Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra K – verminderd vermogen (fout P0299)
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 augustus 2025om 18:28 door
Jablan.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2025 om 21:11 #18559068
Astra Sports Tourer 130 PK in november 2024 gekocht, eerste toelating juni 2021. Tijdens onze vakantie hebben we last van storingen:
Het probleem:
– Verminderd motorvermogen (turbo valt uit).
– Lamp van katalysator/abgassysteem gaat branden.
Auto stilzetten, een half uur wachten levert wel een werkende turbo op, maar de waarschuwing voor het uitlaatgassensysteem blijft branden. Deze verdwijnt pas nadat de auto langer stilstaat en alles is afgekoeld. Of pas na een keer of tien starten.Wanneer:
– Bij hoge buitentemperaturen, meer dan 30 graden
– Airco staat aan op een relatief lage stand
– We rijden een helling van meer dan vier procent stijging op
Samengevat: de storing treedt op, wanneer de motor maximaal moet presteren en in de 5e of 6e versnelling zit.Hoe vaak:
Van Fürth bij Nürnberg naar Zagreb twee keer op de Autobahn. Eerste keer kort na Regensburg toen we anderhalf uur onderweg waren. Tweede keer kort voor de Oostenrijks-Sloveense grens. Met minder vermogen rustig aan Zagreb gehaald.
In Zagreb is bij Baotić (https://baotic.hr/) het drukventiel vervangen. Dat helpt niet, want …
Van Banjevci bij Trebinje naar Dobrota bij Kotor één keer. Hier bij het eerste restaurant langs de weg een half uur gewacht en daarna was het vermogen weer normaal. Dit was op de Magistrale 8, goed uitgebouwde provinciale weg met klimstroken en tunnels.Brandstof: Super 95, Euro E10 en vanaf Slovenië Super 95, Euro E5.
Online zoeken levert wel een indruk op. Deze storing komt bij alle Astra K modellen voor. Naast het drukventiel moet soms de turbo-lader worden vervangen, maar het kan ook een gevolg zijn van een software update of een kapotte sensor.
Nog 1900 km terug naar Nederland en op 7 augustus gaat onze garage/dealer ernaar kijken. Dat is het bedrijf, waar we deze Opel hebben gekocht.
Mijn vraag op dit forum: hoe stel ik Opel aansprakelijk voor deze non-conformiteit? Of doe ik een beroep op coulance?
30 juli 2025 om 14:04 #18559122Beste Jablan,
tja die 1,2 3 cilinder.
Klinkt als dat je relatief veel vermogen vraagt bij laag toerental.
Accelereren in zijn 5de versnelling niet in zijn 6!!!!!!
Heuvel op in zijn 5 of lager bij een minimum van 2500rpm!!
Schakeladvies niet volgen!!!
M.B.T. emissie lampje zeg ik uitlezen.
Laat je iets weten?
Gr. Ries
Astra K D16SHT automaat
30 juli 2025 om 21:31 #18559125Dank je, Ries.
Het uitlezen is al een keer bij Baotić gebeurd. Daar kwam naast het drukventiel het advies om de complete turbo te vervangen. Die hadden ze niet op voorraad en gegeven de levertijd (opperhoofd werkplaats keek naar boven en sloeg een kruisje oftewel: zo God het wil komt er een levering binnen) hebben we de gok genomen en zijn met een nieuw ventiel verder gegaan.
Je
advies hebben we al opgevolgd. Al moest ik nadenken bij welke auto we voor het laatst terug moesten schakelen om met een hoog toerental omhoog te komen – de afgelopen 25 jaar was dit niet nodig (We hebben Peugeot, Kia, Opel gehad en sinds 2014 elke twee jaar de auto ingeruild voor iets anders met vier wielen, een stuur, minstens twee stoelen en vooral bagageruimte.)
Inmiddels zijn we thuis aangekomen en had ik de tijd om dit onderwerp op het Duitse Opel-Astra-K forum na te lezen. De overeenkomsten in de meldingen zijn opvallend: warm weer, auto voller geladen dan normaal, helling op. Net zo opvallend: de fout staat compleet los van onderhoud, leeftijd of kilometerstand van de K-serie. De fout komt in alle versies voor, ook de diesels. Daarom een vraag retour: hoe doet jouw automaat het helling op?
Op de terugweg gebeurde het nog een keer, nu voor de Gleinalmtunnel. Op de parkeerplaats na de tunnel een half uur pauze genomen en bij het starten was de melding ‘verminderd vermogen’ weer verdwenen, een stop later ging het lampje voor de katalysator uit. Daarna compleet normaal verder.
Wordt zeker vervolgd.
