Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Auto uitgelijnd, wat nu? (rode waardes)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 april 2012 om 13:11 #17247658
Ik heb laatst mijn auto laten uitlijnen, hierbij hebben ze de sporing voor weer goed gezet :thumb
Alleen nu zit ik nog met een hoop rode waardes (waar volgens hun niks aan gedaan kan worden bij een Opel corsa).Omdat mijn oude banden op zijn en de nieuwe banden/velgjes onderweg zijn wil ik toch graag zien of ik er niet iets aan kan doen.
De huidige voorbanden zijn aan de buitenkant nog helemaal gaaf maar aan de binnenkant van de band zijn ze helemaal op, dit wil ik met mijn nieuwe bandjes natuurlijk niet hebben. :swearOnderstaand het uitlijnoverzicht:
Zoals te zien heeft achter 1 van de wielen een andere richting als de rest maar zitten de grote problemen toch voorin bij de wielvlucht en askanteling (deze zorgen er ook voor dat ze van binnenaf afslijten neem ik aan).
Nu zeggen ze bij de bandenspecialist dat ze er zo niks aan kunnen doen maar het lijkt mij stug dat er niks is om dit te verbeteren dus vandaar mijn vraag richting jullie:
Wat kan ik eraan doen?Ook staat er zoals te zien op de 2e foto dat mijn stuur niet helemaal recht staat, hoe kan ik dit rechtzetten? (staat een cm ofzo naar rechts bij rechtuit sturen) het stuur kan ik wel een gaatje verder zetten maar dat is veel te veel.
26 april 2012 om 13:14 #18006848De achteras van de Corsa B kan niet worden ingesteld. Vallen daar waarden buiten de tolerantie, dan betekent dat schokdempers vervangen.
Aan de vooras zijn alleen spoor en camber instelbaar. Vallen er anderen waarden buiten de tolerantie, dan dienen onderdelen van de wielophanging te worden vervangen.
26 april 2012 om 13:24 #18006849@BlackDevil wrote:
De achteras van de Corsa B kan niet worden ingesteld. Vallen daar waarden buiten de tolerantie, dan betekent dat schokdempers vervangen.
Dit had ik inderdaad al begrepen maar als dit veroorzaakt is door vervangen schokdempers, zijn deze dan bij het loshalen niet te draaien zodat ze weer recht zitten? (klinkt dom maar als leek is het best wel logisch :jerry )
@BlackDevil wrote:
Aan de vooras zijn alleen spoor en camber instelbaar. Vallen er anderen waarden buiten de tolerantie, dan dienen onderdelen van de wielophanging te worden vervangen.
De camber (wielvlucht) is dus wel instelbaar maar deze hebben ze niet versteld, hier zou ik dus mee terug kunnen om dit alsnog goed te laten zetten?
En voor vervangen van onderdelen van de wielophanging, wat voor onderdelen moet ik dan aan denken? (en is dit rendabel?)
26 april 2012 om 13:27 #18006850Meestal is een verstoorde geometrie aan de achteras te wijten aan slijtage van de schokdempers. Dus draaien zal niets veranderen.
Camber zou je voor terug kunnen gaan, tenzij camber instellen niet meer helpt vanwege versleten onderdelen, zoals de draagarmen, schokdempers bijvoorbeeld.
26 april 2012 om 14:00 #18006851@BlackDevil wrote:
Meestal is een verstoorde geometrie aan de achteras te wijten aan slijtage van de schokdempers. Dus draaien zal niets veranderen.
Kan ik zelf zien of de onderdelen versleten zijn? (of foto’s maken en jullie het kijken laten doen :jerry )
@BlackDevil wrote:
Camber zou je voor terug kunnen gaan, tenzij camber instellen niet meer helpt vanwege versleten onderdelen, zoals de draagarmen, schokdempers bijvoorbeeld.
Oke, nou ze hebben mij toen verteld dat alleen sporing voor in te stellen is en verder niets verstelbaar is.
