Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra K – 1.6 cdti diesel vs 1.4 turbo benzine
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 april 2018om 19:14 door 3234dmtr.
-
AuteurBerichten
-
25 december 2017 om 12:21 #18350899
Hallo,
Ikv aankoop nieuwe wagen deed ik testrit met de Astra K 1.6 cdti diesel. Ik vond deze diesel nogal aan de lawaaierige kant en vraag me af of dat eigen is aan deze uitvoering ? Bij Opel staan deze nieuwe diesels bekend als fluisterdiesel, daarom had ik een lager lawaainiveau verwacht.
Gezien ik qua jaarlijkse km’s op het kantelpunt diesel vs benzine zit, is een 1.4 turbo benzine te overwegen. Heeft iemand ervaring met de 1.4 turbo benzine qua verbruik en betrouwbaarheid ?
Mvg
25 december 2017 om 22:08 #18350927Heb zelf astra j 14 t(140 ps) Heb ik iets aan laten doen(naar 160 ps) om toch iets inhoudend karakter iets te verminderen.
Weet niet of deze motor zelfde is als in type k.Weet wel zwakke punt 14 t serie j onder ander waterpomp (alg bekend).Heb ik ook bij ongeveer 55000 km al gehad, zorg voor goede bougies vanwege licht inhouden.Heb ook een lambda sonde defect gehad.Alles geen grote kosten. verder altijd goed gelopen en met beetje beleid (gaspedaal) tegen 1:14 te rijden.
Ik heb tijdens vakantie astra k 16d gehad .Loopt ook goed en in spaanse heuvels ook zuinig en zeker zo snel.(vond niet dat ie meer geluid maakt)
26 december 2017 om 18:09 #18350963[quote quote=18350927]Heb zelf astra j 14 t(140 ps) Heb ik iets aan laten doen(naar 160 ps) om toch iets inhoudend karakter iets te verminderen. Weet niet of deze motor zelfde is als in type k.Weet wel zwakke punt 14 t serie j onder ander waterpomp (alg bekend).Heb ik ook bij ongeveer 55000 km al gehad, zorg voor goede bougies vanwege licht inhouden.Heb ook een lambda sonde defect gehad.Alles geen grote kosten. verder altijd goed gelopen en met beetje beleid (gaspedaal) tegen 1:14 te rijden. Ik heb tijdens vakantie astra k 16d gehad .Loopt ook goed en in spaanse heuvels ook zuinig en zeker zo snel.(vond niet dat ie meer geluid maakt)[/quote]
Ben zeer tevreden over de rijeigenschappen van de 1,4 t astra K zeker het gewicht afname tov de astra J en de nieuwe motor v 150pk in de astra K rijdt deze
zeer vlot ook het verbruik is gunstig kun je vaak wat sneller doorschakelen in versnelling terwijl het vermogen nog voldoende is en rustig geluidsniveau heeft
29 december 2017 om 08:55 #18351056[quote quote=18350899]Gezien ik qua jaarlijkse km’s op het kantelpunt diesel vs benzine zit, is een 1.4 turbo benzine te overwegen.[/quote]
Waarom neem je LPG niet mee in je berekening, zeker als je op het kantelpunt diesel vs benzine zit, dan zal je zien dat LPG nog goedkoper is dan beiden.
LPG kan al uit in NL bij 15000 km per jaar (als je de installatie nieuw koopt en in 5 jaar afschrijft).
Zelf rij ik met 2 auto’s op LPG (Astra F x16xel en Vectra B V6).
Het enige nadeel van LPG is dat je reservewiel in je kofferbak los ligt en je vaker moet tanken.
Bij een nieuwe turbo auto zou ik hem eerst laten chippen en daarna LPG inbouwen, dan kunnen ze rekening houden met het hogere vermogen bij het afstellen van het LPG systeem!
30 december 2017 om 21:17 #18351170LPG is in het buitenland soms ook lastig met tanken. Ik heb de 1.6 136 pk, lawaai herken ik deels, maar eigenlijk ook maar zeer beperkt.
2 januari 2018 om 12:21 #18351275Waarom is LPG lastig met tanken in het buitenland?
Rijdt meer dan 10000 km per jaar door Europa en kan gewoon overal tanken.
18 januari 2018 om 13:19 #18351908Intussen in verschillende bronnen info zien staan mbt Low Speed Pre-ignition in oa de 1.4 Turbo Benzine. Blijkbaar is het fenomeen vastgesteld toen de motor reeds op de markt was. GM heeft dan een nieuwe motorolie ontwikkeld Dexos 1 Generation 2 welke het fenomeen van de baan zou helpen. Ter vervanging van de Dexos 2. Ik vraag me echter af of de Dexos 1 Gen 2 een probleem als LSPI helemaal ten gronde kan oplossen en de root cause niet eerder in het motordesign zelf zit. Zo een design pas je echter niet op een twee drie aan.
19 januari 2018 om 11:21 #18351929LSPI is inherent aan de downsizing-mode van de fabrikanten. Niet alleen Opel/GM heeft hier last van, ook de nieuwste generatie Ford Ecoboost is hier blijkbaar gevoelig voor. GM/Opel heeft inmiddels een nieuwe olienorm geformuleerd (Dexos 1 Gen 2) voor de betroffen motoren (niet alleen de 1,4 uit de K-serie !). Ford komt pas in 2019 met aangepaste olie (ILSAC GF-6 https://passenger.lubrizoladditives360.com/specifications/gf-6/)
LSPI is een complex probleem/verschijnsel dat deels voorkomen/gereduceerd kan worden door specifieke motorolie. Vanaf 2019 krijgt de Astra motoren van PSA: hopelijk zijn deze niet gevoelig voor LSPI…….
