Astra K Schokkend Optrekken

Forumindex Forums Modellen Astra Astra K Schokkend Optrekken

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Ltenhave
    Deelnemer

Sinds november 2016 rijd ik een Astra K 1.4 Sports Tourer in een Business+ uitvoering. En na bijna 20.000 km nog steeds met heel veel plezier! Maar vanaf het begin trekt de motor wat ‘schokkend’ op. De dealer heeft alle door Opel voorgeschreven controles uitgevoerd maar kan geen afwijkingen vinden. Opel heeft hiervoor een ‘technical raport’ opgesteld, wat mij sterk doet vermoeden dat er veel meer klachten moeten zijn.
      Klopt dat? Herkennen 1.4 (K) rijders dit probleem en is iemand een oplossing bekend??

eppo61
      Deelnemer

Ervaar je het schokkerig gedrag alleen tijdens het accelereren vanuit stilstand, of ook tijdens acceleratie tussen de versnellingen ?
        De huidige generatie turbo/direct injectie motoren is helaas nogal gevoelig voor het verschijnsel van pingelen/detonaties (LSPI) als in lage toerengebieden (1500-2000 rpm) sterk wordt geaccelereerd.
        Een van de maatregelen van Opel is het wijzigen van de motorolie-specificaties: dexos 2 mag NIET meer worden gebruikt in de 1.0 en 1.4 benzinemotoren van de astra k: http://imgur.com/a/YAGSt
        Dexos1 generation 2 is de nieuwe motorolie, en kan de LSPI-verschijnselen zeer goed helpen voorkomen.
        Heb zelf goede ervaringen nadat mijn olie in mei dit jaar vervangen is door de dealer n.a.v. de verschijnselen van stotterende acceleratie vooral in het 1500-2000 rpm gebied.
        Jouw Astra heeft nog de “foute” dexos2-olie, en kan dus eveneens gevoelig zijn voor LSPI.
        Mijn oliewissel was overigens kosteloos o.b.v. TSB3319 (technisch service bulletin van Opel i.v.m. LSPI-klachten).

Succes :good:

Ltenhave
        Deelnemer

Bedankt Eppo, ik ga het met de dealer bespreken :applause01:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.