Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › automatische versnellingsbak olie …dexron 2 VS dexron 6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 april 2013 om 18:08 #17256868
ik rijd nu een poos met Dexron 6 rond.
er zat eerst Dexron 2 in.
wie rijd er nog meer rond met Dexron 6
wat vind jij er van.Dexron 2 ..of Dexron 6… :hmmz
ik ben over.
bb
king:7 april 2013 om 18:28 #18124726AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat is het en wat doet het ?
7 april 2013 om 18:50 #18124727is olie voor automaatbakken en stuurbekrachtingsolie.
6 is vol syntheet
2 is gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliënik ken het zelf niet maar hoop dat de leidingen en pakkingen er tegen kunnen anders kom je binnenkort alles aan het vervangen.
7 april 2013 om 19:28 #18124728hmm ja oke ,
het is voor automatische versnellingsbak olie voor opel bij de dealer vandaan
het is de huisolie van opel zelf.kost 96 eu per 5 liter.
rij er nu 6 mnd. mee en schakeld vooral bij koude motor zeer soupel
na de vorige eigenaar eerst de bak ermee gespoeld en ververst.
olie is goudbruin en glimt mooi en draai 4000 toeren bij 140 km.bb
king:7 april 2013 om 22:19 #18124729AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik schakel lekker zelf, niet altijd even soepel maar dat ligt dan iig niet aan de soort olie :angel
8 april 2013 om 19:25 #18124730Carpento wrote:Ik schakel lekker zelf, niet altijd even soepel maar dat ligt dan iig niet aan de soort olieJAAA.. BUT ..we hebben het hier wel over een automatenbak..iedereen gebruikt dexron 2
ik gebruik nu dexron 6
wie gebruikt het nog meer.
bb
king:8 april 2013 om 20:22 #18124731AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat snap ik, maar als het dan zoveel beter is, waarom rijdt niet iedereen er mee rond dan ?
Is het veel duurder ? Is het misschien toch niet zo geweldig voor je pakkingen ?
8 april 2013 om 20:27 #18124732Ik blijf gewoon bij de Dexron-II
al zat automaten voorzien van de door ons gebruikte ATF DII van Valvoline, deze automaten schakelen allen BOTERZACHT, dan heb ik het over zowel bijna nieuwe bakken als bakken die al richting de 300.000km aan het klimmen zijn (eentje op 290.000km met een Koppelkanon van een 3liter ervoor ipv de standaard 2.5 V6.
Willem
9 april 2013 om 08:58 #18124733Carpento wrote:Dat snap ik, maar als het dan zoveel beter is, waarom rijdt niet iedereen er mee rond dan ?
king:de dealer vertele mij dat als ze bakolie bij moesten vullen ze er gewoon dexron 6 voor gebruikten..
je kunt het dus ook gewoon mengen met elkaar.en dat ben ik nu aan het uitproberen.
aleen heb ik alle olie meteen ververst.en nou moet ik zeggen dat het toch wel lekker rijd,met een koude motor.
het schijnt dat de KOUDE olie net zo goed schakeld als WARME olie.
en geen schuimvorming meer. :wors96 euro de 5 liter.
huismerk opel.bb
king:9 april 2013 om 17:36 #18124734AnoniemLid sinds:
1 January 1970@wim-v6 wrote:
Ik blijf gewoon bij de Dexron-II
al zat automaten voorzien van de door ons gebruikte ATF DII van Valvoline, deze automaten schakelen allen BOTERZACHT, dan heb ik het over zowel bijna nieuwe bakken als bakken die al richting de 300.000km aan het klimmen zijn (eentje op 290.000km met een Koppelkanon van een 3liter ervoor ipv de standaard 2.5 V6.
Willem
Kortom, verse II had voor onze dolenthousiaste topicstarter net zo goed gewerkt en een bom duiten gescheeld ? :hmmz
9 april 2013 om 18:26 #18124735Dat, en hij moet gewoon volgens het onderhoudsboekje de olie blijven verversen.
