Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra J occasion problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2011 om 17:24 #17234626
Hallo,
Ik heb vorige week een zwarte Astra J 1.6 Edition gekocht. Deze is door de dealer geïmporteerd uit Spanje. 17000km, bluetooth, boordcomputer, getinte glazen, airco voor een netjes prijsje van 17950.
Ik heb alleen een paar puntjes ontdekt. Er zitten namelijk scheuren in de gril en aan de rechterkant zit hij te diep in de bumper. Die heeft duidelijk een klap gehad. De rest ziet er alleen perfect uit (onder de motorkap).
Wat me wel opvalt is dat de voor- en achter- bumper allemaal puntjes hebben in de lak (bijvoorbeeld door stofjes en vuiltjes onder de lak). Kan het zijn dat Opel dat slecht heeft gespoten vanuit de fabriek? Of heeft deze auto een aanrijding gehad en hebben ze beide bumpers zelf vervangen en gespoten?
Misschien ben ik te achterdochtig, maar door de kapotte gril begin ik toch een beetje te twijfelen.
Ook moet ik bij het schakelen naar de 1 en 2 de pook niet helemaal naar links drukken, anders kom ik niet in de versnelling. Maar is dat niet bij te stellen door de garage? Of is dat ook gelijk een teken van eventuele schade?
23 maart 2011 om 17:37 #17843233kijk eens onder de motorkap naar de voorbalken en de rest van de voorstukken of die nog gepuntlast zitten,zoja dan zit dat wel goed lijk mij,als dat niet zo is dan zijn die uitgeboord en kan dat eventueel duiden op schade ter gevolge van aanrijding of iets dergelijks
23 maart 2011 om 17:45 #17843234Zou idd allemaal vervelend zijn , even met een expert/specialist op een brug
even onder de auto kijken.23 maart 2011 om 17:50 #17843235Schakelen is een kwestie van afstellen inderdaad.
Die barsten en de stofjes in de lak duiden op schade.23 maart 2011 om 22:22 #17843236Ik zal het inderdaad eens gaan controleren op een brug en eens kijken naar de puntlas-punten.
De dealer is aangesloten bij de Bovag, ga ik daar iets aan hebben?En wat zijn mijn rechten wat betreft de slecht gespoten bumpers en de kapotte gril? Dit zijn namelijk van die dingen die je alleen ziet als je eens aandachtig naar de auto gaat kijken. Iets wat ik in de showroom niet gedaan heb helaas.
Weet iemand van jullie hoe ik de voorbumper verwijderen kan? Had net even de installatie-handleiding van Irmscher bekeken, en daar lijkt het net alsof je de bumper er zo af kan trekken. Is dat zo?
23 maart 2011 om 22:23 #17843237Schakelen kan je weinig aan doen, afstellen gaat niet want volgens mij want het zijn kabels
25 maart 2011 om 13:53 #17843238Ik heb het gemeld bij de dealer, maar die reageerde zoals verwacht erg bot.
“Daar weet ik niks van, ik weet alleen dat de achterbumper gerepareerd is.”
“Daar kan Opel niet aan doen, daar kan ik niets aan doen.”De voorbumper is ook gespoten door dat zelfde slechte spuitbedrijf dat de achterbumper heeft gedaan. Er zitten namelijk ook een aantal puntjes (vuil/stof onder de lak) op. Maar hij beweert dat hij niet weet dat de voorbumper ook gerepareerd is.
Ik zei ik maak wel wat foto’s, dan kun je die bekijken. “Ja maar ik geloof je wel, die foto’s zullen het niet anders maken.”
Uiteindelijk zei hij dat ik toch de foto’s maar moest sturen en dat hij er volgende week op terug zou komen.
Wat is mijn recht in dit geval? Komt alles terug op: “Dat had je maar in de showroom moeten zien.”? Of had hij dit gewoon moeten melden?
De bumpers kan ik nog mee leven omdat je die puntjes alleen ziet als je van dichtbij kijkt. Maar ik verwacht wel dat er een nieuwe grill in gezet gaat worden. Moet hij dit doen, of is dat allemaal vrijwillig voor hem?En kan ik met deze problemen bij de Bovag aankloppen voor hulp? Of sta ik in mijn eentje?
