Astra J probleem dashboard/bc door opcom

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J probleem dashboard/bc door opcom

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Tompaok4
    Deelnemer

Dag allemaal,

Ik heb al twee weken een Astra J GTC 1.4 gekocht bij de Opel dealer met 84000 kilometer.

Ik zit nu met het volgend probleem. Zaterdag heb ik mijn auto laten tunen. Toen ze daar klaar waren ging het storingslampje van de elektronische handrem EPB aan en niet meer uit. Meneer van de tuning vertelde mij dat hij er niet zeker van was of het door het tunen komt of puur toeval maar, ondanks dat hij mij eigenlijk niet wilde laten wegrijden met het lampje aan, maar hij geen monteur die dag had, moest ik toch weg en zou ik vandaag (maandag) teruggebeld worden.

Ten eerste heb ik het gevoel dat de auto van zijn één naar zijn twee, en van zijn twee naar zijn drie, iets anders reageert dan voorheen… Alsof hij inhoudt als je de koppeling iets te vroeg in de toeren laat opkomen, wat eigenlijk niet te vroeg is omdat dit voorheen gewoon soepel verliep. maar dit terzijde. Ik ga denk ik dan ook terug om mijn origineel terug te plaatsen helaas.

Eenmaal thuis sloot ik mijn opcom aan op de auto om te kijken of de storing te wissen was. Storing gevonden en na het ”clear fault” knopje te drukken sprong het lampje uit maar vervolgens gelijk weer aan. Dit is dus iets voor de dealer (6 maanden garantie) of tuningsbedrijf om op te lossen. Ik denk dat het wel iets met de tuning te maken heeft en het iets met software is want de handrem (en de rest ook) werkt gewoon helemaal perfect als voorheen.

En nu komt het, met mijn domme kop vond ik het wel interessant om een paar extra opties/tabbladen aan te zetten via de opcom denkend aan de navigatiepijltjes, koelvloeistoftemperatuur etc. Omdat ik het wel leuk vond en het eigenlijk best makkelijk was ging ik eigenlijk alles af, ook opties die ik niet heb zoals de dodehoek herkenning. Daar kreeg ik dan een foutmelding en zette ik alles gelijk weer uit.

Nu heb ik een aantal problemen die ik niet krijg opgelost. Ik weet ook niet of de problemen zijn ontstaan na het tunen of na het aansluiten van de opcom. Het enige wat ik weet is dat het handrem servicelampje is gaan branden na het tunen. Ik heb het vermoeden dat de rest gewoon is ontstaan net het aansluiten van de opcom.

De volgende problemen zijn (volgens mij) ontstaan na het koppelen van de opcom en het ”spelen” met de opties:

• Mijn lampje op het dashboard van het automatisch groot licht brandt niet meer. Ik krijg wel de melding dat het aut-groot licht is aangezet maar het groen lampje met de ”a” uit mijn hoofd krijg ik niet meer aan.
      • Mijn wit lampje van de cruise control, het lampje dat aanduidt dat de cruise control in stand-by is en geactiveerd kan worden werkt ook niet meer. Als ik de cruise control aanzet gaat het groen lampje wel gewoon branden.
      • Het lampje voor de max snelheid brand ook niet als ik het in gebruik stel. De optie op zich werkt wel.
      • Normaal gesproken gaf mijn auto aan wanneer hij denkt dat het tijd is voor het schakelen. Hoewel ik mij daar zelden aan hou, dit werkt ook niet meer.
      • Ik krijg nu ook het totaal aantal liter wat er is getankt aan de auto te zien. dus echt vanaf het begin het aantal tankbeurten en daar dan de liters van. Dat krijg ik ook met geen mogelijkheid weg.
      • Ook staat er iets met Ureum Gering in een van de opties in het tweede beeldscherm van het boordcomputer. Deze melding krijg ik ook echt niet weg.

De pijltjes voor de navigatie werken dan wel en de timer ook. Achteraf gezien zijn dat de enige twee opties die ik graag had willen houden zonder al deze problemen. Aan de temperatuur koelvloeistof heb je ook weinig, kijk je ook amper naar. Ik heb 6 maanden garantie bij de dealer waar ik het gekocht heb. Ik denk echter niet dat de dealer blij is met iemand die zijn auto tuned en vervolgens ook een opcom aanhangt. Daarom wil ik kijken of iemand hier op het forum weet waar het aan zou kunnen liggen of genoeg ervaring/kennis heeft met opcom om dit (tegen betaling) terug te zetten en alles werkend te krijgen. Of zeggen jullie, al deze dingen die je opnoemt hebben niks met opcom te maken?

