Astra Z16let olielekkage

Forumindex Forums Modellen Astra Astra Z16let olielekkage

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    sjaakieo
    Deelnemer

Goedemiddag, 

Vorige week een astra H gtc 1.6 turbo opgehaald, met z16let motor.

Volgens de eigenaar was de motor in de soep gelopen, kon deze voor een prikkie overnemen. Het was de bedoeling om wat carrosserie delen over te zetten op de auto van mijn zoon, paar keer schade gereden.

Symptomen waren tikken van de motor, en geen vermogen meer.

Nieuwsgierig als ik ben, vanmorgen een inspectie gedaan van de motor. Alles zit aan de onderzijde onder de olie, oorzaak is een kapotte slang. Volgens mij is deze van de turbo, zie foto’s.

Mijn vraag aan het forum is, als er nog mee gereden is op lage snelheid, hoever weet ik niet, geeft dit dan onherstelbare schade?

En kan iemand aan de hand van de foto’s mij van een artikelnummer voorzien.

De slang is gebarsten en verdwenen. plastic spruitstuk verdwijnt in het carter, deze is gesmolten. Is ook ap20250830_15330520250830_15330120250830_153313art.

Groeten

Sjaak

astrid_fahrer
      Deelnemer

Zit er uberhaupt nog olie in het carter?
        Als de motor te lang zonder olie gelopen heeft dan kan het binnenin al de nodige schade hebben aangericht.
        Je weet het pas wanneer je het probeert. De motor is toch al afgeschreven toch? ;-)

Zo op de foto’s lijkt het de olie retour leiding die van de turbo naar het carter loopt.
        Als hij echt is gesmolten dan is er wel iets heel extreems gebeurt maar zo aan het uiterlijk te zien is hij ook niet meer origineel wellicht?

Artikelnummers zijn:

OE 55 574 129 — OPEL / SAAB
        OE 55 565 719 — OPEL
        OE 55 565 717 — OPEL
        OE 55 555 559 — OPEL
        OE 55 355 621 — OPEL
        OE 06 50 057 — OPEL

sjaakieo
        Deelnemer

Bedankt voor je bericht, via 7zap heb ik een tekening gevonden van de losse onderdelen.

Artikelnummer wat jij doorgaf heb ik besteld. Inclusief de oliepeilstoktrechter.

Op de tekening zie ik dat de slang vastzit met 2 klemmen, vermoed dat er een modificatie is geweest.Bij het starten kwam er nog wel olie uit de tturbo, brandweer was nog net niet uitgerukt hele straat stond blauw van de rook. volgende week de nieuwe slang monteren en wie weet valt de schade mee.

Gr

Danny

astrid_fahrer
          Deelnemer

Hij zal inderdaad vast wel lekker als rookmachine gewerkt hebben ja ;-)

Je hebt zomaar kans dat het volledige inlaat en/of uitlaat traject ook vol zitten met olieresten dus er kunnen nog meer gevolgen zijn.
            Maar als je het niet probeert weet je ook niks inderdaad :-)

Succes! Ben benieuwd of hij een verassing gaat geven en beter gaat lopen als gedacht.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.