Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra J A14XER – defecte koppakking?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2015 om 19:07 #17270296
Ok jongens, graag even jullie hulp/advies/mening.
Daarnet kwam m’n grootvader thuis van de supermarkt.
Gezien de man reeds de gezegende leeftijd van 90 jaar heeft bereikt, laad ik meestal de boodschappen uit. Zo ook daarnet.Echter, toen ik in de garage kwam en voor de auto stond, stonk deze echt naar verbrand. Het betreft een Astra J uit 2010 met A14XER motor.
Omdat ik al had gelezen van problemen met te warme remschijven bij deze wagen, keek ik deze meteen even na. Niets te vinden.Dan maar even de kap open, op het eerste zicht ook niets, maar wel die verbrande geur…
Dan maar koelvloeistof nagekeken, bleek dat het expansievat amper halfvol was.
Nou, dacht ik zo, das toch niet normaal…
Dan maar ff de olievuldop deraf en oh jee, een witte drap deraan (ik voeg hieronder foto’s toe).Nu zou ik willen weten wat jullie hiervan maken.
Verbrande geur, kvs deels weg, witte drap aan de olievuldop (op de foto, das toch drap he? Toch niet normaal ofzo? :p)Ik weet niet of de wagen foutcodes geeft of rookt ofzo, ik heb er niet mee gereden en heb ook niet gezien hoe m’n opa is thuisgekomen.
Bij mij gaat er meteen een alarmbelletje “koppakking” branden, maar wat denken jullie?
De wagen heeft 62000km en komt niet zo vaak buiten. Dan vaak voor korte ritjes.
Enkel in de vakanties wordt hij gebruikt voor reizen naar Engeland, Duitsland, Frankrijk etc.
Maar doorheen het jaar eigenlijk enkel voor boodschappen.Heeft drie maanden geleden onderhoud en apk gehad, alles ok.
Wat denken jullie?
Hier het expansievaatje. Normaal gezien moet het peil tot het bovenste streepje staan.
Hier de dop, met wat ik vermoed mayonaise deraan:
29 januari 2015 om 19:21 #18271056Die majo zal wel komen door veel korte stukjes en condens in de motor. Koelvloeistof, tja krijgt hij al zijn beurten? Of is die al 60.000km niet meer bijgevuld of ververst?
29 januari 2015 om 19:42 #18271057Mayo was er twee maanden geleden nog niet.
Koelvloeistof was toen ook goed op peil; olie ook.
Ik kijk het ding wel na hoor! :).
En de verbrande geur? hoe zou je die verklaren?
Want nou ja, zoveel korte stukjes doet ie ook niet, want komt niet vaak buiten.
Echt maar 1 keer in de week ofzo, en dan nog.In juli-augustus doet ie wel makkelijk 5000-6000 km op twee maanden.
29 januari 2015 om 19:51 #18271058ik zou de waterpomp eens controleren komt wel eens voor,is alleen heel moelijk zichtbaar.
29 januari 2015 om 22:06 #18271059Als de pomp werkt zou je in het reservoir toch wat stroming moeten zien, Zo niet kan zou je zeggen dat er een pomp stuk is
29 januari 2015 om 22:39 #18271060Maar waar stroomt de kvs dan naartoe?
Onder de wagen geen druppel te zien…29 januari 2015 om 22:44 #18271061Als ie niet erg hard lekt, kan het net zo goed zijn dat het weer verdampt, je kan het koelsysteem eens op druk laten zetten.
29 januari 2015 om 22:54 #18271062Hm.
Maar dan vraag ik me af waar die geur vandaan komt. Hij rook echt gewoon verbrand.
En de mayo, die kan evt verklaard worden door korte ritjes?
Vreemde is dat geen enkel probleem er twee maanden geleden was…
Geen kvs verlies. Geen mayo. Geen verbrande geur.
Zal er morgen eens mee naar de garage rijden.29 januari 2015 om 23:21 #18271063Mayo kan zeker komen van korte ritjes.
29 januari 2015 om 23:30 #18271064Mayo is echt een gekend probleem nij deze motor.
2maanden geleden was het buiten een stuk warmer, dan heb je veel minder last van sludge (mayo) vorming.
Auto staat vaak ook wat langer stil, genoeg tijd om condens op te bouwen in de motor dus.
Het kleine pijpje op de waterpomp wil wel eens gaan lekken, ook decwaterpomp zelf langs de keerring wil deze gaan lekken.
Bekende van ons en hier op het forum aanwezig had van zijn A14XER al 2x in de garantie zijn waterpomp laten vervangen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 januari 2015 om 09:18 #18271065ik vermoed ook een lekkende waterpomp, tijdens het rijden worden de kleine druppeltjes rondgeslingerd op het warme motorblok waarbij het verdampt en gaat stinken, lastig om te vinden.
30 januari 2015 om 18:46 #18271066Ben vandaag langs de garage gereden (geen opel-dealer).
De stank wijt hij aan de katalysator.
Kvs verlies zegt hij dat aan de waterpomp kan liggen, deze geeft bij iedere omwenteling een tikkend geluid.
Kvs bijgevuld en wat mee rondgereden, blijft voorlopig op peil…
Moet er volgende week mee terug, ik hoe jullie op de hoogte :).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.