Forumindex › Forums › Modellen › Astra › auto wordt warm in file
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2010 om 08:30 #17215894
Hallo leden,
Ik heb nog niet zo heel lang een astra f gekocht. bj 1995, 270.000 km op de klok, dus aardig ingereden zou ik zeggen :P. Maar nu stond ik gister vanwege het koude winterse weer wat langer voor een stoplicht, 15/20 minuten, en zag ik dat de temperatuur meter steeg naar de 95 graden. Wanneer ik rij blijft deze keurig rond de 85 zitten. Daarnaast blijft de auto, ook wanneer die warm is, aardig roken. Nu ben ik bang voor een lekke koppakking. Echter rijdt de auto verder prima. Heeft 1 van jullie tips hoe ik dit uit kan sluiten?
7 januari 2010 om 08:38 #17584805welke motor heb je want de mijne is een 1.8 16v deze gaat de thermostaat pas open bij 98 graden
7 januari 2010 om 09:01 #17584806origineel gepost door hanskadett
welke motor heb je want de mijne is een 1.8 16v deze gaat de thermostaat pas open bij 98 gradenUhmm het is een 1.6 16v (X1.6XEL)
Bij de 95 graden hoorde ik wel “iets” aanslaan, ik denk om de motor van koeling te voorzien.
7 januari 2010 om 10:44 #17584807koelvin gaat misschien niet aan, kan je checken ;)
Als dat zo is, kan de stekker / schakelaar stuk zijn7 januari 2010 om 12:16 #17584808@xladage
Mag ik vragen waarom??Het is normaal dat de temperatuur oploopt als je een tijdje stil staat. Daarnaast heb je met dit weer wat meer last van condens in de uitlaat waardoor deze wat meer lijkt te roken ;)
Als je het niet vertrouwd kan je altijd een compressie en en lektest laten uitvoeren, maar dit lijkt me niet nodig als de koelvloeistof netjes op pijl blijft.
7 januari 2010 om 12:24 #17584809origineel gepost door Powercorsa
@xladage
Mag ik vragen waarom??Het is normaal dat de temperatuur oploopt als je een tijdje stil staat. Daarnaast heb je met dit weer wat meer last van condens in de uitlaat waardoor deze wat meer lijkt te roken ;)
Als je het niet vertrouwd kan je altijd een compressie en en lektest laten uitvoeren, maar dit lijkt me niet nodig als de koelvloeistof netjes op pijl blijft.
Ok dankjewel..
Ga ik dat in de gaten houden :)7 januari 2010 om 13:22 #17584810Je zou kunnen kijken om een nieuwe thermostaat te monteren is niet zo,n klus en niet kostbaar .dan heb je dat uitgeloten en ik vind bij stilstaan die temp niet schokkend bij mij vectra x16xel springt dan me koelvin aan .
en dat beetje extra rook houd je koelvloeistof is in de gaten en kijk is naar de olie ,draai je vul dop is los ??beetje mayonaise achtig dat is dan condens met olie en ja hij rookt nu wat meer koud buiten en warme vochtige lucht uit de uitlaat,,kijk is op het dak als de cv ketel nu aan springt ook rook zie je bij wat warmer weer ook niet .
ff geen zorgen maken .
7 januari 2010 om 17:03 #17584811origineel gepost door Famempeters
Je zou kunnen kijken om een nieuwe thermostaat te monteren is niet zo,n klus en niet kostbaar .dan heb je dat uitgeloten en ik vind bij stilstaan die temp niet schokkend bij mij vectra x16xel springt dan me koelvin aan .en dat beetje extra rook houd je koelvloeistof is in de gaten en kijk is naar de olie ,draai je vul dop is los ??beetje mayonaise achtig dat is dan condens met olie en ja hij rookt nu wat meer koud buiten en warme vochtige lucht uit de uitlaat,,kijk is op het dak als de cv ketel nu aan springt ook rook zie je bij wat warmer weer ook niet .
ff geen zorgen maken .
