Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra Z16let olielekkage
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 september 2025om 17:03 door
astrid_fahrer.
-
AuteurBerichten
-
1 september 2025 om 10:23 #18559405
Goedemiddag,
Vorige week een astra H gtc 1.6 turbo opgehaald, met z16let motor.
Volgens de eigenaar was de motor in de soep gelopen, kon deze voor een prikkie overnemen. Het was de bedoeling om wat carrosserie delen over te zetten op de auto van mijn zoon, paar keer schade gereden.
Symptomen waren tikken van de motor, en geen vermogen meer.
Nieuwsgierig als ik ben, vanmorgen een inspectie gedaan van de motor. Alles zit aan de onderzijde onder de olie, oorzaak is een kapotte slang. Volgens mij is deze van de turbo, zie foto’s.
Mijn vraag aan het forum is, als er nog mee gereden is op lage snelheid, hoever weet ik niet, geeft dit dan onherstelbare schade?
En kan iemand aan de hand van de foto’s mij van een artikelnummer voorzien.
De slang is gebarsten en verdwenen. plastic spruitstuk verdwijnt in het carter, deze is gesmolten. Is ook ap
art.
Groeten
Sjaak
3 september 2025 om 17:01 #18559471Zit er uberhaupt nog olie in het carter?
Als de motor te lang zonder olie gelopen heeft dan kan het binnenin al de nodige schade hebben aangericht.
Je weet het pas wanneer je het probeert. De motor is toch al afgeschreven toch?Zo op de foto’s lijkt het de olie retour leiding die van de turbo naar het carter loopt.
Als hij echt is gesmolten dan is er wel iets heel extreems gebeurt maar zo aan het uiterlijk te zien is hij ook niet meer origineel wellicht?Artikelnummers zijn:
OE 55 574 129 — OPEL / SAAB
OE 55 565 719 — OPEL
OE 55 565 717 — OPEL
OE 55 555 559 — OPEL
OE 55 355 621 — OPEL
OE 06 50 057 — OPEL3 september 2025 om 19:20 #18559472Bedankt voor je bericht, via 7zap heb ik een tekening gevonden van de losse onderdelen.
Artikelnummer wat jij doorgaf heb ik besteld. Inclusief de oliepeilstoktrechter.
Op de tekening zie ik dat de slang vastzit met 2 klemmen, vermoed dat er een modificatie is geweest.Bij het starten kwam er nog wel olie uit de tturbo, brandweer was nog net niet uitgerukt hele straat stond blauw van de rook. volgende week de nieuwe slang monteren en wie weet valt de schade mee.
Gr
Danny
4 september 2025 om 09:04 #18559476Hij zal inderdaad vast wel lekker als rookmachine gewerkt hebben ja
Je hebt zomaar kans dat het volledige inlaat en/of uitlaat traject ook vol zitten met olieresten dus er kunnen nog meer gevolgen zijn.
Maar als je het niet probeert weet je ook niks inderdaadSucces! Ben benieuwd of hij een verassing gaat geven en beter gaat lopen als gedacht.
12 september 2025 om 11:56 #18559532Olie er uit en carterpan er af halen. Dan kan je zien of er metaal slijpsel in ligt.
Met de pan er af kan je ook de drijfstanglagers bekijken eventueel.
14 september 2025 om 16:13 #18559565Eindelijk de olieretour slang en de oliepeilstoktrechter binnen. De retourslang was zo gemonteerd, Helaas moet voor de oliepeilstoktrechter de turbo eraf of los en aan de kant, ziet eruit als veel werk.
Ik denk dat ik een tijdelijke slang aan de retourslang knoop en deze rechtstreeks het carter in laat lopen, volgens specificaties moet er 4,5ltr olie in. Kwestie van aftappen en vullen, dan zou ik safe moeten zitten.
De spruit van de trechter heb ik uit het carter gekregen, was aardig gesmolten. Gekeken met een rietje of er nog olie inzat, tot mijn verbazing zit er nog een cm of 3 in het carter. Ziet er dus hoopvol uit.
Wordt vervolgd
22 september 2025 om 16:00 #18559644Helaas, slang aangesloten, olie gevuld, kwam een hoop herrie onder de kap vandaan. Zal vermoedelijk het gebrek aan smering zijn geweest.
Ga er verder geen energie insteken, wordt een enkeltje sloop.
Gr
Sjaak
22 september 2025 om 17:03 #18559645Helaas. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Jammer dat hij het niet stiekem beter als verwacht deed en toch weer aan het goed lopen kwam. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.