Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Auto uitbreiden met subwoofer en speakers.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2015 om 22:49 #17274409
Hallo,
Sinds 2 weken ben ik eigenaar geworden van een Opel Astra, daarin zit de standaard cd30 auto radio. Nu wil ik graag mijn auto uitbreiden met een subwoofer en (nieuwe) speakers. (Ik weet niet of dat standaard speakers fatsoenlijk zijn?)
Nou ben ik benieuwd wat ik nodig heb om een subwoofer en speakers aan te sluiten, en wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt! :)
6 december 2015 om 23:21 #18303359Welkom,
De standaard luidsprekers zijn niet eens zo heel erg slecht, natuurlijk zal het met een a-merk composet beter klinken.
Het zwakke punt is de CD30, deze geeft slecht laagweergave.
Een sub alleen al zal het systeem flink beter doen klinken.Het is maar net wat je verlangt, bijv:
*Alleen iets meer laag opvullen met active sub.
*flink meer laag met een pasive sub en monoblok versterker.
*geluids kwaliteit verbeteren dmv een 4 kanaals versterker op een composet in de portieren.En balangrijk,, wat wil je uitgeven?
Zoals ik bij alle audio vragen aangeef, als je de deurspeakers vervangt raad ik ook aan om de deuren te dempen/isoleren/ontdreunen.Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur qua merken maar dat is meestal een gevoelskwestie.
7 december 2015 om 08:00 #18303360@turbosix wrote:
Welkom,
De standaard luidsprekers zijn niet eens zo heel erg slecht, natuurlijk zal het met een a-merk composet beter klinken.
Het zwakke punt is de CD30, deze geeft slecht laagweergave.
Een sub alleen al zal het systeem flink beter doen klinken.Het is maar net wat je verlangt, bijv:
*Alleen iets meer laag opvullen met active sub.
*flink meer laag met een pasive sub en monoblok versterker.
*geluids kwaliteit verbeteren dmv een 4 kanaals versterker op een composet in de portieren.En balangrijk,, wat wil je uitgeven?
Zoals ik bij alle audio vragen aangeef, als je de deurspeakers vervangt raad ik ook aan om de deuren te dempen/isoleren/ontdreunen.Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur qua merken maar dat is meestal een gevoelskwestie.
Is het verschil tussen active en pasive zo groot? En is een pasive sub met versterken dan geen overkill met de standaard speakers die erin zitten?
Het budget heb ik niet echt over nagedacht, maar ik wil wel gewoon fatsoenlijk spul hebben dus het hoeft zeker niet de goedkoopste te zijn.7 december 2015 om 08:51 #18303361Er zijn genoeg actieve subs die behoorlijk krachtig zijn. Zeker enorme vooruitgang sowieso. Je hoeft niet meteen een 1000W subwoofer te hebben. Heb er zelfs eentje van maar 25watt RMS. Voldoende punch voor mij, want zit achter de bestuurdsstoel. En zo knetterhard hoeft het niet voor mij. Als je een actieve sub van 200watt neemt, heb je voldoende kracht. Misschien kan je bij mensen luisteren of in een audio zaak, als je nog niet precies weet wat je wilt.
Goedkoopste oplossing: Versterker tussen je CD30 en speakers en een actieve sub. Geschatte kosten: 150-220
Volgende stap: Nieuwe radio met zelfde speakers, ook een hele verbetering. Geschatte kosten: 160-450
Weer een volgende treetje: Nieuwe radio met nieuwe speakers, dikke verbetering. Geschatte kosten : 260-650
Beste: Nieuwe radio, nieuwe speakers, versterker voor de 4 speakers in de auto en aangevuld met een sub al dan niet eigen monoblock versterker of eentje met ingebouwde versterker.
Geschatte kosten : 550-1200Geschatte kosten zijn van budget modellen tot wat luxere modellen. Zo heb je 2din radio’s van 160 euro tot ongeveer 450 b.v
7 december 2015 om 14:37 #18303362Ik vind “hele dikke sub’s” in combinatie met de standaard speakers ook overkill maar ik wil voor een ander niet bepalen wat hij wil. Ik ken ze genoeg hoor, die rijden met standaard speakers en toch 2 zware 12 inch subs die alles overspelen, en het rare is dat ze het ook nog fantastisch vinden klinken, haha.
Wil je je originele CD30 behouden?
Hoe veel ruimte wil je inleveren voor je sub?