Ja inderdaad bij 95 graden hoor ik een koelvin aanslaan.. Dus die werkt prima. Zojuist ook nog even naar het oliepijl gekeken (bij een koude motor) deze was prima oliegekleurd rond de 1 liter. Ook nog even naar de dop van de olie gekeken, hier is niks voor mayonaise achtige-drap te vinden ofwel ook gewoon schoon.. Morgen even koelvloeistof bijvullen en deze maar even regelmatig controleren.
Wat betreft die thermostaat, dat wordt stap 2. Als ik me echt zorgen ga maken ;).
Bedankt voor jullie tips!7 januari 2010 om 17:38 #17584812Mijn vectra met 1.6XEL, werd ook vaak zat 95 graden, dan gaat de thermostaat pas open. niks aan de hand dus.
7 januari 2010 om 18:25 #17584813Bij mijn vorige X16XEL ging de koelvin ook pas tegen het rode aan. Bedrijfstemperatuur was net iets meer dan 90 graden.
Bij mijn huidige Omega is het heel anders, bedrijfstemperatuur is stuk minder dan 90 graden en laat hem heel vaak stationair draaien, of in de file en er gebeurt niks met de motortemperatuur.
Dus naar mijn idee is het normaal kwa temperatuur, dat van die rook weet ik niet..
7 januari 2010 om 21:34 #17584814origineel gepost door ColinH
Bij mijn vorige X16XEL ging de koelvin ook pas tegen het rode aan. Bedrijfstemperatuur was net iets meer dan 90 graden.Bij mijn huidige Omega is het heel anders, bedrijfstemperatuur is stuk minder dan 90 graden en laat hem heel vaak stationair draaien, of in de file en er gebeurt niks met de motortemperatuur.
Dus naar mijn idee is het normaal kwa temperatuur, dat van die rook weet ik niet..
-offtopic
de omega-A is een vals speler, bij deze draait de koelvin al dan niet langzaam maar wel altijd mee…
Ontopic:
De temperaturen zijn goed zoalng ze niet het rode in gaan.
ik vind het dan ook altijd vreemd dat mensen zich zo’n zorgen als de meter rond de 95 of 100 graden komt, daar het rode vlak pas bij 110 graden zit. en dat is niet voor niks..
Opel heeft een gesloten koelsysteem (druk systeem), door een iets hogere druk aan te houden kunnen ze de temperatuur hoger laten worden, wat het milieu en slijtage weer ten goede komt.
Bedrijfstemperatuur van de X16XEL hoort tussen de 90 en 105 graden te liggen.
Willem
8 januari 2010 om 09:41 #17584815origineel gepost door wim-v6
origineel gepost door ColinH
Bij mijn vorige X16XEL ging de koelvin ook pas tegen het rode aan. Bedrijfstemperatuur was net iets meer dan 90 graden.Bij mijn huidige Omega is het heel anders, bedrijfstemperatuur is stuk minder dan 90 graden en laat hem heel vaak stationair draaien, of in de file en er gebeurt niks met de motortemperatuur.
Dus naar mijn idee is het normaal kwa temperatuur, dat van die rook weet ik niet..
-offtopic
de omega-A is een vals speler, bij deze draait de koelvin al dan niet langzaam maar wel altijd mee…
Ontopic:
De temperaturen zijn goed zoalng ze niet het rode in gaan.
ik vind het dan ook altijd vreemd dat mensen zich zo’n zorgen als de meter rond de 95 of 100 graden komt, daar het rode vlak pas bij 110 graden zit. en dat is niet voor niks..
Opel heeft een gesloten koelsysteem (druk systeem), door een iets hogere druk aan te houden kunnen ze de temperatuur hoger laten worden, wat het milieu en slijtage weer ten goede komt.
Bedrijfstemperatuur van de X16XEL hoort tussen de 90 en 105 graden te liggen.
Willem
Dankjewel Willem.
