Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Auto schiet in noodloop, P0100, turbo vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 september 2012 om 08:42 #17252395
Dag mensen,
Rookontwikkeling
Waarschijnlijk is mijn turbo naar de knoppen. Auto begint bij regeneratie hevig (lees HEVIG!!!) te roken onder de motorkap vandaan en ik ruik continue een stank geur in de auto. Als hij in de regeneratie modus zit, kan ik letterlijk niet stilstaan, zonder de auto af te zetten. Ik ben naar de garage geweest (opel…) en hij heeft een geforceerde regeneratie uitgevoerd. Meneer vermeldde dat mijn slang van de warmtewisselaar lekte (oliekoeler) en op de uitlaat terecht kwam, waardoor de rook ontwikkeling onstaat. Nou slang vervangen, probleem uiteraard niet verholpen. Tevens lekte er ook wat diesel onder me dieselfilter op de uitlaat, wat het ook zou kunnen zijn. Maar dat is het ook niet..
Andere Garagist bezocht en die vermeld dat het hoogstwaarschijnlijk of mijn spruitstuk is waar een barst in zit, of de turbo naar de knoppen is. Dus de auto staat nu bij de garage op de brug en ik wacht op een telefoontje voor de uitslag.
Noodloop
Tevens schiet de auto in de 4e versnelling bij volgas rondom de 4000 tpm in zijn noodloop, bij 5 is dit iets eerder en bij 6 al rond de 3200 tpm. Ik heb hem uit laten lezen terwijl deze in de noodloop zat en de uitslag was Turbodruk te laag.Zijn jullie bekend met bovenstaande problemen? Ik neem aan dat beide problemen met elkaar te maken hebben.
Turbo
Stel dat mijn turbo naar de knoppen is. Is het dan mogelijk een een turbo van de 120/150pk versie DT(H) op mijn DTL te schroeven (8klepper 100pk). Auto is namelijk gechipped naar +- 165 pk, 340 nm.Spruitstuk
Had enigszins iets gelezen dat dit een zwak onderdeel zou zijn bij deze motoren, duur geintje?Reactie van de garage
Spruitstuk is op 2 plaatsen gescheurd, dus moet vervangen worden, maar deze blijkt vast te zitten aan de turbo. Dus beide onderdelen moeten vervangen worden (!!) Klopt dit? Kan het bijna niet geloven wat voor kosten dit met zich mee zal brengen.
Alvast bedankt voor jullie reacties….UPDATE
Nou, was weer leuk. Nieuwe turbo gemonteerd incl. spruitstuk aangezien deze eraan vast zit (kosten € 840,-) + een pijpje van € 220,- die volledig doorroest was (aan de voorkant van je motor, koelvloeistof loopt hierdoorheen). Al met al een groffe € 1200,- verder. Het probleem van het roken is opgelost, aangezien er 3 grote scheuren in mijn spruitstuk zaten en de turbo veel roet uitstootte. Maar eens kijken waar ik de oude turbo kwijt kan.
Het tweede probleem, dat de auto in noodloop springt, is helaas NIET verholpen. Ik heb geen flauw idee wat ik kan doen. Ik ga hem nogmaals uit laten lezen, maar mijn gevoel zegt dat het nog steeds de zelfde melding (turbodruk te laag) gaat aangeven. Kan er ook niets over terugvinden op Google. Forte erin gegooit in de hoop dat een (bijna) verstopte DPF de oorzaak zou kunnen zijn. Turbo booster sensor opnieuw schoongemaakt, maar het probleem is er nog steeds…. Weet niet meer wat ik moet doen.
20 september 2012 om 11:48 #18067569pffff laten chippen van 100PK naar 165pk. Dat is een mega verschil zeg. Heb je dit ook op een rollerbank getest? Lijkt me namelijk een beetje te veel van het goede.
Een andere turbo monteren heeft geen zin omdat een DTL een hele andere computer heeft en dus niet zomaar over te zetten is lijkt me. De DTH zal een fariabele turbo zijn
wat jouw DTL niet is dus denk ik dat het geen enele zin heeft. Maar dat kan ik helaas niet met 100% zekerheid zeggen.Succes met je probleem. maar turbo kapot gaat je helaas veel geld kosten en een spruitstuk is ook niet goedkoop.
20 september 2012 om 11:55 #18067570Auto heeft op de rollerbank gestaan ja, uitslag 162,9pk/336 nm. Hij was al getuned naar 120 pk (auto van de ministerie van xxxx) geweest, dus vanaf 120 eigenlijk naar 160+ pk gechipped. Zou niet ‘Overdreven’ moeten zijn vanwege het feit dat de motor hetzelfde is als de 120pk versie 8 klepper. Anders zou de sprong van 100 naar 165 idd erg groot zijn.
Het overzetten van de turbo’s doelde ik eigenlijk meer op het feit, dat als ik een grotere turbo erop zet, dat die het vermogen wat beter aan kan, ipv weer een ‘normale’ turbo te monteren. Hebben jullie enig idee of de turbo van de 120 pk 8V versie verschilt van de 100 pk versie?
