Hoi,
Maar weer eens een post op het forum, omdat wellicht iemand hier een idee heeft of dergelijke “klachten” heeft meegemaakt en de oplossing daarvoor weet.
Ik heb sinds een paar maanden een Opel Astra K van het laatste kwartaal 2017. De innovation uitvoering met 1.4 turbo motor en 6-versnellingen.
Regelmatig van de 1 naar de 2 blijft de pook in de 1 “plakken” en moet je meer moeite dan normaal doen om hem uit de 1 naar de 2 te krijgen. In de 2 krijgen is vervolgens geen probleem.
Af en toe met schakelen naar de 2 voelt het alsof je over 2 tanden van een tandwiel gaat, maar gaat hij verder wel in de versnelling. Met het van de 3 naar de 4 schakelen voelt het soms alsof het over een drempeltje moet, waarbij hij soms iets terug geduwd lijkt te worden, maar hij wil verder wel gewoon in de versnelling.
Het irritante van dit verhaal is dat er ook genoeg momenten / dagen zijn dat hij gewoon lekker schakeld, zonder bijgevoel in de versnellingen, makkelijk uit de 1 enzovoorts. Een dag later kan het weer anders zijn. Daarom krijg ik af en toe het gevoel dat iets niet altijd 100% synchroon is waardoor je dus wat bijzonderheden hebt met het schakelen. Wat mij ook opvalt is dat als je soms in de 2 bijvoorbeeld gas bijgeeft om nog door groen te rijden (en wat meer toeren maakt ipv vroeg naar de 3 te schakelen) hij wat lijkt te slippen, alsof hij een seconde niet versneld maar wat doorslipt. Ook dit is niet altijd het geval.
Iets anders dat mij opvalt is dat wanneer je de auto in de vrij zet en je de eerste keer de pook naar links beweegt, dit zwaarder gaat dan wanneer je de pook daarna nog een keer naar links beweegt.
Hij wordt dealer onderhouden en de monteur heeft er een tijdje geleden ook een stuk mee gereden en vond het schakelen e.d. zoals bij een Astra hoort. Dat geloof ik op zich zo, want het is dus niet altijd dat deze bijzonderheden er zijn.
Ik rijd al jaren Opel (ooit bij de F begonnen G -> H en nu de K) en weet dat Opel bepaalde dingetjes heeft, maar dit valt voor mij niet in het rijtje thuis.