Ik hoop dat iemand me kan adviseren. Er zijn vast meer mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten.25 maart 2011 om 13:55 #17843239Verborgen gebreken??
De Bovag is ook niet meer wat het is geweest :(
25 maart 2011 om 14:02 #17843240Als er niet bij gemeld is dat het een schadeauto is geweest en er zitten dergelijke gebreken in, dan kun je volgens mij van de verkoper eisen dat een en andere gerepareerd wordt, want deze heeft jou een ondeugdelijk product verkocht. Maakt niet uit of het 2e hands is. Je dient de dealer hier schriftelijk van op de hoogte te stellen en deze heeft dan tijd om te reageren. Als hij niet reageert en weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen, dan kun je hem in gebreke stellen. Vervolgens kan dan de koop ontbonden worden, of je laat de hele zooi repareren bij een ander en de rekening leg je bij je dealer neer.
Volgens mij zou dit zo moeten werken, maar informeer anders eens bij je rechtsbijstand. Dat wil wel eens een hoop verduidelijken.
25 maart 2011 om 15:01 #17843241Is natuurlijk niet erg netjes dat hij niet gemeld heeft dat de auto schade heeft gehad.
Gebeurd helaas wel meer , want niemand koopt graag een schade auto en als men
het niet ziet en de auto wordt verkocht is de kans op ontdekking evengoed vrij klein
en komt menig dealer/garagist ermee weg en daar hoopte die in jou geval waarschijnlijk
ook op.
Ik zou zelf geen reparatie v/d reparatie willen , maar mijn geld terug vragen omdat
ik iets gekocht heb wat niet is wat men ervan zei (verborgen gebrekken idd).25 maart 2011 om 15:34 #17843242Moeilijk denk ik. Je koopt de auto zoals hij daar staat. Het gaat dus niet om verborgen gebreken. Dat een auto in het verleden schade heeft gehad hoeft niet te zeggen dat er iest mis mee is. De dealer zou wel de grille kunnen vervangen. Het verhaal dat de auto uit Spanje is geimporteerd door de dealer vind ik veel vreemder. Waarom zou een dealer dat doen??
25 maart 2011 om 21:06 #17843243[rquote=1899674&tid=145097&author=Arjen]Het verhaal dat de auto uit Spanje is geimporteerd door de dealer vind ik veel vreemder. Waarom zou een dealer dat doen??[/rquote]
Weet ik niet, goedkoop denk ik. Schadeauto uit Spanje halen, hier repareren en verkopen.Als ze dat met grote aantallen tegelijk doen en een deal met een schadeherstelbedrijf hebben zal het vast uitkunnen. En dat is denk ik hoe zij het doen…
25 maart 2011 om 21:26 #17843244Van een dealerauto mag je zeker wel verwachten dat ie in orde is, en dus geen schadeauto is.
Dit mag ook niet verkocht worden zonder melding van dat het een schade auto is geweest.
Misleiding / niet aan de verwachtingen voldaan waaraan het het MOET doen.
Willem
26 maart 2011 om 16:34 #17843245Maandag ga ik naar een Autoschadeherstel-bedrijf om hem te laten checken. Die weten precies waar ze op moeten letten.
En het kost ook nog eens niets.Kijken wat de schade is, en afwachten wat de dealer volgende week voorstelt.
26 maart 2011 om 18:33 #17843246gebeurd de laatste tijd steeds meer dat er schadeauto’s uit spanje gehaald worden.
in duitsland zijn ze de laatste jaren steeds duurder geworden en in spanje zijn de schadeauto’s momenteel een stuk goedkoper dan in duitsland.
de tijd dat je voor heel leuk geld een leuke schade auto in duitsland koopt is helaas ook een beetje aan het voorbij gaan.
zijn steeds moeilijker te vinden en als je er een vind zijn ze 9 van de 10 x goed aan de prijs!!26 maart 2011 om 19:40 #17843247[rquote=1899985&tid=145097&author=OvErDoSe][rquote=1899674&tid=145097&author=Arjen]Het verhaal dat de auto uit Spanje is geimporteerd door de dealer vind ik veel vreemder. Waarom zou een dealer dat doen??[/rquote]
Weet ik niet, goedkoop denk ik. Schadeauto uit Spanje halen, hier repareren en verkopen.Als ze dat met grote aantallen tegelijk doen en een deal met een schadeherstelbedrijf hebben zal het vast uitkunnen. En dat is denk ik hoe zij het doen…[/rquote]
Ik weet niet, maar ligt het uurloon hier in nederland niet veeeele malen hoger ? en is het dan nog wel intressant om hem hier naar toe te halen ?
