Forumindex › Forums › Modellen › Astra › astra start niet (relais tikt)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2010 om 21:33 #17222211
mijn Opel Astra station (2003, diesel) wil niet meer starten
toen ik ‘t contact aanzette gingen alle wijzertjes bewegen en lampjes knipperen, en als ik probeer te starten probeert hij ‘m niet eens rond te gooien.als ‘t contact aanzet ‘tikken’ de relais die ik met een rood vierkantje heb gemarkeerd (zie http://www.Dens-E.nl/downloads/zekeringen.jpg). wanneer ik deze 2 relais omwissel van positie, het zijn nl. dezelfde dan stopt het tikken, maar kan ik nog steeds niet starten.
accu werd vervolgens heel snel leeggetrokken. auto proberen te starten met startkabels, dit lukte, totdat ik de kabels loshaalde toen ging de motor ook gelijk uit
weet iemand hoe ik deze relais kan doormeten of klinkt het bekend? of is er welllicht een andere oplossing?
Op de relais staat de volgende informatie:
tyco
V23134-K52-X220
GM 90 464 760
12V/40Aalvast bedankt voor reacties!!
7 juni 2010 om 21:40 #17685266als je hem start met startkabels en alles werkt gewoon betekent dat je accu gewoon helemaal dood is.
start hem is met startkabels en meet dan of de dynamo laad.
want als je dynamo niet laat en je accu helemaal leeg is klopt het dat je motor uivalt als je de startkabels er weer afhaald7 juni 2010 om 22:06 #17685267origineel gepost door testdrive
als je hem start met startkabels en alles werkt gewoon betekent dat je accu gewoon helemaal dood is.
start hem is met startkabels en meet dan of de dynamo laad.
want als je dynamo niet laat en je accu helemaal leeg is klopt het dat je motor uivalt als je de startkabels er weer afhaaldde accu heb ik nog geen jaar geleden vervangen (nieuw!) dus dat lijkt me erg vreemd dat hij nu al leeg zou zijn, zeker met deze temperaturen en van het ene op ‘t andere moment. begin van de avond startte hij nog als een zonnetje.
is het normaals dat de relais zo gaan klapperen als de accu leeg is?
7 juni 2010 om 22:12 #17685268Jupz, das normaal. Uit mijn ervaring kan ik melden dat je dan precies krijgt wat jij omschrijft. Knipperende dashboardverlichting, je hoort tikken, dan is de accu nog niet helemaal dood, maar wel dood genoeg om niet meer te starten. :(
Mischien heb je ergens sluiting waardoor de accu door lekstroom leegraakt.
7 juni 2010 om 22:15 #17685269origineel gepost door Astraman
Jupz, das normaal. Uit mijn ervaring kan ik melden dat je dan precies krijgt wat jij omschrijft. Knipperende dashboardverlichting, je hoort tikken, dan is de accu nog niet helemaal dood, maar wel dood genoeg om niet meer te starten. :(Mischien heb je ergens sluiting waardoor de accu door lekstroom leegraakt.
aii das niet zo mooi :(
zou raar zijn lekstroom, want er is niets veranderd met m’n auto, maar ik sluit ook niets uit natuurlijk..wel rap zeg, ga morgen gelijk terug met de accu naar waar ik hem gehaald heb
7 juni 2010 om 22:21 #17685270zeg niet dat je accu kapot is (zou eventueel wel kunnen)
maar als je dynamo niet laad raakt je accu op een gegeven moment ook leeg7 juni 2010 om 22:22 #17685271Mja maar wellicht een onbekende stroomverbruiker in de auto? Alarm of lader van de tomtom ofzo er nog inzitten?? Moet de aansteker wel contactgeschakeld zijn.
@testdrive, da kan ook ja,ooit een keer bij een vriend draad bij dynamo losgegooit als geintje. De dag erna naar assen had ie wel 3x langs de kant gestaan en met startkabels. Lopen kloten. :jerry
7 juni 2010 om 22:23 #17685272kijk je laad spanning even na kijken of het 14 volt is.
als dat niet het geval is is je dynamo kapot.
laad hij wel is er iets met je accu aan de hand of wat @astraman zegt ergens een lek stroom7 juni 2010 om 22:23 #17685273origineel gepost door Astraman
Mja maar wellicht een onbekende stroomverbruiker in de auto? Alarm of lader van de tomtom ofzo er nog inzitten?? Moet de aansteker wel contactgeschakeld zijn.het enige wat ik in de auto zelf heb bijgemaakt is een sony-ericsson bluetooth carkit, voeding via sigarettenaansteker. zit er al 2 jaar in, nooit problemen mee gehad
7 juni 2010 om 22:29 #17685274Okee dan zal die het niet snel zijn, wat ook kan, het is mij gebeurd dat twee draden, bij mij in de a stijl, door trilling dermate versleten waren dat ze contact maakte met de carroserie, sluiting dus. Dat resulteerde in zekeringen die eruit vlogen, maar het kan natuurlijk ook elders in de auto optreden. Ik hoop het niet voor je, maar mocht het de accu en de dynamo niet zijn dan zou je de hele kabelboom door moeten gaan meten.
