30 maart 2010 om 17:11 #1764896230 maart 2010 om 17:34 #17648963origineel gepost door mantadevil
hoeveel draad eind hou je over om de moeren vast te draaien
heb dit ook ens gehad en kon d emoer zeg maar 2/3 slagen geven
waren de wielen te breed. langere draadeinden gemonteerd en probleem was overdie draad eind waar haal ik dit vandaan
ik kom er achter dat er bij mij 1 is af gebrokengr.joop
30 maart 2010 om 17:35 #17648964Yep dat Powertech velgen.
Deze zaten namelijk onder mijn CC.
En ik weet bijna zeker dat je centeer ringen nodig hebt want het naaf van de manta is 57.1 (uit m”n blote hoofd) en van de powertech is 71,1.
Dus als je zonder centeer ringen gaat rijden dan heb je inderdaad een grote kans dat je moeren los rammelen.30 maart 2010 om 17:38 #17648965AnoniemLid sinds:
1 January 197030 maart 2010 om 18:06 #17648966als je de wielmoeren eenmaal aan hebt gedraaid heeft de centreerring toch helemaal geen nut meer? velg word toch door de moeren gecentreerd? Ik heb iig dik 2 jaar zonder gereden en nog nooit problemen gehad, tis wel fijn met wiel erop zetten, loop je niet zo te klooien…
origineel gepost door jomanta
Yep dat Powertech velgen.
Deze zaten namelijk onder mijn CC.
En ik weet bijna zeker dat je centeer ringen nodig hebt want het naaf van de manta is 57.1 (uit m”n blote hoofd) en van de powertech is 71,1.
Dus als je zonder centeer ringen gaat rijden dan heb je inderdaad een grote kans dat je moeren los rammelen.30 maart 2010 om 18:22 #17648967Kun je een fototje laten zien van het hart van de velg zonder kapje er op?
Kun je die velg dan ook even over de tapeinden schuiven en ook dan nog een foto maken.
Dan zal er misschien meer te zien zijn.30 maart 2010 om 18:24 #17648968officieel hoor je bij lm velgen andere moeren te gebruiken .
bij bv een ford escort :puke:puke [die van me buurman] horen er centreer ringen bij te zitten
doet ie dat niet gaat het wiel ook los zitten dit omdat het conische vlak waar de moer tegenaan gedraaid wordt niet altijd hetzelfde is als de moeren voor stalen velgen
en de centreer ringen raken dit vlak dus wel goed30 maart 2010 om 21:30 #17648969Ik heb de steek gecontroleerd en deze is bij de auto en de velgen 4/100.
De brock b1 lijkt naar mijn mening het meest er op.
Ik hoorde vandaag dat er 2 moeren zijn, met een bolle en met platte kant.
Ik heb nu een bolle moer. De stalen velgen hebben een rond oppervlak rondom de moer waardoor deze goed past. De lm velgen een vlakke kant rondom de moer. Volgens die man moesten er moeren met een vlakke kant op, deze hebben meer grip en zorgen dat hij blijft zitten.31 maart 2010 om 13:13 #17648970Ik ben vandaag met de velg naar een automaterialenzaak gegaan. Bleek dat het probleem de moeren waren. Heb dus nieuwe moeren gekocht en ga morgen de velgen er onder draaien.
Zal wel even een foto plaatsen als ze er onder zitten (en mn avatar wijzigen)31 maart 2010 om 16:17 #17648971dan had ik ‘t toch redelijk bij ‘t goede eind :P
moeren van staal & alu uitwisselen is idd niet de bedoeling.veel mensen staan hier niet bij stil, totdat ze een rondje rijden en een wiel verliezen.
in dit geval heb je nog geluk gehad! ;)ps, mooie wielen!
31 maart 2010 om 16:31 #17648972origineel gepost door Ghanz
wat naar mijn idee wel kan, dat de azev velgen andere moeren nodig zijn. je hebt bolle moeren en conische moeren..
misschien dat daar het probleem zit.
dus toch de moeren !
leek me al zo vreemd, dat van de verkeerde steekmaat.maar goed, je kunt nu de nice rims weer monteren :thumbup
voeg wel ff :kewlpics toe -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.