Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra K hoe bevalt Lane Assist
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 26 december 2023om 17:18 door yoyo.
-
AuteurBerichten
-
20 februari 2017 om 20:43 #18339138
Ik ben even benieuwd hoe jullie de Lane Assist op de Astra K bevalt. En dan vooral op de provinciale weg. Stel je rijdt met behulp van Lane Assist strak in het midden tussen de belijning, hoe reageert het systeem dan als er een tegenligger aankomt die te dicht tegen de middenas (of er zelfs iets overheen) rijdt?
20 februari 2017 om 21:42 #18339141Bevalt mij niet. Ik heb het eigenlijk altijd uit staan. De lane assist reageert alleen maar op lijnen en niet op tegenliggers voor zover ik weet.
De LA werkt niet als een autopilot die zorgt dat je het stuur kunt los laten. Doe je dat wel dan blijft de LA zwabberen van links naar rechts en geeft een melding dat je je handen aan het stuur moet houden.20 februari 2017 om 22:05 #18339142[i]De lane assist reageert alleen maar op lijnen en niet op tegenliggers voor zover ik weet.[/i]
Dat zou jammer zijn. Ik mag alleen wel hopen dat de tegendruk die het LA-systeem geeft, acuut gedeactiveerd wordt als zich een situatie met een tegenligger voordoet waarbij ik een onverwachte uitwijkmanoeuvre wil maken. Want dan wil ik het stuur “vrij” hebben voor de dingen die ik wil doen.21 februari 2017 om 13:03 #18339161De la drukt je stuur de andere kant op, maar je kunt daar ook gewoon doorheen drukken. Heb wel es express baantje opgeschoven zonder knipper om de tegendruk is te testen.
Het systeem reageert niet op tegenliggers en staat bij mij standaard uit.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
22 februari 2017 om 18:29 #18339221Hmm dit klinkt gevaarlijk. Als ik een korte snelle stuurcorrectie wil maken dan moet dat soepel gaan. Ik moet er niet doorheen hoeven drukken.
22 februari 2017 om 18:56 #18339228M’n collega met een Astra K zei dat hij ook liever zonder reed, ding maakt nogal grove stuurbewegingen ipv een kleine correctie.
23 februari 2017 om 20:42 #18339288Ik zet em bij uitzondering aan als ik erg moe ben van het werk naar huis. Dan is et wel fijn dat ie je tussen de lijnen houdt. Wat ook nog een leuke toevoeging is, soms werkt het ff niet. Als je er dan op rekent dat ie het wel doet rijd je alsnog de berm in. Je ziet het wel op je scherm, maar je kijkt er simpelweg niet continu naar…
23 februari 2017 om 21:16 #18339291Thanks allemaal, het is me nu wel duidelijk. Een middagdutje doen tijdens het rijden met LA en CC ingeschakeld kan ik wel vergeten:-)
24 februari 2017 om 09:13 #18339304Bij mij staat het standaard aan, heb het systeem slechts één keer uitgeschakeld toen er een laagje sneeuw op de weg lag. Ik vond het toen nodig om op de afrit de baan te pakken die meerdere mensen hebben gepakt en dat was over de doorgetrokken streep. Het systeem wilde mij toen weer op de normale baan sturen (best knap dat het systeem de lijnen nog zag).
Het tegensturen gaat in mijn optiek in een vloeiende lijn, hoe dichter bij je van een lijn komt, hoe sterker er wordt tegengestuurd. Met eventuele tegenliggers wordt denk ik geen rekening gehouden, maar als jij een uitwijkmanoeuvre doet dan stuur je met gemak door de LA heen. Ik zie het daarom ook absoluut niet als een ‘gevaarlijke’ feature. Het is bovendien geen systeem dat ervoor zorgt dat je lekker je handjes van het stuur kunt houden, het is puur een extra veiligheid. Zodra ik op de A2 rijd, kán ik mijn handjes van het stuur houden, de LA stuurt mij dan van links naar rechts binnen dezelfde baan. Dit is, zoals je wellicht zult begrijpen, geen fijne manier van autorijden en voor automobilisten in je omgeving kan het wat onoplettend (dronkemanskunsten of druk met telefoon) overkomen. (Overigens zal het systeem je dan ook waarschuwen je handen aan het stuur te houden) Bovendien is het geen systeem om blind op te vertrouwen, niet elke belijning wordt goed opgepakt, waardoor je inderdaad zomaar de berm in kunt sturen.
Enfin, het is dus geen vorm van autonoom rijden, maar het is wat mij betreft een prima extra veiligheid bij het autorijden. Indien nodig stuur je gemakkelijk door de LA heen, ik heb het nooit als onveilig ervaren…
26 februari 2017 om 13:26 #18339407Ik heb hem ook standaard aan (na een week en 900km). Vind het prima ondersteuning bij eigen actieve sturen. Je moet het niet als automatisch rijden zien, maar echt als stuurondersteuning en dat bevalt mij goed. Het houdt mij scherp :)
2 maart 2017 om 23:30 #18339726Bij mijn staat hij ook standaard aan.
Al eens een momentje gehad dat ik er geen erg in had dat ik over de lijn ging.
Vervolgens wordt dmv een correctie de goede kant weer opgestuurd.
Ben je het er niet mee eens of moet je uitwijken of iets dergelijks dan draai er zo doorheen.Inderdaad het is een assistent geen automatische piloot.
———————————————————–
Opel Astra 1.4 Turbo Sports Tourer Innovation Mineral black26 december 2023 om 17:18 #18549058Hallo allemaal, Het lane assist is een welkome uitbreiding aan mijn Astra K tourer 1.4 automaat.
Maarrrrrr als ik deze aan hebt is het net of je gezopen heb , zo gaat hij van lijn naar lijn en pas net tegen
tegende streep aan reageerd hij pas door soms pittig terug te sturen.
Ik zit wel eens te denken of dat niet minder ruim afgesteld kan worden zodat deze de auto bijvoorbeeld
op een 35 á 40 cm al kan laten reageren in plaats van tegen de wegbelijning?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.