20 september 2012 om 12:10 #18067571een grotere tubo spoel meestal ook langzamer op ,waardoor je minder koppel onderin heb en, meer bovenin.
20 september 2012 om 12:13 #18067572Klopt idd, gevolg is meer turbo lag, net als met een grotere intercooler het geval is, het gaat mij nu dan ook meer om het ‘heel houden van’ ipv, nog meer vermogen en betere reactie.
23 september 2012 om 17:05 #18067573UPDATE
Nou, was weer leuk. Nieuwe turbo gemonteerd incl. spruitstuk aangezien deze eraan vast zit (kosten € 840,-) + een pijpje van € 220,- die volledig doorroest was (aan de voorkant van je motor, koelvloeistof loopt hierdoorheen). Al met al een groffe € 1200,- verder. Het probleem van het roken is opgelost, aangezien er 3 grote scheuren in mijn spruitstuk zaten en de turbo veel roet uitstootte. Maar eens kijken waar ik de oude turbo kwijt kan.
Het tweede probleem, dat de auto in noodloop springt, is helaas NIET verholpen. Ik heb geen flauw idee wat ik kan doen. Ik ga hem nogmaals uit laten lezen, maar mijn gevoel zegt dat het nog steeds de zelfde melding (turbodruk te laag) gaat aangeven. Kan er ook niets over terugvinden op Google. Forte erin gegooit in de hoop dat een (bijna) verstopte DPF de oorzaak zou kunnen zijn. Turbo booster sensor opnieuw schoongemaakt, maar het probleem is er nog steeds…. Weet niet meer wat ik moet doen.
25 september 2012 om 08:24 #18067574Laat hem eens uitlezen en ook de turbodruk laten meten.
Misschien is je turbodruk sensor overleden
25 september 2012 om 08:27 #18067575De laatste keer (voor vervanging turbo) kwam er de melding ‘Turbodruk te laag’ tevoorschijn. Ik zal hem nogmaals laten uitlezen, wanneer deze in noodloop schiet. Enig idee hoe duur zo’n ‘Turbobooster’ is?
Ps.
Dan heb ik het over deze sensor, http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-inlaatspruitstuk-vacuumsensor-oe-ref-6238210.html
27 september 2012 om 07:24 #18067576UPDATE
Nou, gisteren uitgelezen en de foutcode was P0100. Na wat research schijnt dit de MAF te zijn , Mass Air Flow, luchtmassameter. Tijdens het rijden gekeken of deze naar behoren werkt (naar de waardes) en het schijnt allemaal in orde te zijn. Foutcode gewist in de hoop dat hij niet meer terug zou komen, maar helaas. Nog steeds schiet de auto in noodloop bij de 4e, 5e en 6e versnelling, volgas tussen de 3000-4100 tpm (6e eerder, 4e later) en begint het service lampje te branden (auto met een sleutel). .
Tevens geeft de auto bij normaal rijgedrag telkens het servicelampje aan, maar gaat binnen 1 sec. weer uit.
Ik ben ten einde raad..
27 september 2012 om 09:37 #18067577Ben bang dat het de ECU dan wel is kan zijn.. :hmmz
27 september 2012 om 09:42 #18067578Maak me nou niet bang! Dat zal toch niet zo snel.
Ik merk wel dat als ik 15% gas geef in bijvoorbeeld de 3e versnelling, de auto wat hapert. Niet heel overdreven, maar hij houdt wel degelijk wat in. Gister had ik dit voortdurend in z’n noodloop, 6e versnelling, 110-120, 10-15% gas, tijdens acceleratie.
27 september 2012 om 14:11 #18067579bij me astra g hebk net hetzelfde probleem
ook foutcode p0100
luchtmassameter vervangen
lambasondes vervangen gasklephuis vervangen
probleem niet opgelost
ecu dood :) ale dood ik rijd er nog altijd mee rond alleen dat hij hapert in de hoge toeren :)
maarja niet meer in hoge toere trekke dan merk ik er niks van :)27 september 2012 om 14:20 #18067580Pff, ben benieuwd of er toch iemand met een OPCOM apparaat hier in de buurt zit, waarbij ik hem kan laten uitlezen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst daarvan. Mijn ecu zal ik niet zomaar vervangen (lees: kosten…)
27 september 2012 om 14:35 #18067581daarmee is de mijne ook niet vervangen is me een te duur grapje hoor
miss dat ik hem ooit wel laat vervangen maar zolang het probleem niet erger word blijf ik er gewoon mee rijden hoor27 september 2012 om 14:42 #18067582Begrijp ik, het punt is dat ik de auto particulier wil verkopen. In deze staat wil ik dat uiteraard niet doen.
27 september 2012 om 18:50 #18067583ow je wil hem verkope dan ist het zeer zeker kut als het nu nog was voor jezelf dan rendeerde het wel maar als je hem wegdoet das jammer van het geld dan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.