Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › audio afstellen + advies nieuwe sub
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2011 om 07:26 #17230487
goede dag,
Ik heb een astra g 3 deurs.
Heb er rondom polkaudio speakers in zitten. voor een combo, achter een 2 weg. ze zitten alle op de orginele plek, en heb alles zoveel als mogelijk gedempt met dynamat.speakers zijn overigens nog onversterkt aangesloten.
achterin ligt een audioson monoblock, met daarop een dubbele 12” kicker gepoort.ik heb een alpine radio, met heel veel instellingen erop waar je niet blij van wordt, o.a vertraging etc.
ik kom hier dus niet uit, en vroeg mij zo af of er iemand is die dat voor mij kan uitleggen/doen.
ik heb zo niet alle gegevens bij de hand, zal dat vanmiddag even opzoeken (types etc)ik wil de speakers evengoed nog wat laag laten geven, met name voor, en op dit moment vind ik de compo teveel hoog geven, hij wordt op hoog volume vrij schel.
gr, robert
aangezien ik een nieuwe bodum wil maken, met daarin de 2 versterkers. moet ik bijna een nieuwe sub aanschaffen, wil dit sowieso wel stiekem, aangezien ik niet zoveel ruimte meer heb.
nu heb ik zelf deze:
normaal is de kofferbak leeg hoor:)dit is een dubbele 12” kicker, 800 rms, 1600 mx. gepoort.
nu zoek ik 1 enkele sub, die deze sub kan evennaren. of zelf beter is.
het liefst al een sub die in een kist zit.
de vervanger moet ook ongeveer even hard gaan, je bent het toch gewend he:)ik heb deze versterker:
http://www.rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=5532&hoofdgroep=7&subgroep=136zelf zat ik wel weer aan kicker te denken.
zoiets als dit:
http://www.rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=9527&hoofdgroep=8&subgroep=119
http://www.rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=9512&hoofdgroep=8&subgroep=119weet iemand hoe deze presteren?
de dubbele kicker gaat trouwens niet helemaal weg, die komt weer in een 2de toekomstige auto5 januari 2011 om 12:26 #17789413Tijd afstellen (fase hoek) gaat eigenlijk aleen helemaal goed met meet apparatuur, zoals een laptopje van Apple met een progje als Fuzzmeasure en een i/o soundcard en meetmic. Dus als je radio zelf niet een meetmic. functie heeft en je moet dit op het gehoor doen kan het vrij lastig worden.
Het idee is dat de speakers allemaal mooi in fase staan en elkaar dus niet gaan tegen werken, want immers is 180 graden uit fase een volledige opheffing van het geluid uit twee speakers, net als een speaker zonder kast er omheen. Dit is theoretisch… Dan is dit ook nog een effect wat niet lineair is en je speakers doen dit acoustisch en electrisch. De eventueel gebruikte passieve filter onderdelen doen dit ook nog eens, en de versterker en de bron etc. etc. Dus hoe aan het einde van het verhaal de fase werkelijk is kun je alleen meten. En dan is het nog steeds niet gelijk op alle frequenties….
Laat het een geruststelling zijn dat 100% perfectie dus ook nooit gehaald zal worden, simpelweg omdat als jij ergens anders gaat zitten er opnieuw geen bal meer van klopt. Het zal altijd een benadering blijven waarbij compromissen gesloten worden.
Het is op zich wel geinig dat het er op zit, maar ik begrijp ook heel goed dat jij en zo’n 99,9% van de gemiddelde gebruikers er alleen maar nerveus van wordt….
6 januari 2011 om 08:38 #17789414ja, behoorlijk nerveus.
aangezien de radio er al enkele keren eruit is geweest, en dus de intstellingen terug gaan naar 0.
3 keer ben ik geweest bij ron de vries, om opnieuw af te stellen.
maar nu wil ik het eigenlijk zefl doen, omdat het de laatste keer niet goed was gedaan.zodirkt de subwoofer weer aansluiten.
dan proberen wata af te stellen.6 januari 2011 om 11:14 #17789415Het gaat het meest hoorbaar mis bij de lage tonen en een simpele manier om te testen is te faden tussen de sub en de ‘voorspeakers’ en als het laag toeneemt bij faden naar 1 van beide gaat er iets niet goed. Soms helpt het om het eerst eens in de uiterste standen te zetten om een idee te krijgen van hoe het vooral niet moet, dan heb je een beetje beter idee van hoe of wat.
7 januari 2011 om 13:06 #17789416nou, lekker begin, wou alles aansluiten, blijft de condensator vonken, oftewel, harstikke dood.
ben je lekker mee dan, aangezien ik nog meer problemen hebb met de astra, kon dit er ook nog wel bij.
zo proberen de versterker aan te sluiten.8 januari 2011 om 08:11 #17789417Als zo’n ding lang stil gelegen heeft moet je hem ook laaaaannngggzzzaaaamm opladen weer de eerste keer…
Dat heet ‘formeren’ Dit kan bijv. door de stroom te begrenzen naar de
condensator met een weerstand (bijv. 5 watt 220 ohm) Of een binnenverlichtings lampje in serie. Of nog beter met een lab voeding…8 januari 2011 om 11:58 #17789418klopt, er zit zo’n klein weerstand dingetje bij met 1 klem aan weerkanten, deze moet je tussen je zekering houder doen in die plus kabel bij je accu.
dan aansluiten, en een paar minuten auto laten draaien, dan kan je hem zo aansluiten8 januari 2011 om 19:54 #17789419Ok… Tja, die dingen hebben ook helaas geen heel hoge levensduur. Vooral als ze stil liggen…
Reden te meer om gewoon zelf een rijtje kleinere hoge kwaliteit condensatoren toe te passen.
Nichicon heeft meen ik condensatoren die 10000 uur doen voor een redelijke prijs. Of was het Rubycon…. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.