8 januari 2010 om 09:59 #17584816mijn vrouw der astra G wordt helemaal niet warm met dit weer das pas erg
8 januari 2010 om 10:13 #17584817De mijne wordt ook erg warm als ik in een langzaam rijdende rij rij. Meestal gebeurt dit als ik in een parkeergarage binnen ga.
8 januari 2010 om 11:37 #17584818mijn astra g is nog nooit warmer geweest als 90. wat zeg ik, tussen de 80 en 90 in. dus nog niet eens 90. is dit normaal? ook in de file komt hij niet in de buurt van de 90. het lijkt mij normaal. niet dat ik mij er druk om maak, maar nu ik dit allemaal lees… het is een 1.6 8v 85pk uitvoering.
nog een vraag, onder mijn blok hangt soms een druppel olie, het komt bij de bak vandaan. dus op de aansluiten van moter op bak. is dt niet erg volgens mij. op de staat is nog niks te zien.
zal eerdaags weer eens kijken
8 januari 2010 om 16:30 #17584819robert, ik heb dat ook met de mijne. In normale omstandigheden gebeurt er echt niets met de temp. Toen ik van de zomer in duitsland in de volle zon stond en de fan aansloeg, schrok ik ook even. Dat was bij mij in 1.5 jaar nog niet gebeurt.
Jij hebt dan ook een diesel gok ik?
8 januari 2010 om 16:45 #17584820origineel gepost door wim-v6
origineel gepost door ColinH
Bij mijn vorige X16XEL ging de koelvin ook pas tegen het rode aan. Bedrijfstemperatuur was net iets meer dan 90 graden.Bij mijn huidige Omega is het heel anders, bedrijfstemperatuur is stuk minder dan 90 graden en laat hem heel vaak stationair draaien, of in de file en er gebeurt niks met de motortemperatuur.
Dus naar mijn idee is het normaal kwa temperatuur, dat van die rook weet ik niet..
-offtopic
de omega-A is een vals speler, bij deze draait de koelvin al dan niet langzaam maar wel altijd mee…
Oke vandaar, ik begreep er niks van dat ie niet warm werd en dat t zo lang duurde, toen ik ‘m op haalde. :P
8 januari 2010 om 20:15 #17584821origineel gepost door blue.gsi
mijn vrouw der astra G wordt helemaal niet warm met dit weer das pas ergwaarschijnlijk 1.6 8V….
Thermosstaat kapot..
van deze moet de distri lod om te vervangen..
Willem
8 januari 2010 om 20:33 #17584822das kut ik dacht ff 2 boutjes los en hoppa.maar dus niet dan blijft ze maar lekker in de kou zitten
9 januari 2010 om 20:08 #17584823nee, is een 1.6 8v met 85pk. de nieuwere typ dus.
@willem. mijn astra wordt wel warm, kachel ook, alleen de temperatuur meter loopthoger op dan 85, is dit normaal? ik heb nog garantie namelijk:angel9 januari 2010 om 20:10 #17584824knijp eens in de slangen van de koeling, als deze keihard zijn is je koppakking 9 van de 10 keer lek…
10 januari 2010 om 11:45 #17584825Hallo allemaal,
heb een astra f uit 97 , de meter komt niet eens omhoog, blijft altijd in het blauwe gedeelte :o, wordt wel gewoon lekker en snel warm, na twee km komt er al warme lucht uit, een keer toen ik hem net gekocht had (na een uurtje dus echt net)in de file liep de temperatuur flink op, toen we weer konden rijden sloeg hij af(noodloop of zo), na een poosje kon ik hem weer starten, daarna nooit meer gehad??(luchtbel misschien),
grtjes arius
10 januari 2010 om 12:09 #17584826lees bovenstaand..
in het bericht wat ik type staat al dat het rode vlak op je meter pas bij 110 begint, en dat dat niet voor niks zo is gedaan..
Bedrijfstemepraturen van opel motoren liggen tussen de 90 en 105 graden.
Mag iets kouder zijn (85graden).
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.