Volgende week staat nog een afspraak bij de garage (is niet bandenspecialist), misschien dat deze er ook nog een blik op kan werpen en kan vertellen of er iets versleten is.
26 april 2012 om 14:07 #18006852Achterdempers kun je controleren door de auto aan de achterbumper stevig naar beneden te duwen. Blijft ie hobbelen, dan zijn de dempers versleten. Kijk ook eens of je afwijkingen aan de wielstand ziet links ten opzichte van rechts of abnormale bandenslijtage.
Camber instellen kan bij bepaalde onderstellen met speciale camberbouten. Volgens mij kan het ook via de schroeven waarmee de veerpoot aan de fusee is bevestigd.
Als je er nog een garage naar laat kijken, zal die met hetzelfde oordeel komen. Een beetje goede garage zou dan wel een deugdelijk reparatieadvies moeten afgeven.
26 april 2012 om 14:09 #18006853@BlackDevil wrote:
Achterdempers kun je controleren door de auto aan de achterbumper stevig naar beneden te duwen. Blijft ie hobbelen, dan zijn de dempers versleten. Kijk ook eens of je afwijkingen aan de wielstand ziet links ten opzichte van rechts of abnormale bandenslijtage.
Camber instellen kan bij bepaalde onderstellen met speciale camberbouten. Volgens mij kan het ook via de schroeven waarmee de veerpoot aan de fusee is bevestigd.
Als je er nog een garage naar laat kijken, zal die met hetzelfde oordeel komen.Met standaard veerpoten kan dit niet, met de meeste verlagings en schroefsets wel. Dan is 1 van de 2 gaten een sleufgat.
26 april 2012 om 14:29 #18006854@BlackDevil wrote:
Achterdempers kun je controleren door de auto aan de achterbumper stevig naar beneden te duwen. Blijft ie hobbelen, dan zijn de dempers versleten. Kijk ook eens of je afwijkingen aan de wielstand ziet links ten opzichte van rechts of abnormale bandenslijtage.
Bij de achterkant is komt hij gewoon omhoog en gaat dan nog 1 keer een beetje terug, deze zijn volgens mij dus prima (wel heb ik last van kraken bij hoge auto inhoud maar dat zouden de rubbers zijn, zie ander topic van mij).
@BlackDevil wrote:
Camber instellen kan bij bepaalde onderstellen met speciale camberbouten. Volgens mij kan het ook via de schroeven waarmee de veerpoot aan de fusee is bevestigd.
Volgens mij is het onderstel allemaal nog vrij standaard dus misschien dat het daarom niet mogelijk is.
@BlackDevil wrote:
Als je er nog een garage naar laat kijken, zal die met hetzelfde oordeel komen. Een beetje goede garage zou dan wel een deugdelijk reparatieadvies moeten afgeven.
Ik zal volgende week wel even overleggen, hij zou even het boutje uitboren (zie: oud topic) en naar de schokdempers kijken (zie: dit topic[/url). Hopelijk is mijn garage zo goed :hmmz
Zal er zelf toch met de neus op staan omdat het de volgende keer zelf te kunnen :angelEn het rechtzetten van het stuur, hoe kan ik dat doen? :wub
26 april 2012 om 14:39 #18006855@Coiler wrote:
En het rechtzetten van het stuur, hoe kan ik dat doen? :wub
Een scheefstaand stuur kan een gevolg zijn van verkeerde spoorwaarden. Als die weer kloppen, zal het stuur ook weer goed staan. Recht zetten: wielen in rechte stand zetten (recht vooruit), stuur afnemen en opnieuw erop zetten in de juiste, rechte positie. Klinkt eenvoudig, maar het stuur wil nog wel eens stevig vastzitten. Kun je een stuurtrekker voor nemen of de knieën eronder en eraf proberen te slaan.
