Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Auto stinkt een beetje naar verbrande olie.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2014 om 00:07 #17264802
Hallo Allen,
Ik rijd in een Opel Vectra 2.0 HB uit 1998.
Is al een wat ouder beestje, maar rijdt nog prima.
Nu heb ik al een tijdje, dat de uitlaatgassen een beetje stinken, maar auto rijdt zoals gezegd prima.
Het stinken komt pas na een tijdje rijden, dus niet gelijk als je de motor start
Geen rookpluim of iets dergelijks.
Ik heb de indruk, dat mijn gasklephuis gereinigd moet worden.
Kan het zijn, dat die verbrande olie lucht komt door een vervuild gasklephuis, of heeft dat er niets mee te maken ?
Misschien dat de kleppendeksel pakking lekt ?Stefan
19 maart 2014 om 02:29 #18225062Het is in ieder geval niet een lekkende klepdekselpakking.
Er zijn diverse oorzaken voor olielucht uit je uitlaat:
lekke koppakking
lekke klepsealsOf je gasklephuis de boosdoener is durf ik niet te zeggen, weet niet of olie daar je motor binnen kan komen.
Verbruikt de motor olie?
19 maart 2014 om 06:54 #18225063Ik denk misschien toch wel pakking kleppendeksel. Dat het langs uitlaatspruitstuk loopt..
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
19 maart 2014 om 07:31 #18225064Inderdaad kan een lekke kleppendeksel pakking heel goed de oorzaak zijn. Het is bij nog goed te ruiken al zit er al een maandje een nieuwe pakking op, maar wordt gelukkig wel steeds minder
19 maart 2014 om 08:19 #18225065als het de klepseals zijn stinkt hij juist bij een koude start, niet als hij al warm gereden is.
19 maart 2014 om 12:03 #18225066Ik heb eens gelezen, dat als het ontluchtingsgaatje in het gasklephuis verstopt raakt, hij dan vacuüm zuigt, waardoor hij een beetje olie aan gaat zuigen, en dat dan verbrand, en dat daar dan de lucht vandaan komt.
Auto rijdt goed, geen walm uit de uitlaat.
Ik ruik het alleen bij het achteruit rijden/inparkeren.19 maart 2014 om 18:15 #18225067er is een how to do van op het forum om je gasklephuis te reinigen.
Loopt hij rustig stationair? bij een vuil gasklep huis wil hij namelijk nog als eens onregelmatig stationair lopen.
Wat je ook kan doen is een reiniger door je benzine te gooien kost je € 12,50 maar dat is het overwegen waard voordat je gaat demonteren.
19 maart 2014 om 19:04 #18225068klepdeksel pakking gaat nog wel eens lekken bij de X18XE en de X20XEV en dan heb je kans dat er olie op de uitlaat komt
19 maart 2014 om 21:54 #18225069Nee…het zijn volgens mij de uitlaat gassen die je ruikt.
Tijdens het rijden ruik je niets, alleen bij achteruit rijden en inparkeren.
Het is net of er een druppeltje o;ie bij de benzine komt, dat dan verbrand wordt.
Geen grote hoeveelheden, maar net genoeg on het irritant te laten zijn.
Soms als ik start, en het toerental terug loopt naar stationair, daalt het toerental naar 500 toeren, om dan weer op te komen naar de 900 toeren.
Heeeeeeel soms wil hij even niet starten, en start dan pas na 5 a 10 seconden doorstarten, maar dat is echt heel zelden het geval.
Normaliter start de auto probleemloos in een keer.20 maart 2014 om 07:40 #18225070achteruit rijdend rij je als het ware je eigen uitlaatgassen in maar eigenlijk zou dat niet naar olie moeten ruiken.
Wat tank jij in de Vectra? Die van mij deed op 95 hetzelfde als die van jouw, met 1 * een fles reiniger en BP 98 of in Duitsland 102 getankt te hebben is het schommelen in toerental over.
Sinds dien is het voor mij alleen maar 98, voordeel is wel van 1 op 12 is het nu 1 op 14 geworden gemiddeld qua verbruik.
20 maart 2014 om 12:31 #18225071Een fles reiniger ?
Hoe heet zo’n fles reiniger dan, kan ik het meteen gaan halen.20 maart 2014 om 16:06 #18225072@Stefan662 wrote:
Een fles reiniger ?
Hoe heet zo’n fles reiniger dan, kan ik het meteen gaan halen.Ik heb die van de halfords gebruikt:
http://www.halfords.nl/product/108551-wynss-injectie-cleaner-bezine-plus.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Heb dit flesje bij 30 liter bp ultimate 98 gedaan en was daar erg over de spreken.
20 maart 2014 om 16:38 #18225073Mooi… morgen even halen, en bijtanken met 98.
