Forumindex › Forums › Modellen › Astra › astra kopen???????
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2010 om 19:10 #17215837
goede dag mensen van het goede leven
heb in mijn vroegere jaaren diverse opeltjes gereden( na alle tevredenheid)toen even geen opels meer gehad
nu wil ik een astra 18 sport uit 99 kopen met 140 dkm
waar moet ik op letten als ik er zo 1 wil kopen
bij de oude modellen wist ik het wel maar bij zo 1 niet meeralvast bedankt voor je reacties
5 januari 2010 om 19:13 #17583896Hallo djz. Welkom op het opel forum.
Het is wel zo netjes je even voor te stellen in het DAARVOOR BESTEMDE topic
=======================================================================
waar je op moet letten bij de Astra-G is hier al meerdere malen geschreven.
– Roest > tankklep > achterwielranden
– Onderstel > bijgeluiden en aanvoelen
– Motor > geluiden en olieverbruik, en onderhouds historieWillem
5 januari 2010 om 19:16 #17583897sorry ga ik gelijk ff doen
zijn er geen specifieke dingen waar ik op moet lekken
5 januari 2010 om 19:23 #17583898Specifieke dingen:
Auto:
– zoals aangegeven de roest rond het tankklepje, en op de achterwielranden, kijk ook even naar de dorpels, komt niet te vaak voor, maar het komt nog wel eens voor..
– Let op onderstel geluiden knakken bonken klapperen…. kraken van voor komt regelmatig voor, dit komt door het vochtige koude klimaat en word veroorzaakt door droge stabilisator rubbers, kan verder geen kwaad.
> Controleer of ALLES werkt naar behoren
Motor:
> Let bij de motor eens op motorgeluiden als tikken rammelen, lekker van uitlaat spruitstuk
> bij aanzetten contact moeten 1 of 2 gele controle lampjes gaan branden, 1 met een motortje erop getekend, en er kan ook een lampje aanwezig zijn met een autootje met een steeksleutel erin.
– deze lampjes moeten bij draaiende motor doven.
> Bij Airco zit er ook een lampje met een radiateurtje met ventilator, deze moet aangaan bij aanzetten contact ne uitzijn wanneer de motor loopt.
!! Let ook op dat niet alle lampjes TEGELIJK uit gaan na starten, dan is er aan geknoeit
> indien aanwezig ABS: lampje met na anzetten contact na een paar tellen doven (motor uit)
> Airbag lampje: Deze moet na aanzetten contact na een paar tellen doven (motor uit)
kijk eens in de uitlaatpijp, of daar geen dikke zwarte aanslag in zit, kan duiden op olieverbruik..
Willem
5 januari 2010 om 19:30 #17583899kijk hieer heb ik wat aan
hartelijk dan voor de info
alle info is welkom
ik ga zaterdag kijken en rijden met de astra11 januari 2010 om 19:13 #17583900nou heb gereden met de astra en rijdt fijn geen gepiep of gekraak en geen roest
en 135 dkm op de teller,krijgt een groote beurt apk en nieuwe d snaar ,dus kopen maar11 januari 2010 om 19:44 #17583901gefeliciteerd alvast ;)
23 september 2011 om 12:55 #17583902He Willem,
Ik heb een astra g 2002 sport 1.6 16v en ik las net je berichtje over het olie verbruik en de zwarte aanslag in de uitlaat. Nou heb ik daar ook last van en mijn boordcomputer geeft trouw iedere maand aan dat ik bij moet vullen, het is niet super veel dat ik moet bijvullen. Ik rijd eigenlijk alleen maar korte stukjes en heel af en toe wat langere. Ook las ik hier ergens op het forum dat de 16v blokjes wel wat olie lusten. Mijn vraag is eigenlijk, waar komt het door dat m’n uitlaat zo zwart is van binnen en valt er iets tegen te doen of gaat dat in de papieren lopen.
Alvast bedankt voor je/jullie antwoord.
@wim-v6 wrote:
Specifieke dingen:
Auto:
– zoals aangegeven de roest rond het tankklepje, en op de achterwielranden, kijk ook even naar de dorpels, komt niet te vaak voor, maar het komt nog wel eens voor..
– Let op onderstel geluiden knakken bonken klapperen…. kraken van voor komt regelmatig voor, dit komt door het vochtige koude klimaat en word veroorzaakt door droge stabilisator rubbers, kan verder geen kwaad.
> Controleer of ALLES werkt naar behoren
Motor:
> Let bij de motor eens op motorgeluiden als tikken rammelen, lekker van uitlaat spruitstuk
> bij aanzetten contact moeten 1 of 2 gele controle lampjes gaan branden, 1 met een motortje erop getekend, en er kan ook een lampje aanwezig zijn met een autootje met een steeksleutel erin.