26 april 2012 om 14:52 #18006856@BlackDevil wrote:
@Coiler wrote:
En het rechtzetten van het stuur, hoe kan ik dat doen? :wub
Een scheefstaand stuur kan een gevolg zijn van verkeerde spoorwaarden. Als die weer kloppen, zal het stuur ook weer goed staan. Recht zetten: wielen in rechte stand zetten (recht vooruit), stuur afnemen en opnieuw erop zetten in de juiste, rechte positie. Klinkt eenvoudig, maar het stuur wil nog wel eens stevig vastzitten. Kun je een stuurtrekker voor nemen of de knieën eronder en eraf proberen te slaan.
Dit is wel een habbiebabbie methode, want de richtingaanwijzers gaan dan ook anders reageren.
Als je stuur niet recht staat na het uitlijnen, dan hebben ze hun werk niet goed gedaan. Ik zou er gewoon mee terug gaan.
26 april 2012 om 14:58 #18006857@2000 wrote:
@BlackDevil wrote:
@Coiler wrote:
En het rechtzetten van het stuur, hoe kan ik dat doen? :wub
Een scheefstaand stuur kan een gevolg zijn van verkeerde spoorwaarden. Als die weer kloppen, zal het stuur ook weer goed staan. Recht zetten: wielen in rechte stand zetten (recht vooruit), stuur afnemen en opnieuw erop zetten in de juiste, rechte positie. Klinkt eenvoudig, maar het stuur wil nog wel eens stevig vastzitten. Kun je een stuurtrekker voor nemen of de knieën eronder en eraf proberen te slaan.
Dit is wel een habbiebabbie methode, want de richtingaanwijzers gaan dan ook anders reageren.
Als je stuur niet recht staat na het uitlijnen, dan hebben ze hun werk niet goed gedaan. Ik zou er gewoon mee terug gaan.
Oke, de spoorwaarden (voor) zijn wel in orde alleen het stuur zit er niet helemaal recht op (dit was voor het uitlijnen ook al zo). Ik dacht dat de vorige eigenaar het aftermarket stuur (of de stuurnaaf?) er gewoon niet helemaal recht op gezet heeft.
26 april 2012 om 14:59 #18006858@2000 wrote:
Als je stuur niet recht staat na het uitlijnen, dan hebben ze hun werk niet goed gedaan. Ik zou er gewoon mee terug gaan.
De vraag is of het stuur al niet scheef stond voordat er werd uitgelijnd. Als er onderdelen zijn versleten kan het zijn dat het stuur weer recht staat als er nieuwe spullen op zitten. Als het scheve stuur een gevolg is van het uitlijnen, dan zeker de garage daarop aanspreken.
26 april 2012 om 15:02 #18006859@Coiler wrote:
alleen het stuur zit er niet helemaal recht op (dit was voor het uitlijnen ook al zo).
Was je me net voor. Dat beantwoordt de vraag.
26 april 2012 om 15:36 #18006860Een corsa is alleen uit te lijnen met de stuurkogels voor. Dus alleen SPORING VOOR kan je stellen.
Dat hebben ze nu mooi gedaan.Camber en dergelijke aan de voorkant is alleen afstelbaar met speciale bouten in je veerpoten of als je een schroefset hebt. Dan kan je de schokdemper ten opzichte van het wiel wegdrukken. Maar dan moet je de sporing weer stellen.
Achteras is niets aan te doen. Het kan wezen dat ie rechts achter een tikje gehad heeft.
Maar dan zou je dat moeten zien.Ik heb heel wat autos uitgelijnt met bovenstaand systeem, en die rode blokken zeggen lang niet altijd alles op een auto waarvan je alleen de sporing kan stellen. Dat gaat 9vd10 keer gewoon goed zo
Verbeteren kun je het wel, maar dan moet je dus voor met MAGIC CAMBER bouten gaan werken, of sleuven in je veerpoten maken.
Achteraan wordt het lastiger.26 april 2012 om 15:47 #18006861Je kan alles wel gaan vervangen, maar dat werkt echt niet.