Wat voor muziek ga je meestal draaien?7 december 2015 om 16:22 #18303363@turbosix wrote:
Ik vind “hele dikke sub’s” in combinatie met de standaard speakers ook overkill maar ik wil voor een ander niet bepalen wat hij wil. Ik ken ze genoeg hoor, die rijden met standaard speakers en toch 2 zware 12 inch subs die alles overspelen, en het rare is dat ze het ook nog fantastisch vinden klinken, haha.
Wil je je originele CD30 behouden?
Hoe veel ruimte wil je inleveren voor je sub?
Wat voor muziek ga je meestal draaien?De paarse zin is erg belangrijk.
Zeker als je de auto ook nodig hebt om met het gezin op vakantie te gaan, wordt zo’n ding erg onhandig.
De bank omklappen wordt ook een nutteloze optie met zo’n ruimteverslindend ding in de kofferbak.Ik volg dit topic dan ook met aandacht.
Het geluid op de standaard speakers is met een goede radio goed te noemen, maar ik mis het gevoel van wat laag.
Sorry voor het kapen, maar ik hoop dat er veel meer mensen reageren met ervaringen van de actieve subs. (vooral de platte voor onder de stoel)7 december 2015 om 16:45 #183033647 december 2015 om 18:17 #18303365@turbosix wrote:
Ik vind “hele dikke sub’s” in combinatie met de standaard speakers ook overkill maar ik wil voor een ander niet bepalen wat hij wil. Ik ken ze genoeg hoor, die rijden met standaard speakers en toch 2 zware 12 inch subs die alles overspelen, en het rare is dat ze het ook nog fantastisch vinden klinken, haha.
Wil je je originele CD30 behouden?
Hoe veel ruimte wil je inleveren voor je sub?
Wat voor muziek ga je meestal draaien?Als het mogelijk is wil ik graag de originele radio behouden. En de sub zal waarschijnlijk dan in de kofferbak komen te liggen wat geen probleem is. Het liefste luister ik naar muziek waar wel de lage tonen een grote hoofdrol spelen.
7 december 2015 om 18:51 #18303366Is dit ding dan niks, zit mooi weggewerk en je heb er geen last van, ik had deze al eerder gepost,
http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-speakers-en-versterkers/m954110820-subwoofer-opel-astra-g-merk-phonocar-type-thunder.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
7 december 2015 om 19:25 #18303367als eerste kun je de achterspeakers vervangen, daar wordt vaak het eerst op bezuinigd, maar voor echt laag zul je een sub moeten hebben
7 december 2015 om 19:32 #18303368Welke achter speakers bedoel je, in de deuren of in de kofferbak/hoedenplank?
7 december 2015 om 21:04 #18303369Die link die linfiel plaatste is voor een Astra G, ik vermoed dat de TS een Astra H heeft vanwege het feit dat hij een CD30 in de auto heeft zitten.
7 december 2015 om 21:28 #18303370Als je de CD30 wil behouden moet je er op letten dat je versterker (of actieve sub) Hi-level ingangen heeft of je moet gaan werken met een Hi-low converter omdat de CD30 geen RCA uitgang heeft maar dat is geen probleem.
Als lage tonen een belangrijke rol voor je muziek zijn zou ik persoonlijk niet een underseat of reservewiel sub pakken maar minimaal een 10 inch woofer.
Vele actieve subs doen hun werk goed en hebben het voordeel dat je de versterker niet hoeft weg te werken, ook zijn de woofer en versterker goed op elkaar afgestemd.
Wil je echt hele diepe/lage bassen zou je zelf een berekende kist voor je sub moeten bouwen icm een monoblok of meerkanaals versterker.
Het probleem met “kant en klare subs” vind ik zelf dat ze niet genoeg kist volume hebben en daardoor de hele lage noten niet goed weergeven.Over de achterdeur luidsprekers zijn de meningen erg verdeeld.
De één vind het een enorme verbetering maar ik zelf heb een Hertz composet in de voordeuren en toen ik de achterportieren ook verving met een Hertz composet merkte ik niet eens zo heel veel verschil, ik had liever dat geld gebruikt voor een nog duurdere set voor de voorportieren.De deuren dempen/isoleren/ontdreunen is voor mijn gevoel de beste “bang for your buck” geweest.
Ik heb 3 sets silent coat starter sets, voor €57,- totaal en is meer dan voldoende.
2 sets (38,-) is genoeg voor een astra.7 december 2015 om 22:30 #18303371Dus dan kan ik zoiets pakken?