Voel je in de wielkasten puntlassen ? kloppen de nummers en logo’s wel in de ramen ?
27 maart 2011 om 12:39 #17843248tsja ben t met je eens dat de het niet zo netjes is
maar net wat er gezegd word een gebruikte auto koop je zoals je m ziet staan..27 maart 2011 om 20:11 #17843249Ik baal er wel van. Vanmiddag in de zon kon ik ook duidelijk kleurverschil zien tussen de overgespoten bumpers en de rest van de auto.
Maar dit zal wel onder de wet “dit had je moeten zien” vallen of niet? Ondanks dat ik het verschil in de showroom niet kon zien.En over het slechte schakelen (in de 1 en 2), kan ik dat als verborgen gebrek gebruiken? Mocht de verkoper al moeilijk willen gaan doen, dan kan ik dat als laatste middel gebruiken.
Ik laat jullie morgen weten wat het schadeherstel-bedrijf ontdekt.
28 maart 2011 om 15:10 #17843250Ik denk ook dat het een gevalletje is: Had je maar beter moeten kijken.
Je koopt hem zoals hij is.
Van dat schakelen zal een garantiekwestie zijn, denk ik.
Tussen een schade auto en een schade auto zit natuurlijk ook een groot verschil.
Misschien heeft hij midden in een kettingbotsing gezeten en is hij daarom voor en achter gespoten. Het zou ook kunnen dat het niet zo’n goede chaufeur was en dat hij op beide bumeprs wat parkeerschade had en een steenslag op de grille. Wie zal het zeggen. Bovendien een schadeauto hoeft niet slecht te zijn, mits deze goed is gerepareerd!!!Succes, en houdt ons op de hoogte!
29 maart 2011 om 18:05 #17843251en? wat is de uitslag?
5 april 2011 om 09:51 #17843252Het is even wat later, maar hier is de uitslag:
Zodra ik de garage binnenreed zei de monteur: “De achterbumper heeft een verkeerde kleur”.
Verder kwam er naar boven dat de volledige achterbumper vervangen was omdat de ophanging van de bumper (metalen plaatje) verbogen is geweest en teruggeslagen is met een hamer. Slecht gespoten in de verkeerde kleur.
De voorbumper was ook overgespoten, maar wel met een bijna zelfde kleur als de auto. Ook weer slecht gespoten met veel vuiltjes onder de lak.
En toen viel de monteur meer dingen op. Namelijk dat ze de bumper gespoten hebben zonder deze van de auto te verwijderen. Ze hebben namelijk geprobeerd de rest af te plakken. Hoe zag hij dit? Er zit lak op de ondergril (op de randen) en op de linker koplamp. Tevens zit de linker koplamp te ver naar achteren in de bumper.
De rest van de auto zag er goed uit en daar hoefde ik me geen zorgen over te maken.
Het opnieuw overspuiten van de achterbumper in de goede kleur zou ongeveer 200 euro gaan kosten. Dit ga ik proberen terug te krijgen van de dealer. Samen met een nieuwe gril.
Inmiddels hebben ze 3 keer belooft terug te bellen, maar vandaag zal ik er zelf weer achteraan moeten. En de verkoper die mij de auto verkocht heeft is gevlogen. Die is bij een andere dealer in Leeuwarden gaan werken. Van Hardenberg naar Leeuwarden :hmmz
5 april 2011 om 10:00 #17843253Jah ik help het je hopen dat een beetje makkelijk doen nu, het is klote als je veel geld aan een auto uitgeeft en er blijkt mee gerotzooit te zijn. Maar ik weet dat je soms een onderzoeksplicht als consument hebt, dat wil zeggen dat het aannemelijk is dat een 2e hands auto schade gehad kan hebben, en dat je als consument hier zelf naar moet vragen. Als ze dat vervolgens verzwijgen en je komt er dan achter dat dat wel zo is geweest dan zijn zij fout. Is bij huizen bijvoorbeeld ook zo. Dus als je van tevoren gevraagd hebt dan maak je kans, maar nou is het lastige dat die verkoper er niet meer is, en als je hem zou kunnen confronteren, of hij dat dan weer niet ontkent, is allemaal woord tegen woord. Ik zou in ieder geval er wel het ritje Leeuwarden ervoor over hebben om hem even met de neus op de feiten te drukken en me frustratie uiten, laat um maar zweten. Staat ie mooi voor paal bij zijn nieuwe baas.