7 juni 2010 om 22:31 #17685275origineel gepost door testdrive
kijk je laad spanning even na kijken of het 14 volt is.
als dat niet het geval is is je dynamo kapot.
laad hij wel is er iets met je accu aan de hand of wat @astraman zegt ergens een lek stroomik heb een fotootje gemaakt vanonder de motorkap http://www.Dens-E.nl/downloads/motorkap.jpg
waar vind ik de dynamo, om door te meten?wat ik net ook nog ontdek.. als ik sleutel eruit haal, blijft m’n display in het midden (waar klokje normaal staat) heeel lichtjes branden en springt dan uit, dan weer lichtjes aan en weer uit… lijkt echt op dikke kortsluiting ofzo.. maar ik heb nix veranderd wat dat kan veroorzaken :(
7 juni 2010 om 22:34 #17685276origineel gepost door Astraman
Okee dan zal die het niet snel zijn, wat ook kan, het is mij gebeurd dat twee draden, bij mij in de a stijl, door trilling dermate versleten waren dat ze contact maakte met de carroserie, sluiting dus. Dat resulteerde in zekeringen die eruit vlogen, maar het kan natuurlijk ook elders in de auto optreden. Ik hoop het niet voor je, maar mocht het de accu en de dynamo niet zijn dan zou je de hele kabelboom door moeten gaan meten.dát zou pas echt verrot zijn ja! waar zit de a-stijl?
7 juni 2010 om 22:36 #17685277dynamo meet je gewoon door plus en min te pakken met een multimeter, makkelijkste is gewoon de accu
7 juni 2010 om 22:37 #17685278origineel gepost door testdrive
dynamo meet je gewoon door plus en min te pakken met een multimeter, makkelijkste is gewoon de accuaccu had ik al gemeten, die stond maar op 9,6 Volt… maar dat vond ik niet zo raar, na 20x opnieuw proberen te starten
7 juni 2010 om 22:41 #17685279maar dan als hij loopt moet je hem meten
7 juni 2010 om 22:42 #17685280Mja daar kan je al een verbruiker te pakken hebben. Wellicht een los stekkertje. Is zelf goed te doen om dit te controleren, wel veel werk.
Als je een orginele radio hebt, radiocode opzoeken. Dan de middenconsole uitbouwen, kom je vanzelf bij het bewuste stekkertje.
Hier staat een goeie how-to om erbij te komen.
http://www.steve010.nl/toepassingen/astrag/astrag_inbouw.htmHoelang heb je hem aan de startkabels gehad BTW? Ik zou hem eerst goeie tijd eraan hangen, dan kijken of ie blijft lopen, zo ja, op elke plus en min kan je de uitgangsspanning meten. Bijv je aansteker werkt goed daarvoor. Die moet idd rond de 14v zijn zoals testdrive al zei. Issie 12v, dan loopt ie puur op de accu, dan zal ie ook snel weer uitvallen, maar dan is het je dynamo.
7 juni 2010 om 22:42 #17685281origineel gepost door testdrive
maar dan als hij loopt moet je hem metenowwk, dat moet ik dan morgen nog even opnieuw proberen.. maar kan het knipperen van ‘t display (zie topic van net) ook komen door een accu die leeg is? lijkt me wel heel vreemd
7 juni 2010 om 22:44 #17685282Mja het displat knippert even kort als je er spanning op zet, dus als de stekker hapert of als de accu net wel net niet genoeg stroom heeft. Kan beide zijn.
7 juni 2010 om 22:45 #17685283origineel gepost door Astraman
Mja het displat knippert even kort als je er spanning op zet, dus als de stekker hapert of als de accu net wel net niet genoeg stroom heeft. Kan beide zijn.display doet het knipperen als de contactsleutel uit het slot is..
7 juni 2010 om 22:51 #17685284Jah klopt maar er staat ook spanning op als het contact af is, alleen de achtergrondverlichting brand dan niet meer, je kunt dan ook op een knopje drukken en dan gaat ie even aan zodat je de temp en tijd kan zijn ofzo. Dus er staat een continu spanning op, maar volgens mij gaat het lampje ook even branden als je hem aansluit op de stekker, dus als de stekker een slechte verbinding heeft zou dat het knipperen verklaren.
8 juni 2010 om 12:32 #17685285auto is zojuist met auto-ambulance opgehaald door autobedrijf. het ligt iig niet aan de accu, het vreemde is dat hij er gelijk mee stopt als je de start-kabel loshaalt.. ze gaan ‘m onderzoeken
8 juni 2010 om 14:55 #176852869,6 volt is niet meer dan een lege accu..
Voor een DIESEL is veel power nodig om de motor aan de praat te krijgen, GOEIE startkabels is dan Essentieel..
met een halfords setje krijg je m niet zomaar aan de gang.
als je de startkabel heb aangesloten op een auto met draaiende motor, deze even een minuut of 5 a 10 laten draaien alvorens je eigen auto te starten.
Zo kan de accu bijkomen..
Willem
8 juni 2010 om 21:51 #17685287Jupz zit niet voor niks een 63 ah accu in, voorgloeien enzo kost veel stroom en de compressie is veel hoger dus is er een sterkere, dus meer stroom verbruikende, startmotor voor nodig.
9 juni 2010 om 07:48 #17685288net telefoontje van de garage gehad, en het blijkt de dynamo te zijn die defect is…
9 juni 2010 om 11:59 #17685289dat dacht ik al
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.