Ik zou in eerste instantie de Magic Camber bouten proberen.26 april 2012 om 16:29 #18006862@Coiler wrote:
@2000 wrote:
@BlackDevil wrote:
@Coiler wrote:
En het rechtzetten van het stuur, hoe kan ik dat doen? :wub
Een scheefstaand stuur kan een gevolg zijn van verkeerde spoorwaarden. Als die weer kloppen, zal het stuur ook weer goed staan. Recht zetten: wielen in rechte stand zetten (recht vooruit), stuur afnemen en opnieuw erop zetten in de juiste, rechte positie. Klinkt eenvoudig, maar het stuur wil nog wel eens stevig vastzitten. Kun je een stuurtrekker voor nemen of de knieën eronder en eraf proberen te slaan.
Dit is wel een habbiebabbie methode, want de richtingaanwijzers gaan dan ook anders reageren.
Als je stuur niet recht staat na het uitlijnen, dan hebben ze hun werk niet goed gedaan. Ik zou er gewoon mee terug gaan.
Oke, de spoorwaarden (voor) zijn wel in orde alleen het stuur zit er niet helemaal recht op (dit was voor het uitlijnen ook al zo). Ik dacht dat de vorige eigenaar het aftermarket stuur (of de stuurnaaf?) er gewoon niet helemaal recht op gezet heeft.
Ik weet niet beter dat ze naar de afwijking kijken, daarna je stuur recht zetten (en vast) en daarna pas de auto uitlijnen. Dus of ie voor het uitlijnen scheef stond, dan hoort ie daarna recht te staan. Tenminste, dat verwacht ik van mijn uitlijner, en zo gaat het ook altijd.
26 april 2012 om 18:31 #18006847@ coiler. ik heb al meer dan 100 corsa’s uitgelijnd. jouw auto had niet op deze manier de uitlijnbrug verlaten by my. dit vreet inderdaad de binnenkant vd banden eraf. mijn advies is ook magic camber bouten erin (heb ik ook ik ook in de mijne) en dan weer uitlynen. met t stuur scheef erin was ik sowieso weer terug gegaan!
26 april 2012 om 20:33 #18006863Ik zal morgen eens bij de autozaak kijken naar die bouten.
Ik zal dan ook even bij hen langs om verhaal te halen volgende week als ik er weer in de buurt ben..
@folkyc20xe doe je dit uitlijnen nog steeds? Zo ja zou ik het graag goed gedaan hebben als je niet te ver weg woont :D26 april 2012 om 20:52 #18006864Wat zit iedereen toch over stuur loshalen te zeuren?
Dat stuur wordt geblokeerd met uitlijnen, in de rechtuitstand. Waarna die uitgelijnt wordt.
26 april 2012 om 21:08 #18006865Ik doe dat nog steeds,in drachten dus redelyk dichtby. stuur me maar een pm voor meer info.
@fearless, stuur loshalen doe ik inderdaad byna nooit, maar by sommige auto’s moet het (oa oude vw golf/jetta)26 april 2012 om 21:28 #18006866Ik heb je een pm gestuurd, als alles weer goed zit volgende week maar even verhaal halen bij de uitlijner.
27 april 2012 om 09:43 #18006867Autozaak hier heft de bouten niet en kan ze ook niet leveren, iemand nog adressen in heerenveen/drachten die ze wel hebben?
27 april 2012 om 10:18 #18006868@folkyc20xe wrote:
Ik doe dat nog steeds,in drachten dus redelyk dichtby. stuur me maar een pm voor meer info.
@fearless, stuur loshalen doe ik inderdaad byna nooit, maar by sommige auto’s moet het (oa oude vw golf/jetta)juist, die zijn vaak ook maar aan 1 kant uit te lijnen.
27 april 2012 om 10:19 #18006869@Coiler wrote:
Autozaak hier heft de bouten niet en kan ze ook niet leveren, iemand nog adressen in heerenveen/drachten die ze wel hebben?
Die zaak die je auto uitgelijnt heeft kan ze leveren.
kosten gemiddeld 30 euro.27 april 2012 om 11:11 #18006870Oke, die wil ik liever niet meer sponsoren, zal dan folky wel vragen of hij ze ook kan leveren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.