Baadt het niet, schaadt het niet.
Bedankt voor de info….Groet,
Stefan20 maart 2014 om 17:01 #18225074Hoi Stefan,
Weet niet hoeveel er nu nog in je tank zit maar zou hem zoveel mogelijk leeg rijden dat er bijvoorbeeld nog 10 liter in zit en er dan 20 liter bij tanken incl. dat flesje. Er staat voor een volle tank maar dat is voor een corsa bijvoorbeeld 40 liter en bij ons 60 liter.
Ik had met een liter of 30 het beste resultaat.22 maart 2014 om 00:28 #18225075Zal ik doen….desnoods duw ik hem naar de pomp ;)
22 maart 2014 om 08:02 #18225076Stefan is dat niet een klein beetje overdreven :jerry :jerry .
Laat maar weten of het geholpen heeft.
30 maart 2014 om 01:20 #18225077Afgelopen vrijdag 98 in de tank gegooid, en een fles reiniger erbij (injection plus van Winn’s).
Weet niet hoe lang het duurt voordat stank dan over is, maar hij stinkt nog steeds.
Auto rijdt prima, geen walm uit de uitlaat of zo.
Koelvloeistof helder, en loopt niet terug.
Motor raakt niet oververhit (tussen 80 en 85 graden).
Volgens mij lekt de klepdeksel pakking (bougies zijn nat van olie).
Kleppen deksel pakking maar vervangen dan ??
Was niet zo’n moeilijke klus geloof ik.Wat heb ik daar voor nodig ?
Groet,
Stefan30 maart 2014 om 17:07 #18225078Hoi Stefan, het reinigingsproces blijft doorgaan, na 100 km zou hij nog niet helemaal schoon zijn maar als je deze tank leeg heb moet het schommelen van je stationair toerental wel over zijn.
Bougies zijn dit nat aan buitenkant of net als bij een 2 takt zwart geslagen van de olie uit de motor?
Als hij zo lekt door je kleppendeksel dat alles van buiten nat word moet je dat wel zien aan de zijkant van je motor.30 maart 2014 om 17:21 #18225079Als je bougies nat zijn van de olie dan lekt idd je kleppendeksel.
30 maart 2014 om 21:06 #18225080In het How-To gedeelte bij 4 cilinder benzine motoren staat een omschrijving van Reinigen Gasklep, en opboren gaatje Carterventilatie, doe daar eens naar kijken.
Dat kan je Olieverbruik zelfs geheel naar nihil terugbrengen, zeker bij de X20XEV motor.
heb er hier een gehad, Extreem geval hoor, X18XE automaat Waarvan de Garage zei ja die motor is overleden.
Trok niet alleen de straat blauw, maar zelfs Heel de Wijk eromheen, als je m een keer Flink de sporen gaf.
Man komt bij mij, Motor liep perfect netjes stil, alleen die Gasklep, lag Verzopen in de motorolie (komt zo ook in de Verbrandings ruimten dus.Bleek inderdaad dat gaatje dicht te zitten, op de Gasklep, Dat was al zolang dat heel de Carterventilatiekamer in het Kleppendeksel verzadigd was met olie en Sludge.
Dus gaatje opgeboord, Klepdeksel gewisseld voor een goede Occasion, en het probleem was opgelost. Bijna niks aan olieverbruik meer.Willem
31 maart 2014 om 01:04 #18225081Ik dacht al, dat het het kleppendeksel/kleppendeksel pakking of gasklephuis is.
Had begrepen, dat als dat gaatje verstopt zit, het gasklephuis vacuüm zuigt, en dan olie aan gaat zuigen, dat dan verbrand, waardoor het gaat stinken.
Bougies zijn echt nat, alsof je ze even in de olie hebt gelegd, en ze er weer uit hebt gehaald.
De auto walmt niet, zet dus niet de hele buurt in de mist, maar die lucht vind ik niet zo lekker.
Had de how-to al gelezen, en wil dit gaan doen.
Het schoonmaken is niet zo’n klus, maar dat loshalen van de gaskabel en cruise control kabel.
Hoe gaat dat.
Zal je net zien, laat ik die kabel natuurlijk weer in de motor vallen of zoiets, en natuurlijk zo, dat ik er niet meer bij kan… :swear
Dat gasklephuis zit met vier torx boutjes vast.
Slangetjes loshalen, lucht slang en stekkertje.
Pakking lmm is te halen bij Brezan ?
Nog even een goede uitleg voor het loshalen van de kabels, en ik ga aan de slag…Mocht ik de klus toch niet aandurven, kan ik dan bij een mede Opel fanaat aankloppen, om mij daarbij te helpen.
Woon in Amsterdam.Stefan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.