– deze lampjes moeten bij draaiende motor doven.
> Bij Airco zit er ook een lampje met een radiateurtje met ventilator, deze moet aangaan bij aanzetten contact ne uitzijn wanneer de motor loopt.
!! Let ook op dat niet alle lampjes TEGELIJK uit gaan na starten, dan is er aan geknoeit
> indien aanwezig ABS: lampje met na anzetten contact na een paar tellen doven (motor uit)
> Airbag lampje: Deze moet na aanzetten contact na een paar tellen doven (motor uit)
kijk eens in de uitlaatpijp, of daar geen dikke zwarte aanslag in zit, kan duiden op olieverbruik..
Willem
24 september 2011 om 09:43 #17583903@roelofk wrote:
He Willem,
Ik heb een astra g 2002 sport 1.6 16v en ik las net je berichtje over het olie verbruik en de zwarte aanslag in de uitlaat. Nou heb ik daar ook last van en mijn boordcomputer geeft trouw iedere maand aan dat ik bij moet vullen, het is niet super veel dat ik moet bijvullen. Ik rijd eigenlijk alleen maar korte stukjes en heel af en toe wat langere. Ook las ik hier ergens op het forum dat de 16v blokjes wel wat olie lusten. Mijn vraag is eigenlijk, waar komt het door dat m’n uitlaat zo zwart is van binnen en valt er iets tegen te doen of gaat dat in de papieren lopen.
Alvast bedankt voor je/jullie antwoord.
Daar is niks aan te doen, aan die zwarte aanslag, of je moet ieder week trouw je uitlaatje uitborstelen met een staalborstel..
Dit komt door het verbranden van motorolie met de motorverbranding mee.
Zal eens een foto van mijn eigen smallblock 16V uitlaatje plaatsen, deze verbruikt 1liter op 1000km (meer zelfs de laatste tijd), en daarvan verdwijnt het meeste door de uitlaat, en de rest in mijn carterventilatie potje..
de roetkluiten hangen in de pijp :D
en het linkerachterwiel is helemaal donker van de olierook:
Willem
24 september 2011 om 15:56 #17583904Dankje voor je antwoord. Ik stoor me er niet aan hoor maar was gewoon even nieuwsgierig :D fijn weekend allen.
24 september 2011 om 18:46 #17583905leuke uitlaat hoor.
maar toch vreemd, hoe kan er nu olie komen bij het verbrandings proces?
mijne verbruikt ook olie, ongeveer 1 liter per jaar.
uitlaat is gewoon schon te noemen. beetje aangeslagen (rvs groep a)maar echt niets aan te doen dus?
ff uit intresse :jerry25 september 2011 om 07:44 #17583906hoe kan olie bij de verbranding komen is HEEL simpel.
Er komt ALTIJD wel iets smeerolie in de verbrandingsruimte.
je zuigers schuiven op en neer, dat gaat snel en bij ZEER hoge temperaturen, zonder enige smering zou dat niet lang goed gaan, dan slijten de metaalvlakken binnen enkele minuten weg.
deze cilinderwanden worden dan ook gesmeerd door middel van spatsmering, (olie wat in het carter in de rondte word geslingerd door de krukas, daarmee maak je een oliefilmpje op de cilinder wand, de bedoeling is dat deze olie tussen de zuiger en de cilinder wand komt, om het glijden makkelijker te laten gaan zonder dat de metaal delen werkelijk tegen elkaar wrijven.
de meeste olie word door de olieschraapveer om de zuiger weer weg gescheschoven, er blijft precies genoeg over om de 2 compressie veren te voorzien van voldoende smering, daarbij blijft er altijd wel wat olie boven de zuiger over wat mee verbrand word.
in de regel is dit nihil, en niet merkbaar in het olieverbruik.
maar in geval van slijtage van de olieschraapveer kan er dus te veel olie achter blijven boven de zuiger, en dan verbrand je dus (veel) olie mee in de verbranding.
dan hebben we nog de cilinderkop.
deze word ook gesmeerd door smeerolie, en zelfs de klepspeling word daarmee geregeld (hydraulische klepstoters), in de kop bevind zicht dus ook veel olie, de kleppen zijn de bewegende delen die in cintact staan met de verbrandings ruimte, deze worden op de klepsteel gedicht met rubbertjes, deze rubbertjes word vaak hard als ze oud worden, en hebben dan de capaciteit niet meer om goed te dichten, en dan kan er langs de klepstelen olie naar beneden de verbrandigsruimte in komen.
in geval van kleprubbers uit dit zich vaak in rook bij wegrijden na een tijdje stationair draaien of direct na het starten.
Bij versleten zuigerveren / cilinderwanden, dan rookt de motor vaker meer naar gelang een hoger toeretal, of belasting van de motor.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.