In tegenstelling tot wat men denkt, moet ook versnellingsbak olie worden gewisseld, eens per X hoeveelheid kilometers. Dat geld zowel voor automaten als handbakken.10 april 2013 om 08:45 #18124736Carpento EN mckaamos
julie rijden klaarblijkelijk geen automaat..
dus waar hebben we het over.(heren..,bij aankoop van andere wagen en zonder onderhoud historie, is het wel raadzaam om alle vloeistoffen te verversen.
en om die reden rijd ik nu met dat vloeibare goud rond.)dexron 6 is pas in 2006 op de markt.
voor de nieuwe generatie automatische versnellingsbak.omdat je het gewoon mag/kan mengen met andere dexron olie zit het nu in die van mij.
en voor iedereen die er een andere theorie op na houd…ik ondervind het nu in de praktijk.
en omdat het kan.
bb
king:10 april 2013 om 08:53 #18124737Dexron 6 zou in theorie langer mee moeten gaan dan dexron 2 en heeft een iets lagere viscositeit. Zou het dan toch niet mixen.
10 april 2013 om 11:11 #18124738joop1970 wrote:Zou het dan toch niet mixen.lees eens joop ..1*kroon en 2*valvoline
*
De huidige transmissies stellen steeds specifiekere eisen aan smeermiddelen. De tijd dat standaard smeermiddelen gebruikt konden worden is grotendeels voorbij. de automotive- sector vraagt steeds meer om ‘Special Product’ producten. Producten die aan specifieke eisen van fabrikanten voldoen.ATF Dexron VI is een synthetische ATF, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de nieuwste generatie automatische transmissies van GM. De unieke formulatie van ATF Dexron VI zorgt ervoor dat het product beschikt over de volgende eigenschappen:
• Een zéér goede oxidatie-stabiliteit, waardoor een lange levensduur van de vloeistof;
• Uitmuntende smerende eigenschappen, zelfs onder de meest extreme omstandigheden;
• Zéér goed anti-slijtage, anti-corrosie en anti-schuimvormings vermogen;
• Een uitstekende “shear stability”;
• Een zéér laag stolpunt (ook bij extreem lage temperaturen te gebruiken);
• Een zeer hoge viscositeitsindex, waardoor een betrouwbaar functioneren van de transmissie zowel bij hoge- als bij lage temperaturen;
• Uitstekende brandstofbesparende eigenschappen;Toepassing
ATF Dexron VI is een synthetische ATF speciaal ontwikkeld voor de nieuwste generatie automatische transmissies van General Motors welke een hoogwaardige ATF voorschrijven volgens Dexron VI specificatie.2*
Valvoline DEXRON®-VI ATF is formulated with premium synthetic base stocks and advanced additive technology, meeting and exceeding the requirements of the General Motors’ DEXRON®-VI specification. Valvoline DEXRON®-VI ATF can be used in new and old GM transmissions, is fully backward serviceable, and can be used wherever DEXRON®-II and/or DEXRON®-III are recommended.bb
king:10 april 2013 om 15:27 #18124739Ja leuk. Daar staat niet dat je het mag mixen.
10 april 2013 om 15:38 #18124740joop1970 wrote:Ja leuk. Daar staat niet dat je het mag mixen.*1…laatste regel
volgens Dexron VI specificatie….ff googlen.*2….laatste regel..(engels)
and can be used wherever DEXRON®-II and/or DEXRON®-III are recommended.beetje jammer..weer geen automaat rijder./ik bedoel jammer dat je geen automaat rijd.. ;)
bb
king:10 april 2013 om 16:12 #18124741Nee daar staat je kan het gebruiken wanneer er in jou oude boekje van een opel uit 1990 staat dat er dexron 2 of 3 in moet. Dat heet backward compatible.
Olien van verschillende viscositeiten zou ik niet mengen.
Nieuwe olie lijkt een stuk beter te zijn dan de oude. Beter bestand tegen shear (shearen van olie is het afnemen van de viscositeit, het word dus minder stroperig doordat je het tussen tandwielen ed door perst).
Of je het merkt is een 2e.
10 april 2013 om 16:46 #18124742je merkt het pas als je het er in zit….:D
bb
king:10 april 2013 om 17:01 #18124743AnoniemLid sinds:
1 January 1970@CORSA BB wrote:
Carpento EN mckaamos
julie rijden klaarblijkelijk geen automaat..
dus waar hebben we het over.Nou, ehm, over iets waar jij kennelijk een discussie over wilde (want een topic er over geopend hebt). Krijg je discussie, is het weer niet goed.
Ik ben bepaald niet overtuigd van die toverolie. Ik snap je enthousiasme wel maar volgens mij moet je dat van jezelf ook een beetje zijn om de extra grote uitgave te rechtvaardigen, isn’t it ? (Waarom vind je het anders zo nodig om tot twee keer toe de prijs te benadrukken ? Die doet aan de kwaliteit van een product niets toe of af).