30 juli 2025 om 22:08 #18559126Beste Jablan,
De wastegate bij de 1,2 is ook een dingetje.
Die 1,2ltr 3 cilinders zijn geen goede motoren. Hoop gezeik mee. Wat uiteindelijk resulteert dat er teveel axiale speling komt op de krukas. Het begint met een aantal vage klachten zoals motorvermogen, slecht schakelen tot helemaal niet meer kunnen schakelen totdat je de motor stil gooit, in zijn versnelling zet en weer start. Mocht dit zo zijn moet er zeer waarschijnlijk een andere motor in. Te veel axiale speling op de krukas. Naar wat ik begrepen heb zijn de nieuwe motoren die ze plaatsen vanaf circa Q3 2024 voorzien van een verbeterde krukas en krukaslagers. Er is iemand op het Opel Astra K Forum NL✔️ waar binnenkort de 2de nieuwe motor in gaat. Garantiewerk, gelukkig voor hem!
Wat betreft mijn D16SHT automaat die leurt er aardig op los. Ook op een helling. Maarja das een 4 cilindertje met 200 stuiterende kaboutertjes. Totaal niet te vergelijken. Ze zijn tot/met ongeveer september 2019 geleverd.
Bijna nooit geen gezeik.
Hoe de 1,4ltr 3 cilinder (K2) het doet weet ik niet. Hoor ik niet veel over. Zijn niet veel geleverd. Mogen bijna niks trekken op de trekhaak.
Gr. Ries.
1 augustus 2025 om 13:55 #18559137Als een turbo stuk is en nieuw niet leverbaar, dan kan je hem toch reviseren.
2 augustus 2025 om 09:18 #18559145@Ries/Corsa-GSi:
Ik vraag mij af of de turbo echt stuk is. De melding ‘verminderd vermogen’ met foutcode P0299 hebben we nu vier keer gehad en dit gebeurt alleen onder specifieke omstandigheden. Zodra de melding verdwijnt, presteert de auto weer normaal. Als de turbo echt zou haperen, moet je dat tijdens het rijden al merken of denk ik nu te veel als leek?
Terugkijkend vragen wij ons eerder af, waarom het niet eerder is gebeurd. De Duitse A7 heeft bij Kirchheim een aantal hellingen van 8% en daar zijn we probleemloos omhoog gereden. Ook die dag was het warm en stond de airco aan.Tegelijk geloof ik niet, dat de Astra K serie met slechte motoren is uitgerust. De online ervaringen worden soms breed uitgemeten en dat geeft een vertekend beeld. Deze motoren zijn zo’n beetje het maximum wat je uit oude techniek kunt halen en tegelijk aan de nieuwste eisen wilt voldoen.
Wel vervelend zijn de vage foutcodes. P0299 heb ik onderweg al achterhaald, nog voordat we bij Baotić op de stoep stonden, maar deze code dekt een breed spectrum aan mogelijke oorzaken. Eigenlijk geeft de code alleen aan, dat de turbo is uitgeschakeld en niet meer dan dat.
Daarom krijgt de garage de opdracht voor regulier onderhoud plus uitgebreid onderzoek. Ik betaal liever 500 euro meer aan gewerkte tijd dan voor 5000 euro blind onderdelen te laten vervangen, zonder dat het probleem definitief is opgelost.7 augustus 2025 om 09:16 #18559183Vakantietijd bij de garage. Daarom alleen tijd voor uitlezen. Geen storingsmeldingen aanwezig, wel de code, dat de basiswaarden niet meer klopten. Reset plus … een haarscheur in een slang opgemerkt en dat was de slang, waarmee de turbo genoeg luchtdruk houdt. Slang is vervangen onder de gewone garantie van de garage.
Nu eerst een gewone beurt ingepland en wachten tot de fout opnieuw optreedt. Dat kan even gaan duren, de eerstvolgende rit met stevige hellingen is misschien dit najaar of in de kerstvakantie. We hebben vlak bij ons wel 9% stijging in de aanbieding, maar dat is nog geen honderd meter lang, te weinig om de fout te kunnen herhalen.
7 augustus 2025 om 11:15 #18559184Ja, dat zo’n slangetje veel doet hé.
Blij voor je dat dit gemaakt is en het hier voor blijft.
Ff naar Luxemburg over Barac de Fraiture. Leuk hellinkje om te testen.
Niet laag in de toeren, daar houden die blokken niet van op een helling.
Succes.
Gr. Ries
7 augustus 2025 om 18:28 #18559194De slangen mogen erbij op de lijst achter foutcode P0299, naast de ventielen, turbo’s, wastegate, axial speling krukas, katalysator.
Hoop dat anderen hier ook iets aan hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.