Weten jullie echter ook of het mogelijk is dat ik (bij een andere) dealer langs ga en dat zij dan alle software terugzetten naar origineel? Een soort van software reset? Zo ja, wat mag dat ongeveer kosten.

Wat ik nu geleerd heb is dat je met weinig ervaring niet zomaar met opcom moet knutselen en zo heb ik ook mijn twijfels over het tunen omdat ik toch het gevoel heb dat mijn auto anders rijdt, zoals boven aan dit verhaal aangegeven.

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken!

Riesje69
      Deelnemer

Hoi Thomas,

Lijkt mij dat je alles met de opcom terug moet zetten wat je aan hebt gezet.

Dan naar de tuner, daar alles uitleggen wat je allemaal is opgevallen.

Werkt dat niet dan alles naar originele.

Dan kijken wat wel of juist niet werkt. In overleg met de tuner bepalen wat je gaat doen.

Waarschijnlijk kan Liviu2004 jou heel goed helpen hier op het forum.

Succes.

Tompaok4
        Deelnemer

<p style=”text-align: left;”>He Ries,</p>
          Ik heb morgen een afspraak met de tuner, die gaat alles terug maar het origineel zetten.

Daarna mag ik door naar de Opel dealer die een softwareupdate goedkoop zal uitvoeren en alles naar origineel brengen.

Mocht dat nog niet helpen, dan ga ik naar de dealer waar ik de auto heb gekocht met het verhaal dat het niet werkt.

Ik denk dat het sensoren zijn, of althans dat de sensoren door de computer niet worden gelezen. De boardcomputer werkt perfect dus ik denk dat het echt met de tuner te maken heeft. Als opel een origineel er op zet dan denk ik wel dat dat wordt opgelost.

Bedankt voor je info! Mocht ik er niet uitkomen neem ik contact op met Liviu2004. Maar heb er vertrouwen op dat als opel een softwareupdate doet, dat alles dan weer zal werken alsof de auto uit de fabriek komt.

Thanks!

Opeltje17
          Deelnemer

Trek de massa pool van de accu is 10 min los, dat kan ook een hoop rare storingen oplossen!

Tompaok4
            Deelnemer

Dacht ik ook aan maar las dat er eventueel problemen met de sleutel kunnen ontstaan. Kan dat gewoon?

Tompaok4
              Deelnemer

Inmiddels terug naar de tuner geweest. Alles is teruggezet, storinglampje handrem weg en ik gelukkig mijn geld terug.

De overige problemen zijn helaas nog niet opgelost.

Mijn aut. groot licht lampje, cruisecontrol standby modus lampje, max snelheid lampje en het aangeven van het schakelen werken nog niet. Ook had ik voorheen nooit de buitentemperatuur op de BC omdat deze op de Navi 900 stond. Een keer aangezet en nu wilt het niet weg. Als ik de module uit zet krijg ik alsnog het schermpje met “temperatuur: –“. Dit helaas ook op de Navi.

Ik ben naar de dealer geweest en die heeft een update gedaan van 25 euro wat niet heeft geholpen. Ik vraag mij af of dit te hele update was want ik had ze wat duurder verwacht (€100+). Weet iemand misschien of de dealer ook de BC helemaal naar originele kan terugzetten. Ik heb het gedaan via Opcom, dus alles teruggezet als voorheen maar tevergeefs.

de BC kan ik mee leven maar dat de lampjes niet branden :(. De lampjes zijn overigens niet doorgebrand dat heeft de dealer getest door ze allemaal constant te laten branden.

Groetjes

liviu2004
                Deelnemer

Helaas opcom chinese cloon is echt slecht voor programming. Ook voor 2002 auto …
                  Sorry, ik kan je niet helpen, ik wil niet doen autos na 2010( na astra h model).

Tompaok4
                  Deelnemer

Wat kan ik nu het beste doen? Weet jij of de dealer mijn boardcomputer kan resetten?

liviu2004
                    Deelnemer

Vanaf 2011 autos, programming, inleren, reset en zo iets, alleen met Opel Online Duitsland.

>5000€ per jaar ex btw abonament plus elke software download 130€ of zo. Dus niet voor algemeen garages.

Tompaok4
                      Deelnemer

Kan de Opel Garage dit wel doen?

liviu2004
                        Deelnemer

Dit is een vraag voor hen, niet voor ons.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.