8 april 2011 om 08:16 #17843254Ik ben gister bij een Opel dealer in de buurt geweest om het schakel probleem te laten controleren.
Die heeft het serienummer van de auto even nagetrokken in zijn systemen, en wat blijkt…Er zijn op dat model al 5 terugroepacties geweest. En voor zover hij kon zien waren die alle 5 nog niet uitgevoerd. Dus hij zou even bellen met de dealer waar hij vandaan kwam. Toen melde de monteur dat hij dat niet kon doen/weten omdat ze geen officiële Opel dealer meer zijn. :o Terwijl er duidelijk op de website staat dat ze al 40 jaar dealer zijn. En dat het pand er volledig uitziet als dealer (Logo’s, vlaggen etc.).
Toen heeft de dealer (waar ik de schakel problemen laat controleren) zijn Opel contactpersoon gebeld. Hij heeft hem gevraagd of hij de reparatie mocht uitvoeren en de terugroepacties uit mocht voeren. Hij kreeg niet zo’n mooi bericht.
Omdat de auto niet is ingevoerd door een originele dealer en niet ingevoerd is in het landelijke Opel systeem mocht hij geen garantie verlenen. Een mogelijkheid was dat ze heb nog in konden voeren mits er een origineel onderhoudsboekje bij zat met stempels van de originele dealer (uit Spanje) en van een eventuele onderhoudsbeurt.
Toen we de boekjes uit de auto pakten begon de dealer als een vermoeden te krijgen. Alle boekjes waren namelijk Spaans behalve het Service boekje. En ja hoor, zijn vermoeden was waar. Dealer informatie en eerste onderhoudsbeurt waren niet ingevuld. Pas op de 2e pagina stond een dealerstempel, maar ja hoor van de (niet)Dealer waar ik hem gekocht heb.
Hij zei dat we helemaal niets aan dat Service boekje hebben, en we dus nu ook geen jaar fabrieksgarantie meer hebben. Kortom, ik ben opgelicht.
Toen zei ik dat ze bij de Bovag aangesloten zijn. Maar daar heb ik alleen wat aan als ik een Bovag garantiebewijs bij de auto gekregen had. En die heb ik niet ontvangen…
Ik heb de Dealer gister gelijk gebeld, en hem gemeld dat ik de auto terug wil brengen. Hij wist zo snel niet iets te zeggen en zei te gaan overleggen. Hij heeft belooft om me vandaag terug te bellen. Ik ben benieuwd.
Mocht er niets uitkomen dan zal ik met Opel Nederland contact opnemen over het feit dat ze zich voordoen als Dealer terwijl ze het niet zijn. Ook zal ik dan bij een jurist informatie inwinnen en verder kijken wat ik kan doen.De auto kan dan verder wel in orde zijn (op het schakel probleem na) maar ik ben nu met zoveel dingen belazerd dat ik de auto niet eens meer van hun wil hebben. Mijn vertrouwen in AutoArena de Jong uit Hardenberg is volledig weg.
8 april 2011 om 08:52 #17843255Het klopt allemaal. Arena is overgenomen door Lenferink uit Almelo (een hele grote). Het dealerschap is ze afgenomen door Opel Nederland. Dat ze zich nog voor doen als Opel dealer is een zeer kwalijke zaak. De dealers in de omgeving zijn daar ook zeker niet blij mee… Ik zou zeker Opel Nederland bellen en de bovag, want dit kan natuurlijk echt niet. Het verklaart natuurlijk wel alles, want een Opel dealer importeert echt geen schadeauto`s uit Spanje!! (zie mijn vorige bijdrage aan dit Topic). Succes!!
8 april 2011 om 10:03 #17843256[rquote=1909433&tid=145097&author=OvErDoSe]AutoArena de Jong[/rquote]
Die zijn voor mij alleen maar goed om lampjes te verwisselen.
Voor de rest blijven ze er vanaf!Verder maak ik mijn woorden niet aan hun vuil…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.