Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra verlaagd nu nog wat probleempjes en vragen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 mei 2013 om 16:54 #17257910
Hallo,
Ik heb me Astra G vandaag verlaagd, Na de verlaging ging ik een stukje rijden en het viel me meteen op dat me stuur scheef was als ik op een rechte stuk rij. Nou weet ik dat je je auto moet uitlijnen, maar heeft het daarmee te maken dat me stuur nu scheef is ? Enige wat ik heb los gemaakt tijdens montage zijn de schokdempers en voor de rest de koppelstangen aan de voorkant. verder niks raars.
Er is me nog iets opgevallen. Me linker voorwiel is bijna tegen me scherm aan (ziet er normaal uit) en me rechter voorwiel die is meer naar binnen toe. Het is een duidelijke verschil. Ik heb geen idee of het iets is wat ik kan stellen?
Ik had ook koppelstangen voor me schroefset besteld, maar tijdens montage bleken de nieuwe koppelstangen stukken korter te zijn dan de orginele stangen. Ik heb na montage me leveracier gebeld en die zeggen dat het moet passen en dat het idd klopt dat ze korter zijn (is bijna de helft van de orginele stangen). Ik had er even naar gekeken ik snap helemaal niks van. Is er een uitleg hiervoor?
Als ik nu bochten maak dan draait me stuur nu niet meer makelijk vanzelf terug. vind ik apart. Gaat heel langzaam
Ik had ook nog een probleem met me rechter achterdemper los maken en vast maken. Het zit zo. Me oude demper ging er moeilijk vanaf (onderste bout) toen ik me nieuwe demper wilde vast maken ging me bout maar voor de helft in. Ik heb het schoongemaakt en met hogedruk gespoten zodat alle vuil weg was, maar het lukte me alsnog niet om het helemaal erin te krijgen. Ik heb als tijdelijke oplossing paar ringetjes ertussen gedaan zodat er geen speling in zit. Ik hoorde van een collega dat sommige garages dat kunnen herstellen d.m.v schroefdraad te herstellen ????? geen idee hoe dat werkt of ik heb er zelf nooit van gehoord. klopt dit wel?
Ik heb aantal foto’s gemaakt maar ik heb geen idee hoe je ze kan uploaden hier vanaf me pc.
Ik hoor het graag van jullie. P.S het is de eerste keer dat ik zoiets monteer. Ik heb het samen met iemand gedaan die wel wat verstand van heeft.
18 mei 2013 om 17:15 #18144965Een oplossing;
Uitlijnen
18 mei 2013 om 19:20 #18144966Uitlijnen inderdaad.
Het stuur kan inderdaad vreemd staan na verlagen. Dat los je op met uitlijnen.Het verschil in camber (hoe schuin je wiel naar binnen staat onder de spatborden) is ook van het verlagen. Dempers losmaken en weer vastzetten zonder daarbij af te tekenen hoe de bouten stonden kan een verschil in camber opleveren.
Ook dat los je op door je auto uit te laten lijnen.Wat betreft de bout in de fusee/demper verbinding: Dikke kans dat je een kromme bout hebt.
Haal een nieuwe bij de dealer. Liefst een setje van 4, want de moeren die erbij zijn, zijn knelmoeren die je maar één keer mag gebruiken omdat ze anders los kunnen trillen.
Kost hooguit eens een tientje.
Er is trouwens kans dat je al een bestaande camber afwijking had die middels uitlijnen rechtgezet was, maar vanwege de kromme bout staattie nu dus weer verkeerd.19 mei 2013 om 11:17 #18144967@MCkaamos Bedankt voor je reactie. Ik heb achter een demper en de veren zijn apart. Achter heb ik alleen 2 torx bouten voor de demper. Hierbij wordt er geen gebruik gemaakt van moeren. Ik zal het met een nieuwe bout proberen.
Heel erg bedankt :D.Trouwens als ik me auto laat uitlijnen dan doet de garage zelf die camber gedoe tog of niet ?
19 mei 2013 om 11:37 #18144968Camber is inderdaad onderdeel van uitlijnen.
Dus dat moet dan weer goed zijn.Wat betreft de bouten, had ik het over de voorpoten. Die bouten (poot-fusee verbinding) mag je niet hergebruiken en moet je nieuwe voor hebben.
Maar als je het probleem aan de achterkant hebt, dan inderdaad nieuwe voor de achterkant.19 mei 2013 om 12:41 #18144969heb je alle onderdelen wel goed gemonteerd,uitlijnen is 1 maar een duidelijk verschil zien aan de ophanging links of rechts duid eerder op een onjuist gemonteerde verlaging.
heb je de veerpoot lagers enz wel goed gemonteerd,als je deze nm 180″ draait gaat de veerpoot heel anders staan
normaal staat een gedemonteerde veerpoot iets naar buiten.
19 mei 2013 om 12:47 #18144970Als het goed is staat het juist gemonteerd. @Mckaamos ik wist niet dat je de bouten niet kan her gebruiken. Ik zal ook nieuwe bouten met moeren halen. Ik moet me ”’sportkoppelstangen” nog eronder monteren dus dan haal ik voor de zekerheid nog alles 1 keer vanaf. Veerpoot lagers zijn wel goed gemonteerd.