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-subwoofers/119l-actieve-subwoofers/9044d-renegade-rx1000a/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-subwoofers/119l-actieve-subwoofers/7136d-mtx-rt12pt-150-watt-rms-12-quot-actieve-subwoofer/” onclick=”window.open(this.href);return false;8 december 2015 om 06:04 #18303372Ja, dan had ik zonder twijvel de MTX genomen!
Toevallig heeft mijn schoonvader die Renegade, die valt mij tegen! Die MTX roadthunder heeft een erg goede reputatie en is een gepoort systeem.8 december 2015 om 19:46 #18303373Oké, dan ga ik voor de MTX sub.
Alleen heb ik niet zo heel veel verstand met het aansluiten van audio in een auto. Ik had ergens gelezen dat ik de kabels van een speaker kan doorlussen naar de sub?
Is het slim om de sub op de radio aan sluiten zodat die aan gaat als de radio aanstaat, of de sub aan het contact aansluiten?8 december 2015 om 20:51 #18303374De sub heeft idd een remote signaal nodig (12volt stroompje bij inschakelen contact)
Om de sub aan te sluiten heb je nog nodig;
5 meter voedingskabel, minimaal 10mm2 dikte,
1 meter voor op het chassis, ook min.10mm2,
1 zekering,
2x 5 meter stereo luidspreker kabel,
1x 5 meter enkel remote kabel.
Dan weet ik niet of het HLI stekkertje bij de sub zit voor de Hi-level input, bij mijn monoblok zat hij er wel bij.
Ik zou er even naar vragen voor aankoop, een ‘echte’ specialist heeft ze op voorraad en doet hem er bij.je kunt ook een complete kabelset kopen maar daar zit 5 meter RCA kabel bij, die is in jou geval niet nodig.
9 december 2015 om 06:49 #18303375Vaak is een kabelset goedkoper als los alleen de voedingkabel. Afhankelijk waar je hem koopt.
Dan heb je alles alleen de luidspreker kabel niet.
Dus vraag even wat een set kost en vraag wat alles los kost. Soms scheelt het iets.Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk
9 december 2015 om 08:32 #18303376Thx, weten jullie waar ik een schema kan vinden hoe ik alles kan aansluiten?
Ik heb deze How To al gevonden voor de voedingskabel:
viewtopic.php?f=126&t=168092Maar nog niet alles is voor mij duidelijk hoe ik het moet gaan doen.
9 december 2015 om 08:50 #18303377Je moet gewoon een compleet MTX setje koopen hier zit alles bij, zelfs een gebruiksaanwijzing wat ZEER goed te lezen is, het is niet zo moeilijk als het lijkt want je kan bijna niets verkeerd inpluggen, je moet enkelt het onderscheid zien te vinden tussen plus en min, die link laat enkelt een dikke pluskabel zien die aan de accu geschroeft moet worden, dit staat ook allemaal goed beschreven, maar als je het 2e hands koopt moet je vragen of het compleet is, de meesten keren heb ik meegemaakt van wel.
9 december 2015 om 21:16 #18303378Thx, heb zojuist de online manual van de sub even doorgelezen en die ziet er inderdaad duidelijk uit. Nog 1 vraagje: zit er in de kofferbak al ergens een punt waar ik de massa op kan aansluiten?
9 december 2015 om 21:31 #18303358Ik weet het zo niet meer precies bij de Astra H, dat is al even geleden maar ik verwacht dat er dicht bij de REC-module wel een massapunt rond zweeft.
Als je de kofferklep opent achter het linker schot, dat is gewoon een bout op het chassis met een kabel er op :D
Een tweede optie is een bout van de rugleuning of middelste gordel losdraaien, opschuren tot op het metaal voor goed contact op het chassis, kabeloog er tussen en weer goed aandraaien.
ik spuit er vaak nog wat blanke lak over heen tegen roestvorming.
Zorg er voor dat je zeker weet dat er goed contact is met het chassis/min, een slechte aarding kan meer kwaad dan gedacht word.9 december 2015 om 21:42 #18303379Toch nog 1 klein vraagje over het aansluiten van de High input: kan ik gewoon een aftakking maken van de speaker kabel die naar de achterste speaker gaat en die aftakking dan aansluiten op de High input op de subwoofer?
10 december 2015 om 06:36 #18303380Yup.
Zo simpel is het, let wel goed op de + en – natuurlijk.
Heb je een 5 deurs of 3?De hi-level input heeft een erg hoge weerstand dus je systeem zal er niks van merken.
10 december 2015 om 07:54 #18303381 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.