19 januari 2018 om 18:30 #18351937@eppo61 thnx voor de inbreng – Opel zit op het eerste zicht dan wel vrij goed met PSA gezien de 1.2 3 cylinder PureTech al 3 jaar opeenvolgend Engine Of The Year is in zijn categorie met al meer dan 1 miljoen exemplaren op de weg.
Opel had ook zo een prijsbeest in zijn portfolio, de 1.3 CDTI diesel van Alfa/Fiat. Was ook Engine Of The Year en met reden. Alleen moet je weten dat je dit klein beestje tussen de 2000 en 3000 toeren moet houden. Enigszins onbegrijpelijk (voor mij) dat Opel en GM zo een motor dan weer vakkundig uit de catalogus gooien. NB: ik heb er nog steeds 2 rijden: een met 216.000 KM (H) en een met 176.000 km (J) en er bij het optrekken laat de J er veel achter zich (die zich nogal verschieten).
Tenslotte, de diesel is momenteel niet populair, maar chauffeurs moeten toch 2x nadenken. Dwz een diesel die duurder is en met alle zonden overladen wordt – versus een downsized turbocharged benzine die onderhevig is aan pingelen.
20 januari 2018 om 12:38 #18351950Ik heb zo eea gelezen en denk, ook omdat ik al vanaf 1984 diesel rijd, dat ivm onpopulair raken in NL door aktiegroepen, de diesels:
A/daardoor goedkoper in aanschaf worden.
B/je tegenwoordig ook zgn. milieudiesels hebt (zelf Fabia 12 TDi Green Line sjoemeldiesel die inmiddels ontsjoemeld is)
C/ zo’n groot merk als Opl/Peugeot zal ongetwijfeld ook zo’n milieudiesel hebben.
D/ het hangt van de aantal km’s/jaar af.
E/ lpg is ook interessant maar dan wel de G3 en die is duurder maar goedkoper in wb dan gewone lpg installatie.
F/ lpg kost ruimte en soms ook hulpveren. Zeker met vakantie volle koffer en doorhangen. Koplichtenhoogte e.d.
Ja, ik ben ‘n dieselfan. Dieselt altijd door. Maar ik rijd wel > 20.000 km/jaar incl. Vakanties 2 a 3x p/j.
Rijd jij meer dan 20.000 km, : DIESEL!
21 januari 2018 om 19:11 #18351996Eindverdict. Effen overlegd met baas van de service van de lokale Opeldealer. Ze volgen de instructies van Opel – dwz Dexos 1 Gen 2 – strikt op. Sindsdien hebben ze geen issues meer op de benzinemotoren.
Het wordt dus een “K” 1.4 benzine 150 pk. 5 jaar garantie als optie genomen (2 jaar standaard + 3 jaar verlenging). We will wait and see.
Nog toevoegen dat de Grandland ook goed is. De 1.2 benzine turbo van Peugeot doet zijn werk (en is niet voor niets weer engine of the year).
Gezien een mens in het leven echter moet beslissen en de 1.2 Peugeot nog niet beschikbaar is in de Astra is het dus “K” 1.4 150 benzine geworden.
De ideale wagen bestaat niet, want je moet de optimale componenten bij verschillende constructeurs gaan inkopen. Dat is de eindconclusie: geen enkele constructeur slaagt er in om op alle vlakken de beste componenten te designen en de beste wagen neer te zetten. Als je een wagen koopt, koop je een compromis.
Ik heb geen verklaring voor dit fenomeen. Toch wel één verklaring: navelstaarderij van elk merk. Iedere constructeur denkt van zich dat ze de beste zijn. Ze zitten er wel allemaal stevig naast. Alleen beseffen ze het zelf niet.
23 januari 2018 om 08:24 #18352053Prima keuze (1,4 110 kW), vooral i.c.m. Innovation/Intellilux. Inderdaad heel verstandig om verlengde garantie erbij te nemen (ik heb eveneens 2 jaren aanvullende garantie) :smiley-car:
8 april 2018 om 06:59 #18354809500 km met de wagen gereden. Verbruik op 5.9 Liter. De 150 pk maken dat de motor zich niet hoeft te forceren. Ik hou de motor in iets hogere toeren, dwz als display aangeeft shift naar 4 en 5, blijf ik in 3 of 4. Een benzinemotor mag wat toeren maken, van doodknijpen worden ze meestal niet beter en niet zuiniger.
8 april 2018 om 10:53 #18354819Zeer verstandig om het schakeladvies te negeren, vanaf 2000 rpm loopt het motortje gewoonweg beter. Door de S/S bak liggen de versnellingen iets verder uit elkaar. In de stad (56 km/u op de CC) draait ie 2000 rpm in z’n 3. Benzineverbruik op de BC wijkt helaas ruim 10% af: BC 5,8 liter is bij mij in werkelijkheid ca. 6,3 liter/100.
8 april 2018 om 19:14 #18354843En daar hebben we het voordeel van de diesel. Die tokkelt bij de genoemde ingestelde snelheid een kalme 1300 toeren in de 4e versnelling. Dan zijn de banden de grootste geluidsbron. Het spelen met de schakelindicatie vind ik persoonlijk wel grappig binnen de bebouwde kom en weinig deellast om zo te testen hoe soepel de motor vanuit onderin oppakt. Anderzijds druk ik de motor ook wel eens naar de 4K toeren bij bijvoorbeeld een invoegactie op de snelweg, maar dan raakt ‘ie een tikje buiten adem.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.