Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra voor het slepen van Caravan onder de 700kg, waar op le
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 februari 2010 om 01:18 #17217981
Hoi Allen,
Ik en een vriend zoeken nu naar een simpel astra-fje, die een Caravan van 700kg kan trekken. (Met rem systeem)
Kortom, hij moet de caravan kunnen sleuren zonder dat hij er dood van gaat. Dus zo min mogelijk slijtage aan de motor. Hij mag sloom zijn, hoeft in principe maar 1 keer per jaar de caravan ongeveer 100~200km te trekken (van stalling naar camping).
Wij zitten te kijken naar een 3-deurs astra van 92~97. Met een c16nz, x16sz of x16szr. De 70~75pk motors. Zouden deze motors de caravan van 680kg kunnen trekken zonder slijtage?
En de auto moet niet meer wegen dan 1050kg ivm. maandlasten.
De kosten van zo’n evt. astra moet niet te veel worden. Dus we hebben een budget van onder de 650 euro inc apk gesteld. Hiervoor zijn redelijk wat astra’s te vinden van bj 94 dus we gokken wel prijs te schieten.
(ps, Evt wat zou een trekhaak los kosten? 30, 50, 75 euro waar moet je aan denken?)
Alvast bedankt,
Aapje & Jamms27 februari 2010 om 12:21 #17621738Hoi,
Het max trekgewicht van een Astra f 1.6 is dacht ik 1250 kg.
Houd er wel rekening mee waar je heen wilt.
Ga je over de pyreneeen naar SPanje, dan kun je het daar best zwaar krijgen.
Belaad de auto niet teveel achterin en verdeel de bagage inde caravan zo goed mogelijk.
Leg het meeste gewicht op de wielen en zorg voor een disseldruk van 75kg. Zo zorg je ervoor dat je auto goed op de weg ligt en voldoende grip op de voorwielen heeft.
Zorg ervoor dat de auto goede! remmen heeft, je zult ookal remt de caravan zelf stevig moeten remmen.
Zorg ook dat de koeling van de auto goed is.
Zet eventueel een extra schakelaar tussen de koelfan zodat je deze aan kunt zetten als de motor te warm wordt.Een trekhaak heb je volgens mij wel rond door 50 – 75 euro.
Kijk hierbij wel even naar de stekkerdoos welke erop moet, 7-polig of 13-polig (ligt aan de caravan.)Suc7 ermee
27 februari 2010 om 13:14 #17621739ER STAAT BIJ MIJ IN DE STRAAT EEN GEHEEL GAVE ASTRA 16 I TE KOOP V DEURS SEDAN TOP GAAF 140.000KM BJR 96/77 IS EEN CLS UITVOERING PRIJS ZO ROND DE 1200 € zal best bespreekbaar zijn IS ECHT HEEL MOOIE STRAKKE GAVE AUT.DONKER GROEN METALIC MET GROEN GETIND GLAS HEEL LUXE INTERIEUR EN ABSOLUUT GEEN ROEST. mij maakt het geen reet uit is niet van mij vandaar dat ik het zo breng ,trekhaak van internet marktplaats voor een paar tientjes en je bent klaar ,,is onberispelijk stukje auto .staat in hoofddorp zal ff het telefoon nr na zien .
GOEDE BANDEN achter nieuw voor netjes NIEUWE UITLAAT ECHTER GEEN TREKHAAK
MAAR DAT IS UUYRTJE WERK ZIT ER ZO ONDER. en dit is een stabiel stukje auto om die caravan te verijden en heb je toch een leuke nette erg luxe auto verder .BERT
27 februari 2010 om 13:27 #17621740zo ff wezen kijken is echt een plaatje kenteken PH-XT-06
EN HET TEL NR WAT ER OP STAAT 0616543931 .Zit geen deukje of krasje aan dat ding .
Bert27 februari 2010 om 13:46 #17621741Heb met een Astra 16XEL zeker 10 keer een aanhanger oud ijzer, totaal gewicht meestal 3500 kg.
Kon die makkelijk aan, alleen weet niet of hij het steeds op prijs stelde.