19 mei 2013 om 18:45 #18144971bouten van je demper net losdraaien,dan de bovenkant van je remschijf met de hand naar de demper toegedrukt houden en, de onderkant naar je wiel toe houden en, bouten vastdraaien ,zo staan ze max negatief , meeste grip in de bochten.
dat doe ik altijd zo en, tijdens de uitlijning staan beide wielen redelijk gelijk en, hoeft er vrijwel niks aan de camber versteld te worden.dat het stuur scheef staat heb ik nog nooit gehad ,heb je de stuurstangen los gemaakt?
met uitlijnen kunnen ze het stuur weer recht zetten maar, dit kan je zelf ook doen door je stuur los te maken en, er weer recht op zetten.waarom zou je nieuwe bouten moeten halen ,die van de demper zijn van gehard staal lijkt me sterk dat die krom zijn.
19 mei 2013 om 19:03 #18144972Bouten losdraaien en dan de fusee naar binnen duwen werkt alleen maar als je ovale gaten in de dempers hebt zitten.
En maximaal negatief is inderdaad leuk in de bochten, maar absoluut niet leuk als je weg wil rijden bij het stoplicht. Rechtuit heb je dan verminderd contact oppervlak en dus minder grip. Daarbij slijten je banden schuin af waardoor ze eerder APK afkeur zijn.
Kortom: als je een beetje gehecht bent aan de levensduur van je banden en de grip in een rechte lijn (zeker prettig met remmen), zet je de camber zoalssie hoort te zijn.
Sowieso krijg je automatisch al camber wanneer je auto overhelt in de bocht. Dat is al prima geregeld in de ophangingsgeometrie.Wat betreft de bouten: Ja, dat is gehard staal, maar ook gehard staal kan buigen of breken.
Ik had er ook 2 krom onder m’n Corsa. Ongelofeloze bitch om ze er dan uit te krijgen.
Daarbij zijn de moeren speciale knelmoeren (ovaal gat) die je maar 1 keer mag gebruiken. Haal gewoon een nieuwe set. Kost je de kop niet en is gewoon een stukje veiligheid.En sja, de uitlijning. Soms gebeurt het gewoon dat er iets scheef komt te staan. Gebeurt niet altijd, maar er wordt niet voor niets aangeraden om *altijd* opnieuw uit te lijnen na werk aan de ophanging.
Het kan prima dat de natuurlijke slijtage aan de rubbers in de ophaning uitlijningsproblemen veroorzaakt en dat verlagen het probleem alleen maar groter maakt.Edit:
Al met al: laat de boel gewoon uitlijnen. Op dit moment is het puur giswerk. We kunnen op internet niet zien hoe je auto er aan toe is.
Daarbij praten we bij uitlijning over fine-tuning. Zo op het blote oog valt er sowieso veel te weinig te zien om een goed oordeel te geven.
Als je de uitlijning laat doen, weet je precies hoeveel graden toe-in er verkeerd staat, hoeveel graden camber, hoeveel graden caster, etc.
Je kan daaraan ook goed zien wat er precies uit het lood is en waar je het beste even naar kan kijken, als het al een structureel probleem betreft.19 mei 2013 om 19:44 #18144973uitlijnen is inderdaad het beste wat je kan doen.
de camber van een standaard demper kan nooit extreem negatief staan dus je zal weinig last hebben van grip verliezen met optrekken ,heb zelf 1,5 negatief staan en, kan nog steeds net zo goed optrekken als standaard .
ook de banden slijtage valt reuzen mee ,hoeveel negatief kan je em standaard zetten 0,40 graden ofzo ?
dat is niks ,dan rij je misschien 1000 km minder met een band.19 mei 2013 om 20:01 #18144974Ligt maar net aan de dempers die je hebt.
Onder m’n Corsa zit een AP Schroefsetje. Staat bijna letterlijk op de randen van de banden als ik de camber maximaal negatief heb staan.19 mei 2013 om 20:19 #18144975Heren bedankt voor jullie reacties.
Ik ga me auto sowieso uitlijnen, maar de koppelstangen moeten erop en achter moet ik de stelringen weghalen. Ik ben namelijk niet zo tevreden over hoe laag achter is (staat nu op zn laagst). Stelringen onderuit halen scheelt me 1 cm ongv en ik moet natuurlijk nog de bouten vervangen van voor en achter. Ik weet echt niet wat het probleem is van me achterdemper dat het bout nu er niet meer in wil. Ik hoop dat het eenvoudig op te lossen is. Ik wil me auto sowieso snel laten uitlijnen, maar dan moet alles eerst in orde gemaakt worden. ik heb momenteel ff geen plek om die werkzaamheden uit te voeren. dat houdt me nu eigenlijk tegen. @b07 stuurstang heb ik niet losgemaakt ofzo. Alleen de orginele koppelstang en verder de dempers. Voor de rest niks geks gedaan. Ik denk zelf dat het door de camber aan de rechter kant (voor) komt. want het is me opgevallen dat link voor bijna recht is en recht zie je duidelijk dat ie schuin staat.20 mei 2013 om 08:58 #18144976Wat al gezegd is, je hebt ovale gaten in de veerpoot, die moet je dus op de juiste plek vastzetten.
20 mei 2013 om 09:47 #18144977Alles goed in orde maken dus en daarna rechtstreeks naar de bandenboer om het boeltje uit te laten lijnen.
20 mei 2013 om 09:51 #18144978Jaa klopt. Ik wil het z.s.m in orde maken. ik wil m volgend week uitlijnen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.