Bovendien ben je nogal ongevoelig voor de praktijkervaring van anderen (of dat nu is over olie in vrachtwagentjes of over het mengen van verschillende oliën), terwijl die van jou wel heilig schijnt te wezen, dat maakt het topic ook niet beter ;)
10 april 2013 om 17:31 #18124744pffffff nou kijk ehhm weeetje,
laat ik het met een omweg zeggen….HEB JE GEEN AUTOMAAT …
hoe kun je dan erover discuserenen iets met toverolie, heilig en vrachtwagens.. :wtf
ooit gehoord van een hobby.
excuseert u mijn lompheid/ontwetendheidbb
king:11 april 2013 om 05:53 #18124745Ik heb een automaat, en ben het ermee eens dat wanneer je de oliën gaat mengen, je de “goede” eigenschappen van de D6 te niet gaat doen. Daar deze niet voor 100% aanwezig is, maar gemengd.
Dus nee, zeker niet mengen. Beter dan helemaal aflaten (dus ook de omvormer leeg laten lopen) en dan weer geheel afvullen.
Maar gezien de prijs, komt deze er hier dus niet in. En houden we het fijn op D2 :jerry
Bewezen goede olie, en voor een AW 03-71L prima genoeg :afroDaarnaast rechtvaardigen de betere eigenschappen nog altijd niet de dubbele prijs. Kan ik net zo goed de olie een keer meer vervangen, doe ik er langer mee dan wanneer ik het voor het zelfde geld de D6 neem.
11 april 2013 om 08:35 #18124746@CORSA BB wrote:
Carpento EN mckaamos
julie rijden klaarblijkelijk geen automaat..
dus waar hebben we het over.(heren..,bij aankoop van andere wagen en zonder onderhoud historie, is het wel raadzaam om alle vloeistoffen te verversen.
en om die reden rijd ik nu met dat vloeibare goud rond.)dexron 6 is pas in 2006 op de markt.
voor de nieuwe generatie automatische versnellingsbak.omdat je het gewoon mag/kan mengen met andere dexron olie zit het nu in die van mij.
en voor iedereen die er een andere theorie op na houd…ik ondervind het nu in de praktijk.
en omdat het kan.
bb
king:Joh, alsof ik nog nooit automaat heb gereden ;) Dat ik er zelf geeneen heb, zegt niet dat ik niet weet wat het is, hoe het werkt en wat de onderhoudsvoorschriften zijn. Hell, ik heb vaak genoeg bakolie gewisseld aan alles van duitse wagens tot aziatische, waaronder ook automaten.
Het maakt niet uit of je een automaat of een handbak hebt. Na het verversen van de versnellingsbak olie schakelt hij altijd veel beter als eerder. Alleen als er een technisch probleem is helpt het niet.Sowieso wordt versnellingbak olie met zeer grote regelmaat over het hoofd gezien bij onderhoudsbeurten. Zelfs bij een auto met bekende onderhoudshistorie kan je er bijna vanuit gaan dat het nog nooit is vervangen.
En ik wil niet zeggen dat Dexron6 niet goed is, maar ik durf wel te beweren dat je hetzelfde resultaat had gehad met good old Dexron 2 ;)
11 april 2013 om 10:54 #18124747*pluspunten
goed..ja
rijd fijn..ja
de hele bak verversen..ja..(met uitzondering van je koppelomvermer)
weer kopen..ja
aanraden..ja*min punten
duur..ja
mixen ..nee
de hele bak verversen..ja ..(met uitzondering van je koppelomvermer)
tot zo ver..-en zelfde resultaat…wel een goed gevoel.
-en dat de leidingen en pakkingen er tegen kunnen….daar staat de olieboer voor in..(zegt ie)en blijf nog experimentesten…
bb
king:11 april 2013 om 11:22 #18124749Als je een eerlijke vergelijking wil maken, zul je goed, rijd fijn en hele bak verversen ook bij zelfde resultaat moeten zetten.
Want zoals gezegd, als je bij een automaat de olie ververst (ongeacht of het door D2 of D6 is) zal het altijd beter en fijner rijden.
Sterker nog, ik zou hele bak verversen zelfs bij een min punt zetten, want om de omvormer leeg te halen, zal deze uitgebouwd moeten worden en op zen kop gehouden moeten worden. Dat betekend weer, bak er onderuit. Nou niet bepaald een plus punt.
11 april 2013 om 12:47 #18124748scherp…@freestyler
:thumb….en aangepast.
bb
king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.