Maar je moet natuurlijk ook niet met piepende banden wegrijden enzo :P27 februari 2010 om 17:57 #17621742@astropel, Koeling is een goede tip, dankje. Evenals de verdeling van de bagage. Hij hoeft per keer alleen van Arnhem naar Eindhoven in principe dus, veel hellingen e.d. krijgt hij niet mee te maken. Tripjes blijven veelal binnen NL.
@Famempeters, geen interesse. Te duur, want hij hoeft niet perfect en krasvrij te zijn… Mag best her/der deuken in de auto zitten gezien het uiteindelijke doel van ‘t autootje alleen slepen is. (Alles met hoofdletters typen is schreeuwerig btw.)
@ColinH, luchtweerstand van een aanhanger valt natuurlijk mee tegenover een Caravan :) Daarbij is je 16XEL een 100pk blok. Maar kon je wel in z’n 5de versnelling 90 ermee rijden? (daarbij als ze je gepakt hadden met die 3500 kg had je ‘t wss terplekken kunnen overladen e.d. want zoiets krijgt je Astra nooit met een nood-stop stil :P)27 februari 2010 om 20:17 #17621743@ColinH, luchtweerstand van een aanhanger valt natuurlijk mee tegenover een Caravan :) Daarbij is je 16XEL een 100pk blok. Maar kon je wel in z’n 5de versnelling 90 ermee rijden? (daarbij als ze je gepakt hadden met die 3500 kg had je ‘t wss terplekken kunnen overladen e.d. want zoiets krijgt je Astra nooit met een nood-stop stil :P)
Heb ook geen E, maar risico’s nemen houden het spannend..
Heb geloof ik wel 90 gereden, maar geen idee of het in z’n 5 was. Denk het wel, ik schakel vrij vroeg.
28 februari 2010 om 11:34 #17621744ik heb ook een keer met me 1,7DTL 68pk 2700kg kiezelsteentjes getrokken, ging ook vrij goed.
Ging wel niet harder als 50km/u over de weg als ik aan de rem moest komen.28 februari 2010 om 11:54 #17621745Aapje.
ik heb hoofd letters gebruikt om je opmerkzaam te maken op echt een in top staat verkeerende auto als liefhebber en Opel monteur .waar ik van weet dat hij dik onder de 1000€ weg gaat.
en dan denk ik zo maar dat zo,n tip zeker niet verkeerd is .maar jij vind het verbeteren van iemand zijn bericht belangrijker dan een ??tip van een forum lid en Opel gek eerste klas.
het was ook met die hoofd letter ff de bedoeling om dat efect even te hebben ik persoonlijk zou het op prijs stellen als ik een beperkt budced heb en ik zoek wat rond de €700 en ik krijg een tip van een liefhebber dat er een wagen bespreekbaar staat en dat ding ?? voor een €900 zou hebben die perfect is en voor € 650/700 zo uit de krant of zo weet je niet wat je koopt ??TOCH ,
deze auto heeft nieuwe koppeling ,uitlaat geheel nieuw en banden dik in orde met verse Apk dus was een goed bedoelde tip een auto mogelijk zonder gekke dingen .
.is al eens vaker over gezeurd we zijn ik als ouder 60 jaar geen type wonders ,maar bij deze word je zeer vriendelijk bedankt.
maar ik denk dat jij goedbedoelde hulp niet begreep .op dit bericht hoef je geen kritiek te hebben is geheel volgens de Nederlandse taal normen.op het woordje TOCH na
Bert
28 februari 2010 om 12:09 #17621746origineel gepost door Aapje
@astropel, Koeling is een goede tip, dankje. Evenals de verdeling van de bagage. Hij hoeft per keer alleen van Arnhem naar Eindhoven in principe dus, veel hellingen e.d. krijgt hij niet mee te maken. Tripjes blijven veelal binnen NL.Ik zou persoonlijk kijken voor een 1.6 16V minimaal, daar deze toch een bekkie meer koppel heeft en dus makkelijker het gewicht kan verplaatsen.
@Famempeters, geen interesse. Te duur, want hij hoeft niet perfect en krasvrij te zijn… Mag best her/der deuken in de auto zitten gezien het uiteindelijke doel van ‘t autootje alleen slepen is. (Alles met hoofdletters typen is schreeuwerig btw.)Bert is wel een betrouwbaar mens, ik ken m persoonlijk, hij zal niemand wat laten doen of aanschaffen zonder kennis ervan te hebben, Wees blij dat er mensen als hem zijn.
