Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Astra / Insignia 1.6 Turbo (advies en vragen) !
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 mei 2018om 00:12 door Astranaut.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2018 om 12:58 #18351777
Goedendag,
Ik ben van plan een Opel Astra, 4/5 deurs hatchbak of station te kopen.
Of een Insignia 1.6 Turbo sedan/hatchbak/station te kopen.Mijn vragen: Zijn zelfde motorblokken gelijk/indentiek? (Wat is de motorcode van dit blok)?
- Zijn deze motoren degelijk
- Is de turbo degelijk?
- Kan er EUR 95 in getankt worden (staat dat achter tankdop bijv).
- Is de koppeling/manuele 6 bak degelijk?
- Lusten deze motoren een slokje olie?
Een hoop vragen, hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ter voorbeeld, gaat om deze twee auto’s.Zie foto’s onderin: Gaat om deze type Opel’s
13 mei 2018 om 00:12 #18355904Hoi,
Om een antwoord te geven op jouw vragen; de motorcode van dit blok is A16LET. Identiek voor beide modellen… Alleen zijn de koeling, inlaat & uitlaattraject en aansluitingen modelspecifiek. De motorblokken zelf zijn vrij degelijk; zwakke punten zijn de bobine, koelsysteem (expansievat wil graag scheuren) en cilinderkopmembraan van de carterventilatie. Op de 1.4 turbo gaan ze vele malen sneller dan bij de 1.6turbo maar toch… Als ik een schatting doe omgerekend naar bedrijfsuren en aantallen (koude) starts dan zou je theoretisch max. 8000 – 10.000 uur met een dergelijk blok moeten kunnen doen.
Turbo is een degelijke BorgWarner K03; afhankelijk van hoe ermee gereden is kun je hiermee tussen de 20.000 & 200.000km mee halen. (ca. 4000uur)Als je een nette warming up & cooling down doet bij iedere rit, tijdig olie+filter ververst en niet als een malloot rijdt dan moet je meer dan 2 ton kunnen halen…
Er kan gewoon euro 95 in; het blok heeft een klopsensor. Beter is om 98, 100 of 102 octaan te tanken wanneer je meer van het blok verlangt; je hebt dan een paar pk meer vermogen en blok loopt mooier en koeler. Ikzelf tank altijd 98 want dat rijdt beter en is voordeliger (motor rijdt vaak zuiniger dan dat de brandstof duurder is) maar dat moet je voor jouw blok specifiek uitzoeken.
Transmissie van de A16LET is een zwak punt; er zit een Getrach M32 versnellingsbak in (M32WR met 4.18 eindoverbrenging) Deze bakken hebben een ontwerpfout met oliekanalen, slechte lagers en hebben een kabelbediende schakelvork. Tot overmaat van ramp zijn de lagers onder te hoge voorspanning gemonteerd en is de bak veelal met te weinig olie afgevuld. De bakken zijn van 2007 t/m 2013 in deze verschijningsvorm geplaatst. Hierdoor lopen ze bijna allemaal ergens tussen de 20.000km en 200.000 km in puin. (Mijne had een defect priseas lager en beginnende slijtage bij ca. 160.000km) Koppeling is een standaard LuK/Sachs exemplaar in combinatie met een 2 massa vliegwiel. Ikzelf vind het van matige kwaliteit; koppeling & vliegwiel zijn slijtagedelen en moeten rond de 2 ton worden vervangen (Deze combinatie kost je totaal ca. €1600 bij een dealer; onderdelen zelf zijn ca. €1100)
Tot slot olieverbruik; dat valt doorgaans erg mee… 1:20.000 of hoger is goed haalbaar bij lange afstanden. Meestal nadert de oliekwaliteitsmeter de 0% terwijl het oliepeil nog minstens 80% is. Altijd bij testrit checken of je een oliepluim ziet bij accelereren; dat kan duiden op versleten turbo of andere lekkage en dan gaan ze zuipen… Bij turboblok altijd tijdig olie verversen en juiste viscositeit+kwaliteit gebruiken… (5W40 volsyntheet )
Mvg, Astranaut
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.