Automatische bak flushen ofniet?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Automatische bak flushen ofniet?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277267
    Brooklyn1975
      Lid sinds:
      5 July 2016

      Goedemorgen,

      Ik heb een vraag…

      Ik ben in het bezit van een Opel Zafira diesel automaat uit 2007.
      Na het vervangen van mijn radiateur wegens lekkage is mij door de garage gemeld dat ik beter ook een keer de automatische bakolie
      kan verversen, deze was nogal zwart en was waarschijnlijk nog nooit vervangen (auto heeft inmiddels 215000 op de teller).
      Nu ben ik eens wezen zoeken op internet en zie heel veel verhalen en hierin word verteld dat je beter de bak kan laten flushen (spoelen)
      i.p.v. alleen olie verversen. Dit om te zorgen dat alle vervuiling en oude olie echt verwijderd word, iets wat bij verversen blijkbaar niet echt goed gebeurd.
      Dit is iets wat ik wel kan begrijpen als leek zijnde.

      Ik vertelde dit verhaal en vroeg naar de kostten bij het betreffende garagebedrijf, dit is een welbekend garagebedrijf en staat te boek als zeer goed.
      Zij vertelde mij dat het zeer onverstandig is om te flushen omdat je hierdoor de eventuele vervuiling overal doorheen blaast met alle gevolgen van dien.
      Hun hadden de ervaring dat er veel mensen na het flushen problemen kregen met hun automatische bak.
      De kosten van alleen verversen waren € 200,-. Flushen kost bij hun € 400,-.
      Op het flushen geven ze geen garantie vertelde zij mij.
      Hun adviseren dus alleen verversen..

      Wie heeft er nu gelijk?. is het waar wat ze zeggen?.
      Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen en welke optie het beste is.

      Heeft iemand ervaring hiermee?.

      Alvast hartelijk dank voor de moeite…

      #18322520
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        flushen kan opzich geen kwaad..
        wordt hier vaker aangeraden als een bak problemen geeft

        die dat vertelde dat het vuil alle kanten op geblazen wordt kan beter terug naar school.. met flushen wordt er vloeistof gebruikt.. geen lucht.. dus vuil is al gevangen in de vloeistof en wordt dan naar de filter in de bak gespoelt..

        dan gaat er als het goed is nieuwe bak olie in.. wordt de automaat door alle versnellingen heen gehaald om alles te gebruiken dan gaat de vloeistof er weer uit en de filter eruit en nieuwe vloeistof erin… dus maken ze 2 keer de kosten voor vloeistof en filter..

        enige wat je met de verversing en flushen toe kan voegen zijn kleine magneetjes die je in de bak kan doen om het metaalslijpsel op te vangen zodat dat niet rond gepompt wordt.. is beter voor je versnellingsbak

        met vervanging van je radiateur ( om even terug on topic te komen) zit als je geen losse transmissie koeler hebt een koel kanaal in je radiateur voor je transmissie.. dus kan zijn dat ze de leidingen los gehad hebben en tijdelijk gedicht hebben zodat er minimaal vloeistof uit liep.. en dat ze toen gezien hebben dat het zwart was…

        elke willekeurige garage kan een versnellingsbak flushen en de vloeistof verversen met de filter… maar een second opinion is altijd handig..
        je kunt ook mensen van het forum vragen die een werkplaats hebben…

        #18322521
        Brooklyn1975
          Lid sinds:
          5 July 2016

          Dus in principe adviseer jij om te flushen.

          #18322522
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            Ja.. Kan geen kwaad als het goed gebeurd.. Dus mensen met kennis…

            #18322523
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Flushen is wel wat anders dan wat jij beschrijft bart.
              Dat valt gewoon onder 2 maal verversen.

              Bij Flushen wordt de versnellingsbak als waren echt gespoeld, dit wordt gedaan door vloeistof te laten circuleren.
              Vaak met toevoegingen om vuil los te krijgen. Vervolgens wordt er vloeistof door de bak gespoeld todat deze helder is.
              Daarna ververst.

              #18322524
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                Aahh ok.. Ik wist niet zeker of er een toevoeging bij kon net als bij een reiniging van een motor wat ze wel eens bij de olie gooien wat vuil los vreet…

                Maar al met al is flushen niet schadelijk voor je bak zoals een bedrijf dat zei… Die zou ik terug naar school willen adviseren…

                #18322525
                dutch
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 July 2005

                  Als je in het zuidelijke deel van NL zit: breng dat ding naar Gery Slot van http://www.powerflush.nl.

                  Ben er met de automaat van m’n ouders geweest. Had ‘nog maar’ 150 dkm gelopen, eigenlijk niets aan de hand maar begon wat schokkerig te schakelen. Omdat ze nog lang van die auto willen genieten toch naar Uden geweest, voorkomen is beter dan genezen nietwaar? En daarna schakelde de bak ook weer heerlijk soepel. Kost wat, maar dan krijg je ook wat :)

                  #18322526
                  DeMeistah
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 December 2010

                    Mijn vader had een volvo s80 waar de automaat wat schokkerig deed schakelen. Verschillende garages zeiden dat hij gewoon versleten was en er niet echt een oplossing voor was.
                    Mijn vader eigenwijs laten flushen en wat denk je…hij schakelt werkelijk als nieuw!

                    Het is wel flushen in de zin van circuleren, ik geloof met 2 tanks olie en dan laten ze hem gewoon constant doorlopen. Ik raad het daarbij iedereen aan

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.