@ColinH, luchtweerstand van een aanhanger valt natuurlijk mee tegenover een Caravan :) Daarbij is je 16XEL een 100pk blok. Maar kon je wel in z’n 5de versnelling 90 ermee rijden? (daarbij als ze je gepakt hadden met die 3500 kg had je ‘t wss terplekken kunnen overladen e.d. want zoiets krijgt je Astra nooit met een nood-stop stil :P)X16XEL
Met deze motor zal je makkelijker in 5 kunnen rijden dan met een C16NZ of X16SZ motor, daar het koppel veel hoger is van deze motor 132-135Nm (X16SZ-C16NZ) tov 155Nm van de X16XEL, en dat zal een stuk zuiniger gaan ook.28 februari 2010 om 12:37 #17621747origineel gepost door astropel
Hoi,Het max trekgewicht van een Astra f 1.6 is dacht ik 1250 kg.
Houd er wel rekening mee waar je heen wilt.
Ga je over de pyreneeen naar SPanje, dan kun je het daar best zwaar krijgen.
Belaad de auto niet teveel achterin en verdeel de bagage inde caravan zo goed mogelijk.
Leg het meeste gewicht op de wielen en zorg voor een disseldruk van 75kg. Zo zorg je ervoor dat je auto goed op de weg ligt en voldoende grip op de voorwielen heeft.
Zorg ervoor dat de auto goede! remmen heeft, je zult ookal remt de caravan zelf stevig moeten remmen.
Zorg ook dat de koeling van de auto goed is.
Zet eventueel een extra schakelaar tussen de koelfan zodat je deze aan kunt zetten als de motor te warm wordt.Een trekhaak heb je volgens mij wel rond door 50 – 75 euro.
Kijk hierbij wel even naar de stekkerdoos welke erop moet, 7-polig of 13-polig (ligt aan de caravan.)Suc7 ermee
Uhm 1250 kilo is wel beetje veel me f gsi 2.0 16v 150 pk mog 1200 kilo trekken denk dat een 1.6 net 1000 kg mag trekken
En trekhaak monteren is appeltje eitje ik had hem er idd ook binnen een uur eronder hangen en aangesloten:D
Groetjes
28 februari 2010 om 12:37 #17621748Aapje, waarom haal je niet een 1.8 of 2.0 8 klepper.
Betrouwbare, sterke en koppelrijke motoren.16V is leuk allemaal, maar de term klinkt lekker modern, dus de prijs is dan vaak ook weer ‘moderner’ maar tegelijkertijd zou ik ‘n 1.6 16v voor onder de 650 niet kopen. Volgens mij haal je dan iets wat ze laatste levens adems uitkucht… via het carter
28 februari 2010 om 12:46 #17621749Zeker niet verkeerd die tip hoor, maar kwam bij mij meer over alsof je een auto aan mij aan wou smeren door het hoofdletter gebruik.
Je snapt mij toch ook wel dat ik niet bedoelde te zeuren over taalgebruik e.d. Het kwam gewoon over als of je op de markt staat te schreeuwen dat je een auto te verkopen hebt… Zat ik niet op te wachten.
En daar zat ik bij het openen van dit topic niet op te wachten. Wou meer weten waarop we moeten letten zodra we een auto aanschaffen voor dit doel.
Aan de andere kant, als je zelf al zegt dat ze wel willen zakken in de prijs e.d. Dan valt ie wel weer in de overweging. Maar we hebben al een waslijst met goede auto’s gezien. We wilde alleen weten welk motortype en vermogen nou het meeste geschikt is voor het slepen van een caravan. Vandaar dit topic.
@ Wim-v6, je beantwoord daarmee dus precies wat ik vroeg. De 16v is dus beter geschikt voor ons doel. Nu nog even doorzoeken naar een 16v die niet zwarte rook uit de uitlaat poept zodra je weg rijd… (jammer genoeg niet veel te vinden hebben we al gemerkt)
Vandaar dat we al zaten te kijken of een x16sz / x16szr e.d. niet ook geschikt waren. Die zijn vaker te vinden in een goede staat.
origineel gepost door Jerremy
Aapje, waarom haal je niet een 1.8 of 2.0 8 klepper.
Betrouwbare, sterke en koppelrijke motoren.16V is leuk allemaal, maar de term klinkt lekker modern, dus de prijs is dan vaak ook weer ‘moderner’ maar tegelijkertijd zou ik ‘n 1.6 16v voor onder de 650 niet kopen. Volgens mij haal je dan iets wat ze laatste levens adems uitkucht… via het carter
Jammer genoeg is het vinden van een 2.0 8v, die nog niet geheel weg gerot is ook niet makkelijk :)
We hadden al een kadett-e gezien met een 1.8 motor, 5-deurs. Die staat op dit moment ook in de overweging.
28 februari 2010 om 12:49 #17621750Ivm met de wegen belasting hij zoekt een auto voor 1 keer in het jaar een caravan te trekken en dus onder de 1050 kg.
greetz
28 februari 2010 om 12:50 #17621751origineel gepost door zetos
Ivm met de wegen belasting hij zoekt een auto voor 1 keer in het jaar een caravan te trekken en dus onder de 1050 kg.greetz
Ook dat ja, de auto is bestemd voor iemand die in hartje denhaag woont. En daar eigenlijk alles verder op de fiets doet. Verder zou de auto in Arnhem bij z’n ouders komen te staan waar hij soms als boodschappen auto komt…
Dus uiteindelijk blijft ‘t doel vooral die caravan sleuren.
28 februari 2010 om 13:04 #17621752origineel gepost door Aapje
origineel gepost door Jerremy
Aapje, waarom haal je niet een 1.8 of 2.0 8 klepper.
Betrouwbare, sterke en koppelrijke motoren.16V is leuk allemaal, maar de term klinkt lekker modern, dus de prijs is dan vaak ook weer ‘moderner’ maar tegelijkertijd zou ik ‘n 1.6 16v voor onder de 650 niet kopen. Volgens mij haal je dan iets wat ze laatste levens adems uitkucht… via het carter
Jammer genoeg is het vinden van een 2.0 8v, die nog niet geheel weg gerot is ook niet makkelijk :)
We hadden al een kadett-e gezien met een 1.8 motor, 5-deurs. Die staat op dit moment ook in de overweging.
Ah ja dat is ook zo. En die Kadett is nog wel een beetje roest vrij ?
28 februari 2010 om 13:05 #17621753origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door Aapje
origineel gepost door Jerremy
Aapje, waarom haal je niet een 1.8 of 2.0 8 klepper.
Betrouwbare, sterke en koppelrijke motoren.16V is leuk allemaal, maar de term klinkt lekker modern, dus de prijs is dan vaak ook weer ‘moderner’ maar tegelijkertijd zou ik ‘n 1.6 16v voor onder de 650 niet kopen. Volgens mij haal je dan iets wat ze laatste levens adems uitkucht… via het carter
Jammer genoeg is het vinden van een 2.0 8v, die nog niet geheel weg gerot is ook niet makkelijk :)
We hadden al een kadett-e gezien met een 1.8 motor, 5-deurs. Die staat op dit moment ook in de overweging.
Ah ja dat is ook zo. En die Kadett is nog wel een beetje roest vrij ?
Mja her en der z’n bekende plekjes, maar niks waar we zorgen om maken natuurlijk. Vraag is meer of de motor ‘t zou trekken.
28 februari 2010 om 13:07 #17621754Waarom zou de motor het niet trekken..
alleen niet in 5 trekken met de 1.8, dan loopt ze kapot..
Willem
28 februari 2010 om 13:07 #17621755origineel gepost door Aapje
origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door Aapje
origineel gepost door Jerremy
Aapje, waarom haal je niet een 1.8 of 2.0 8 klepper.
Betrouwbare, sterke en koppelrijke motoren.16V is leuk allemaal, maar de term klinkt lekker modern, dus de prijs is dan vaak ook weer ‘moderner’ maar tegelijkertijd zou ik ‘n 1.6 16v voor onder de 650 niet kopen. Volgens mij haal je dan iets wat ze laatste levens adems uitkucht… via het carter
Jammer genoeg is het vinden van een 2.0 8v, die nog niet geheel weg gerot is ook niet makkelijk :)
We hadden al een kadett-e gezien met een 1.8 motor, 5-deurs. Die staat op dit moment ook in de overweging.
Ah ja dat is ook zo. En die Kadett is nog wel een beetje roest vrij ?
Mja her en der z’n bekende plekjes, maar niks waar we zorgen om maken natuurlijk. Vraag is meer of de motor ‘t zou trekken.
Zal toch wel.
Maar zou me niet alleen maar blind staren op de motor maar ook een beetje de staat van de koppeling dan en zaken als bak + bakverhouding.Als deze zaken ook niet top zijn rijd ook niet fijn denk hoor.
28 februari 2010 om 13:10 #17621756inderdaad, bakverhoudingen, staat van de koppeling en dergelijke zijn belangrijk..
Onvoorziene kosten bij reparaties zijn relatief hoog gezien de gewenste aanschafprijs.
De meeste kadett’s / Astra’s met 1.8 8klepper hebben een lange bak met zeer lange 5e versnelling.
Bij trekken in de 5e met te laag toeren zal de krukaslagers doen uitlopen, komt vaker voor bij deze motoren door te laag toeren rijden, zelfs zonder aanhanger
Willem
28 februari 2010 om 14:02 #17621757ben je niet goedkoper uit, als je 1 maal per jaar een auto of busje met trekhaak huurt als hij enkel maar voor de caravan te verplaatsen is,
700kg caravan is zo weinig dat trekt me vriendin der panda nog28 februari 2010 om 17:27 #17621758ik heb een caravan achter me corsa A gehad.het ging nie snel maar he tging wel
28 februari 2010 om 19:50 #17621759ligt aan de motor he.
Een corsa-A of B met een 1400 zal prima met een lichte caravan kunnen rijden hoor.
Zelfs mijn Kadett 1.2S deed dat prima..
Willem
1 maart 2010 om 09:43 #17621760Het is inderdaad wat red manta zegt huur voor het verslepen van dat ei van goed 700kg een auto.
je zoekt voor die €650een beetje auto waar je
A van verwacht dat hij die caravan trekt.
B dan toch wel redelijk in orde moet zijn
C een Apk moet hebben.nou laat ik je dit zeggen het is mij als Opel man in hard en nieren ook gelukt om een F astra 1995 lees (KRENG) te kopen ..nou was dit voor een meisje die ook een budget had.
gekocht een astra 16I 8 klepper met 170.000 km op de teller let op optie trekhaak aan wezig en mooie cd player meid verkocht .
ding was bloedje mooi van binnen en buiten hatshback staal grijs .
binnen de kortste keer de motor steeds warm lopen en de koppakking er tussen uit kortom blok verrot getrokken.
inmiddels loopt hij weer met een goede kop er op alleen de kop koste al € 300 en dan de rest nog ditributie €90 waterpomp €60 koppaking ste € 50 ben je dan lekker .
nu koste dat ding met zo als nu blijkt geen frisse koppeling ook al €1200vandaar mijn inmeng in dit astra verhaal en ik ben geen markt koopman was voor jou om even op te vallen,en je moet je eigen stukje is lezen (IK ZOEK ) nou en ik weet toevallig een puike en eerlijke te staan.dus met de beste bedoelingen gedaan . vanwege me eigen toch wat domme ervaring .ondanks dat je monteur bent.
en dan nu het antwoord op de andere vragen
een trekhaak kost gemiddeld €50/75 afhankelijk of de stroom zooi er nog bij is en let op de montage busjes .
ding monteren is net een uur werk kan gewoon met die knijp klemmen op de stroom aangesloten worden,zonder gedoe .de 16I 8 klepper zal dat ei hier in nederland en naaste omgeving best trekken zonder problemen met een leuk verbruik nog steeds .
ik rij zelf met de vectra b 1 met de x16xel 16v er in en mijn caravan weegt 1050kg ik mag volgens kent 1150 trekken gaat goed hier in nederland en k ben er ook mee het zwarte woud ingeweest ga dit jaar weer gaat goed voor mij als oude l-l heb geen haast en dan bedoel ik het optrekker gaat wat moeizamer als mijn vorige 3,2 v6 omega.
maar op de duitse autobaan met de caravan best mee te komen loopt dik 115 met de caravan en mijn verbruik is dan 1 op 11 netjes he persoonlijk vind ik hem niet slechter trekken als mijn A omega 2.0 8v die ik voor de 3.2 v6 had .
Bert
dat zijn een beetje de antwoorden
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.